Paarden de "vergeten slachtoffers" politieke onrust Egypte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paarden de "vergeten slachtoffers" politieke onrust Egypte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:16

Ik vind het triest wat er met dieren daar gebeurt, misschien is het goed(niet op deze manier) dat het gebeurt en verdwijnt rondritjes voor toeristen van het programma. Je kunt nu wel van alles gaan doen om deze paarden te redden maar waarvoor, de volgende crisis?? Zo gaat het zo vaak in minder stabiele landen. En altijd zijn de dieren het eerst aan de beurt, niet alleen hier maar ook veel dichter bij huis.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:52

Ik snap op zich het wel dat ze de dieren niet willen slachten/verkopen, want dan hebben ze in de toekomst ook geen inkomsten meer, maar om ze dan zo uit te hongeren, goed dat er hulporganisaties zijn.

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:21

Verkopen heeft weinig zin, er is nauwelijks markt voor.
Ik volg Prince fluffy kareem ook en heb al verschillende keren gezien dat ze zwaar verwaarloosde paarden overnamen voor bedragen rond de 20 Euro. De meest arme eigenaren kopen dan ook dit soort vreselijk magere paarden, omdat dit het enige soort paard is wat ze kunnen betalen. Als zo'n dier geluk heeft wordt hij door de nieuwe eigenaar naar PFK gebracht om aan te sterken.

Het is voor deze mensen ook niet makkelijk om ander werk te gaan doen, vaak hebben ze geen enkele opleiding gehad.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:41

Ze slapen hier inderdaad geen paarden in. Volgens de Islam gaat Allah over leven en dood, en mogen wij daar niet over bepalen.

Moslims eten geen varkensvlees, maar rund, kip, lam etc gaat er hier bij iedereen prima in hoor :j. Hindoes zijn vegetarisch.

Ik heb al een tijdje contact met Marte, een van de mensen van PFK, alleen wist ik niet dat ze PFK paarden opving :P wist alleen dat ze verwaarloosde paarden opvangt.
Had een tijdje terug al aangeboden om ons overbodig tuig aan haar te geven. Moet t alleen nog uitzoeken. (gaat dan vooral om halsters en dekens).

Verkopen geld ook niet, voor honderd Euro heb je al een redelijk paard, daar zit geen markt in :n .We hebben hier op stal ook een aantal merries die embroyo's dragen van de piramides, sommigen kostten nog geen 50 euro, en waren meer bot dan paard. Zo zien ze er dan uit na een jaar :)
Afbeelding
Zijn eigenlijk dus best leuke paarden :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:25

Ik heb zo een aantal jaren terug oude ponyhalsters, bitten en hoofdstellen in mijn bagage gestopt voor een vlucht naar jakarta. Dit materiaal was ouderwets, maar nog goed bruikbaar. Bij de Bromovulkaan heb ik alles aan de verhuurder van 'mijn' paardje gegeven. Je wilt niet weten hoe blij hij er mee was. Meteen kwamen andere verhuurders ook kijken.
Egypte ben ik nog nooit geweest en op dit moment trekt het mij ook niet zo.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:56

kehdra schreef:
Ik heb al een tijdje contact met Marte, een van de mensen van PFK, alleen wist ik niet dat ze PFK paarden opving :P wist alleen dat ze verwaarloosde paarden opvangt.Had een tijdje terug al aangeboden om ons overbodig tuig aan haar te geven. Moet t alleen nog uitzoeken. (gaat dan vooral om halsters en dekens).

Marte IS PFK, samen met Sherif. Dus het zijn niet de PFK paarden: ze vangt paarden op bij hun eigen organisatie: Prince Fluffy Kareem oftewel PFK en die worden dan PFK foster horses genoemd. Het merendeel gaat weer terug naar de eigenaar, sommige kopen ze aan omdat die nooit meer mogen werken. Ze geven zelf aan dat ze vaak niet veel hebben aan spullen (en zéker geen dekens), omdat deze opgestuurd moeten worden en dat niet langs de douane komt in Egypte (of wegraakt, of invoerrechten, etc.). Emma is iemand die in Engeland zit en vaak naar PFK gaat en zij verzamelt (kleine) spullen. Ze hebben het meeste aan wondverzorgingsmiddelen, sudocrème, wormenspuiten en dat soort zaken. Dekens etc. willen ze niet, omdat ze helemaal geen plek hebben om dat op te slaan. Dus spullen moeten via Emma naar Egypte en die heeft ook niet veel plek in haar koffer.

Hier wordt gevraagd waarom ze ze niet opeten, maar vergeet niet: het is hun enige bron van inkomsten: die eet je toch niet op? En zelfs al zouden ze ze in laten slapen, dan hebben ze geen geld meer voor een nieuwe. Dus de slechtste paarden worden weer doorverkocht en dan hopen ze met een klein beetje geld erbij weer een betere te vinden.

Wat wel goed is om te zien: als je PFK volgt, dan merk je dat meer en meer eigenaren de weg naar ze weten te vinden voor wondverzorging, wormenkuren, antibiotica en soms extra eten. Ze vangen niet alleen op, maar proberen ook de mentaliteit te veranderen. Dit gaat heel langzaam, maar beetje bij beetje is ook een weg.

Ze 'bedelen' inderdaad niet, maar hebben ludieke acties: zo is er iedere maand (de 25e) een 'donate a dollar' day. Vaak wordt er dan iets verloot onder de donateurs. Hier kopen ze meestal hooi van. Juist deze lage drempel (1 dollar, 1 euro, 1 pond desnoods, mag allemaal) maakt dat veel mensen geven en dan halen ze vaak iets van 1250 of meer pond op, wat daar toch een fors bedrag is. En zeg nou zelf: 1 euro kunnen we allemaal wel missen toch :D

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:07

Ik woon vlakbij, dus kan gewoon langs gaan :).
dan komen die oude dekens dus goed van pas :)

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:08

kehdra schreef:

Ok, wellicht dan wel: maar op de site geven ze aan genoeg dekens te hebben en geen opslagruimte om er nog meer te hebben, dus dat ze die niet willen :o :o

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:54

@Netje, ik geloof dat ze voornamelijk bedoelen dat Emma het niet op kan slaan en moeilijk mee kan nemen. Dekens blijven dan noodgedwongen in haar woning liggen. Er waren laatst dekens voor de veulens mee gekomen en daar waren ze erg blij mee, die dekens heb ik ook al verschillende keren bij andere paarden langs zien komen.
Als Kehdra ze zelf langs kan brengen, dan hoeft het niet via Emma, dus dan zal het hele vervoer en opslagprobleem niet van toepassing zijn.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:12

Ok, verkeerd begrepen dan misschien :D

lolkop1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:34

echt sneu :( ;(

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:23

kehdra schreef:
Oh geweldig dat je dat doet