De Paardenkrant op bezoek bij de Koniks Oostvaardersplassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Re: De Paardenkrant op bezoek bij de Koniks Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 12:51

Ik snap dus echt niet waarom ze niet een kwart van de gezonde dieren afschieten elke herfst. Erg gezond scharrelvlees en het voorkomt veel ellende.
Maar ja waarschijnlijk te zielig voor de bezoekers en het zal leiden tot eindeloze discussies over welk kwart dan afgeknald moet worden..

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 16:47

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 17:09

Laatst heb ik voor het eerst een deel van de OVP mogen zien, vanuit de trein. Wat een kaalgevreten land en wat een stapel paarden. :oo . Ik dacht eerst nog welke idioot zoveel paarden daar laat lopen, en toen ging het lichtje branden dat het de OVP waren. Afschuwelijk.

Ik snap niet dat een veehouderij, paardenhouderij etc. met soortgelijke acties de dierenbeschermers op de stoep hebben, maar dat dit in de OVP mag. :n

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 18:12

magda_90 schreef:
Laatst heb ik voor het eerst een deel van de OVP mogen zien, vanuit de trein. Wat een kaalgevreten land en wat een stapel paarden. :oo . Ik dacht eerst nog welke idioot zoveel paarden daar laat lopen, en toen ging het lichtje branden dat het de OVP waren. Afschuwelijk.

Ik snap niet dat een veehouderij, paardenhouderij etc. met soortgelijke acties de dierenbeschermers op de stoep hebben, maar dat dit in de OVP mag. :n

helemaal mee eens

m_d3l13fj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:49

Ben ik de enige hier die vindt dat de OVP niet zo verschrikkelijk zijn tenminste als ze ervoor zouden zorgen dat er een natuurlijke vijand zou zijn of ze er iets aan zouden doen dat het er zoveel zijn (nee, ik ben niet tegen afschieten want jij eet toch een stukje vlees en deze paarden hebben als de populatie daalt)
en dan heb je nog steeds paarden die dood gaan zonder dat ze worden afgeschoten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 08:51

Als ze dat zouden doen, zou de "natuur natuurlijker" worden ja. Maar de populatie wordt niet beheerd met dit als gevolg...

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:10

Als ze de verantwoordelijkheid voor de zorg voor deze dieren zouden nemen zou ik de OVP helemaal niet zo verschrikkelijk vinden. Maar aangezien dat nu niet gebeurd...

Stel je voor dat je sterft van de honger en bij je zoektocht naar eten tegen een hek aanloopt. Ik vind het dierenmishandeling en kwellerij om die dieren gewoon maar te laten verhongeren, zogenaamd omdat het de natuur is. Het is helemaal geen natuur want die dieren kunnen geen kant op als het voer op is.

Het is gewoon een uit de kluiten gewassen weiland waar ze op staan.
Als een ander zijn paard op een ( te klein) weiland zou laten staan de hele winter zonder eten en zonder dat het dier ergens heen kan en het dier ligt te creperen van ellende is diegene strafbaar ( en die straffen zouden van mij ook nog wel omhoog geschroefd mogen worden) maar hier onder het mom van project kan het allemaal maar gewoon. Ik vind het belachelijk.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:15

Het inbrengen van een 'natuurlijke vijand' voor de grote grazers in de OVP biedt geen oplossing voor de huidige graad van overbevolking en zal op de lange termijn slechts gevaar en schade voor de omgeving opleveren.

Wetenschappelijk onderzoek in échte natuurgebieden in Afrika (als in: meerdere keren zo groot als heel NL, met een humane bevolkingsdruk van 0-1/km²) heeft aangetoond, dat bij onbeheerde populaties van met 'onze' grote grazers vergelijkbare lokale diersoorten, de gemiddelde totale jaarlijkse sterfte per diersoort ongeveer 30% van de populatie bedraagt, maar dat slechts 5% van deze totale jaarlijkse sterfte wordt veroorzaakt door het ten prooi vallen aan roofdieren. Het overige - overgrote - merendeel, is het gevolg van ondervoeding/droogte, ziekte en ongevallen.

Om toekomstige herhaling van het horrorscenario in de OVP van de achter ons liggende koude winters 2009/2010, 2010/2011, 2011/2012 en in mindere mate 2012/2013 te voorkomen, zit er dus maar 1 ding op: toepassen van actief populatiebeheer in het najaar, dus: wegvangen van het overschot en dat aanleveren bij Cora. Heb je eind van de winter evenveel dooie dieren, alleen dan zonder dat ze eerst langzaam zijn weggekwijnd om een nare dood te sterven (tenzij ze de 'mazzel' hebben dat een BW ze op tijd spot en een genadeschot geeft) en daarna nog maanden liggen te verrotten.
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 06-04-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 10:25

De lulkoeksmoes van SBB is dat als je ze tijdig wegvangt, je de 'natuurlijke processen' geen kans geeft.

Voor het gebied an sich maakt het natuurlijk 0 uit of grasmaaier X of Y de boel kaal graast en vertrapt.

Voor de 'natuurlijkheid' in de kuddes geldt eigenlijk ook zoiets: of je de jonge beesten nou laat verhongeren, of er gewoon een berg wegvangt, natuurlijk kuddegedrag zullen dieren in kuddes altijd laten zien, daar zijn het nou eenmaal dieren voor.

En de idioterie dat je als je als mens ingrijpt je de 'natuurlijkheid' van de Konik (dan zou het dier zich genetisch niet zo goed kunnen aanpassen aan de OVP of zoiets) aantast is echt de Koningslulkoeksmoes: het gaat om landbouwknolletjes. Niet om wilde dieren.

Dat paarden kunnen verwilderen, hoeft trouwens bepaald niet aangetoond te worden in een extreem experiment van ons dure belastinggeld: in diverse werelddelen lopen verwilderde kuddes rond, soms zelfs een regelrechte plaag.

Maar goed, wij zijn de grote jager in dat ecosysteem. En net als volgevreten katten, spelen we eerst een poosje met onze prooi voor we hem uiteindelijk afmaken en dan op de stoep laten slingeren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:35

Ik ga er wel leeuwen in los laten :') , nee grapje maar ik vindt het niet kunnen en het is unfair. Knip het hek kapot en laat ze echt wild zijn en door de straten gaan

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:38

Yaemyn schreef:
Ze zouden een natuurlijke vijand moeten hebben op de Oostvaardersplassen.

Wat wil je, een paar leeuwen er loslaten?
Van het moment dat er hekken rond staan, is het geen "natuur" meer en is de mens imo verplicht om in te grijpen.
Herten kunnen verder trekken als in "hun gebied" het voer op is. Als ze daar niet sterk genoeg voor zijn is dat inderdaad de natuur. Maar deze dieren zijn verplicht in dit gebied te blijven, Eten of geen eten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 13:46

m_d3l13fj3 schreef:
Ben ik de enige hier die vindt dat de OVP niet zo verschrikkelijk zijn tenminste als ze ervoor zouden zorgen dat er een natuurlijke vijand zou zijn of ze er iets aan zouden doen dat het er zoveel zijn (nee, ik ben niet tegen afschieten want jij eet toch een stukje vlees en deze paarden hebben als de populatie daalt)
en dan heb je nog steeds paarden die dood gaan zonder dat ze worden afgeschoten

Ik vind de OVP zeker niet verschrikkelijk. Ik vind het een prachtig natuurgebied en ben er blij mee dat er zo min mogelijk mee bemoeit wordt. Maar het wordt wel degelijk heel bewust beheerd (zie ook ander topic "nieuwe wildernix") dus je bent zeker niet de enige. Wat betreft inhoudelijke argumenten ga ik niet een heel topic hier over doen. Daar is voldoende over te lezen in het eerdere topic.