Strenge controles in België op identificatie en registratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:22

Bwaaa, voor onze Oldenburgers nog nooit problemen gehad.

Als de DA alles duidelijk invult is dat net hetzelfde als voor een BWP'er è... al duurt het idd wel een tijdje, want snel werken doen ze er niet echt graag.

Laatst moesten we voor klanten de mutatiedocumenten in orde maken, was dringend, even op voorhand gebeld, begeleidende brief bijgestoken en na 10 dagen had ik alles. Waren oa ook niet-stamboek-paarden bij, zelfs een ezel.

_Alarm_wlkp

Re: Strenge controles in België op identificatie en registratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:26

Anna Toscana heb ik meer dan 2 jaar en dankzij BCP nog steeds niet in orde met de papieren...
Billy ben ik van januari mee bezig, nog steeds niets gehoord....

Tjah als ze mij een boete wagen te geven mogen ze hem zelf betalen ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:33

Via het BWP ging het destijds direct via het BWP, dat was een andere procedure en was echt binnen 14 dagen in orde. Maar ik heb elke keer met buitenlandse stamboeken oeverloos ge-emmer gehad, met als toppunt die spikkel die dus nog steeds niet in orde is. Wel irritant dat het nog steeds niet digitaal kan, eigenaar moet ook tekenen nog steeds denk ik?, en die woont hartstikke ver weg.

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:51

Begrijp ik nu goed dat ze dus elk adres willen hebben waar jij je paard hebt staan? Dus als je op een jaar tijd 3x verhuisd met je paard mag je 3x zo'n formulier gaan invullen? Is het niet voldoende te weten wie de eigenaar is?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:52

Ik snap er eigenlijk helemaal niets meer van. Toen ik in december de BWP-er kocht kwam ik er achter dat het mutatie document niet meer hoefde maar bij dat paard zat ook helemaal geen mutatie document. Ook de andere, hier in België gekochte, KWPN-er had er geen.

Had toen alles aangevraagd maar kreeg het weer terug omdat er een papier niet helemaal in orde was van een van de pony's.

Weet nu echt niet meer hoe en waar ik ze moet melden. Zal voor de BWP-er dan maar het stamboek bellen.

De twee sportpaarden verhuizen trouwens elke vakantie. Na de vakantie gaat altijd de ander weer mee naar school dus die twee paarden hebben twee adressen. Weet ook niet hoe daar mee omgegaan wordt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:58

Milord schreef:
Begrijp ik nu goed dat ze dus elk adres willen hebben waar jij je paard hebt staan? Dus als je op een jaar tijd 3x verhuisd met je paard mag je 3x zo'n formulier gaan invullen? Is het niet voldoende te weten wie de eigenaar is?

Nee, houder heeft hier nog een andere betekenis dan in Nederland.

Bron: Vlaams Paardenloket (heel nuttige bron trouwens voor iedereen met vragen!!)
De pensionstalhouder moet in het kader van de verplichte identificatie en registratie in een centrale gegevensbank dus niet noodzakelijk als “houder” geregistreerd worden. De houder kan zowel de eigenaar zijn, als degene die de materiële bewaring van het paard heeft. De pensionstalhouder zal dus niet noodzakelijk de “houder” van het paard zijn. Tenzij de eigenaar daar anders over beslist, kan hij perfect zelf houder blijven van zijn paard, ook al staat het paard bij een derde.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:00

zwieke schreef:
Maar het BWP helpt je niet verder wanneer je paard in een ander stamboek is ingeschreven.... Of ben ik fout?

Ik heb naar de mensen in Korbeek Lo gebeld, maar hej, niet vriendelijk zenne :n Precies of ze deden hun job niet graag. Ja sorry dat ik het niet weet, maar dat moeten ze niet afkomen dat mijn veearts het wel wist (wat dan ook niet het geval bleek). Na verschillende telefoontjes later (oa. door de veearts zelf) toch gedaan gekregen hoe het moest... Maar ben ik blij dat het achter de rug is! :)

Die van mij zijn ook niet BWP ingeschreven en toch kwam ik daar terecht enkele jaren geleden. Misschien dat dat nu weer verander is dat weet ik niet. Al enkele jaren geen veulen meer gefokt.

beauty_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 18:17

Mijn veearts zei dat inderdaad de mutatiedocumenten worden afgeschaft maar je moet dat papier wel nog opsturen... maar vroeger kreeg je nu wat terug maar nu niet meer. Dus moet je op zelfstandige basis op de website bcp via chipnummer kijken als ze al op je naam staat

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:30

Mutatiedocument woprdt afgeschaft, maar de mutatie niet... het DOCUMENT krijg je dus niet meer, maar je paard moet nog wel gemuteerd zijn...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:46

Ik heb gisteren een document toe gekregen met als titel "Bevestiging van encodering in centrale databank".
Dat is geloof ik, dat papier dat nu het mutatiedocument vervangt?

Overgings ook na eindeloos dingen heen en weer sturen. Het heeft me al wat postzegels gekost...
Inderdaad ook omdat ik het betreffende paard heb uitgesloten van de slacht en dat blijkbaar ook aangegeven moest worden in haar stamboekpapieren. Maar ja, paard is een Portugeesje en die papieren dus ook. Dus daar is nu vanalles in ingevuld maar duurde ff voor het het juiste onderdeel was. :+
Dat het niet gebruiksvriendelijk is, is wel het minste wat je erover kan zeggen...

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 20:57

Fijn, kan ik me daar weer in gaan verdiepen. Wordt er soms wel eens simpel van.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:28

s0173957 schreef:
Mutatiedocument woprdt afgeschaft, maar de mutatie niet... het DOCUMENT krijg je dus niet meer, maar je paard moet nog wel gemuteerd zijn...

Nou vraag ik me af hoe het dan bewezen kan worden?
Snap er geen jota meer van en word beetje ellendig van al dat geregel.
Ik heb 2 paarden uit Nederland (ben van België) maar BCP blijft moeilijk doen....

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:58

Mijn paard staat bij mijn weten niet op mijn naam en heeft geen mutatiedocument. Kan dit allemaal via het BCP? Hij is in juni een jaar verkocht aan mij.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:02

Maar waarom moet het paard nu precies op mijn naam staan dan? In Nederland is dat toch ook niet? Heb mijn paard al 3 jaar :o maar dat formulier nog nooit opgestuurd. Als ik t chipnummer in de databank invoer staat hij er wel in (staan verder geen namen bij).

is het nu voldoende om gewoon dat formulier op te sturen ( daar komt toch geen va bij te pas??)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 06:53

belgië is ook nog eens een flink stuk duurder wat betreft chippen dan Nederland. Hier mag alleen een dierenarts dat doen.

Als ze eens zorgden voor een europese databank waar alle landen in kunnen dan heb je al dat paperassen gedoe al voor de helft minder.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 15:26

Koetjesreep schreef:
Mijn paard staat bij mijn weten niet op mijn naam en heeft geen mutatiedocument. Kan dit allemaal via het BCP? Hij is in juni een jaar verkocht aan mij.

Als het een Stamboek paard is (Belgisch) doe het dan via het Secretariaat van die Stamboek.

mag schreef:
Maar waarom moet het paard nu precies op mijn naam staan dan?

Als het paard niet op je naam staat, als 'houder' of eigenaar, dan is het simpel weg niet van jou!

Om in order te zijn in Belgie moet een paard:

- een paspoort hebben, zijn het een Stamboek Paspoort, of een Equipas (waar geen afstamming in staat).
- moet een chip hebben
- en zijn gegevens moeten ge-encodeerd zijn in het Nationale Databank.

Vroeger was het Mutatie Formulier bewijs van encodering, nu het het document "Bevestiging van encodering in centrale databank" het bewijs van encodering.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:41

Van wie is het paard dan :o?
Paspoort is in orde chip is in orde. En als ik de chip in de databank invoer staat hij er ook in...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 10:37

mag schreef:
Van wie is het paard dan :o?
Paspoort is in orde chip is in orde. En als ik de chip in de databank invoer staat hij er ook in...

Als het paard niet in het Nationale Databank op je naam staat, en er gebeurt is (paard wordt ontvreemd bijvoorbeeld), dan wordt er contact opgenomen met die persoon die als 'eigenaar/houder' vermeldt staat in het Databank.

Noch paspoort, noch stamboekpapieren, noch chip registratie is bewijs van eigendom, alhoewel het laatste wel meegenomen wordt in Rechtelijke beslissingen. Alleen bewijs van onderhoud is wettelijk bewijs van eigendom.