Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyKantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:27

vuurneon schreef:
LadyKantje schreef:
Dat vind ik wel een goede regel. Dat volwassenen het zelf mogen beslissen vind ik ook aan hun. Maar toch vraag ik mij af, als ik met mijn brave paard onderuit ga en mijn kop bezeer omdat ik geen cap droeg. Dan wil mijn verzekering mij niet zo gewillig verzekeren dan wanneer ik met cap zou rijden. Hoe is dit in de western wereld? Als je met "kauwboj hoed" rijdt en je krijgt een hoofdbeschadiging en ziektekosten, wil de verzekering het dan ook niet vergoeden?

Al zit jij achterstevoren op je paard en pleur je er zonder cap af; het wordt gewoon vergoed. Dus je bent ook zonder cap verzekerd ;)

Haha, gelukkig maar want soms zit ik inderdaad achterstevoren op mijn paard. (just kidding) maar ik dacht altijd dat je zonder cap niet verzekerd was. Wauw, weer wat geleerd :+

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:34

Prima regel!

Western paarden zijn dan misschien in het algemeen wat rustiger dan andere rassen, aan de andere kant kunnen ze veel harder (reining) en meer snelheid maken, het blijven paarden met een vluchtinstinct en struikelen kunnen ze ook gewoon net als andere paarden.

Iedereen zijn eigen keuze, maar ik voel me prima met cap op mijn ubercoole paint! :o :D

NB
Dat er op westernwedstrijden minder tumult is, komt volgens mij ook omdat die wedstrijden altijd binnen worden gereden!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:44

MissFreubel schreef:
Coolere paarden :D dan dressuurruiters

Die hoed hoort bij de showoutfit, een cap is geen gezicht.

Het blijven dieren, heb ook weleens een westernpaard gek zien doen hoor.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:54

westernhoed met ingebouwde cap is niet veiligheids-goedgekeurd. voldoet niet aan de eisen/veiligheidsnormen..
en een cap is geen garantie. kijk maar naar Christopher Reeve (Superman ).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 23:54

simodi schreef:
Dat er op westernwedstrijden minder tumult is, komt volgens mij ook omdat die wedstrijden altijd binnen worden gereden!

Minder tumult??? Moet je eens bij een goede reiningproef gaan kijken dan joelt en fluit het publiek het dak eraf.... en de paarden kijken niet eens op of om en vergeet de muziek niet die standaard hard staat, de honden die rondlopen, de mensen die lekker heen en weer lopen en menig hengst in de bak waar je geen last van hebt :j dus ja die paarden zijn meer gewend.
Op een dressuurwedstrijd mag je niet eens je neus snuiten tijdens een proef of je wordt enorm vuil aangekeken.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:04

Typisch hollandse betuttelarij,ook dat toontje van ik durf niet zonder cap dus moet jij ook :r >;)
Ik haaaaaaaaaaaat verplichte betuttelarij en gebemoei van die eeuwige betweters.
Ga lekker je eigen over gereguleerde sport ,,veiliger'' maken met paarden die zich normaal kunnen gedragen := :x

Muzefee

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 00:59

Absoluut een goed besluit!

Er wordt hier gesproken over 'westernpaarden', maar als ik me niet vergis lopen daar ook verschillende, niet per definitie western gericht gefokte, paarden bij toch? Ik snap dat er in de basis ook veel anders is dan bij het Engelse rijden, maar het blijven beesten, 'wat' ze ook zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:02

Maar dan nog steeds................Ik zie ze niet vallen en kom al 20 jaar op western wedstrijden.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 01:03

Prima regel!!
Vind dat bij iedere wedstrijd een cap verplicht moet worden gesteld.
Is bij veel diciplines van de paardesport al zo,waarom bij western een uitzondering maken?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 06:57

Vanaf een bepaald niveau toestaan lijkt mij het beste.
Ook in de dressuur had het hoedje voor de Z best kunnen blijven. Die van mij staat nu heel zielig in de kast, terwijl mijn paard qua braafheid echt niet onderdoet voor de meeste westernpaarden.
Heb haar nu 7 jaar en nog nooit gevallen.
Beheersing van een bepaald niveau vind ik belangrijk om kans op struikelen/ uitglijden ed zo klein mogelijk te maken.
Kinderen met cap vind ik een must!

MissFreubel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:15

CherokeeChum schreef:
Typisch hollandse betuttelarij,ook dat toontje van ik durf niet zonder cap dus moet jij ook :r >;)
Ik haaaaaaaaaaaat verplichte betuttelarij en gebemoei van die eeuwige betweters.
Ga lekker je eigen over gereguleerde sport ,,veiliger'' maken met paarden die zich normaal kunnen gedragen := :x

_/-\o_ :D ik durfde het niet zo keihard te zeggen, maar ben t volledig met je eens. Heb nog nooit een reiningruiter zo'n opmerking horen maken van "ik vind dat iedereen een cap op moet"

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:27

CherokeeChum schreef:

Nou ja zeg! Wat is dit nou voor domme opmerking? Wie zegt dat andere mensen in een overgereguleerde sport zitten?
Bedenk wel dat het voor organisaties steeds moeilijker wordt om o.a. evenementen te verzekeren? En dat de verhoogde aansprakelijkheid voortvloeit uit de (Amerikaanse) claim cultuur. Dat als er iets mis gaat men altijd een ander hiervoor aansprakelijk wil houden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:36

CherokeeChum schreef:

:j

kaat12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:38

Ik snap het wel bij jde oudere, die hoed is veel meer show dan een cap.
wel goed dat ze het bij de jeugd nu verplichten *\o/*

char1900

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:40

Kijk ik bedoel dressuur en springruiters moeten wel een cap.... En western ruiters niet?? Hebben ze een harder hoofd ofzo!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:56

CherokeeChum schreef:
:= :x

vind ik ook, ik maak als 47 jarige volwassene zelf wel uit of ik mijn "schijnveiligheid" wil laten zien aan anderen. Als ik ooit val maakt het niet uit of dat met of zonder cap is, kaarsje gaat ws toch uit nog sterker met cap is de kas net ff iets groter plus alle ellende tussendoor van het dragen etc.

Er zitten ook andere kanten aan, aan die zogenaamde betutteling, zo ook met gordel dragen, ik draag zelden een gordel waarom? Omdat ik al 3x een aardige klap heb gemaakt en geen gordel om had, terwijl na onderzoek is vast komen te staan dat het maar goed was ook dat ik geen gordel om had, want dan had ik hier niet meer gezeten. Is mijn beslissing, dus ook mijn risico. Maar ja ik ben maar een enkeling.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:22

Een cap opzetten kan enkel de mogelijke gevolgen van een val beperken, het zou beter zijn dat er meer werk wordt gemaakt om de oorzaken van de vele valpartijen bij engelse ruiters te beperken.
Op dit gebied heeft de western wereld een enorme voorsprong.
Ten eerste door paarden met een rustig en cool karakter omdat quarters en paints eeuwen lang gekweekt zijn op karakter en niet op prestaties.
Ten tweede omdat de meeste western ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden zodat de paarden hun erkennen als hun leider en zich in alle omstandigheden rustig houden.
Deze 2 zeer belangrijke factoren maken dat in de 7 jaar dat ik in de western wereld zit ik 2 valpartijen heb meegemaakt en dan nog zonder gewonde, terwijl het in de jaren daarvoor op de manege en bij de LRV er elke week wel iemand van zijn paard donderde en dan nog vaak met kwetsuren.

Ik heb enkele jaren geleden, in antwoord op een wedstrijd van de VLP, aan hun voorstellen geformuleerd in dit kader en heb een prijs gewonnen en de toezegging gekregen dat ze er iets gingen mee doen.
Ik denk dat dit "iets" eruit bestond dat ze mijn bijdrage ergens in een schuif hebben gestoken want ik merk er niets van.

Mensen met paarden moeten meer kennis en kunde over de leef- en denkwereld van paarden krijgen, pas dan kan je fundamenteel iets doen aan de talrijke ongevallen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:23

Maar als je dan 3x een behoorlijke aanrijding hebt gehad ben je dan wel een goeie chauffeur? :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:41

Dat minderjarigen verplicht worden een cap te dragen vind ik wel een geode regel.

De volwassenen moeten het lekker zelf weten. Dat de dressuurders en springers hier komen om maar even te vertellen dat we met een cap MOETEN rijden kan ik niet waarderen aangezien de meesten geen kaas hebben gegeten van de westernwereld en alleen hun eigen wereld zien met de vele valpartijen die daarbij horen.
Valpartijen komen nou eenmaal nauwelijks voor bij de western. Het gebeurt, maar vrij zelden. Volgens mij heb ik zelf nooit een westernruiter zien vallen van zijn paard. Behalve ikzelf dan haha.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:45

MarcR schreef:
Ten tweede omdat de meeste western ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden zodat de paarden hun erkennen als hun leider en zich in alle omstandigheden rustig houden.

Mensen met paarden moeten meer kennis en kunde over de leef- en denkwereld van paarden krijgen, pas dan kan je fundamenteel iets doen aan de talrijke ongevallen.

Helemaal mee eens. Vroeger jarenlang dressuur gereden en nog nooit iemand gehoord over het natuurlijk gedrag van een paard buiten het vluchtgedrag om.
2 jaar geleden begonnen met western en daarbij gaan die 2 hand in hand.

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:47

Goh na al deze berichten moet ik denk ik toch maar overstappen naar de western sport.
Door de wedstrijden is je paard direct 100% bomproof, ondanks dat eens toch altijd de eerst keer
moet zijn voor jonge westernpaarden, je kan er eigenlijk niet afvallen want een westernpaard maakt
nooit een fout die de ruiter niet zou kunnen oplossen, de paarden zijn liever/rustiger en het allerbelangrijkste, die lelijke cap hoeft niet meer op je hoofd!

:')

Zelf rijd ik dressuur. Mijn paardje is goed opgevoed en ben er echt al jaaaren niet afgevallen.
'Wij' scheren de westernruiters over één kam? Uhm, volgens mij is het hier precies andersom!

Dusssss mensen. Het gaat hier om de jeugdige ruiters. Net als jeugdige paarden kunnen jeugdige
ruiters soms nog wel eens iets niet snappen (wij volwassen natuurlijk ook) en voorkomen is beter
dan genezen! Voor de jeugd: prima idee :D
Voor de volwassenen: niet aan beginnen. Gaan er denk ik juist eerder tegen in met zo'n regel. 'Ik bepaal zelf wel wat ik doe'.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:49

Oh ja, de Western vs Dresuur discussie.. love it :D

Overigens, zijn er eigenlijk staatjes over de aantallen hoofdverwondingen met paardrijden? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar :j

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:57

Jammer dat ze hier regels voor moeten maken en moeten verplichten. Laat toch weer zien dat soms het gezonde verstand enigszins zoek is.

Een paard is en blijft een dier. Koeler in de kop of niet, dressuur-, western- of een springpaard, het is en blijft een vluchtdier. Gewoon een cap op.

Van mij mogen ze ook de zorgverzekering erop aanpassen. Geen cap op gehad en hoofdletsel na een val, betaal je het lekker zelf. Eigen keus, eigen blaren. Vind ik ook voor motorrijders (rij zelf ook!) die geen helm of fatsoenlijke kleding dragen.

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:05

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:08

Iedere dode is er 1 teveel, maar al bij al valt t nog mee, lijkt..
Overigens, weinig op wedstrijdterreinen, als ik t goed lees?