Gekanteld met paard en wagen: rijbewijs kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:16

LuckyLuna schreef:
Idd beetje krom..
Rijbewijs kwijt en menbewijs nog hebben?
Mag hij ook gewoon de openbare weg op men paard en wagen.
Had liever gezien dat dat ook niet kon.

Je hebt geen menbewijs nodig om te mogen mennen op de weg. Iedere gek kan paard en wagen pakken en de weg op dus daar kan de politie verder niets aan doen dat het zo is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:30

Radionx schreef:
Beste Brainless,

Dit is niet helemaal correct. Als ruiter ben je geen bestuurder van een voertuig, dus je bent niet strafbaar voor rijden onder invloed. Hoogstens een bekeuring voor openbare dronkenschap

En als menner ben je dan wel bestuurder?
Ik dacht dat daar geen verschil tussen zat.

In België ben je wel bestuurder als ruiter en menner zijnde, maar voor Nederland kan ik hier zo 123 niets over vinden.
Wel dat er menners zijn aangehouden bij een alcoholcontrole, maar niets over ruiters.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:37

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:38

je bent als ruiter wel bestuurder. sterker nog: je bent als je erlangs loopt en meevoert ook bestuurder.

Citaat:
Iedereen die onder de categorie weggebruikers valt, behalve voetgangers, worden beschouwd als bestuurder.
Een persoon die over de weg loopt met een fiets, bromfiets, motorfiets of iets dergelijks, wordt aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder bestuurders.

Personen die zich voortbewegen op een skateboard, step, rollerskates of zoiets degelijks worden aangemerkt als voetganger. Deze valt dus niet onder de categorie bestuurders.

Een persoon die naast een paard loopt is geen bestuurder, hij moet het paard geleiden wil hij bestuurder zijn. Iemand die een koe aan een touw meevoert, is een bestuurder. Een herder met een kudde schapen is een bestuurder. Een ruiter is een bestuurder.

Brainless

Re: Gekanteld met paard en wagen: rijbewijs kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:40

Volgens de wegenverkeerswet zijn bestuurders: "alle weggebruikers behalve voetgangers"

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:46

Mag je dus biet dronken fietsen? Ik dacht dat het wel mocht aangezien iedereen dat doet als ze niet mogen rijden. Ookal is fietsen gevaarlijk voor anderen als je dronken deelneemt aan het verkeer.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:47

emilyslaluna schreef:
Mag je dus biet dronken fietsen? Ik dacht dat het wel mocht aangezien iedereen dat doet als ze niet mogen rijden. Ookal is fietsen gevaarlijk voor anderen als je dronken deelneemt aan het verkeer.

Nee je mag officieel zelfs niet dronken op straat lopen. Openbare dronkenschap is verboden.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 11:58

Amaris schreef:
emilyslaluna schreef:

Nee je mag officieel zelfs niet dronken op straat lopen. Openbare dronkenschap is verboden.

Maar hoe kom je dan thuis als je zelfs niet nag lopen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:00

Amaris schreef:
emilyslaluna schreef:

emilyslaluna schreef:
Maar hoe kom je dan thuis als je zelfs niet nag lopen?

Taxi of de BOB gebruiken.

edit: of niet te veel drinken :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:05

Of thuis drinken :+

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:45

Jullie zijn echt abuis. Je bent alleen maar bestuurder van een voertuig en niet als ik een dier aan de hand vervoer of als ik erop zit. Dus je zou artikel 8 overtreden als je met 4 biertjes je hond uitlaat. :D Lees de wegenverkeerswet maar eens goed door.

Openbare dronkenschap is echt wat anders dan te veel alcohol in het bloed als je bestuurder van een voertuig bent. Openbare dronkenschap is een overtreding en geen misdrijf.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:49

Radionx schreef:
Jullie zijn echt abuis. Je bent alleen maar bestuurder van een voertuig en niet als ik een dier aan de hand vervoer of als ik erop zit. Dus je zou artikel 8 overtreden als je met 4 biertjes je hond uitlaat. :D Lees de wegenverkeerswet maar eens goed door.

Maar met een paard mag je niet over de stoep/fiets pad, ook niet aan de hand.
Je dan (be)geleider van een last/trekdier en valt onder het langzame gemotoriseerde verkeer.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:59

Nu haal je weer twee dingen door elkaar. Plaats van het verkeer wat geregeld wordt in het reglement verkeersregels en verkeerstekens(RVV). Jij bedoelt waarschijnlijk bespannen en onbespannen wagens.

Dit heeft dus niets te maken met bestuurder van een VOERTUIG in het WVW.

Artikel 8

1

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

2

Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a

het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 220 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b

het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een 0,5 milligram alcohol per milliliter bloed.

3

In afwijking van het tweede lid is het de bestuurder van een motorrijtuig voor het besturen waarvan een rijbewijs is vereist, indien sedert de datum waarop aan hem voor de eerste maal een rijbewijs is afgegeven nog geen vijf jaren zijn verstreken, dan wel, indien het voor het eerst afgegeven rijbewijs een rijbewijs betreft dat de bevoegdheid geeft tot het besturen van bromfietsen en dit rijbewijs is afgegeven aan een persoon die op het ogenblik van die afgifte de leeftijd van achttien jaren nog niet heeft bereikt, nog geen zeven jaar zijn verstreken, en de eerste afgifte van het rijbewijs op of na 30 maart 2002 heeft plaatsgevonden, verboden dat motorrijtuig te besturen of als bestuurder te doen besturen na zodanig gebruik van alcoholhoudende drank, dat:

a

het alcoholgehalte van zijn adem bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 88 microgram alcohol per liter uitgeademde lucht, dan wel

b

het alcoholgehalte van zijn bloed bij een onderzoek hoger blijkt te zijn dan 0,2 milligram per milliliter bloed.

4

Het derde lid is van overeenkomstige toepassing op de bestuurder van een motorrijtuig die zonder rijbewijs een motorrijtuig bestuurt voor het besturen waarvan een rijbewijs vereist is.

5

Het is verboden een motorrijtuig als bestuurder te doen besturen door een persoon waarvan men weet of redelijkerwijs moet weten dat deze verkeert in een toestand als in het eerste, tweede of derde lid is omschreven.

6

Voor de toepassing van het derde lid wordt onder een rijbewijs mede verstaan een rijbewijs, afgegeven door het daartoe bevoegde gezag buiten Nederland.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:01

Radionx schreef:

Openbare dronkenschap is echt wat anders dan te veel alcohol in het bloed als je bestuurder van een voertuig bent. Openbare dronkenschap is een overtreding en geen misdrijf.

Laten we het omdraaien: laat jij maar eens zien dat je als ruiter géén bestuurder bent :Y)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:02

Maar een menner wordt dan wel gezien als voertuig en ruiter niet?
En waarom is een fiets wel een voertuig en een paard niet?

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:05

Typisch, ik woon echt in een marginale streek :+

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:06

Brainless schreef:
Maar een menner wordt dan wel gezien als voertuig en ruiter niet?
En waarom is een fiets wel een voertuig en een paard niet?

Volgens mij als je er óp zit wel, ernaast niet. (dacht ik, meen ik mij nog te herinneren uit een ver verleden met A-brevet theorie :+)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:09

Het is verboden aan het verkeer deel te nemen met te veel alcohol op.
Zover ik weet, neem je als ruiter ook deel aan het verkeer.

http://www.politie.nl/onderwerpen/alcohol.html
Citaat:
Het is verboden aan het verkeer deel te nemen als u meer dan de toegestane hoeveelheid alcohol hebt gedronken.

Daar valt fiets ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:12

__Astrid schreef:
Typisch, ik woon echt in een marginale streek :+

Net wat ik ook dacht := Woon namelijk ook niet zo ver daar vandaan. En gezien dat dorp vlakbij 2 grote wegen ligt waar je 70 mag (en waar ze meer rijden want altijd rechtdoor rechtaan met weinig verkeerslichten) hoeft er geen tekening bij hoe gevaarlijk het kan worden met een glaasje teveel op.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:12

Uit wegwijzer in het verkeer theorieboek van personenauto:

Bladzijde 7:

verkeer: alle weggebruikers
Weggebruikers: iedereen die gebruikt maakt van de weg. Deze worden onderverdeeld in:

1) voetgangers
2) bestuurders, dit zijn: -fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een brommobiel, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, bestuurders van een motorvoertuig, bestuurders van een tram, ruiters, geleiders van rij-of trekdieren of vee, bestuurders van een bespannen wagen, bestuurders van een onbespannen wagen.

Conclusie:
Of je nou op je paard zit, ernaast loopt of een menwagen bestuurt. Je valt onder bestuurders.

Bron: wegwijzer in het verkeer, personenauto theorie,praktijk en studievragen.
Auteurs VERJO redactiegroep verkeer.
34ste druk juli 2010
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 05-03-14 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:14

Uit onze eigen bokt wiki:

Citaat:
Wetgeving voor ruiters en menners in het verkeer

Volgens de Wegenverkeerswet en het Regelement Verkeerstekens en Verkeersregels 1990 behoren ruiters, koetsiers en ook geleiders van rijdieren, trekdieren en vee tot de categorie bestuurders. Je bent ook een bestuurder als je met je paard aan de hand wandelt op de openbare weg. Als bestuurder gelden voor jou dezelfde regels als voor een automobilist. Je hebt dan te maken met de volgende wet- en regelgeving:

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:26

En nu graag Belgische wetgeving? :D (niet dat ik jullie niet geloof, maar als jurist in spe is dat toch altijd interessant :Y))

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:32

Laatste opmerking van mij kant hierover. Een ruiter is geen bestuurder van een VOERTUIG. En voertuig staat letterlijk in de wet. Een paard is geen voertuig. Een wagen, fiets e.d wel

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:34

miss_lizje schreef:
Uit wegwijzer in het verkeer theorieboek van personenauto:

Bladzijde 7:

verkeer: alle weggebruikers
Weggebruikers: iedereen die gebruikt maakt van de weg. Deze worden onderverdeeld in:

1) voetgangers
2) bestuurders, dit zijn: -fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een brommobiel, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, bestuurders van een motorvoertuig, bestuurders van een tram, ruiters, geleiders van rij-of trekdieren of vee, bestuurders van een bespannen wagen, bestuurders van een onbespannen wagen.

Conclusie:
Of je nou op je paard zit, ernaast loopt of een menwagen bestuurt. Je valt onder bestuurders.

Bron: wegwijzer in het verkeer, personenauto theorie,praktijk en studievragen.
Auteurs VERJO redactiegroep verkeer.
34ste druk juli 2010

Dit is dus het RVV en niet de WVW waar rijden onder invloed onder valt. Je haalt een reglement en de wet door elkaar. (Dit is echt de laatste)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:38

Radionx schreef:
Dit is dus het RVV en niet de WVW waar rijden onder invloed onder valt. Je haalt een reglement en de wet door elkaar. (Dit is echt de laatste)

Maar je mag helemaal niet dronken aan het verkeer deelnemen.
Ook niet op de fiets!