EASP: "Een kleine maar wel rijke oogst"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:33

Dat is een ander verhaal dat je niet van het type houdt, dat kan. Ik houd ook niet van trekpaarden, dit wil niet zeggen dat ze niet goed zijn.
Deze pony heeft enorm veel balans in de galop, kan erg makkelijk changeren en draaien op een dubbeltje.
Dat is echt een enorm pluspunt. Ik ben het er mee eens dat hij in de bovenlijn iets fraaier had gekunt. Daarintegen heeft hij wel weer een mooi en goed front.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:42

Alikesflame schreef:
Dat is een ander verhaal dat je niet van het type houdt, dat kan. Ik houd ook niet van trekpaarden, dit wil niet zeggen dat ze niet goed zijn.
Deze pony heeft enorm veel balans in de galop, kan erg makkelijk changeren en draaien op een dubbeltje.
Dat is echt een enorm pluspunt. Ik ben het er mee eens dat hij in de bovenlijn iets fraaier had gekunt. Daarintegen heeft hij wel weer een mooi en goed front.

Ik vergelijk een pony niet met een trekpaard... Die vergelijk ik met een pony. Anders had ik wel gezegd dat ik niet van het ras hield.
Leuk dat een pony op een dubbeltje kan draaien. Hoe oud is hij? Ah, gevonden... 4 jaar... Kan hij het nog met een ruiter er op? Over een paar jaar?
Met name de galop vind ik los weinig zeggen over de toekomstmogelijkheden van een paard.

SophievdV

Re: EASP: "Een kleine maar wel rijke oogst"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:45

Janine, Waarom zegt dat weinig? Ik vind het vrijbewegen juist zinvol :)

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:47

Niemand heeft een glazen bol. Elk ander stamboek ook niet.
Het EASP heeft nu eenmaal ook een ander MODEL paard/pony voor ogen dan de andere stamboeken. Dit is ook logisch anders kan je beter naar een van de andere gaan waar je je goed bij voelt.
Bij het EASP zien wij graag paarden met net wat meer body en bot. Maar die weldegelijk gedragen kunnen bewegen. Nu is het EASP nog niet een heel groot stamboek en kan daardoor natuurlijk ook niet zo streng jureren als dat je uiteindelijk als ideaalbeeld voor ogen heeft. Echter deze keuring ging al heel goed de richting van wat wij als EASP willen zien. Men mag daar natuurlijk het zijne van denken en mag er natuurlijk ook niet van houden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:52

Er is weinig uniformiteit bij het easp naar mijn idee. Allerlei verschillende types worden goed gekeurd op imo vage onderdelen met imo toch echt minder gewenste eigenschappen. Het fokdoel is mij totaal onduidelijk en de voorzitter is tevens fokker en keurmeester die zijn eigen inbreng goedkeurt... Daar ben ik geen voorstander van.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:52

Pletje123 schreef:
Janine, Waarom zegt dat weinig? Ik vind het vrijbewegen juist zinvol :)

Draf vind ik inderdaad zinvol. Maar de galop in zo'n ambiance als op de HK zegt mij echt totaaaaal niets. Logisch, jonge hengsten, vol in het voer, goed in conditie. Gaan als een raket galopperen, strak in de rug.
Dan zie ik ze liever een paar rondjes aan de longe galopperen.
Er is maar een enkeling die fatsoenlijk die achtjes gaat galopperen.

Persoonlijk vind ik galop belangrijk. Ik wil van een paard weten of die van nature een goede galop heeft. En dat geraket geeft totaal geen duidelijk beeld als je het mij vraagt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:54

Alikesflame schreef:
Niemand heeft een glazen bol. Elk ander stamboek ook niet.
Het EASP heeft nu eenmaal ook een ander MODEL paard/pony voor ogen dan de andere stamboeken. Dit is ook logisch anders kan je beter naar een van de andere gaan waar je je goed bij voelt.
Bij het EASP zien wij graag paarden met net wat meer body en bot. Maar die weldegelijk gedragen kunnen bewegen. Nu is het EASP nog niet een heel groot stamboek en kan daardoor natuurlijk ook niet zo streng jureren als dat je uiteindelijk als ideaalbeeld voor ogen heeft. Echter deze keuring ging al heel goed de richting van wat wij als EASP willen zien. Men mag daar natuurlijk het zijne van denken en mag er natuurlijk ook niet van houden.

Ik neem aan dat ze bij het EASP ook gewoon lineair scoren? Aan de hand van het lineair scoren kan je toch selecteren. Heb je niet zoveel diversiteit. Of denken ze bij het EASP dat het vermenigvuldigen van twee paarden gewoon het verschil gedeeld is per eigenschap?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:18

Ik denk dat bij iedereen wel bekend is dat bij fokken 1+1=2 niet op gaat.
Men dient de merrielijn goed te kennen en daar dan ook een passende hengst bij te zoeken.
kijken naar wat voor type paarden er in de afstamming zitten en op welke genen en typen je terug fokt.
Hoe meer (jouw) gewenste type verankerd is in de afstamming hoe zekerder je bent van het eindresultaat.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:19

Lante overigens jureert de voorzitter niet meer. Jammer dat je dit toch zegt. Overigens heeft de man wel heel erg veel kennis!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:21

Alikesflame schreef:
Ik denk dat bij iedereen wel bekend is dat bij fokken 1+1=2 niet op gaat.
Men dient de merrielijn goed te kennen en daar dan ook een passende hengst bij te zoeken.
kijken naar wat voor type paarden er in de afstamming zitten en op welke genen en typen je terug fokt.
Hoe meer (jouw) gewenste type verankerd is in de afstamming hoe zekerder je bent van het eindresultaat.

Ja, das heel mooi gesproken...
Maar als je weet wat de lineaire score is van het paard dat het dichtst bij het fokdoel in de buurt komt. Kan je daar op gaan selecteren. Dus nogmaals de vraag... Wordt er lineair gescoord bij het EASP?

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:28

Het is niet mooi gesproken het is gewoon zo!
Wat het lineaire score betreft daar wordt aan gewerkt. Het is trouwens geen zaligmakend systeem.
Bij het EASP wordt aan de hand van het fokdoel gejureerd. Men heeft een vast referentiekader en tegen dat licht behoord elk paard gejureerd te worden.
Het lineair scoren is inderdaad een zeer handig hulpmiddel.
Echter is dit dus niet te gebruiken om er een 1+1 fokkerij op los te laten.

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:30

Zijn die 2 hengsten van 'Baron', de cremello/perlino Baron? Die met de Kazynski-papieren?

Vind ik trouwens wél een mooie hengst en ik vind de hengsten die nu opgenomen zijn bij het EASP wel mooi en gezond ogen.

Wat is er mis met het IHW? De AraboFriezen heb ik trouwens nooit helemaal begrepen hoor, maar ik kan me an sich wel vinden in de fokdoelen van het EASP.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:40

Alikesflame schreef:
Lante overigens jureert de voorzitter niet meer. Jammer dat je dit toch zegt. Overigens heeft de man wel heel erg veel kennis!

Die laatste mening delen we niet. Ik verwacht meer van een voorzitter cq (ex?)keurmeester.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 22:44

Dat mag Lante! Van deze man heb ik persoonlijk wel veel dingen geleerd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:19

Alikesflame schreef:
Het is niet mooi gesproken het is gewoon zo!
Wat het lineaire score betreft daar wordt aan gewerkt. Het is trouwens geen zaligmakend systeem.
Bij het EASP wordt aan de hand van het fokdoel gejureerd. Men heeft een vast referentiekader en tegen dat licht behoord elk paard gejureerd te worden.
Het lineair scoren is inderdaad een zeer handig hulpmiddel.
Echter is dit dus niet te gebruiken om er een 1+1 fokkerij op los te laten.

Volgens mij lees je mijn reacties niet goed. Maar afijn...

Aan lineair scoren heb je nog altijd meer dan aan natte vinger werk en theorieën over lijnen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:54

Met lineair scoren is het gemiddelde (van de populatie) niet altijd het ideaalbeeld. Maar als we het daar over gaan hebben dwalen wij totaal af.

Hoezo zou ik je reactie niet begrijpen?

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 09:25

Verschil van mening houden wij altijd en dat mag natuurlijk ook.
Oke dat de voorzitter niet meer zelf jureert is de laatste 2 keer opgevallen ( hij staat er niet meer in pak in de bak bij, echter loopt nog wel rond in de bak) echter bij het bespreken van de hengsten e.d. zit hij wel aan tafel en mee te discusieren...

De jury die ze hebben is vanaf het begin al dezelfde en de verjonging zijn de heren die ze zelf hebben opgeleid. (die dan ook weer eigen paarden keuren en kampioen worden...) Of er zijn er gewoon te weinig om een andere als beste te kiezen. :) Misschien eens een andere jury nemen geeft een wat onpartijdiger beeld.

Moet wel eerlijk zijn en zeggen dat ze er dit jaar beter uit zagen, de paar die er waren. Of het kan liggen aan de leuke kleurtjes:)
qua exterieur....tja ook daar kan men over van mening verschillen.
Denk dat sommigen echte wel leuke paarden zijn en sportpaarden kunnen worden maar goedgekeurde hengst.... Ik vrees dat ze bij een andere stamboek echt niet goed gekeurd waren.
Qua springen sprong er ook niet echt een uit. Dit jaar geen arabo friezen.

Ik ben wel altijd van iedereen in zijn waarde laten. Een ieder is dol gelukkig met zijn of haar paard. Dat respecteer ik dan ook.

Gezien het aanbod, 5, en de belangstelling, uitsluitend wat bekenden en mensen van de paarden zelf. Vond ik het wederom niet veel voorstellen. Sorry. Ik zie het meer als een gezellige ontmoetingsdag van het EASP en daar is natuurlijk voor hun niets mis mee. Als hun een leuke positieve dag hebben gehad is dat mooi.:)

ik zeg maar zo iedereen leven en laten leven en hun eigen ding laten doen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 10:49

Blacksmurf schreef:
ik zeg maar zo iedereen leven en laten leven en hun eigen ding laten doen.

als de voorzitter and e EASP dat ook zou aanhangen zou er ook niet zoveel weerstand tegen hem zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:00

Alikesflame schreef:
Deze pony heeft ....

Weet je, iedere vogel vangt wel eens wat.
Het kan zomaar zijn dat er dit jaar wel eentje tussen zit die wel van bovengemiddelde kwaliteit is. Ik vraag me dan af waarom eigenaren dan niet bij een groter stamboek proberen in te schrijven, maar dat is verder ieder voor zich.

Wat ik vooral zo opvallend vind aan het EASP is dat er per jaar een andere visie blijkt te zijn op hoe een goed paard eruit moet zien. Voor een stamboek waarbij het vooral zou moeten draaien op Arabisch bloed (de oorspronkelijke visie) vind ik dat men nogal 'zwabbert' met de inmening van andere soorten, zoals eerst de IHW-ers, later nog een jaartje Frederiksborgers, een ander jaar waren het Arabo-Friezen die helemaal je-van-het waren. Mijn persoonlijke inschatting is dat er op enig moment ook Shetlanders aan de populatie worden toegeschreven, omdat die ook fantastisch in het gewenste 'evenwichtsmodel' zullen blijken te staan.

Het beleid van EASP heeft in praktijk nog maar heel weinig met de oorspronkelijke visie te maken gehad en het lijkt er al jaren op dat men bij EASP vooral zieltjes probeert te winnen door allerhande types maar aan te nemen (lees types zowel in paard als mens).

Inmiddels bestaat dat stamboek al een jaar of 10. Er hadden inmiddels wel eens meerdere volledig gefokte EASP-dieren mogen verschijnen in het sportnieuws op bijv. Horses.nl.
De prestaties zullen de theorie bewijzen. Het uitblijven daarvan maakt de theorie per jaar ongeloofwaardiger.

Ook interessant: zijn er al eens dekaantallen bekend van het EASP-stamboek? Als ponyhengsten van het NRPS al geruind worden voor de sport omdat de dekaantallen niet genoeg zijn, wat moet je dan eigenlijk met een EASP-ponyhengst. Wat zou die nou dekken in het jaar? 2?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 23:54

Moet zeggen dat ik Arie hier wel mis op bokt. Wat leverde dat ook wat aan discussie op. Arie is 1 van de top karakters voor mij hier op bokt, zijn er overigens meer :D

Wat ik jaren terug in een discussie met Arie zelf beter vond gebeurd, kleurenfokkerij, niks mis mee, om juist ook kwaliteit na te streven. Is logisch want die zwerven veelal jaren tussen de verschillende en vele stamboekjes, bundel dat nu samen. Het oude NES concept is wat ze het beste kunnen zijn, categorieën stamboek voor 1 en allen. Want nu ben ik voor mijn nrps pony daar lid, voor mijn kwpn er aldaar, aes merrie aldaar, en heb ik ook nog een arabo Friese, hoe makkelijk is het dat je gewoon alles bij 1 kwijt kunt. Wil je dat de boel gaat lopen, dan moet je het mensen leuk maken, en iedereen is welkom, en we pakken alles aan. Veel leden, veel ingeschreven paarden, en lekker poen in kas, afsluitend met bbq. ;)

Bont mag weer niet bij easy je mag wel met een trakhener komen, maar niet met een bonte trakhener. Waarom? Omdat ze gewoon niet bont mogen zijn, Arie zijn regel, waarom? Daarom. Arie is the best

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 08:17

Arie of te wel de voorzitter van het EASP doet het stamboek nog steeds meer slecht dan goed. Zien de leden dat niet of hebben ze daar niets te vertellen? Die man heeft al zo veel ellende overal achtergelaten. Daarbij verteld hij een eigen verzonnen verhaal, een goed verhaal, dat wel maar het blijft een zelfverzonnen verhaal.

babybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:13

babybird schreef:
Zijn die 2 hengsten van 'Baron', de cremello/perlino Baron? Die met de Kazynski-papieren?

Vind ik trouwens wél een mooie hengst en ik vind de hengsten die nu opgenomen zijn bij het EASP wel mooi en gezond ogen.

Wat is er mis met het IHW? De AraboFriezen heb ik trouwens nooit helemaal begrepen hoor, maar ik kan me an sich wel vinden in de fokdoelen van het EASP.

Ik quote mezelf even, mag dat eigenlijk? :o Ik ben benieuwd naar de hengst.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 12:39

Babybird dat klopt!

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:23

Ze staan op de site van het EASP, wel zeer mooie hengsten, dat zonder meer, het is natuurlijk een foto, heb ze niet in het echt gezien, maar eerlijk is eerlijk, maakt het wel indruk.

Na een hele lange procedure verkreeg het EASP een EU erkenning. Kijk ik naar het totale hengsten bestand, geef het niet graag toe ;) , maar dan valt dat eigenlijk niet tegen. Alleen maar een heel groot hengsten bestand is niet noodzakelijk. Ze moeten vooral zorgen dat de merrie veulen keuring loopt, en dat daar opkomst is, dat er jaarlijks vele veulens worden ingeschreven. Denk dat zeker zowel de gekleurde pony als de 2 baron hengsten wel door enkele en meerdere fokkers gebruikt gaan worden. Die moeten natuurlijk dan ook nog hun veulen aldaar gaan inschrijven.

Qua fokdoel zouden ze de standaard qua bloedvoering meer los moeten laten en het evenwichtsmodel als diens standaard nemen.

Arie stille meelezer, zie ik het goed of fout? :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 16:42

De échte Arie53 komt al jaren niet meer op Bokt.
Dat is een aardige vent, het zou lijk zijn als hij (en niet die latere!) weer eens inlogt :j