Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 18:02

paardje1983 schreef:
Cassidy schreef:
Als je geen ruimte hebt op het erf, en hebt gevraagd of het mocht, zou ik hem ook langs de weg neerleggen.

je moet het langs de weg leggen. rendac komt het terrein niet op, vanwege ziektes op het bedrijf te voorkomen.

Rendac komt wel degelijk het terrein op, maar de vrachtwagen dient wel zonder veel moeite er op en er af te kunnen (incl het takelen in de bak). En dat is op de meeste terreinen een probleem.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:04

Mijn verzorgpaard dat vorig jaar mei is overleden heeft op een lege wei gelegen. Is daar eigenlijk gewoon gaan liggen en niet meer opgestaan zonder spuitjes of iets. Vrijdagmiddag overleden, zondagavond verplaatst naar de weg en maandagochtend opgehaald. Maar ik snap dat niet iedereen zo maar een weiland leeg heeft liggen. En niet ieder paard blijft netjes 1 geheel van vrijdag t/m maandag. Werd ook gesproken van geluk dat er niets geploft, doorgezakt of leeggelopen is toen ze van de wei naar de weg gebracht is geworden.
Die boswachter had in mijn ogen ook echt eerst even navraag moeten doen, voordat hij een twitterbericht rond gestuurd had. Want voor zo ver mijn kennis over het ophalen door Rendac reikt, is hier niks tegen de regels in gebeurd. En als het zo langs een openbare weg ligt met wat huizen in de buurt die wel paarden zouden kunnen houden, dan lijkt het mij logischer om daar even navraag te doen in plaats van gewoon klakkeloos er van uit te gaan dat het maar gewoon gedumpt is. Een paard dump je niet zo maar ff snel langs de weg. Daar is het wat te groot en te zwaar voor om even uit de auto te gooien of langs de weg te slepen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:05

Cassidy schreef:
Achterlijke reactie van die boswachter. Als het echt als oud vuil gedumpt zou zijn, dan had het niet onder zeil gelegen, beste man.

Ja idd..zie het al voor mij. Eventjes een paard van 600 a 700kilo dumpen. Vanuit de kofferbak?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:06

paardje1983 schreef:
Cassidy schreef:
Als je geen ruimte hebt op het erf, en hebt gevraagd of het mocht, zou ik hem ook langs de weg neerleggen.

je moet het langs de weg leggen. rendac komt het terrein niet op, vanwege ziektes op het bedrijf te voorkomen.

Je begrijpt me verkeerd. Op een moment dat een dier ingeslapen is, en je houdt hem op eigen erf tot de eerste dag dat de Rendac kan komen en gaat hem vervolgens verplaatsen, dan kan er tijdens verplaatsen van alles gebeuren, tot explosies aan toe. Is hier al eerder aangegeven en heb ik zelf ook meegemaakt. Maar dat is als er ruimte is op je erf. Is dat er niet, zou ik het dier niet in zijn box leggen en dan de betreffende dag pas gaat verplaatsen want kans is groot dat dit niet lukt. Dan meteen naast de weg, is veiliger en makkelijker. Is tegen het zere been van Koos de boswachter en nieuwsgierige voorbijgangers, maar het zij dan zo.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:15

cassidy: begrijp je wel, maar ons is altijd gezegd dat rendac het terrein niet opkomt. of ie wel of geen ruimte heeft om het terrein op te komen vanwege de ziektes die ze dan kunnen vespreiden.

Cassidy

Re: Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:18

Ik heb het ook niet over het ophalen op het terrein. Ik heb het over het op het terrein laten liggen en dan verplaatsen op de dag dat de Rendac komt. Of de Rendac wel of niet het terrein opkomt is een ander verhaal. Dat zou je met de Rendac zelf moeten bespreken. Zoals je hier kunt lezen kunnen er situaties zijn dat er uitzonderingen worden gemaakt.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:26

Die boswachter is een eikel. Ben hem wel eens tegengekomen en hij moest ons even vertellen waar we wel en niet mochten rijden, terwijl we toestemming hadden van Staatsbosbeheer en gewoon op de openbare weg aan het stappen waren. Natuurmonumenten is volgens mij overigens niet eigenaar van de openbare weg (de Parkweg in Vleuten/Haarzuilens), maar ik kan me vergissen.

Weer een domme actie van deze boswachter dus. Voor de eigenaar van het paard: heel veel sterkte en laat je niet gek maken door deze rare kerel! Jullie hebben juist gehandeld!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:35

paardje1983 schreef:
cassidy: begrijp je wel, maar ons is altijd gezegd dat rendac het terrein niet opkomt. of ie wel of geen ruimte heeft om het terrein op te komen vanwege de ziektes die ze dan kunnen vespreiden.

Jullie hebben een veehouderij zeker??

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:38

Janine1990 schreef:
paardje1983 schreef:

Jullie hebben een veehouderij zeker??

handelstal dat naast de veehouderij ligt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:39

Tegen een kleine meerprijs word een dier gewoon achterom opgehaald mits het natuurlijk bereikbaar is.
Het is hier nog nooit gebeurd dat er een dier uit elkaar geklapt is ook al lag het meerdere dagen met heel heet weer. (wij hebben een melkveebedrijf)
Hier leggen we dode dieren meestal de avond van te voren aan de weg.
Vind de reactie van die boswachter wel overdreven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:42

paardje1983 schreef:
handelstal dat naast de veehouderij ligt

Dan zal het daar wel mee te maken hebben, lijkt me.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:44

Als je een erfcontract hebt ( dat kan je alleen verkrijgen als je erf goed bereikbaar is voor Rendac met voldoende ruimte voor de happer) haalt Rendac het wel van je erf. Maar als je erf dus te klein is, is aan de weg de enige optie en dan wel zo snel mogelijk na het overlijden. Goed afdenken en er rekening mee houden dat het overleden dier nog opzwelt, het dekzeil goed vastleggen met bv. stoeptegels, dan moet het goed gaan. In tijden van besmettelijke dierziekten is het wel anders, dan komt Rendac zeker geen erf op en soms komen ze helemaal niet. Dit was met de MKZ en de varkenspestepidemie in elk geval zo.
Arme mensen, al de ellende van het inslapen en verslepen en dan nog zo'n reactie van een boswachter.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:44

Anoeska27 schreef:
Je kan ook voor de aparte ophaalservice kiezen. Dan komen ze het dezelfde dag nog ophalen, van het erf. In mijn geval zelfs uit de stal. Het kost alleen wat meer. Mijn merrie overleed ook op vrijdag en wij wilden haar dus niet tot maandag aan de weg laten liggen.

Overigens vind ik de plek waar hij ligt wel erg vreemd. Ze hebben hem een heel stuk uit de buurt van de ingang van het erf liggen en ik kan me voorstellen dat er dan vragen van komen.

:j

Cassidy schreef:
en een paard kun je niet persoonlijk bij een DA inleveren voor destructie, of bij het crematorium achterlaten zodat hij na een paar dagen in een potje weer bij je wordt teruggebracht.

Uhhhhh, beiden kan dus wel degelijk !
Crematorium haalt het lichaam nog dezelfde dag op (het daar laten inslapen is ook nog een optie) en eventueel en/of indien mogelijk vwb. de 'status' van het dier kun je er ook voor kiezen om het dier in een kliniek in te laten slapen en daar door Rendac op te laten halen ....
Vaak zijn er meer keuzes dan men zo in eerste instantie denkt, maar je moet dan natuurlijk ook wel andere keuzes wìllen maken ..

Ps., wij hebben geen veehouderij of ander (dieren) bedrijf, maar Rendac komt hier (indien gewenst en na overleg) wel op het erf ..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:52

Wanderers schreef:
Crematorium haalt het lichaam nog dezelfde dag op (het daar laten inslapen is ook nog een optie) en eventueel en/of indien mogelijk vwb. de 'status' van het dier kun je er ook voor kiezen om het dier in een kliniek in te laten slapen en daar door Rendac op te laten halen ....

Het was misschien niet duidelijk: ik had het over persoonlijk, nadat hij was ingeslapen, vanuit je eigen trailer of de kofferbak afleveren, zodat je dat misschien met een konijn, hond of kat nog had kunnen doen. Bij destructiebedrijf of cremetaroium. Gaat niet, mag niet. Bij crematorium in laten inslapen is weer een ander verhaal. Dan moet je ook vervoer hebben om het dier daar heen te kunnen brengen, en dan moet dat ook nog kunnen, gezien het gebroken been van dit dier was verplaatsen bij leven misschien niet mogelijk, en indien wel, alleen onnodig levensverlengend geweest.

1985peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:01

De kwetsende reacties hebben de eigenaar van het paard (een bekende van mij) enorm laten schrikken, erg fijn om te merken dat er op dit forum wel meelevend en vriendelijk wordt gereageerd. De boswachter en RTV Utrecht die het verhaal hebben opgestart en naar buiten hebben gebracht zonder ook maar ergens iets na te vragen kunnen wat mij betreft niet snel en uitgebreid genoeg zijn met hun excuses.

Ik bestook ze al de hele middag op twitter, maar krijg van beide totaal geen reactie. Als je het gevoel hebt dat dit onrechtvaardig in het nieuws is gebracht kun je helpen door ze ook te vertellen hoe je erover denkt.

Boswachter Roy Mes (@roy_mes) en RTV Utrecht (rtvutrecht) zijn te vinden op twitter.

Bedankt voor het medeleven en goed om te zien dat er ook nog mensen zijn die rustig nadenken voor ze spreken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:12

VivaLaVida schreef:
Tja ik zou m op het erf hebben gehouden dan tot maandagmorgen, dan pas aan de weg leggen. Maar dat neemt niet weg dat er erg voorbarig is gereageerd.

Een lijk na twee-drie dagen nog verplaatsen is niet altijd even smakelijk.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:16

Laat die boswachter zich bezig houden met zijn eigen vak als er bij hun een dier dood gaat moet dat blijven liggen is de natuur zie daar nooit een zeiltje overheen liggen. Als het om paarden gaat reageren mensen altijd raar is het een koe of een schaap dan is het heel normaal!
Ik zou ook niet met een dood beest gaan slepen gewoon gelijk neerleggen waar hij wordt opgehaald.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:18

Ik ben blij dat hierom aan de bel getrokken wordt.
Het kadaver van mijn paard was een griezelig aangezicht met opengesperde ogen, open bekje en een gestrekt lichaam. Ik moet er niet aan denken dat ik dat als onbekende aan de weg zag liggen, half afgedekt.
Helemaal afdekken en controleren, er zijn ook kinderen die rondlopen en fietsen.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:19

Jeetje, komen uit de stad zeker? Ik zie hier zo vaak dode beesten liggen man. Die moeten toch ook opgehaald worden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:21

Je zal toch je overleden dier ergens moeten neerleggen waar de rendac er makkelijk bij kan.
Leuk gezicht nee, vast niet als je het niet verwacht, maar het is niet anders.

Hier heeft op het erf (net op het erf dan) ook paar dagen een paard onder een dekzeil gelegen, confronterend, vast wel, vooral voor de eigenaar die toch al zijn paard kwijt is lijkt me.
De rest van de mensen moet niet zo mutsen en gewoon doorfietsen en de boswachter nadenken voor hij wat gaat twitteren.
Beetje boswachter had het dier als er stuk zeil was opgewaaid weer toegedekt en gedacht, wat sneu voor de eigenaren.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:21

Ja maar dit paard lag gewoon normaal bedekt. Dus waarom is het dan goed dat er aan de bel wordt getrokken?

Je houdt altijd een paar onbekende factoren zoals het weer en blijkbaar voorbijgangers.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:23

Onali schreef:
Ja maar dit paard lag gewoon normaal bedekt. Dus waarom is het dan goed dat er aan de bel wordt getrokken?

Je houdt altijd een paar onbekende factoren zoals het weer en blijkbaar voorbijgangers.

Zoals in de OP te lezen is; het paard lag half afgedekt.

Citaat:
Een dood paard heeft dit weekend bij Haarzuilens onrust veroorzaakt. Het dier lag langs de Parkweg, half afgedekt door een stuk landbouwplastic. Voorbijgangers reageerden geschrokken. De boswachter van Natuurmonumenten twitterde: "Gedumpt als oud vuil! Wie doet er nou zoiets? De boswachter mag het uiteraard oplossen."

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:23

Maar ook als je het niet gewend bent, dat bel je toch even bij het dichtstbijzijnde huis aan om navraag te doen?

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:24

Oh, wat moet dit naar zijn voor de eigenaar. Allereerst heel veel sterkte gewenst!
Alsof je het al niet moeilijk genoeg hebt met het verlies van je paard, krijg je dit hele circus er ook nog eens bij door mensen die eerst doen en dan denken... Onbegrijpelijk... Overigens rijst bij mij gelijk de vraag; als de boswachter aan het werk was (dat is mij niet helemaal duidelijk geworden uit het verhaal), wat heeft die dan op Twitter te zoeken? Mijn telefoon zit gewoon in mijn tas als ik aan het werk ben....

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:27

JoopC schreef:
Onali schreef:

Zoals in de OP te lezen is; het paard lag half afgedekt.

Citaat:
Een dood paard heeft dit weekend bij Haarzuilens onrust veroorzaakt. Het dier lag langs de Parkweg, half afgedekt door een stuk landbouwplastic. Voorbijgangers reageerden geschrokken. De boswachter van Natuurmonumenten twitterde: "Gedumpt als oud vuil! Wie doet er nou zoiets? De boswachter mag het uiteraard oplossen."

Omdat voorbijgangers dus onder het zeil hebben gespiekt.