NVWA: strengere controles naleving medicijnenadministratie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:07

Ibbel schreef:
Ook niet voor dierenconsumptie trouwens.
Er zit wel één gat in deze controle: de eigenaar zelf. 'Oh, ik heb nog een restje metacam van Pietje staan, dat kan ik wel aan Marietje geven.'
Einde waterdichte registratie...

Dat zeg ik. En dan is metacam nog redelijk onschuldig. Zo is er bijvoorbeeld geweldige oogzalf die heel goed helpt bij het genezen van hoornvliesbeschadigingen; alleen een beetje jammer dat die op basis van chloramfenicol is en daarvan is vastgesteld dat het (welliswaar in zeer beperkte mate, ca. 1:100.000) kankerverwekkend is.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 21:22

Ibbel schreef:
Ook niet voor dierenconsumptie trouwens.
Er zit wel één gat in deze controle: de eigenaar zelf. 'Oh, ik heb nog een restje metacam van Pietje staan, dat kan ik wel aan Marietje geven.'
Einde waterdichte registratie...

maar is dat ook niet een beetje eigen verantwoordelijkheid? Mensen moeten zelf ook stil staan bij de gevaren die het toedienen van het medicijn heeft en als het gevaarlijk is voor de volksgezondheid, laat het dan gewoon registeren, word je als eigenaar niks slechter van.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 23:22

Als zo'n paard voor consumptie geslacht wordt en als de nVWA daar net een monster van neemt en dat blijkt positief te testen voor iets waardoor het paard niet voor consumptie geslacht had mogen worden krijg je als eigenaar de rekening gepresenteerd en een boete eroverheen...

Nijkerk nam eind januari alleen nog paarden aan die voor consumptie geschikt waren, dit heb ik toen gemerkt met het paard van een stalgenote.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:43

Jet schreef:
Als zo'n paard voor consumptie geslacht wordt en als de nVWA daar net een monster van neemt en dat blijkt positief te testen voor iets waardoor het paard niet voor consumptie geslacht had mogen worden krijg je als eigenaar de rekening gepresenteerd en een boete eroverheen...
Hoe ga je hier dan mee om:
Meneer X verkoopt paard A, met een "schoon" paspoort erbij aan meneer Y en denkt er niet aan erbij te vertellen dat hij het dier ooit, vér voor de invoering van de registratie, medicijn B heeft gegeven. Na verloop van tijd gaat paard A iets mankeren, dat geheel niet gerelateerd is aan de kwaal waarvoor destijds meneer X medicijn B aan paard A heeft gegeven, maar dat wel dermate ernstig is dat meneer Y besluit om paard A naar de slager te brengen. Meneer X weet niet dat paard A bij de slager gaat eindigen en meneer Y weet niet dat ie er niet heen mag, omdat hij ooit van meneer X medicijn B heeft gekregen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:10

Dus bij aankoop ook daarop laten keuren.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:36

Ik zou niet durven zeggen hoe daarmee omgegaan wordt. Ik denk niet dat je bij een aankoopkeuring op alle verboden middelen kan laten testen.
Misschien zijn ze voorlopig nog "coulant", maar dat ze dit bij paarden die vanaf de officiële medicijnregistratie zijn geboren daarop gaan controleren?
Ik zou ook niet echt weten of je bv. buut na 20 jaar echt nog in het vlees kan terugvinden hoor.