Kreupelheid aan de achterbenen oorzaak van schuivend zadel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bernoe

Re: Kreupelheid aan de achterbenen oorzaak van schuivend zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 04:33

Schokkend om te lezen dat zoveel ruiters blijkbaar niet doorhebben dat hun paard niet zuiver loopt.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:24

Ik vind het wel aannemelijk, als een zadel naar achteren schuift en je komt op dat deel van de rug te zitten, dus druk op de zwevende rib en het si gewricht daardoor verkeerd belast wordt, er rug pijn komt, de lendenen vast komen te zitten wat pijn geeft en uiteindelijk kreupelheid.....logisch eigenlijk, ga je zwlf maar naa..lage rugpijn is beperking in je lopen en vastzetten van je rug...

Veel paarden zijn stijf in de achterhand, maar dat merken velen niet, dat zie ik meer als ruiterfouten..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 07:27

Focussed schreef:
Van de 506 sportpaarden in training die onderzocht werden, was 46% kreupel of hadden zij een stijve, onregelmatige galop.

"Daarnaast bleek bijna de helft van de paarden onregelmatig of kreupel, dit betekent dat veel paarden kreupel lopen zonder dat het herkend wordt door de trainer of ruiter."

Deze informatie vind ik echt schokkend! Lang leve de paardensport!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:23

Schuivend als in van voor naar achter / van achter naar voor of van links naar rechts / van rechts naar links?

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:33

Hihi soms is begrijpend lezen een beetje lastig.

Dit onderzoek gaat over.

Paard is kreupel aan achterbenen -> daardoor schuift het zadel -> daardoor zit de ruiter slecht.

Andersom klinkt logischer maar dat is niet wat er onderzocht is.

Naar mijn idee is dit echt een goed onderzoek.
Vaak wordt met een schuift zadel het zadel weer passend gemaakt.
Probleem weg

Maar dat is niet het probleem,
Het probleem is een kreupel paard wat niet gezien wordt.

Goed onderzoek geeft er een nieuwe kijk op waar veel paardjes baad bij zullen hebben!

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:36

Bernoe schreef:
Schokkend om te lezen dat zoveel ruiters blijkbaar niet doorhebben dat hun paard niet zuiver loopt.....

Dit inderdaad!
En wel door hebben dat hun zadel niet fijn zit..

Ze pakken dan het gevolg (een schuifend zadel) aan.
Inplaats van de oorzaak (een kreupel paard)

Ook vreemd dat het in de sport is.
Dus jury trainers het ook niet zien..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:38

Waarschijnlijk gaat het dan om een minieme onregelmatigheid die alleen door middel van een grondig medisch onderzoek te zien is?
Paardenwereld is soms gek, maar ik kan me niet voorstellen dat de helft van alle sportruiters op overduidelijk mankende paarden zitten rond te klotsen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 08:40

Bernoe schreef:

Ga eens kijken op een gemiddelde streekwedstrijd, dan springen de tranen je spontaan in de ogen. Als die paarden van pijn roepen konden, hoorde niemand meer de geluidsinstallatie.
En juryleden? die kijken wel uit, want als je iemand wegens "onregelmatigheid" (kreupel durven ze helemaal niet te zeggen) de baan uitstuurt, staat er wel iemand met een grote bek voor ze, of gelijk een advokaat. Ik heb zelf zo'n 15 jaar gejureerd maar mede om deze toestanden ben ik er uit gestapt. -O-

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:30

de kip of het ei ;)
Ik kan ook een mooi omgekeerd rijtje bedenken, niet een onderzoek waar ik veel waarde aan hecht persoonlijk.
de 3 houden natuurlijk wel verband, maar ik gok dat alle 3 elkaar kunnen veroorzaken om het maar eens makkelijk te zeggen en het is gewoon moeilijk te bepalen wat eerst was.

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 09:51

Zadelmaker is laatst bij ons langs geweest om de zadels weer op maat te maken. Nu heeft mijn vriend een paard met een hanetred (natuurlijk wel een extreem geval van onzuiver lopen). Maar door deze hanetred drukt hij mijn vriend op de linkerkant van het zadel met alle gevolgen vandien.... Hierin zie je dus duidelijk dat de onzuiverheid van achter er voor zorgt dat het zadel niet goed komt te liggen (en misschien inderdaad wel gaat schuiven). Dus ja ik zie wel iets in dit onderzoek. En inderdaad schokkend dat veel ruiters niet eens door hebben dat hun paard kreupel loopt. Tot zover het met gevoel rijden...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 10:29

Oliefanter schreef:
Weer een knap staaltje statistiek zo te lezen... EEN verband wil toch niet zeggen een CAUSAAL verband? Jezus...

precies! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 11:57

De rug is wel van cruciaal verband binnen beweging, aan de rugspieren hechten een hoop spieren en een kettingreaktie is er zo, als een of meerdere spieren niet meer soepel kunne zijn..

kim124

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:06

Blubje11 schreef:
maar waarom zou je op een kreupel paard rijden?

Niet iedereen heeft door dat zijn paard kreupel is...

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:42

Ik noem mezelf zeker geen topruiter, maar als ik aan de kant sta te kijken op concoursen zie ik wel meer dingen waar ik niet van begrijp dat de ruiter het niet voelt. Men roept dan met z'n allen: Wat loopt je paard goed. En dan zie ik soms een vastgehouden paard die zich moet opvouwen onder de eisen van de ruiter. Ik sta er niet van te kijken dat ruiters het niet voelen. Lichtrijden op het goede been is voor sommigen al een hele opgave.

En laten we wel wezen. Als je paard geleidelijk aan steeds onregelmatiger gaat lopen en je hebt geen goede instructeur die je daar op wijst, dan voel je die verandering niet. Zeker niet als je maar 1 paard rijdt. Ja toch? Dus ik snap wel dat veel mensen het niet door hebben.

In het onderzoek staat ook dat er paarden kreupel waren na onderzoek. Dus het kan een heel lichte mate zijn. Dat is niet verder uitgelegd.

Ik hoop dat dit bericht mensen nog alerter maakt op hun harnachement. Dat valt niet altijd mee om dat te zien.

Noortje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 06:16

Er staat in het artikel: Echter blijkt uit nieuw onderzoek dat een kreupelheid aan de achterbenen vaak de oorzaak is van een schuivend zadel.

"Met deze gegevens blijkt dat paarden die kreupel lopen aan de achterbenen of andere abnormaliteiten aan de gangen hebben 50 keer meer kans hebben op een schuivend zadel, in vergelijking met andere paarden."

Ofwel de oorzaak van een schuivend zadel is vaak een kreupelheid aan de achterbenen. Dus door een kreupelheid aan de achterbenen kan het zadel gaan schuiven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:05

Als je met veel druk rijdt dan voel je niets....dan zijn er ruiters die mwt zadelpoetsende zitdrijfhulp rijden dan voel je ook niets, gespannen benen met sporen dan voel je ook. Niets..paard gespannen door dit alles en paarden met veel bewwging tonen nog genoeg voor punten..

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:01

Citaat:
Ga eens kijken op een gemiddelde streekwedstrijd, dan springen de tranen je spontaan in de ogen. Als die paarden van pijn roepen konden, hoorde niemand meer de geluidsinstallatie.
En juryleden? die kijken wel uit, want als je iemand wegens "onregelmatigheid" (kreupel durven ze helemaal niet te zeggen) de baan uitstuurt, staat er wel iemand met een grote bek voor ze, of gelijk een advokaat. Ik heb zelf zo'n 15 jaar gejureerd maar mede om deze toestanden ben ik er uit gestapt.

Roerend mee eens.
Hoewel een goed passend zadel echt meewerkt aan de zuiverheid van de gangen, lijkt mij dat de houdign van de ruiter mogelijk nog meer invloed kan hebben.
Wanneer een paard niet goed in balans kan lopen, doordat het een lichte scheefheid heeft (door ruiter, of het paard zelf fysiek, scheef zadel), dan kan er ook een lichte onregelmatigheid ontstaan.

om nou niet verder te kijken dan alleen het zadel vindt ik niet juist!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 22:36

Ik denk dat het er in dit artikel juist om gaat om mensen te waarschuwen. Velen merken wel op dat het zadel schuift of niet goed ligt, maar "niemand" denkt eraan dat het bij een ( lichte) kreupelheid van een achterbeen vandaan kan komen.
Ik denk dat ze zo hopen dat mensen ook daaraan gaan denken als het zadel schuift en er niet alleen een zadelmaker bij gaan halen of zelfs denken dat het komt door de ronde rug van het paard en het zadel iedere keer weer recht"trappen".