Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:47

Bizzybijtje schreef:
mavantos schreef:
Edward heeft dit geleerd door fatsoenlijk terijden..... van achter maar voor en heeft talentvolle paarden

Edward is een geweldige ruiter, maar die werkt met een gigantische aanspanning waardoor zeker niet alle paarden "geschikt" zijn voor die manier van rijden.

Dat bedoel ik dus met paarden die talent hebben, niet alle paarden kunnen daartegen en ook niet alle paarden hebben talent genoeg om het zo te kunnen als Edward het wil.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:47

Alles wat van Paard&Lifestyle komt is volgens bokt voorpagina nieuws.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:59

Ik vind het verhelderend en eerlijk tegenover een paard.
Wij ruiters maken het vaak onnodig moeilijk voor een paard om een opdracht goed te doen.

Paard moeten blijkbaar eerst de fouten van de ruiter verduren... voordat een paard leert wat de bedoeling is.
Tucker maakt de opdracht voor het paard simpel. Heel wat meer kans op succes.
In de klassieke rijkunst wordt eerst ook veel aan de hand getraind, voordat je er een ruiter op zet.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:24

Interessant filmpje :)

Hij maakt het paard wel bewust van de beweging.
Een positief punt, wat ik uit het filmpje haal.

Alleen vind ik de uitvoering niet helemaal fair.
Het paard zwiept, zwaait en ik zie niet een mooi gebruik van uit het lichaam.
Maar wél een "spectaculair" voorbeen, wat vele mensen graag willen zien.
En dat is het doel met dit filmpje toch? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:26

EngeltjeS schreef:

Nee, hij legt uit dat dit paard bijv geen ruimte voor het achterbeen had omdat het voorbeen minimaal was, door deze oefening kon het paard het voorbeen verder weg zetten en achter beter ondertreden.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:30

Sinds wanneer hoort een Spaanse Pas bij fatsoenlijk en gedegen dressuurrijden zoals in Nederland in de proeven wordt gevraagd??
Het is niet eens onderdeel van internationaal dressuurrrijden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:34

Joolien schreef:
EngeltjeS schreef:

Nee, hij legt uit dat dit paard bijv geen ruimte voor het achterbeen had omdat het voorbeen minimaal was, door deze oefening kon het paard het voorbeen verder weg zetten en achter beter ondertreden.

Terwijl het paard op het filmpje achter dus echt totaal niets doet in het draf gedeelte.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:35

terpentijn schreef:
Sinds wanneer hoort een Spaanse Pas bij fatsoenlijk en gedegen dressuurrijden zoals in Nederland in de proeven wordt gevraagd??

Dat niet maar je kan je paard er wel degelijk losser mee maken in het voorbeen :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:36

Oooh wat stom! En ik maar denken dat het vanuit verzameling kan. Dom dom dom... :n

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:37

Giolli schreef:
Oooh wat stom! En ik maar denken dat het vanuit verzameling kan. Dom dom dom... :n

Precies. :+

Ik denk dat hij beter Tristan Trucker had kunnen heten :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:38

Maar het is ook niet de intentie van hem om dit aan de hand verzameling te bereiken, het gaat erom dat het paard in deze oefening leert dat hij dat voorbeen verder weg kan zetten, hij wordt op die manier soepeler waarmee je met rijden weer voordeel hebt dat als je hem dan verzamelt hij dat voorbeen beter weg kan zetten.
Zo vertelt meneer Tucker het precies dus als je goed luistert is het niet zo moeilijk ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:43

Joolien schreef:
Maar het is ook niet de intentie van hem om dit aan de hand verzameling te bereiken, het gaat erom dat het paard in deze oefening leert dat hij dat voorbeen verder weg kan zetten, hij wordt op die manier soepeler waarmee je met rijden weer voordeel hebt dat als je hem dan verzamelt hij dat voorbeen beter weg kan zetten.
Zo vertelt meneer Tucker het precies dus als je goed luistert is het niet zo moeilijk ;)

Sommige mensen horen kennelijk meer dan jij en ik...
Misschien moeten wij onze computers laten nakijken?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:44

terpentijn schreef:

En.......je bent toch je eigen baas. Je doet het paard er geen kwaad mee. Je doet wat je denkt dat
Bij jouw paard en bij jou past. Ik vind het goed dat tristan gebruikt en leert wat bij het paard past. Hoe veelzijdiger getraind, hoe beter voor het paard
Ik train ook Spaanse pas om mijn paard ruimer in de schouder te maken. :j
En ik vind het ook leuk om asn de hand te trainen, onder het zadel en voor de koets

terpentijn

Re: Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

Ja Janouk, maar jij hebt een paard dat ook shows geeft, kun je niet lezen?
Is niets mis mee, heb ik ook al gezegd, in eerdere posts.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:47

Wat een gehoorzaam paard. Op de minste hulpen meteen reageren, wat een oprichting. Fijn om te zien!

De mijne had me allang in elkaar getrapt met dat steeds geven van tikjes.

Ik snap trouwens de lollige reacties niet helemaal. Dit zijn oefening die, goed uitgevoerd, lichamelijk en mentaal enorm kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:49

terpentijn schreef:
Ja Janouk, maar jij hebt een paard dat ook shows geeft, kun je niet lezen?
Is niets mis mee, heb ik ook al gezegd, in eerdere posts.

Misschien kan zij niet lezen, maar nogmaals luister eens goed naar zijn uitleg voordat je zo hoog van de toren blaast.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:50

Joolien schreef:

Dit is ook wat ik uit het filmpje begreep. Dit paard had geen ruimte om achter goed onder te treden omdat dan het voorbeen in de weg zit. Door te laten ontdekken dat het voorbeen hoger kan (hij zegt dat veel paarden het niet een s doorhebben dat het kan) ontstaat er ruimte voor het achterbenen zodat het paard kan gaan zitten.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:51

terpentijn schreef:

Dus een oefening die niet in de proeven wordt gevraagd is geen fatsoenlijk en gedegen dressuurrijden? Wat een onzin. Juist door je horizon te verbreden en ook de niet gevraagde oefeningen te trainen (denk bijvoorbeeld aan renvers, wending om de voorhand, enzovoort) maakt dat een paard alleen maar leniger en handiger wordt.

En mensen luisteren zo slecht naar wat die man zegt... het is natuurlijk makkelijk kritiek leveren als je alleen maar hoort wat je wilt horen. Zijn bedoeling is niet om de achterhand goed onder te brengen tijdens het oefenen van de Spaanse pas. Zijn doel is daarentegen wel dat, door het voorbeen verder weg te kunnen zetten, het paard uiteindelijk zijn achterbeen verder kan onderbrengen :)*

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:54

Maar zijn ze goed uitgevoerd op het moment dat je een paard ziet wat het niet fijn vind om te doen? Terwijl het absoluut niet de eerste keer is dat hij dit bij het paard doet.
Een correcte uitvoering: dan is het waardevol ja. Maar ik zie hier weinig meer dan een trucje..

Maar een paard wat de rug wegdrukt en met de staart staat te zwiepen.. dat valt bij mij niet onder de noemer correcte uitvoering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:55

Air schreef:
Maar zijn ze goed uitgevoerd op het moment dat je een paard ziet wat het niet fijn vind om te doen? Terwijl het absoluut niet de eerste keer is dat hij dit bij het paard doet.
Een correcte uitvoering: dan is het waardevol ja. Maar ik zie hier weinig meer dan een trucje..

Maar een paard wat de rug wegdrukt en met de staart staat te zwiepen.. dat valt bij mij niet onder de noemer correcte uitvoering.

Het is ook geen uitvoering van de spaanse pas *zucht luister nou gewoon het filmpje eens goed* maar puur een stretchoefening voor het voorbeen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:56

Drunksheep schreef:
terpentijn schreef:

Dus een oefening die niet in de proeven wordt gevraagd is geen fatsoenlijk en gedegen dressuurrijden? Wat een onzin. Juist door je horizon te verbreden en ook de niet gevraagde oefeningen te trainen (denk bijvoorbeeld aan renvers, wending om de voorhand, enzovoort) maakt dat een paard alleen maar leniger en handiger wordt.

En mensen luisteren zo slecht naar wat die man zegt... het is natuurlijk makkelijk kritiek leveren als je alleen maar hoort wat je wilt horen. Zijn bedoeling is niet om de achterhand goed onder te brengen tijdens het oefenen van de Spaanse pas. Zijn doel is daarentegen wel dat, door het voorbeen verder weg te kunnen zetten, het paard uiteindelijk zijn achterbeen verder kan onderbrengen :)*

Sluit ook goed aan op een clinic van Carl Hester en Charlotte Dujardin die ik laatst zag, waarbij zij aangaven voorkeur te hebben voor een paar met een relatief kort voorbeen. Deze paarden moet je ook leren de voorhand op te tillen, zodat het achterbeen echt weg kan.
Wil de link graag plaatsen, maar ik krijg het nog niet voor elkaar, hij geeft aan dat de link niet meer werkt.

Gordy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:57

dit is niet de manier, punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:58

Gordy18 schreef:
dit is niet de manier, punt!

_O- en waarom niet volgens jou?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:00

Het voorbeen hoort verder en sneller weggezet te worden, ieder normaal paard zou dat moeten kunnen, zonder het hoger op te moeten heffen.. Dat kost alleen maar tijd om het neer te zetten.
Ik ben toch van mening dat zowat elk paard z'n voorbeen wel tijdig voor het achterbeen kan weghalen anders zou die struikelen
Daar is niet voor nodig het paard kunstmatig een hogere knieactie aan te leren.
Maar goed, daar mogen de meningen over verschillen, natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 16-02-14 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:01

terpentijn schreef:
Het voorbeen hoort verder en sneller weggezet te worden, ieder normaal paard zou dat moeten kunnen, zonder het hoger op te moeten heffen.. Dat kost alleen maar tijd om het neer te zetten.
Ik ben toch van mening dat zowat elk paard z'n voorbeen wel tijdig voor het achterbeen kan weghalen anders zou die struikelen
Daar is niet voor nodig het paard kunstmatig een hogere knieactie aan te leren.
Maar goed, daar mogen de meningen over verschuillen, natuurlijk.

Waarom doet een schaatser aan krachttraining?

Als ik jouw redenatie lees, zou een schaatser genoeg moeten hebben aan de training op de baan?