KNHS verkeersveiligheid: stelling 2 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gedrag van buitensporters de belangrijkste oorzaak

Eens
43 (9%)
Oneens
146 (32%)
Deels eens
179 (39%)
Deels oneens
80 (17%)

Totaal aantal stemmen: 448

Anoniem

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 2 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:15

Ook wanneer ik met andere rij kijk ik ook altijd zelf of wat aankomt, en wanneer ik afsla kijk ik altijd over schouder + achterom.

Littlejoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:45

Onduidelijke stelling van de KNHS.

Al deze weggebruikers op een hoop gooien is als appels met peren vergelijken.

En een enkele weggebruiker, handelt anders en voorzichtiger dan wanneer hij in een groep opgaat.
Dit geldt voor wielrenners, moutainbikers, wandelaars en ruiters.
Want toevallig zijn dit allemaal ook gewoon mensen met menselijke trekjes.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:44

EENS

een paard is een vluchtdier vind ik een verschrikkelijk slecht excuus.
"Mijn hond jaagt van nature, dus houden jullie er maar rekening mee dat hij achter je aan komt of je bijt" (slecht voorbeeld, maar zegt eigenlijk het zelfde)

Jij brengt dat vluchtdier in het verkeer. Jij moet het andere verkeer inschatten. Jij moet risico's zien en afwegen. Jij moet overwegen of het (relatief)veilig is om je met dit dier in het verkeer te begeven. Jij bent verantwoordelijk.

En Natuurlijk kunnen er onverwachte dingen gebeuren als je met een paard werkt. dat zal altijd zo blijven. Maar het Blijft ook JOU verantwoordlijkheid, en niet die van de andere verkeersdeelnemers.

Dit is dan allemaal paard gerelateerd. maar geld ook voor andere buitensporters.
Als fietser in een natuurgebied of bos moet je gewoon nog oplettender zijn dan op de weg, want je hebt minder overzicht en je hebt vaak met verschillende categorieën "weg/pad gebruikers" te maken.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:15

Oneens, ik denk dat het een combinatie is van verschillende factoren

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:22

Eens. Hoe vaak ik wel niet zonder te bellen ben ingehaald door racefietsen, en zelfs een keer in het prikkeldraad ben belandt omdat eentje gewoon tussendoor kwam zetten (was toen zelf ook op de fiets). In de auto vind ik het vaak ook link als hardlopers onverlicht op de weg lopen. Of wielrenners die in peloton breed uit fietsen. Ook met paard wel is gehad reed ik net bos uit richting de weg komt er een atb'er van achter bovenlangs (ruiterpad is daar 'uitgegraven' tussen heuveltjes). Hij hoorde daar niet te rijden we hebben duidelijke ATB en ruiterpaden in het bos. Gevolg: paard schrikt en rent richting de weg, kon hem gelukkig nog fietspad op draaien waar niemand fietste/wandelde op dat moment. Maar kom ook genoeg ruiters tegen dat ik denk houd is rekening met andere. Natuurlijk ik passeer ook een paard rustiger, maar als ik ervoor kies om langs een 80km weg ga rijden of door de polder moet ik niet klagen dat een auto hard rijd of dat een tractor langs komt rijden. Door mijn keus om ergens te rijden wordt het nog geen 30km zone.....

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:40

Ook oneens met de stelling!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:54

_Lucy schreef:
EENS

een paard is een vluchtdier vind ik een verschrikkelijk slecht excuus.
"Mijn hond jaagt van nature, dus houden jullie er maar rekening mee dat hij achter je aan komt of je bijt" (slecht voorbeeld, maar zegt eigenlijk het zelfde)

Jij brengt dat vluchtdier in het verkeer. Jij moet het andere verkeer inschatten. Jij moet risico's zien en afwegen. Jij moet overwegen of het (relatief)veilig is om je met dit dier in het verkeer te begeven. Jij bent verantwoordelijk.

En Natuurlijk kunnen er onverwachte dingen gebeuren als je met een paard werkt. dat zal altijd zo blijven. Maar het Blijft ook JOU verantwoordlijkheid, en niet die van de andere verkeersdeelnemers.

Dit is dan allemaal paard gerelateerd. maar geld ook voor andere buitensporters.
Als fietser in een natuurgebied of bos moet je gewoon nog oplettender zijn dan op de weg, want je hebt minder overzicht en je hebt vaak met verschillende categorieën "weg/pad gebruikers" te maken.

_/-\o_

"Paard is een vluchtdier" is een inderdaad ongelooflijk slappe smoes... Zo ken ik iemand die dat als excuus gebruikte om maar geen degelijke cursus om veilig buiten te rijden te volgen "want als een paard schrikt kun je er toch niets meer aan doen." 8)7

Echter, als je pas na goede voorbereiding van jezelf en het paard je in het verkeer begeeft, kun je een hele hoop onnodig veroorzaakte ellende voorkomen.

Daarna kunnen we het dan nog eens hebben over het gedrag van onze medeweggebruikers...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:27

friesam schreef:
Onzin, een paard is een vluchtdier. Dan zouden ze alle paarden op de weg moeten verbieden om onveilige situaties te voorkomen.

Zolang iemand zijn paard een "vluchtdier" noemt en vindt dat iedereen daar maar rekening mee moet houden, hoor je niet op de weg te komen met dat paard. Zorg eerst maar dat je paard geen "vluchtdier" meer is, maar een braaf afgericht paard voordat je ermee naar buiten gaat. Een ongeleid projectiel hoort niet op de weg, zo simpel is het.
Een paard is een kuddedier, maak daar gebruik van bij de opvoeding! En zorg ook dat je zelf leert om in verkeer te anticiperen en te zorgen dat je niet in rare situaties belandt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:49

Enigsinds eens, fietsers in grote groepen op een weg terwijl er een fietspad is enz.

Mbt paardensport is er vooral veel onwetendheid bij andere weggebruikers. Ik vraag me altijd af waarom dit in een B examen niet behandeld word, dat zou al meer begrip scheppen bij vooral automobilisten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 23:01

"Het gedrag van buitensporters zelf is de belangrijkste oorzaak van onveilige verkeerssituaties."

Ik heb deels mee eens gestemd.
Reden, vaak zijn buitensporters zelf mede schuldig aan hun slechte reputatie, of dat nou terecht is of niet laat ik in het midden.
Maar als buitensporter zelf maken we ook zat fouten.
Ik noem aantal fouten van ruiters op. Want buitensporters is meer dan ruiters/menners.
In het donker rijden / paard geleiden zonder voldoende verlichting.
Geen hand uitsteken bij van richting veranderen.
Er van uit gaan dat je voorrang hebt, want je zit op een paard.
In gezwinde spoed overige verkeers deelnemers passeren en daarbij vergeten dat het in stap wel zo netjes is. (wat niet overal moet, maar vlak langs iemand heen draven is not done)
Zo zijn er in elke buitensporters catagorie wel dingen op te noemen die niet correct zijn.

Bijkomend nadeel van een paard is dat ze soms een eigen wil hebben en niet altijd dat doen wat wij in gedachten hadden. Hoe verkeersmak ook, een paard kan altijd schrikken en een totaal onverwachte reactie geven. Maar indirect ben je dan als buitensporter nog steeds voor een groot deel de oorzaak van de onveilige verkeers situatie, ook al kan je er soms niets aan doen.
Oorzaak zijn van is niet altijd het zelfde als schuld hebben aan.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:52

friesam schreef:
Onzin, een paard is een vluchtdier. Dan zouden ze alle paarden op de weg moeten verbieden om onveilige situaties te voorkomen.

Je tweede zin is inderdaad het logische resultaat van de eerste.
Misschien is het eraan werken dat je paard minder "vluchtdier" wordt een optie?
(Kleine toevoeging, ieder dier de mens inclusief, is een "vluchtdier")

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:56

Heel erg mee eens, als we het hebben over buitensporters EXCLUSIEF ruiters/menners.

Wandelaars zijn echt het grootste gevaar op bochtige 60 wegen. Rij je daar lekker met je auto, gaan dat domme volk aan de verkeerde kant van de weg lopen. Kom jij netjes met 50 een blinde bocht door, natuurlijk op je eigen weghelft, want ja, een tegenligger kan je niet zien dus je gaat natuurlijk niet die bocht heel ruim nemen. Lopen daar mensen, vaak 4 rijen dik aan JOUW kant, jou richting op. Ja, daar knal je dan vol in, zelfs met 50 is je remweg nog 10 meter. loop toch GVD aan je eigen kant van de weg, of als je dan zo dom bent om aan de verkeerde kant te lopen zonder dat je kan zien of er iets aan komt, loop dan in de berm. Of loop gewoon niet langs wegen, ga lekker de wandelpaden volgen, die er ook gewoon zijn.

Wielrenners, breek me de bek niet open. Hoe vaak die de regels aan hun laars lappen, ongelofelijk!!
Door rood rijden vinden ze heel normaal, en dan nog middelvinger op steken als je ze bijna van hun sokken rijd op dat kruispunt. 4 rijen dik op de weg fietsen terwijl er omwille van de veiligheid (gaat daar nogal vaak fout) een FIETSPAD is aangelegd. Maar daar ergeren meneer wielrenners zich aan die fietsers. Jonge daar hoor je zelf ook bij! Rot op van die weg! Sowieso, dan loopt er een fiets/suggestie strook, en dan gewoon 4 rijen dik en dus ver buiten de strook gaan fietsen. Waardoor het hele verkeer dus constant ophoopt en mensen rare manouvres gaan uithalen op een weg waar dat eigenlijk niet kan.

Maar goed, terug naar ruiters.... Ik ben zelf eigenlijk nog nooit ruiters tegengekomen die zich zo aso gedragen als alle andere buitensporters..... Ruiters zie ik meestal juist heel voorzichtig zijn, afwachtend. Ook zelf als menner zie ik vaak dat automobilisten mij voorrang geven terwijl ik dat niet heb, wat ik zelf niet altijd fijn vind (omdat ik dan plotseling moet handelen), maar het is wel een lief gebaar.

Natuurlijk is het grootste gevaar voor ruiters/menners zichzelf, want, de meeste ongelukken gebeuren omdat de paarden ergens van schrikken. Ik denk niet dat je dat helemaal kan uitsluiten, dat zal altijd nog wel blijven gebeuren.

Maar een stuk meer kennis bij de andere partijen over waarom ruiters/menners bepaalde dingen doen, wat leidt tot begrip, dat zou wel fijn zijn. En die enkele aso automobilisten blijven we helaas wel houden.... Dat risico haal je nooit weg als je het verkeer in gaat :(

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:06

Tja, je schrikt natuurlijk als je een wandelaar op jouw weghelft tegenkomt, maar daar horen ze wel. Wees bedacht op potentieel gevaar in zo'n bocht zou ik zeggen, want zoals jij nu reageert op wandelaars, zo reageren veel mensen ook op ruiters en menners.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 22:00

Toydoll schreef:
Ja, daar knal je dan vol in, zelfs met 50 is je remweg nog 10 meter.

Wow, hoeveel heb je al op je geweten...?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 15:26

Deels (on)eens. Iedere weggebruiker is verantwoordelijk. Hoe vaak ik wel niet buiten heb gereden en er dan auto's of fietsers luid toeterens/bellend voorbij komen omdat ze het grappig vinden als het paard schrikt. Nu was die van mij goed opgevoed, dus er is nooit wat gebeurt, maar het had zo gekund natuurlijk. Maar bijvoorbeeld wielrenners die met z'n vieren naast elkaar gaan fietsen op de openbare weg ook geen pretje. Je kan naar mijn mening niet 1 groep aanwijzen die hoofdverantwoordelijk is.

James2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:52

Als er tegen mij gezegd wordt, kijk je uit dan zeg ik als andere dat ook doen.....
Wielrenners die 5 breed rijden op een openbare weg.
Montainbikers die een compleet stuk op bos op eisen incl ruiterpaden waar jij dan rustig een ritje wil doen.
Crossmotoren op een ruiterpad, en jij komt net de bocht om in een relex galopje. Honden die al blaffend op je af komen rennen. Terwijl honden aan de lijn moeten....
Vrachtwagens die van een bouwterrein komen met puin en raaklinks langs je rijden terwijl de weg breed zat is....
Een enkele aanspan die gewoon voorbij komt draven op het harde
Zeg het maar....veiligheid
We zien allenmaal wel dingen om ons heen gebeuren die niet kunnen.
Wat is veiligheid dan.
Met je gezond verstand deel nemen aan de buiten wereld?? Met je gezond verstand deelnemen aan het verkeer.
We hebben het allenmaal geleerd, maar hoeveel doen het daad werkelijk nog????