Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Montreal naar Zangersheide om gekloond te worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:55

Die dekken niet natuurlijk want dan heb je kans op "schade" een merrie kan immers een mep verkopen. Dan kan je hengst niet op wedstrijd en dat kan natuurlijk niet ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:03

Zo ver ik weet moet je DNA vernieuwen en niet hergebruiken... maar goed ik zal dan wel weer ouderwets zijn. :j

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:23

Moeten, moeten, moeten. Er zijn genoeg mensen die liever wat ouderwetser bloed zien dan al dat moderne bloed met lange ruggen en spillepootjes hoor. Geef mij maar een scheutje ouderwetse degelijkheid.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:35

Ik ga ook eens aanbellen bij Zangersheide. Zou zo graag een kloon van mezelf hebben, soort zusje dat ik nooit gehad heb :+

Er lopen nu al meerdere gekloonde paarden rond en eigenlijk is dat best intressant om te volgen zo.
Wat ik al merkte aan het klonen is dat er toch hier en daar verschillen zijn. Het zijn nooit exacte kopies lijkt mij + dat het traject van het paard ook wel deel uitmakt van zijn karakter.

Leuk artikel waar Zangersheide het hierover heeft
http://www.cryozootech.com/pdfs/PB2011-04.pdf

Klonen kost een smak geld, denk niet dat nu iedereen zomaar gaat gaan klonen.
Hopelijk snel de eerste gekloonde mensen :Y)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:31

Ik ben ook niet zo voor het klonen, maar goed. Het paard krijgt het goed en dat is het belangrijkste.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:44

Bij KI maak je nog altijd iets nieuws dus ik vind dat geen vergelijkings materiaal.
ET vind ik eigenlijk ook niks. Hoe meer gerotzooi met moedernatuur hoe erger we later erop terug gepakt worden.

Ik hoop dat klonen in de toekomst bij de wet verboden word.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:22

Melchior stelt: “Een paard met zijn palmares verdient een rustig en mooi pensioen en wij gaan er alles aan doen om hem dat te schenken”.

Ja Ja en natuurlijk ook graag de andere pensionado's zoals Geneve en Monaco

Het duurt even voordat je de resultaten van je kloon hebt, als er iets misgaat heb je het origineel nog achter de hand. Ik heb een gevoel van "Het gaat om geld! of in deze gevallen de genen."

Wat ik nog wel kwijt wil is dat deze stallen wel de kennis in huis hebben om een sportpaard medisch goed te begeleiden. Ik hoop dat ze deze kennis ook voor de pensionado's gebruiken. Het gaat uiteindelijk allemaal om geld, maar ik zie dan wel een win win situatie :)

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:31

mmmm klonen :(
doet me denken aan een goed degelijk oud boeren bedrijf met melkkoeien.
voor een beetje dressuur/sport stal zijn de naambordjes straks voorgedrukt:

Totilas 345, 346 t/m 678
Valegro 1A, 2B en 432
Montreal 1976
London 2012
Chamonix 1924
Red Rum 9999999999

en laat je niet bedonderen vraag om een echtheidscertificaat van het dna.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:33

Gini schreef:
Ach, zoveel jaar geleden was men ook tegen KI. Nieuwe ontwikkelingen lokken altijd een schrikreactie uit. Binnen 50 jaar is klonen zo normaal als wat of juist niet omdat bewezen is dat het toch niet werkt.
Niet altijd bij voorbaat de kont tegen de krib gooien.

KI en klonen zijn nogal een wereld van verschil, niet vergelijkbaar vind ik. KI is tot op zekere hoogte een natuurlijk proces, namelijk je bevordert en streeft naar conceptie, alleen niet door copulatie maar door menselijk handelen. De paarden die eruit komen zijn net zo normaal als een natuurlijk geproduceerd paard. Dat kun je van een kloon niet zeggen - die erft het DNA met de leeftijd van Montreal en zal dus gevoeliger zijn voor mutaties. Ik vrees dat het de kwaliteit van het nageslacht niet ten goede komt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:44

Ow maar KI was gewoon een algemeen bekend fenomeen. Ik kan het ook hebben over het hengstig spuiten, embryotransplantatie en draagmoederschap, hengsten die moeten presteren in een buisje, een tweede eitje af'pitsen', de melkgift op gang spuiten voor weesveulens, pleegmoederschap, allemaal zeer onnatuurlijk, maar het heeft best wel zijn voordelen allemaal.

En natuurlijk, klonen staat in de kinderschoenen, misschien beseft men over een aantal (tientallen) jaren dat het toch niet zo een goed idee is. Dat heb ik al in een eerder bericht hier gezegd. Ok, goed dan, dan zal er wel weer iets anders op de proppen komen. Een methode die niet werkt dooft vanzelf wel uit. Maar om dan nu bij voorbaat al 'nee, niet goed' te roepen, tja, dat gebeurt bij iedere wetenschappelijke vooruitgang. En soms hebben de mensen gelijk, maar dikwijls ook niet. Dus ik ben meer het afwachtende type, ik geef alles eerst het voordeel van de twijfel. Want wie weet ontdekken ze door de techniek van het klonen wel een gen dat kanker de wereld uit helpt, you never know. ;)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:49

maar wat is nou het nut van klonen, of beter gezegd de toegevoegde waarde ervan.?
Dat we straks allemaal tegen elkaar strijden met London's en Totilassen.

Misschien kan je beter een hengst eest een paar keer sperma af laten geven voor hij geruind word. heb je in iedergeval iets. Word het niks met de ruin kun je de sperma altijd nog door de plee spoelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 18:53

Hoe is dat eigenlijk geregeld bij stamboeken?
Staat er in papieren van paarden vermeld dat zij gekloond zijn of dat de (voor)ouder een kloon was?

Ik zou nooit een genetisch gemanipuleerd paard willen; zeker niet als ik er ook mee wil fokken.
Zijn daar voorschrifen/afspraken over?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:19

Gini schreef:
Ow maar KI was gewoon een algemeen bekend fenomeen. Ik kan het ook hebben over het hengstig spuiten, embryotransplantatie en draagmoederschap, hengsten die moeten presteren in een buisje, een tweede eitje af'pitsen', de melkgift op gang spuiten voor weesveulens, pleegmoederschap, allemaal zeer onnatuurlijk, maar het heeft best wel zijn voordelen allemaal.

En natuurlijk, klonen staat in de kinderschoenen, misschien beseft men over een aantal (tientallen) jaren dat het toch niet zo een goed idee is. Dat heb ik al in een eerder bericht hier gezegd. Ok, goed dan, dan zal er wel weer iets anders op de proppen komen. Een methode die niet werkt dooft vanzelf wel uit. Maar om dan nu bij voorbaat al 'nee, niet goed' te roepen, tja, dat gebeurt bij iedere wetenschappelijke vooruitgang. En soms hebben de mensen gelijk, maar dikwijls ook niet. Dus ik ben meer het afwachtende type, ik geef alles eerst het voordeel van de twijfel. Want wie weet ontdekken ze door de techniek van het klonen wel een gen dat kanker de wereld uit helpt, you never know. ;)

Inderdaad. Ik vind klonen wel interessant en ik zou ook zeker een gekloonde hengst gebruiken.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:32

Gini schreef:
allemaal zeer onnatuurlijk, maar het heeft best wel zijn voordelen allemaal.

Daar wringt toch de schoen wat mij betreft, want over de gevolgen van klonen is nog zo ontzettend weinig bekend. Maar je hebt gelijk dat voor innovatie er wel experimenten nodig zijn, anders kunnen er geen resultaten geboekt worden. Ik hoop alleen dat het aantal klonen beperkt blijft de komende jaren, zodat eerst de gevolgen bekend worden voordat er op grote schaal gekloonde paarden rondlopen. Maar ik denk dat als er geld te verdienen valt aan dergelijke klonen de commercie roept en bedrijven daar niet op willen wachten. :j

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 12:42

BMHP schreef:
Wat ik nog wel kwijt wil is dat deze stallen wel de kennis in huis hebben om een sportpaard medisch goed te begeleiden. Ik hoop dat ze deze kennis ook voor de pensionado's gebruiken. Het gaat uiteindelijk allemaal om geld, maar ik zie dan wel een win win situatie :)

ach ik denk net dat heel veel grote sporthelden juist hun paarden waar ze zoveel successen mee hebben behaald hun ex-toppers een heel goed pensioen gunnen ..dus daar ben ik zeker niet bang voor ..in verhouding denk ik nog veel meer dan in de lagere kringen waar ze nog snel verkocht worden als ze nog iets opbrengen ..kijk maar eens hoeveel 18-19-20 jarigen er vaak nog geadverteerd worden met als excuus , leerpaard , kan nog enkele jaren mee etc ..
terwijl bij bekende namen de toppers nog echt hebben nagenoten :j ( Anky , Beerbaum , Simon , Ehning , Dubbeldam , de Schroders en nog veleeeee andere)

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:44

Gini schreef:
Ach, zoveel jaar geleden was men ook tegen KI. Nieuwe ontwikkelingen lokken altijd een schrikreactie uit. Binnen 50 jaar is klonen zo normaal als wat of juist niet omdat bewezen is dat het toch niet werkt.
Niet altijd bij voorbaat de kont tegen de krib gooien.

Ki is wel heel wat anders als klonen. Vind niet dat je dat nou kan met mekaar kan vergelijken.
Je laatste zin zit een kern in, al vind ik klonen persoonlijk een belachelijk iets. Ik vind het tegen de wetten der natuur. We worden geboren en gaan dood.
Te veel roeren in de natuurlijke gang van zaken lijkt me nou niet geheel verstandig. Tenzij de natuur ongenadig dit soort ideeën van de mens " terug pakt".

Freedom007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:46

Gini schreef:

Je bovenste alinea vind ik nog niet te vergelijken met klonen.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:33

Citaat:
ach ik denk net dat heel veel grote sporthelden juist hun paarden waar ze zoveel successen mee hebben behaald hun ex-toppers een heel goed pensioen gunnen ..dus daar ben ik zeker niet bang voor ..in verhouding denk ik nog veel meer dan in de lagere kringen waar ze nog snel verkocht worden als ze nog iets opbrengen ..kijk maar eens hoeveel 18-19-20 jarigen er vaak nog geadverteerd worden met als excuus , leerpaard , kan nog enkele jaren mee etc ..
terwijl bij bekende namen de toppers nog echt hebben nagenoten :j ( Anky , Beerbaum , Simon , Ehning , Dubbeldam , de Schroders en nog veleeeee andere)

Helaas zijn dat de uitzonderingen, de meeste topruiters rijden zoveel paarden en (bijna) allemaal in eigendom van een sponsor. Degene die een betere band met het paard heeft (de groom) zou ik het paard liever gunnen maar helaas ook dat is een zeldzaamheid. gelukkig bevestigen uitzonderingen de regel.

ik ben het helemaal eens met wat je ziet aan 18+, maar vaak ook al jonger 12/13 en al kapot gereden :( en gedumpt op marktplaats.
Sjapoo voor de grote groep onbekenden die deze paarden met liefde verzorgen en niet dumpen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 14:53

manic schreef:
Moeten, moeten, moeten. Er zijn genoeg mensen die liever wat ouderwetser bloed zien dan al dat moderne bloed met lange ruggen en spillepootjes hoor. Geef mij maar een scheutje ouderwetse degelijkheid.

vind ik ook ;)

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 16:22

Ouderwets sterk bloed met een scheutje volbloed :)

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:27

Ik vind het helemaal niks, dat klonen. Die arme veulentjes krijgen later weet ik veel waar last van. Gadver, laat de natuur toch z'n werk doen!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 19:41

Waar krijgen ze volgens jou last van dan?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 21:58

Als er een kloon van Aktion of Akteur zou rondlopen zou ik het best nog overwegen hoor :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 22:03

manic schreef:

_/-\o_

Van mij mag dat ouderwetse bloed ook wel erin blijven, tenminste nog wat figuur.

Tegenhangers van klonen, wat gaan de veulens voor last hebben door dit klonen? :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 08:36

JuravelOX schreef:
Gini schreef:

Je bovenste alinea vind ik nog niet te vergelijken met klonen.

En dat snap ik dus niet. De sportpaardenfokkerij is echt niets natuurlijks meer aan. Ik denk dat als mensen echt eens in dit wereldje zouden meelopen, zouden verschrikken over hoe steriel en hoe onnatuurlijk alles verloopt. Letterlijk van bevruchting tot geboorte.
Maar alleen het klonen wordt dan afkerig over gedaan. Waarom? Kan je daar een reden voor geven, waarom je het niet te vergelijken vindt? Of is het puur een gevoelskwestie?