KNHS verkeersveiligheid: stelling 1 + poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Problematiek verkeerssituaties zwaar overschat

Eens
44 (9%)
Oneens
295 (66%)
Deels eens
57 (12%)
Deels oneens
47 (10%)

Totaal aantal stemmen: 443

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 08:32

karijn schreef:
Deels eens, grappig om te lezen dat men al snel geneigd is te denken dat weggebruikers anders dan ruiters en menners niet weten hoe om te gaan met een passerend paard. Heb je dat ooit gevraagd aan een passerende automobilist? Ik niet hoor, daarvoor passeren ze mij te snel.
Ja, je hebt er aso's tussen zitten. Die gedragen zich niet omdat ze niet weten dat een paard kan schrikken. Die gedragen zich zo omdat ze dat wel weten en graag willen zieken. Dat gedrag zie ik namelijk wel als ik buiten rijd door het dorp.
Ja, er kan zeker wel wat meer aandacht voor komen. Bijvoorbeeld met borden langs wegen waar veel ruiters komen, tijding de autorijlessen, misschien zelfs als examenvraag bij het CBR. En er ligt natuurlijk ook een verantwoordelijkheid bij ruiters en menners om zich ook aan de verkeersregels te houden want zo heilig zijn ruiters ook weer niet.

Ha leuk dat ze dit doen. Ik ga later volledig reageren maar het eerste waar ik op wil reageren.
Ik heb kort geleden mijn auto rijbewijs behaald.
Tijdens elk theorie oefenexamen dat ik gemaakt heb kwam er minimaal 1 vraag over ruiters voorbij. Volgens mij gingen ze eigenlijk altijd over hoe je een ruiter moet passeren.
Ook tijdens mijn theorie examen heb ik daar een vraag over gehad.
Dit zal dus misschien al wel ingevoerd zijn.
Naar mijn mening zou het tijdens de praktijk lessen wel meer mogen. Maar mijn instructeur wist dat ik paardrij dus misschien heeft hij het daarom dat niet vaak over gehad.

_Lucy

Re: KNHS verkeersveiligheid: stelling 1 + poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:28

Oneens
Het is een (groot) probleem, maar dat betekent niet dat andere weggebruikers altijd de boosdoeners zijn.
Ik kom regelmatig ruiters tegen die niet opletten op de rest van de wereld, pas eventuele gevaren zien als het paard al weg gesprongen is en te druk zijn met kletsen om ook maar iets door te hebben . dat vind ik nog veel erger.
Net als mountainbikers en wielrenners in groepen die verwachten dat alles en iedereen wel even aan de kant gaat.

Voorbeeld:
laatst nog stapte ruiter netjes langs mij en vroeg of ze er dravend langs kon. mijn antwoord ja, want ik kan mijn pony dan prima inhouden.
Ze draaft langs en galoppeert zo'n 10meter achter een stel wandelaars aan en galoppeert er langs(stel had haar duidelijk niet aan horen komen). paard schrikt van iets engs langs het pad en springt opzij. wandelaars konden nog net op tijd wegspringen.
Ruiter heeft het nauwelijks door en rijd verder.

Als ruiter weet je dat je op pad gaat met een vluchtdier en ben je ZELF verantwoordelijk voor het onder controle houden van het paard en het inschatten van gevaarlijke situaties. JIJ gaat met een dier de straat op en moet je aanpassen aan het andere verkeer.
Veel mensen hoor je het omdraaien..

Dat neemt niet weg dat automobilisten voorzichtig moeten zijn bij het inhalen van een paard. maar mijn ervaring is als je als ruiter goed oplet en op tijd communiceert met de andere deelnemers in het verkeer, je 9 van de 10 keer respect en vriendelijkheid terug krijgt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:54

Lucy, ik heb mijn rijbewijs tig jaar geleden in het buitenland gehaald (en in de luxepositie gezeten dat ik automatisch ook een Nederlands rijbewijs kreeg) en nooit in NL examen gedaan. Blijkbaar wordt er dus een vraag over gesteld in het examen...

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 11:59

Dat is al vrij lang hoor dat paarden wel behandeld worden bij het rijexamen(theorie). Ik heb me rijbewijs nu 9 jaar en toen stond het ook al in het theorieboek. In de praktijk nooit een paard tegen gekomen dus daar hebben we het nooit over gehad. Maar in de theorie is dat toch al een tijdje. Niet heel erg uitgebreid maar paarden zijn natuurlijk ook maar een klein onderdeel van het verkeer.

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 14:40

Ook oneens met de stelling!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:19

Deels eens. Het hangt ook heel sterk af van waar in NL je kijkt, hoe druk het er is, in hoeverre men gewend is aan paarden op de weg, hoeveel ruimte er is, etc.
Wel vind ik dat ruiters en menners wel vooral ook naar hun eigen gedrag kijken en beseffen dat zij kiezen om met paarden het verkeer in te gaan en dus daar ook verantwoordelijkheid voor nemen. Er wordt wel heel gemakkelijk gewezen naar andere verkeersdeelnemers, maar met je paard kun je ook kiezen om niet buiten het erf te gaan rijden als het wezenloos druk is en je paard daar (nog) niet mee om kan gaan, bijvoorbeeld.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 22:53

"De problematiek rondom onveilige verkeerssituaties voor buitensporters (zoals ruiters en menners) wordt zwaar overschat".

Heb oneens ingevuld.

Reden is dat je onveilige verkeerssituaties niet kan overschatten en dan even los van het feit of het nou buitensporters dan wel andere weggebruikers betreft.
Op sommige plaatsen is bv oversteken voor kinderen, fietsers, wandelaars, ruiters, menners ongeacht wie dan ook gevaarlijk, bv vanwege onoverzichtelijke kruising.
Dan wel het moeten oversteken van bv een 80 km weg.

Als er een onveilige verkeerssituatie is, moet het streven altijd zijn hier indien mogelijk iets aan te veranderen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 00:54

Op zo een vage en slecht geponeerde stelling is niet te reageren; Wat is "zwaar overschat" (de stelling impliceert ook onhandig genoeg dat er sowieso sprake is van overschatting).
En door wie, de menners/ruiters? De andere weggebruikers? Het algemene publiek? Ik?

baakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 01:12

Oneens met de stelling :)

corbosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:30

Ik ben het deels eens. Wacht nee, deels oneens. Beetje vage opties.