Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveAmadeo

Re: Races Cheltenham Festival kost vier paarden het leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:34

arme beestjes..

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:47

Alsjeblieft zeg. Weer een negatief bericht over de rensport. Kan er nou niks positiefs gepost worden?

En ja, het is idd niet fijn voor de paarden die het niet overleefd hebben. Maar ongelukken gebeuren overal, in iedere tak van de paardensport.

Alvast aan iedereen die zegt dat het zielig en tegen is etc. Willen jullie je alsjeblieft eerst in verdiepen?

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 20:48

Wel erg dat voor puur ontspanning vier paarden zijn overleden.
Blijven vier teveel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:49

kyrkelover schreef:
Woogy schreef:
Is het nou niet eens een keer klaar met de ren sport in negatief daglicht zetten?

Kan er niets worden geplaatst over het paard wat al 7 jaar op rij dezelfde koers wint?

Of het paard wat op 11 jarige leeftijd afscheid neemt van de sport in cheltenham tijdens zijn 5e start in dezelfde ren.

Big Bucks *\o/* *\o/*

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:52

Woogy schreef:
Is het nou niet eens een keer klaar met de ren sport in negatief daglicht zetten?

Kan er niets worden geplaatst over het paard wat al 7 jaar op rij dezelfde koers wint?

Quevega *\o/* *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:03

Woogy schreef:
klopt, en ik keur het niet goed, maar ik word er inmiddels wel scheitziek van dat er alleen maar dergelijke berichten over draf en rensport op bokt terecht komen. De sport word op deze manier alleen maar in een kwader daglicht gezet.
Bij de rensport is het inmiddels ene plicht geworden om aan te geven hoeveel dieren jaarlijks overlijden...ik vraag me af waarom deze meldplicht er niet is voor andere sporten...

nog ene kromme vergelijking: ik heb een pension stal gewerkt een half jaar ongeveer met een stuk of 60 pension paarden, binnen dat half jaar zijn er een stuk of 10(!!!) rijpaarden op lagere niveaus aan hun einde gekomen...is dat niet wat maar dan 1% op het hoogste niveau van de hordelopen?

Het moment dat ik positieve leuke berichten doorstuur naar de redactie krijg ik 9 van de 10 keer te horen 'we gaan het overleggen met hem team'...om er nooit meer iets van te horen. Vind een artikel over een volbloed die z'n been breekt en bam staat op de VP...

Nogmaals Woogy, ik ben pro-draf-en-rensport maar in geen andere discipline komen er zoveel paarden om als dit, vind je het dan raar dat de rensport negatief in het daglicht staat? Ik heb nog nooit gelezen 'Indoor Brabant kost vier paarden het leven' of 'Badminton kost 2 paarden het leven'.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:08

Wellicht niet direct op de wedstrijden, maar hoeveel komen er van transport naar huis af met dikke benen en hoor je ineens NOOIT meer wat van.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-14 22:14

xkimmie schreef:
Ik vind het niet raar dat veel mensen op bokt 'tegen de rensport' zijn. Telkens als er iets over de rensport op de voorpagina verschijnt is het negatief. Als de mods alleen maar negatieve berichten plaatsen, plaats dan gewoon helemaal niets. Beetje jammer.

En om terug te komen op wat Ruby Walsh gezegd heeft, hij heeft helemaal gelijk. Natuurlijk wil niemand dat er de paarden iets overkomt maar wat hij bedoelt is dat er een verschil is tussen je kinderen moeten vertellen dat hun vader niet thuis komt, en een paard moeten missen. Het klinkt hard maar het is gewoon zo.

Censuur op dit soort berichten omdat een schare fans dat wilt zal in ieder geval zeker niet gebeuren. Maar leuk en positief nieuws mogen jullie altijd (met een bron) insturen.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:15

om ene berichtje terug te krijgen met 'we gaan het overleggen'...schei toch uit

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:21

Weet je dit valt niet goed te praten.het aantal sterfgevallen zijn torenhoog bij deze koersen.dat kan ook niemand ontkennen.en ja deze paarden hebben een beter leven dan de meeste paarden.maar dat neemt nog niet weg dat er echt te veel ongelukken gebeuren.van alle sporten waar paarden voor gebruikt worden, vallen hier de meeste slachtoffers.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:23

Joolien, Ik wil niet weten wat voor blessures een paard krijgt bij een cross als ie valt over een hindernis.

Trouwens bij de rensport zijn er ook erg goede regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:23

Maar dan nog vallen er niet direct doden bij een cross...
Wat knoopje zegt, t valt gewoon niet goed te praten hoeveel er om komen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:25

Dat valt idd niet goed te praten.
Vallen die klappen die paarden krijgen als ze weigeren bij een hindernis weigeren wel goed te praten? Daar wordt ik pas echt ziek van.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:25

nee klopt, is eeuwig zonde als ene dier het leven moet laten. Maar dan zie ik ze nog steeds liever dood geschoten worden omdat ze iets breken dan nog eerst op transport naar huis met kapotte pezen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:26

Joolien schreef:
Nogmaals Woogy, ik ben pro-draf-en-rensport maar in geen andere discipline komen er zoveel paarden om als dit, vind je het dan raar dat de rensport negatief in het daglicht staat? Ik heb nog nooit gelezen 'Indoor Brabant kost vier paarden het leven' of 'Badminton kost 2 paarden het leven'.

Indoor Brabant of Badminton hebben lang niet zoveel deelnemers als bij dit soort evenementen. Cheltenham festival: er hebben ruim 400 paarden meegedaan afgelopen 4 dagen. Dat is niet te vergelijken met het aantal dat meedoet met Indoor Brabant of Badminton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:29

Apple schreef:
Joolien schreef:

Indoor Brabant of Badminton hebben lang niet zoveel deelnemers als bij dit soort evenementen. Cheltenham festival: er hebben ruim 400 paarden meegedaan afgelopen 4 dagen. Dat is niet te vergelijken met het aantal dat meedoet met Indoor Brabant of Badminton.

Op indoor brabant zijn het er dit jaar 157, maar dan nog...

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:29

Joolien, maar dan nog wat?
Vind jij het wel normaal dat een springruiter zijn zweep kapot slaat op een paard door een weigering?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:30

dus ja...als je 157 renpaarden bij elkaar zou hebben...zou er niet één sneuvelen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:32

Een kleine google levert op dat er per jaar ongeveer 15.000 paarden in training staan voor races in de UK. In 2013 zijn er 130 paarden overleden ten gevolge van races. Dat is dus inderdaad minder dan 1%.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:34

FNews schreef:
Joolien, maar dan nog wat?
Vind jij het wel normaal dat een springruiter zijn zweep kapot slaat op een paard door een weigering?

Zucht dit is helemaal geen gelijkwaardige discussie, van slaan gaan paarden namelijk niet dood. Ook dat praat ik niet goed maar ik vind het totaal geen vergelijking...
En woogy als je het gemiddelde neemt van 4 op 400 is dat 1 per honderd dus zou er 1,5 paard moeten sneuvelen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:36

Joolien, ik vind het anders een goede vergelijking. Ze gaan er idd niet dood van maar het is anders ook niet zo best.

Tijdens een koers kan een volbloed ook gewoon in een gaatje galopperen waardoor het zn been breekt. Hoeft daarom helemaal niet de schuld te zijn van de rensport

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:36

en om dan even terug te komen op de pensionstal waar hobbymatig werd gereden...60 paarden, 10 afgemaakte paarden in een half jaar...

Nee weet je wat het probleem is, wat ik eerder ook al aankaartte, het feit dat er ene meldplicht is gekomen voor het aantal dode dieren on the set. Bij andere sporten gaat het buiten het zicht van de toeschouwers om. Daar gaan er zelfs in verhouding veel meer elk jaar op enkele reis

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:38

Focussed schreef:
xkimmie schreef:
Ik vind het niet raar dat veel mensen op bokt 'tegen de rensport' zijn. Telkens als er iets over de rensport op de voorpagina verschijnt is het negatief. Als de mods alleen maar negatieve berichten plaatsen, plaats dan gewoon helemaal niets. Beetje jammer.

En om terug te komen op wat Ruby Walsh gezegd heeft, hij heeft helemaal gelijk. Natuurlijk wil niemand dat er de paarden iets overkomt maar wat hij bedoelt is dat er een verschil is tussen je kinderen moeten vertellen dat hun vader niet thuis komt, en een paard moeten missen. Het klinkt hard maar het is gewoon zo.

Censuur op dit soort berichten omdat een schare fans dat wilt zal in ieder geval zeker niet gebeuren. Maar leuk en positief nieuws mogen jullie altijd (met een bron) insturen.

Ik heb het niet over censuur, er gebeuren nou eenmaal ongelukken in de paarden sport, het is alleen niet eerlijk om alleen maar negatieve berichten te plaatsen. Maargoed ik denk dat de rensport in Nederland toch niet meer te redden is, dus ik maak er verder maar geen woorden aan vuil.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:39

Inderdaad woogy, paarden op de baan sterven op de baan, iedereen krijgt dit mee. Paarden die op een dressuur of springwedstrijd kapot gereden worden, worden eerst op de trailer gezet en naar huis gereden voor ze de prik krijgen, niemand die iets merkt.

Heel spijtig voor die 4 paarden, maar een ongeluk zit in een klein hoekje. Alles maar weer opsluiten? Genoeg paarden die hun been breken op de weide, laten we ze maar binnen houden.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 22:40

Woogy schreef:
en om dan even terug te komen op de pensionstal waar hobbymatig werd gereden...60 paarden, 10 afgemaakte paarden in een half jaar...

Nee weet je wat het probleem is, wat ik eerder ook al aankaartte, het feit dat er ene meldplicht is gekomen voor het aantal dode dieren on the set. Bij andere sporten gaat het buiten het zicht van de toeschouwers om. Daar gaan er zelfs in verhouding veel meer elk jaar op enkele reis

Net zoals er veel van deze soort racepaarden buiten het oog van de races ook peesproblemen ontwikkelen.
Sommige voorbeelden zijn hier echt vuur met vuur vergelijken.
Laatst bijgewerkt door Furrow op 17-03-14 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt