NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:58

Nousa schreef:
Goh waar hebben we dit eerder gehoord. Erg toevallig wederom Le Matsjo...

Beetje vreemd is dit wel zeg! :')

Vertel?? Wie of wat dan nog meer? Ben wel benieuwd ;)

Mandy

Re: NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:04

dit is inderdaad in beide gevallen dezelfde dfout (link naar het topic uit 2010) waarin blijkt dat le Matsjo de vader is....

Nousa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:08

Het is natuurlijk hartstikke rot en wil niets suggereren maar twee keer zo'n fout maken zou toch echt niet moeten kunnen, of wel? Hoewel hij bij het geval uit 2010 leek te gaan om een merrie verwisseling en niet zozeer om sperma verwisseling. Maar goed, blijft vervelend en raar!

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:10

Goh, alweer Le Matsjo. Verbaast me niks om eerlijk te zijn..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:23

Sky_As schreef:
Als ik de eigenaar zou zijn, dan zou ik toch de kosten op de hengstenhouder verhalen....
Met pony's wordt heel vaak natuurlijk gedekt, dus als ik er in dit geval van uit ga dat dat ook gebeurd is, is het niet een foutje bedankt....
Voor dat een dier goedgekeurd is ben je zomaar 1000-1500 euro kwijt (en dan heb ik de stalkosten niet meegerekend).
Tenzij de eigenaar er wel van af wist.....

Ik snap ook niet waarom dat die DNA test niet het eerste is wat ze doen, kost geen reet en kan je een hoop ellende besparen, zo blijkt maar weer.

Niet dat ik het fjordenstamboek nou zo aanmoedig, maar daar moeten zelfs merries DNA getest zijn voor ze uberhaupt naar de keuring mogen. Vind dat wel een goed iets, die paar tientjes maken nou ook niet het verschil om het wel of niet te doen, maar het geeft wel meer zekerheid.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:25

Mandy schreef:
dit is inderdaad in beide gevallen dezelfde dfout (link naar het topic uit 2010) waarin blijkt dat le Matsjo de vader is....

ehh, zie geen link :( :(

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:27

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:47

Fennee schreef:
Goh, alweer Le Matsjo. Verbaast me niks om eerlijk te zijn..

en waarom dan wel niet? hengsten stonden toendertijd op hetzelfde dekstation. ik geloof niet dat dit met opzet is gebeurd.

wel een slechte zaak van het stamboek dat ze niet vooraf dna getest zijn. zeker na een eerder geval.

ik vond de hengst eerlijk gezegd ook absoluut niet bijzonder genoeg om als vaderdier te mogen dienen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:49

Mwa, eigenaar van de hengsten haalt wel vaker rare stunten uit. Zoals bijvoorbeeld die andere keer, via hetzelfde hengstenstation met ook 2 hengsten van hem..
Laatst bijgewerkt door Fennee op 20-03-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:50

Da's de 2e "vervalsing" die goedgekeurd wordt. Een goede actie van het NRPS om de hengst af te serveren! Dit is geen aanwinst. Wel oerdom van een hengstenhouder om zo met sperma te rommelen. Dat komt natuurlijk ooit uit. Hoeveel neppertjes zouden er nog rond lopen?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:25

In dit geheel wordt de eigenaar van Kappuccino helemaal vergeten. Die heeft tijd, energie en veel geld erin gestoken om deze hengst te laten keuren en nu zit hij met een hengst die alleen maar reg. B veulens kan geven, omdat hij niet goedgekeurd is én een andere afstamming blijkt te hebben. Met dank aan de hengstenhouder.... Niet iedereen heeft heel veel geld voor dit soort zaken, dus het zal je maar gebeuren !

Wat ik overigens ook heel vreemd vindt: met de eerste hengst krijgt hij het voordeel van de twijfel, bij Le Matsjo ineens niet meer??? Wat is dat nou voor beleid? Of hij is goed en mag door óf niet. Dit is wel érg halfslachtig. Wacht dan op een hengst van Rodenrijs C. die wél aan de verwachtingen voldoet.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:29

Ik vind het eigenlijk gewoon vooral dom om zoveel geld in een hengst te stoppen en dat ie dan vervolgens niet meer goedgekeurd is op iets simpels. Snap niet waarom je zoiets niet gewoon direct test voor je überhaupt op een (hengsten)keuring verschijnt. Geloof dat zo'n test nog geen €50 per dier kost dus dat zal de reden zeker niet geweest zijn.

Mij rijst eigenlijk de vraag hoeveel pony's en paarden een foutieve afstamming op papier hebben staan. Mijn paard in ieder geval niet.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:31

Dat zegt toch veel of niet Netje? Een pony is goed of niet, wat voor afstamming die heeft. Maar kennelijk is die afstamming toch wel degelijk zo belangrijk, maar is hij nu door deze afstamming niet goed genoeg meer. Deze pony was op alle punten behalve de afstamming niet goed genoeg voor goedkeuring, dan moet je jezelf toch eens achter de oren krabben wat voor kwaliteit je zoekt.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:34

Muzefee schreef:
Dat zegt toch veel of niet Netje? Een pony is goed of niet, wat voor afstamming die heeft. Maar kennelijk is die afstamming toch wel degelijk zo belangrijk, maar is hij nu door deze afstamming niet goed genoeg meer. Deze pony was op alle punten behalve de afstamming niet goed genoeg voor goedkeuring, dan moet je jezelf toch eens achter de oren krabben wat voor kwaliteit je zoekt.

Dat is precies wat ik bedoel ! Dus alleen het feit dat het een Rodenrijs C was, terwijl hij kennelijk niet voldeed aan de eisen, bleek voldoende om hem door te laten gaan. Dat vind ik persoonlijk non-beleid !

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:34

Waarschijnlijk willen ze voorkomen dat het een grote inteelt bende wordt met alle bijbehorende gebreken zoals bijvoorbeeld bij de Friezen aan de hand is. Echter denk ik niet dat het bij het NRPS zo ver zal komen aangezien het geen ras is en nieuw bloed dus in principe overal vandaan kan komen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:36

Nies_ schreef:
Ik vind het eigenlijk gewoon vooral dom om zoveel geld in een hengst te stoppen en dat ie dan vervolgens niet meer goedgekeurd is op iets simpels. Snap niet waarom je zoiets niet gewoon direct test voor je überhaupt op een (hengsten)keuring verschijnt. Geloof dat zo'n test nog geen €50 per dier kost dus dat zal de reden zeker niet geweest zijn.

Mij rijst eigenlijk de vraag hoeveel pony's en paarden een foutieve afstamming op papier hebben staan. Mijn paard in ieder geval niet.

Ben ik met je eens hoor, maar moet je dan tegenwoordig als fokker de hengstenhouders allemaal in twijfel gaan trekken? Is het niet een plicht van de hengstenhouders om het juiste kwakkie te leveren en dit ook te certificeren (of zoiets??).

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:38

tja of de hengstenhouder hier helemaal schuldig aan is durf ik dus echt niet te zeggen. ik verwacht zoiets absoluut niet van hem. hij heeft er verder ook geen belang bij mocht het met opzet gedaan zijn (waar ik niet vanuit ga). een foutje kan altijd gemaakt worden. al is het wel slordig. ik zou eerder denken dat wat nicole op de eerste pagina zei dat dat het probleem is geweest. ik vind het jammer dat er gelijk met vingers gewezen wordt terwijl wij met zijn allen niet weten hoe dit heeft kunnen gebeuren.

wel ben ik van mening mocht je met een hengst naar de keuring gaan dan zorg je dat alles op orde is. net zoals van te voren rontgenen en springen of ze wel goed genoeg vruchtbaar zijn. dan kom je ook niet voor verrassingen te staan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:40

Maar ze zijn tegelijk toch ook nog afhankelijk van de merriehouder en als het even meezit kijkt die wel uit met inteelt. Er zijn zoveel verschillende pony's bij het NRPS, de kans op inteelt (als er tenminste niet gerommeld wordt met de registratie) vele malen kleiner dan bij de echte rasfokkerijen.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:41

Zoals je in een link ergens eerder kan lezen is dit al de tweede keer een fout door dezelfde hengstenhouder en allebei met Le Matsjo. Ik beschuldig hem niet, maar weet dat dit soort zaken heel precies gedaan moeten worden. Dus denk ik wel dat je als hengstenhouder een soort plicht hebt om te zorgen dat er geen verwisseling van rietjes mógelijk is.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:41

Muzefee schreef:

ben ik helemaal met je eens. net zoals je eerder al zei over blanco keuren. het mooiste zou zijn dat de eerste bezichtiging gewoon geen afstamming bekend wordt gemaakt en dus enkel op kwaliteit gekeurd wordt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:44

Muzefee schreef:
Maar ze zijn tegelijk toch ook nog afhankelijk van de merriehouder en als het even meezit kijkt die wel uit met inteelt. Er zijn zoveel verschillende pony's bij het NRPS, de kans op inteelt (als er tenminste niet gerommeld wordt met de registratie) vele malen kleiner dan bij de echte rasfokkerijen.
Dat denk ik inderdaad ook, maar ik kan verder eigenlijk geen reden bedenken waarom een hengst door zijn afstamming ineens niet meer goed genoeg zou zijn.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:47

Hilarisch.. goedkeuren zonder dat je weet of de afstamming klopt, hebben meer stamboeken last van overigens.

Mijn ubereenvoudige fjord krijg ik niet eens het hoofdstamboek in zonder DNA keuring en bij de duurdere paarden is dat blijkbaar niet standaard nodig om je paard een stamboek in te krijgen.

Verder ook wel apart om een dier goed te keuren vanwege zijn afstamming terwijl hij zelf eigenlijk blijkbaar te kort komt?

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:47

Netje schreef:
Zoals je in een link ergens eerder kan lezen is dit al de tweede keer een fout door dezelfde hengstenhouder en allebei met Le Matsjo. Ik beschuldig hem niet, maar weet dat dit soort zaken heel precies gedaan moeten worden. Dus denk ik wel dat je als hengstenhouder een soort plicht hebt om te zorgen dat er geen verwisseling van rietjes mógelijk is.

jij weet ook dat de eigenaar van de hengsten zelf springt bij het dekstation?
Laatst bijgewerkt door lianne125 op 20-03-14 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:50

De hengstenhouder zelf??? Mag toch hopen van niet :D :D

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:52

Netje schreef:
De hengstenhouder zelf??? Mag toch hopen van niet :D :D

je snapt wat ik bedoel denk ;)