Gebeten paard schopt eigenaar hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:18

Ayasha schreef:
Inschattingsfout kan prima, maar hoe je het ook draait of keert; het is de fout van de eigenaar van de hond tenzij het paard eerst trapte naar de hond en die vervolgens zichzelf verdedigde wat hier niet het geval was. Hoe die fout tot stand gekomen is kan me dan eigenlijk niet zo veel boeien. Zo lang de eigenaar van de hond het maar weet en er de volgende keer rekening mee houdt. :)

Mwa, misschien trok het paard het been wel op richting de hond, wie zal het zeggen? Ik was er niet bij, jij :7?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:19

Dit is toch gewoon een dom ongeluk? Het is voor alle partijen super vervelend en ik denk dat ze allemaal erg geschrokken zijn. Misschien heeft de hond nooit eerder op paarden gereageerd. Dat weet je niet. Het is duidelijk domme pech en allemaal op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Hoop dat ze er snel weer bovenop zijn. Zo'n gerichte schop van een paard doet verdomd zeer. En hap van een hond ook.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:19

En daarom vind ik dat honden aangelijnd moeten zijn in een bos.
Hier in het bos zie je bij alle ingangen een bordje met dat honden aangelijnd moeten zijn maar helaas wordt dat niet vaak toegepast. :(

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:21

Hè bah! Al die vooroodelen en eigen schult dikke bult blabla..
Het paard is direct zielig en die man en zn hond zijn onbeschofte figuren..
Een verhaal heeft 2 kanten, misschien reden die ruiters wel waar ze niet mochten komen? Misschien kwamen ze onverwacht een hoek omzetten wat de man niet verwacht had? Zolang we dit soort dingen niet weten, kunnen we niet oordelen.

Sterkte voor beide partijen

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:21

FNews schreef:
Hier in het bos zie je bij alle ingangen een bordje met dat honden aangelijnd moeten zijn maar helaas wordt dat niet vaak toegepast. :(

Waar zie jij staan dat de hond losliep?

FNews

Re: Gebeten paard schopt eigenaar hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:23

san87, dat zie ik nergens staan. Ik zeg toch ook niet dat die hond wel of niet aangelijnd is?
Ik zeg alleen dat me dat beter lijkt.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:24

Ayasha schreef:
Ben eens benieuwd of jij niet uit haalt als er een hond in je arm/been hangt.

Er staat niet dat toen de man zijn hond weg wilde halen deze nog in het paard zijn been hing. ;) Wellicht bleef de hond gewoon rondom het paard rennen.

Er worden hier erg veel conclusie getrokken op basis van dingen die voor ons niet eens bekend zijn.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:25

Ik hoop dat zowel de man als het paard er niks aan over houden.
En dat de schade netjes wordt opgelost.

Wellicht komt het ware verhaal nog naar buiten, misschien had het voorkomen kunnen worden, misschien was het een stom ongeluk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:26

FNews schreef:
san87, dat zie ik nergens staan. Ik zeg toch ook niet dat die hond wel of niet aangelijnd is?
Ik zeg alleen dat me dat beter lijkt.

Lees eens wat je zelf zegt :+. Omdat een hond een paard bijt (geen idee in welke hoedanigheid, wat als de hond al aangelijnd was, muilkorf :)* ?, of wat als het paard al een been optilde richting de hond en deze zich verdedigde :oo?) moeten honden maar aangelijnd?

Daarnaast, ongelukken gebeuren... Wie weet was dit wel het klassieke voorbeeld van een dom ongeluk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:32

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:
Inschattingsfout kan prima, maar hoe je het ook draait of keert; het is de fout van de eigenaar van de hond tenzij het paard eerst trapte naar de hond en die vervolgens zichzelf verdedigde wat hier niet het geval was. Hoe die fout tot stand gekomen is kan me dan eigenlijk niet zo veel boeien. Zo lang de eigenaar van de hond het maar weet en er de volgende keer rekening mee houdt. :)

Mwa, misschien trok het paard het been wel op richting de hond, wie zal het zeggen? Ik was er niet bij, jij :7?

Neen, maar een van de eerste dingen die hier "geleerd" wordt op de hondenscholen is dat je altijd tussen je hond en de andere "hond" (zet daar eender welk ander onbekent iets) in loopt bij het passeren. Als ie dan wil uitvallen, sta je er nog steeds tussen om hem weg te duwen en kan je adequater en sneller reageren. Het dier dat aanvalt, daar is de fout bij gemaakt. Nergens staat dat het paard uit haalde en de hond daar op reageerde.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:34

Kan gebeuren, pech voor beide partijen. Het is tenslotte een ongeluk.

Dan heb ik nog geluk met mijn hond, hij gaat mij bijten als we in de buurt zijn van een paard. Beter dan het paard. Dit is komt doordat hij denkt aandacht tekort te hebben, of ja, niet weten hoe je dit moet delen. Dus als wij een paard tegenkomen een paar passen zijwaarts gaan, desnoods het pad af, anders heb ik een hond aan mijn arm hangen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:36

Ongelukken gebeuren idd.
Zal ik nog even een voorbeeld geven? Ik was samen met mn vader in het bos aan het rijden op een ruiterpad (!). we zien dat er verderop een vrouw aan het wandelen is met een jack russel die los loopt. We vragen netjes aan haar of we mogen inhalen (in stap natuurlijk). Ze zei dat dat kon. De hond liep los, wij komen er lamfs en hij komt blaffend naar de paarden toe. Paarden in paniek en uitgehaald. Stel nou dat het raak was geweest? Dat wil ik niet op mijn geweten hebben omdat iemand zijn of haar hond niet aanlijnt.

En een ruiterpad is een ruiterpad. Net zoals ruiters niet op paden voor mountainbikers mogen komen, mogen mensen met honden niet op ruiterpaden komen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:38

Ayasha schreef:

Dat ben ik volledig met je eens. Ik reageerde even op het stukje waarin jij schrijft dat "zo'n hond niets te zoeken heeft op openbaar terrein"
Misschien wist de eigenaar tot op dat moment nog niet dat hij "zo'n hond" had.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:39

FNews schreef:
En een ruiterpad is een ruiterpad. Net zoals ruiters niet op paden voor mountainbikers mogen komen, mogen mensen met honden niet op ruiterpaden komen.

Er zijn ook plekken waar beide gewoon mogen komen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:41

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Neen, maar een van de eerste dingen die hier "geleerd" wordt op de hondenscholen is dat je altijd tussen je hond en de andere "hond" (zet daar eender welk ander onbekent iets) in loopt bij het passeren. Als ie dan wil uitvallen, sta je er nog steeds tussen om hem weg te duwen en kan je adequater en sneller reageren. Het dier dat aanvalt, daar is de fout bij gemaakt. Nergens staat dat het paard uit haalde en de hond daar op reageerde.

Het is dan ook wel echt een heel summier bericht, hé. Wellicht stond de beste man wel tussen paard en hond, maar was hij net iets te langzaam?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:41

FNews schreef:

Gun honden vooral ook een leuk leven... ze mogen al haast nergens los.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:44

evie21girl schreef:
Kan gebeuren, pech voor beide partijen. Het is tenslotte een ongeluk.

Dan heb ik nog geluk met mijn hond, hij gaat mij bijten als we in de buurt zijn van een paard. Beter dan het paard. Dit is komt doordat hij denkt aandacht tekort te hebben, of ja, niet weten hoe je dit moet delen. Dus als wij een paard tegenkomen een paar passen zijwaarts gaan, desnoods het pad af, anders heb ik een hond aan mijn arm hangen.

Dat komt niet omdat hij aandacht te kort komt, dat komt omdat hij zich afreageert op het dichtstbijzijnde object. Jij :D

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:44

Jennyj01 schreef:
Dit is toch gewoon een dom ongeluk? Het is voor alle partijen super vervelend en ik denk dat ze allemaal erg geschrokken zijn. Misschien heeft de hond nooit eerder op paarden gereageerd. Dat weet je niet. Het is duidelijk domme pech en allemaal op de verkeerde plek op het verkeerde moment. Hoop dat ze er snel weer bovenop zijn. Zo'n gerichte schop van een paard doet verdomd zeer. En hap van een hond ook.

Precies!
Je weet nooit wat er precies gebeurd is!
Als ik met mijn honden door het bos loop en er komen ruiters voorbij (wel of geen ruiterpad), dan roep ik ze naar me toe en geef ze het commando "zit". Ze gaan dan beiden netjes naast me zitten... Maar hoe goed mijn honden ook luisteren en hoe goed ik mijn honden ook ken, ik vraag !altijd! aan de ruiters of ze op afstand willen passeren! Dat voorkomt ongelukken als dit!
Je kan niet altijd voorkomen dat een hond uitvalt naar een paard die dichtbij langszij komt!

Ik hoop dat ze beiden (paard en eigenaar) niks ernstigs hebben!)

P.s: mijn honden lopen bijna altijd los...
Laatst bijgewerkt door Kleine_Reijn op 12-04-14 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:45

_San87_ schreef:
Ayasha schreef:

Het is dan ook wel echt een heel summier bericht, hé. Wellicht stond de beste man wel tussen paard en hond, maar was hij net iets te langzaam?

Kan allemaal. Maar dat staat er niet. :+
Stel, stel he, dat het paard een hap uit de hond nam... Dan kan ik me ook voorstellen dat ie terug hapte.. Maar ja, dat staat er niet.
Ik "gun" trouwens niemand een trap. Hoe dan ook niet, maar ik hoop wel dat er geleerd is uit deze situatie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:45

FNews schreef:
Ongelukken gebeuren idd.
Zal ik nog even een voorbeeld geven? Ik was samen met mn vader in het bos aan het rijden op een ruiterpad (!). we zien dat er verderop een vrouw aan het wandelen is met een jack russel die los loopt. We vragen netjes aan haar of we mogen inhalen (in stap natuurlijk). Ze zei dat dat kon. De hond liep los, wij komen er lamfs en hij komt blaffend naar de paarden toe. Paarden in paniek en uitgehaald. Stel nou dat het raak was geweest? Dat wil ik niet op mijn geweten hebben omdat iemand zijn of haar hond niet aanlijnt.

Misschien je paard ook een beetje opvoeden als ie al in paniek raakt van een blaffende hond?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:48

Nikass, de paarden zijn netjes opgevoed. Ze horen dagelijks motorgeluiden van ktm's en raken daar zelden van in paniek. Maar het gaat hier over een jonge volbloed die we trainen voor de koers en een halve volbloed. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:48

Ayasha schreef:
_San87_ schreef:

Kan allemaal. Maar dat staat er niet. :+
Stel, stel he, dat het paard een hap uit de hond nam... Dan kan ik me ook voorstellen dat ie terug hapte.. Maar ja, dat staat er niet.
Ik "gun" trouwens niemand een trap. Hoe dan ook niet, maar ik hoop wel dat er geleerd is uit deze situatie.

Het staat er inderdaad niet. En dat wat er wel staat, is zo summier dat je er eigenlijk niet echt een conclusie aan kunt verbinden over daadwerkelijke schuld, vind ik.

Er kunnen allerlei scenario's hebben plaatsgevonden voor/tijdens het passeren. Wellicht kwamen de ruiters te dicht langs de man met de hond en voelde die laatste zich bedreigd, wellicht heeft man de hond netjes laten zitten en stapte één van de paarden per ongeluk op zijn staart. Wellicht is het gewoon een hond die het leuk vindt om paarden te bijten, wie zal het zeggen?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:50

Ayasha schreef:

Euh koekkoek, misschien hebben die ruiters ook wel verkeerd gehandeld. Er staat namelijk ook niet dat het een bewuste actie van die man was. Dat weet je allemaal niet zolang je niet het hele verhaal weet, oordeel niet te snel.
Laatst bijgewerkt door Bhodi op 12-04-14 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:51

Again; in al die gevallen is de eigenaar van de hond degene die had moeten reageren. (sneller moeten reageren.)
Je bent verantwoordelijk over jouw dier. Als de hond als eerste aanviel zoals hier staat, is de hondeneigenaar de "schuldige".

Bhodi

Re: Gebeten paard schopt eigenaar hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:53

Je roept te snel, je weet niet wat er vooraf ging.. Of wat de hele situatie verder was.
Imo kan je niet oordelen na zo'n stukje :n