Geschil over stokmaat van pony ter waarde van €77.000,-

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Re: Geschil over stokmaat van pony ter waarde van €77.000,-

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:41

Er gebeuren nare dingen in de paardensport, zoals het 'bijschaven' van de schoft. Of de pony een dag zonder water laten staan, of flink aan het werk zetten. Best triest, zeker omdat het dus ook een sport is voor 'kinderen'!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:47

Echt vreselijk ziek is het en dat allemaal voor de sport.

koop dan verdorie gewoon een ietsje kleiner dier.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 18:50

caro29 schreef:
Mijn E pony was bijna verkocht aan een Buitenlandse springruiter. Toen wij doorvroegen vertelde zij dat de planning was om in het EK team te komen. Pony was 154,5 en zij vertelde dat zij de pony dan wilde laten opereren om cm van de schoft te laten halen. Bedrag was >30000. Pony staat mooi nog steeds op stal. Er gebeuren rare praktijken in de paardenwereld.

Van dat idee ga ik bijna over mijn nek. Gatver dat mensen zo vergaan om een internationaal te kunnen starten.

En dat er moet echt eens door de FEI op internationale wedstrijden worden gemeten en te groot is dan pech. Zou overigs ook geen kwaad kunnen op wedstrijden van de KNHS, zie namelijk genoeg pony's die als D zijn aangemeten maar net zo groot zijn als mijn zusjes grote E pony.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:20

Er wordt enorm gesjoemeld met stokmaten. Het is zelfs bekend dat pony's cosmetisch (operatief) worden geholpen aan de schoft om de stokmaat op 1.48m. te houden.

De bonden en de FEI hadden allang internationale kampioenschappen voor E-pony's moeten uitschrijven om dit telkens terugkerende probleem te voorkomen. Temeer omdat de kinderen steeds groter worden.

Die kinderen vallen nu tussen wal en schip omdat ze te voor deze pony's en nog niet tussen de volwassen ruiters thuis horen.

Bovendien zou dit een welkome uitbreiding voor de FEI en de bonden zijn nu de ruitersport sterk aan een terugloop onderhevig is.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:20

caro29 schreef:
Mijn E pony was bijna verkocht aan een Buitenlandse springruiter. Toen wij doorvroegen vertelde zij dat de planning was om in het EK team te komen. Pony was 154,5 en zij vertelde dat zij de pony dan wilde laten opereren om cm van de schoft te laten halen. Bedrag was >30000. Pony staat mooi nog steeds op stal. Er gebeuren rare praktijken in de paardenwereld.

Heb laatst ook zoiets gehad. Er werd gebeld, omdat er interesse in mijn pony was. Ze vroegen me hoe groot hij is waarop ik 1.48m antwoorde. Hierop zeiden ze dat ik het wel mocht zeggen als hij groter zou zijn, want dat kon inderdaad operatief wel opgelost worden... Nu is mijn pony daadwerkelijk 1.48m dus zou dit sowieso niet aan de orde zijn, maar heb deze mensen toch afgewezen. Het idee alleen al dat je daarmee in je hoofd loopt, nee dan hou ik hem liever zelf op stal!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:42

arie53 schreef:
Er wordt enorm gesjoemeld met stokmaten. Het is zelfs bekend dat pony's cosmetisch (operatief) worden geholpen aan de schoft om de stokmaat op 1.48m. te houden.

De bonden en de FEI hadden allang internationale kampioenschappen voor E-pony's moeten uitschrijven om dit telkens terugkerende probleem te voorkomen. Temeer omdat de kinderen steeds groter worden.

Die kinderen vallen nu tussen wal en schip omdat ze te voor deze pony's en nog niet tussen de volwassen ruiters thuis horen.

Bovendien zou dit een welkome uitbreiding voor de FEI en de bonden zijn nu de ruitersport sterk aan een terugloop onderhevig is.

Dat zou je denken:
Als de e-categorie wordt ingevoerd, gaat men weer met paarden van 162 knutselen om ze 'passend te maken'.
Er zijn maar weinig goede pony's van onder de 1.45 die internationaal uitkomen. Mensen zoeken toch weer de grenzen op.

nietactief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 19:48

Dit gebeurd zo vaak! Kijk maar op wedstrijden naar de D pony's zeker 6 die een te grote stokmaat hebben. Er zijn gewoon weinig pony's die het nog kunnen, of de pony heeft zo veel kwaliteit maar is iets te groot. Tja veel mensen proberen dan toch te sjoemelen. Maar ik denk zeker dat die pony gewoon te groot is.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:17

Tsja wij weten ook beroerd van die gedachte en hebben het grote geld laten schieten. Dit was rond de 10 jaar geleden al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 20:25

arie53 schreef:

Daar heb ik werkelijk waar nog nooit van gehoord. het lijkt mij ook onmogelijk.
Ik neem aan dat je niet zomaar wat roept en dus wel met feiten kunt komen.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 21:58

Gast5428 het gebeurt echt. Mensen hebben er veel geld voor over om hoog te eindigen op bijv een ek of ander groot belangrijk cc. In België scheen men 10 jaar gelden de operatie te doen.

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:06

Ja, dit gebeurt inderdaad.
Ik heb ook zo'n pony gezien die afgeschaafd was.
Ik stond ook met open mond, ik wist niet eens dat dat kon.
Nu wel dus.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:08

caro29 schreef:
Gast5428 het gebeurt echt. Mensen hebben er veel geld voor over om hoog te eindigen op bijv een ek of ander groot belangrijk cc. In België scheen men 10 jaar gelden de operatie te doen.

Klopt, in Belgie werd de operatie stiekem uitgevoerd.

x_joyce_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:13

Ik snap ook niet waarom mensen dat doen maar goed..

Heb het op het EK 2012 ook mee gemaakt vooral ponys uit ierland, engeland die waren echt groot dus 1.50 ruim.. Wij hadden het pony eventingteam toen, de grootste was hooguit 1.46 die van mij was het allerkleinst van het ek ( 1,43)! Wij met die ''kleintjes'' wel brons haalde met het team.. Dus groot hoeft niet altijd de beste te zijn. * sorry offtopic*

Vind het wel erg dat het zo moet gebeuren met die schoften dat noem je toch geen sport meer :(
Laatst bijgewerkt door x_joyce_x op 26-02-14 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:23

Maar je kunt toch zowiezo niet na 2 jaar nog eens bij de verkoper aankloppen. Dit zou betekenen dat je een paardenleven lang aansprakelijk blijft als je er een verkocht hebt. Slaat nergens op. Het dier zal wel niet voldoen en dan is €77000 erg veel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-14 22:31

Ik ga het dier wel pletten , is ie spontaan kleiner :

Nee zonder gein , je kan verwachten dat een dier nog groeit als ie jong is...

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:06

bigone schreef:
Pony was 10 toen hij verkocht werd, dus dan echt uitgegroeid. Niet laten meten is een fout van de koper, vooral als je van te voren al weet dat je internationaal wil starten. Op fei wedstrijd mogen de pony's 1,51 met ijzers zijn (stress, wedstrijdspanning, andere omgeving) en ik ken er zat die hun eigen smid meenemen, plakijzertje van een paar mm eronder en daarna weer op gewone ijzers, scheelt een dikke centimeter. Op landenwedstrijden worden pony's volgens mij standaard gemeten. Zouden ze bij de KNHS kampioenschappen ook eens moeten doen, ken een aantal pony's die echt niet in de maat zijn maar op 8 jarige door een vriendelijke meter wel in een klasse zijn ingemeten waar ze niet horen.

Ik ken ook heel wat pony's die gewoon terug zijn gemeten ja :j
even wat grote maken zodat je tussen de paarden start... oh het lukt niet tussen de pony's was toch makkelijker en hoppa, de pony wordt weer terug gemeten.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 07:53

Weke dierenarts wil aan dit soort praktijken meedoen?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:01

Sammyoo schreef:
Weke dierenarts wil aan dit soort praktijken meedoen?

de dierenartsen die gaan voor het grote geld...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:51

Ik denk nog steeds dat die operatie een broodje Aap verhaal is.
Ik wil eerst bewijzen zien voordat ik er in geloof. ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:52

Nee hoor Gast5428, ik was verleden week met mijn E pony bij Utrecht en daar kwam het ook ter sprake. Zij waren ingeschakeld over een geschil hierover.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 08:56

Maar zo'n operatie impliceert toch hele grote risico's. Over de schoft lopen of hechten pezen, spieren, zenuwen etc.

Heb er ook mijn bedenkingen bij. Maar bon allicht zal het wel weer kunnen. En ja anders een nieuwe zeker, of hoe redeneren mensen die aan zo'n praktijken doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:19

Anoniem schreef:
Ik denk nog steeds dat die operatie een broodje Aap verhaal is.
Ik wil eerst bewijzen zien voordat ik er in geloof. ;)

Juist omdat het illegaal is zal je nooit een bewijs hiervan zien. Geloof je het niet, prima, ieder zijn ding. Maar reken er op dat ook in de ponysport enkele ouders vroeger en nu over lijken gingen. De één koopt elk jaar of vaker een topsportpony erbij die de dochter vervolgens in no-time naar een veel lager niveau rijd, dus hup naar de volgende. De ander heeft een topsportpony opgeleid maar hij groeit uit de maat, geen geld voor een topper dus is opereren een optie. Hiermee zeg ik niet dat ze dat doen maar het is wel degelijk gebeurt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:42

Pony's aan de schoof opereren om ze kleiner te maken :wow:

*flabbergasted*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:51

arie53 schreef:

Ik ben het voor deze keer met je eens Arie53 :D

DeEenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:54

als je erop kan rekenen dat ie nog zou groeien koop je er toch een van max. 1.40 meter of ben ik nou gek? :+