Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:32

Afbeelding

Dit is het plantje, ben er ook mee bij de DA geweest en de bevestigde dat het Herfsttijloos was. We gaan vanavond onze leverancier bellen, die weet waarschijnlijk ook niet dat dit in zijn hooi zit. Ik ga hier geen naam van die leverancier vermelden, zij hallen hooi uit Duitsland , de Eiffel. In feite is met al het Duitse kruiden en natuur hooi dus oppassen geblazen.

mamendt

Re: Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:48

komt het alleen voor op natuurgrond of ook op bemestte grond?

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:08

Bedankt voor het plaatje. Dan weet ik wat ik op moet letten. Heb eergister een baal bij willem kooter gehaald. Tot nu toe nog niets gevonden maar hou het in de gaten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 20:30

mamendt schreef:
komt het alleen voor op natuurgrond of ook op bemestte grond?

Wat ik heb begrepen vnl. in natuurhooi, dus onbemest en in Zuidelijker gelegen gebieden. In Nederlands weidehooi zit het niet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 02:28

Schimpje schreef:
De welbekende krokus dus..

Dus niet, dit is een heel andere plant dan de krokus.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 07:38

Er staan wel 10 verschillende soorten op google..van klein als een krokus naar groot zoals hierboven....komen die allemaal voor en zijn die allemaal giftig? Net 30 pakjes Eiffelhooi besteld....dat heb ik dan weer....zucht..

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:19

Dat is balen, goed dat jullie het signaleren

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:51

mamendt schreef:
Er staan wel 10 verschillende soorten op google..van klein als een krokus naar groot zoals hierboven....komen die allemaal voor en zijn die allemaal giftig? Net 30 pakjes Eiffelhooi besteld....dat heb ik dan weer....zucht..

Navragen bij de leverancier en stellen dat hij garant moet zijn voor het niet aanwezig zijn van de plantjes en anders afbestellen! Dat van ons is ook Eiffelhooi........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 08:52

Kuggur schreef:
Schimpje schreef:
De welbekende krokus dus..

Dus niet, dit is een heel andere plant dan de krokus.

Klopt, het lijkt op een krokus maar is het dus niet. Bloeit ook pas in de herfst, vandaar de naam.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 09:22

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:51

ElCid schreef:
Klopt, het lijkt op een krokus maar is het dus niet. Bloeit ook pas in de herfst, vandaar de naam.
Al is die bloeitijd dan weer lastig om op af te gaan, want er zijn ook genoeg krokussoorten die in de herfst bloeien.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 11:25

Mijn leverancier is bekend met de plant en let er goed op...100% kan hij het niet uitsluiten..maar ze doen hun best .
Fijn gevoel krijg ik nu niet van dit hooi...maar ja, je loopt hier ook risico met jacobskruid...

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 08:00

chimello schreef:
"Herfsttijloos is in Nederland hoogst zeldzaam maar komt in zuidelijkere gebieden veel voor."

Dus Limburg heeft het wel? Of? Want het kan niet zeldzaam zijn en "veel voorkomen" in het zuiden, toch? Of andere landen?
Aangezien ik hier wel woon... Moet er niet aan denken dit te voeren.

Zeldzaam? Mmmmmm het groeit hier ook in de tuin (en wij hebben het niet geplant) en ik woon echt niet in lhet zuiden maar in de kop van noord holland.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 11:01

oomens schreef:
ElCid schreef:
Al is die bloeitijd dan weer lastig om op af te gaan, want er zijn ook genoeg krokussoorten die in de herfst bloeien.

Het gaat hier om de Herfsttijloos die dus alleen in de herfst bloeit. http://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos
Het gif Colchicine http://nl.wikipedia.org/wiki/Colchicine komt alleen in deze plant en een klimlelie http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimlelie voor. Dat gif wordt soms als medicijn gebruikt bij jicht, waarbij de grens tussen werkend als pijnstiller en dodelijk heel klein is!

Als je het in de tuin hebt staan kan je het beter heel snel verwijderen!
Citaat:
Er was een tijd dat kinderspeelgoed vooral door de natuur werd aangereikt. In de zaaddozen van de herfsttijloos rammelen de zaden. Kinderen plukten deze zaaddozen wel. Het werd dan een levensgevaarlijk rammelaartje. Sommige kinderen aten de zaden en overschreden de dodelijke dosis colchicine. De dodelijke dosis wordt geschat op circa 20mg.[3] Eén zaad bevat ongeveer 4 mg colchicine.[4]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 12:16

Enig idee hoeveel "gewone" tuinplanten giftig zijn???

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:33

De leverancier neemt in 1e instantie geen verantwoordelijkheid voor het hooi maar geeft wel toe dat hij van het plantje af weet: dit is de reactie:

Citaat:
-Ik heb dit plantje wel eens gezien. Normaal eten de paarden en koeien dit plantje niet.

De stengel is vrij grof en smakeloos. Ze laten hem liggen in de bak en zo komt dit plantje

op de mesthoop terecht. In Nederland groeit het niet.

Het komt niet zo vaak voor, maar een gezond paard eet dit niet op.

Het plantje is goed zichtbaar. Bij twijfel kun je hem voortijdig verwijderen.

In Duits hooi zitten +/- 30 grassoorten.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:54

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 22:14

Ik heb nog even verder gezocht over het voorkomen hier in Nederland in het wild, kennelijk komt het in Nederland ook in het wild voor, dus het is hier ook zaak om er goed op te letten: http://wilde-planten.nl/herfsttijloos.htm .

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:08

Ons hooi is intussen toch opgehaald door de leverancier en we hebben ons geld terug; ik hoop alleen niet dat hij het weer door gaat verkopen of aan zijn eigen dieren opvoert. Hij deed er vrij laconiek over!

De boer in Duitsland, waar hij het hooi heeft gehaald, wist dat het plantje daar groeide, langs de bosranden. Dat maaide hij dan apart af en maakte er kleine baaltjes van, die baaltjes hadden wij dus!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:06

Jeetje, gelukkig maar dat hij het terugneemt. Nu maar hopen dat hij het terug kan doen naar Duitsland. Maf dat die boer in Duitsland het wel wist en het gewoon verkocht heeft. Het is voor allerlei diersoorten die dit soort ruwvoer krijgen erg gevaarlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:13

Nu maar hopen dat hij het vernietigt voordat er nog meer slachtoffers vallen !

Dit hooi had nooit voor een dier mogen komen te liggen :n

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 22:24

Ik heb hem hier helaas ook een keer in de box van mijn oudste pony gevonden. We voeren hier 3 verschillende soorten hooi, maar ik weet niet meer in welke van de 3 deze zat. Ik las pas vorige week over de plant en dat ik hem uit de stal heb geraapt is al enkele maanden geleden. Hij viel me wel erg op door de vreemde vorm, ik heb hem nog aan mijn vriend laten zien.

Van de week vertelde ik het tegen mijn schoonmoeder (nadat ik het artikel had gelezen), maar zij houdt voet bij stuk dat het niet te herfsttijloos kan zijn. Ik weet voor 99% zeker dat hij het is geweest en controleer alles nu heel goed voordat ik het in de box gooi :\

Ik baal echt als een stekker dat ik niet weet uit welke balen het is gekomen..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 07:46

Alle balen goed controleren! Heb je het plantje bewaard? Ga er dan mee naar je DA, die zou moeten weten of het wel of geen Herfsttijloos is. Als je er nog achter komt waar het in zit, dan contact opnemen met de leverancier.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 12:30

Ik vind het zo lastig om te bepalen wat welk plantje is... er zit zoveel in mijn hooi aan plantjes. Ze laat niets liggen, misschien een goed teken, maar ook weer juist niet als ze alles dan maar op eet... Lastig hoor. Zijn er meer voorbeelden?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 16:46