Giftige plant eist tweede dodelijk slachtoffer *update*

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:54

Het zal heus niet met opzet in het hooi gekomen zijn.
Ga eens na als je hectaren en hectaren moet maaien, hoog gras dat kun je dat missen. Hoe vreselijk ook.
En waarschijnlijk komt dat plantje nu ook zo op.
Zo hadden we vroeger amper last van JKK en je ziet het nu overal.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:12

Geen idee of het met opzet is of niet, het is voor paarden levensgevaarlijk en dus wel handig als iedereen het plantje herkent.
Kennelijk komt het in Nederland ook in het wild voor, dus het is hier ook zaak om er goed op te letten: http://wilde-planten.nl/herfsttijloos.htm .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 09:43

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 13:08

@Jet, fijne link dankje

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:11

melaniepk schreef:
Misschien door de zachte winters ? Laat nog gehooit ?
Wie zal het zeggen.
Feit is dat de boeren die het hooi winnen het blijkbaar geen zak interesseert, money money, money....
Dat er dieren sterven en mensen ontroostbaar zijn en een trauma hebben daardoor is bijzaak.
Triest.

Hoezo is dat een feit? Als landbouwer ga je heus niet expres hooi met giftige planten verkopen, dat kost je je naam en dus juist geld. Wij hooien altijd zelf, zijn meerdere keren per dag met het gras bezig als er gehooid wordt, toch zat er dit jaar een gebroken prikpaaltje in het hooi, nooit opgemerkt. Dan hooien wij op 3 hectare en ging het om een ding dat herrie maakt in een machine itt professionals die vele hectares oogsten en een onopvallend plantje.

Het is enorm tragisch en ik vind het heel erg voor iedereen die zijn paard op zo'n manier verliest, maar vast niet opzettelijk gebeurd.

Bedankt voor het beeldmateriaal, heb de link even opgeslagen.

melaniepk

Re: Giftige plant eist mogelijk tweede dodelijk slachtoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:04

Als het om geld gaat word er al snel een oogje dichtgeknepen.
Of denk jij dat die boer bij verdenking zijn hooi laat vernietigen ?
Nee dat gaat gewoon op goed geluk en niet miepen de verkoop in hoor, geloof me...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:36

Ja dat denk ik echt, of de percelen laat spuiten, of de plant laat trekken :j

Je ziet nu al mensen reageren dat hooi uit een bepaalde streek geweerd moet worden, daar zitten die 'geldwolven' echt niet op te wachten.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 19:20

Tuurlijk ondernemen ze actie zodra het aan het licht komt ;)
Ik ben misschien heel negatief maar heb zulk soort dingen te vaak gezien helaas.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 11:35

In ons hooi, uit Duitsland, zat het dus ook. Paarden leven gelukkig allebei maar hebben wel klachten gehad, door de irritatie van de slijmvliezen hadden ze een raar, ondefinieerbaar kuchje en de jongste hengst had een zwelling van de koker en opgezette lymfklieren.
Het hooi is opgehaald door de leverancier, die wist te vertellen dat het half juni geoogst is en dat de boer wist dat het plantje daar groeide, vooral langs de bosrand. Daarom maaide hij dat apart en liet er kleine baaltjes van persen en die hadden wij dus...........Via via hoorde ik ook al dat er bij nog een leverancier hooi met Herfsttijloos was ontdekt. Hier komt Duits hooi er dus nooit meer in, we hebben heel veel geluk gehad, o.a. omdat de paarden de plantjes hebben laten liggen, maar zaadjes komen natuurlijk toch in het hooi terecht.
Overigens kan een homeopathische verdunning van de plant als tegengif gebruikt worden, hebben wij ook gedaan. De paarden zijn daarna enorm gaan zweten en zijn nu klachtenvrij.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:57

Ik heb dus ook 2 wkn geleden een baal gehaald. Ik had het al voor het bekend werd. Nu kwam ik dit dus tegen in het hooi. Ben er ook mee naar de dierenarts geweest maar die kon het niet plaatsen vandaar dat ik het even hier neerzet. Wil graag jullie mening weten.

Afbeelding

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:30

Heb je eventueel ook een foto bij met een hand erbij of iets? Vind het zo lastig... Durf mijn hooi bijna niet meer te voeren ondanks dat ik het goed uitschud... stel dat het nu net gesneden is dat stukje, in stukjes?

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:39

Dit zijn geen lange stukken want het past gewoon in mijn hand. Ik pluis het nu ook helemaal uit en haal er ook kleine stukjes uit maar je kan het dan wel makkelijker over het hoofd zien en je paard eet het dan ook gewoon op.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:55

Heb je ook een soort peulen gevonden? Daar zitten de zaden in en die zijn het gevaarlijkst. Het onderste blad lijkt er niet op, van de bovenste bladeren durf ik het niet te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:00

Wat zijn de exacte klachten van deze vergiftiging?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:17

Joolien, die zijn verschillend: Herfsttijloos (Colchicum autumnale) is in Nederland als wilde plant hoogst zeldzaam, maar komt in zuidelijkere gebieden in Europa veel voor. De plant is giftig voor meerdere diersoorten, waaronder het paard. Ze bevat colchicine, dat onder meer schadelijk kan zijn voor ongeboren veulens, de slijmvliezen irriteert, diarree veroorzaakt en problemen kan opleveren met de nierfunctie en het centraal zenuwstelsel.

Er is maar een klein beetje van dat colchicine nodig om een paard te laten sterven.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 14:19

Getsie! Sleeuwijk is super dichtbij hier :oo :oo Als we de paarden op de manege voeren zal ik alles maar eens controleren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:34

Het is niet alleen giftig voor dieren maar ook voor mensen! Het wordt, in sterk verdunde vorm als medicijn tegen jicht, maar de medisch juiste en dodelijke dosis liggen heel dicht bij elkaar.........
Reden genoeg dus om dit plantje als een bedreiging voor alles en iedereen te zien!

Citaat:
Er was een tijd dat kinderspeelgoed vooral door de natuur werd aangereikt. In de zaaddozen van de herfsttijloos rammelen de zaden. Kinderen plukten deze zaaddozen wel. Het werd dan een levensgevaarlijk rammelaartje. Sommige kinderen aten de zaden en overschreden de dodelijke dosis colchicine. De dodelijke dosis wordt geschat op circa 20mg.[3] Eén zaad bevat ongeveer 4 mg colchicine.[4]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:52

Ik heb wel andere 'hoesjes' met zaden in mijn hooi. Deze heb ik eruit gehaald, en ga ik proberen erachter te komen wat het is. Nog niets gevonden wat op herfststijlloos lijkt gelukkig... Maar toch eng :( Zoveel dodelijke planten eigenlijk, JKK en nachtschade wil je ook niet in je hooi hebben...

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 13:17

Sjors

Re: Giftige plant eist tweede dodelijk slachtoffer *update*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:57

Waarom zou je eigenlijk helemaal hooi gaan halen uit Duitsland (en Frankrijk), terwijl ons hooi ook goed is ? :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:02

Omdat er in NL een te kort aan hooi is volgens mijn stalhouder. Wij voeren nu hooi uit de Ardennen maar ga nog beter het hooi uitpluizen voor het mijn netje in komt..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:06

Tekort, daar had ik niet aan gedacht :')
De waardes van suikers, ect zijn allemaal hetzelfde ?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 15:11

Uhh geen idee. Wel vind ik dit hooi veel armer en "stengeliger". Voor mijn paard geen probleem gelukkig :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:24

Ben ik de enige die iets heel raars voor zich zag bij de titel van het nieuwe topic? :+ Een zeer slecht gekleed monster, bestaand uit hooi :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 16:42

Haha Molfre...jij neemt het letterlijk! nu zie ik het ook voor me haha.

Maar jemig...goed oppassen bij het hooi dus, ik durf zo ook bijna geen hooi meer te kopen/ voeren.