Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alikesflame schreef:Dat is een ander verhaal dat je niet van het type houdt, dat kan. Ik houd ook niet van trekpaarden, dit wil niet zeggen dat ze niet goed zijn.
Deze pony heeft enorm veel balans in de galop, kan erg makkelijk changeren en draaien op een dubbeltje.
Dat is echt een enorm pluspunt. Ik ben het er mee eens dat hij in de bovenlijn iets fraaier had gekunt. Daarintegen heeft hij wel weer een mooi en goed front.
Pletje123 schreef:Janine, Waarom zegt dat weinig? Ik vind het vrijbewegen juist zinvol
Alikesflame schreef:Niemand heeft een glazen bol. Elk ander stamboek ook niet.
Het EASP heeft nu eenmaal ook een ander MODEL paard/pony voor ogen dan de andere stamboeken. Dit is ook logisch anders kan je beter naar een van de andere gaan waar je je goed bij voelt.
Bij het EASP zien wij graag paarden met net wat meer body en bot. Maar die weldegelijk gedragen kunnen bewegen. Nu is het EASP nog niet een heel groot stamboek en kan daardoor natuurlijk ook niet zo streng jureren als dat je uiteindelijk als ideaalbeeld voor ogen heeft. Echter deze keuring ging al heel goed de richting van wat wij als EASP willen zien. Men mag daar natuurlijk het zijne van denken en mag er natuurlijk ook niet van houden.
Alikesflame schreef:Ik denk dat bij iedereen wel bekend is dat bij fokken 1+1=2 niet op gaat.
Men dient de merrielijn goed te kennen en daar dan ook een passende hengst bij te zoeken.
kijken naar wat voor type paarden er in de afstamming zitten en op welke genen en typen je terug fokt.
Hoe meer (jouw) gewenste type verankerd is in de afstamming hoe zekerder je bent van het eindresultaat.
Alikesflame schreef:Het is niet mooi gesproken het is gewoon zo!
Wat het lineaire score betreft daar wordt aan gewerkt. Het is trouwens geen zaligmakend systeem.
Bij het EASP wordt aan de hand van het fokdoel gejureerd. Men heeft een vast referentiekader en tegen dat licht behoord elk paard gejureerd te worden.
Het lineair scoren is inderdaad een zeer handig hulpmiddel.
Echter is dit dus niet te gebruiken om er een 1+1 fokkerij op los te laten.
Misschien eens een andere jury nemen geeft een wat onpartijdiger beeld.
Alikesflame schreef:Deze pony heeft ....

babybird schreef:Zijn die 2 hengsten van 'Baron', de cremello/perlino Baron? Die met de Kazynski-papieren?
Vind ik trouwens wél een mooie hengst en ik vind de hengsten die nu opgenomen zijn bij het EASP wel mooi en gezond ogen.
Wat is er mis met het IHW? De AraboFriezen heb ik trouwens nooit helemaal begrepen hoor, maar ik kan me an sich wel vinden in de fokdoelen van het EASP.
Ik ben benieuwd naar de hengst.
, maar dan valt dat eigenlijk niet tegen. Alleen maar een heel groot hengsten bestand is niet noodzakelijk. Ze moeten vooral zorgen dat de merrie veulen keuring loopt, en dat daar opkomst is, dat er jaarlijks vele veulens worden ingeschreven. Denk dat zeker zowel de gekleurde pony als de 2 baron hengsten wel door enkele en meerdere fokkers gebruikt gaan worden. Die moeten natuurlijk dan ook nog hun veulen aldaar gaan inschrijven.