Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:56

Fransje_70 schreef:
O wat makkelijk getypt allemaal, breng ze naar het slachthuis, laat ze afmaken, laat ze het daar maar zelf uitzoeken. Totdat je er midden inzit en al die levende lijken ziet staan.
Misschien worden er niet altijd verstandige keuzes gemaakt door de stichting gemaakt, maar ik denk dat ik zelf kostmisselijk zou worden van alle ellende die je daar tegenkomt. Vanuit hieruit wat brullen is echt heel makkelijk.

ja, zeker word je kotsmisselijk van wat er daar gebeurt, maar als stichting moet je toch realistisch genoeg zijn en blijven om te zien wat wel en niet kan.

Leuk en aardig, maar sommige 'herplaatsers' worden al een half jaar al dan niet langer aangeboden.
Als de boodschap (er is vanuit hier geen interesse) dan nog niet duidelijk is om te minderen met aanvoer voor er afvoer is geweest denk ik dat het wel zo eerlijk is om naar jezelf en je donateurs toe te zeggen dat er schaalverkleining plaats zal moeten vinden.

Vind het ook een vaag verhaal dat er donateurs zijn voor de paarden die daar staan en blijven en die prima in orde zijn... Zet die dieren ook gewoon ter adoptie op.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:57

Wat een negativiteit hier, ik walg ervan. Als ze niks doen is het ook niet goed: dan valt heel Bokt er ook overheen... Zo makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland. Ze doen wat ze kunnen: hengsten castreren kost veel geld en gaat ten kosten van het opvangen van weer andere paarden.
Als ze hier neer zouden zetten: vandaag weer 3 paarden laten inslapen, zou men er schande van spreken... Niemand verplicht je iets te doneren, dus hier neerzetten dat je er je geld niet aan geeft is prima, maar het komt wel flauw over (en ik vraag me af of de mensen die dat neerzetten überhaupt wel wat geven voor dit soort doelen). Kijk naar de site van Princefluffykareem. Kan je ook wel zeggen: ach Egypte zit in een vreselijke situatie, waar mensen niet meer te eten hebben en hun paarden dus ook niet. Afmaken alles ?? Zo simpel om zo te redeneren. Gelukkig zijn er mensen die dit soort initiatieven nog wel steunen ! En natuurlijk moet er minder gefokt worden, maar daar schieten de paarden die nu al in leven zijn (maar hoe) weinig mee op. De meeste zijn al voor de crisis geboren !

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:58

ElCid schreef:
Klinkt hard, maar met een simpel, goed gericht, pistoolschot is er veel drama op te lossen. Alles beter dan dieren de hongerdood te laten sterven. Zielige dieren zijn er nu eenmaal overal en niet iedereen wil een verwaarloosd dier opnemen, zeker bij een paard kan dat financieel een fikse afknapper zijn.
Het streven om de paarden te redden is hoffelijk, daar niet van, maar niet haalbaar.

Ja, inderdaad, makkelijker getypt dan gedaan maar in dit soort gevallen is emotie een hele slechte drijfveer. Er zijn, wereldwijd, zoveel dieren die gered moeten worden, dat gaat niet lukken. Hier in Nederland zijn ( gewone of minder goede) paarden ook bar weinig meer waard. Dus is er, jammer genoeg, weinig anders te bedenken qua oplossing.

Als ik zo'n levend lijk zou zien staan zou mijn hart breken maar ik zou toch iemand zoeken die er dan helemaal een einde aan maakt, zelf zou ik het niet kunnen, hypocriet maar waar.

eens

ik denk dat je veel van deze dieren nog het meeste helpt door een een laatste rustplek zonder ellende te geven...

Natuurlijk wil je dat niet als dierenliefhebber, maar zonder geld zijn zoveel dieren niet te te redden en lijden ze alleen maar door...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 13:59

Ik zou zo een organisatie willen oprichten om die paarden allemaal een spuitje te gunnen. Vreselijk, dit gaat de dierenliefde echt voorbij.
Maar ik snap de eigenaars in Spanje ook niet, waarom niet het laatste beetje kleine geld ophoesten om een DA het dier te laten inslapen en daarna ben je ervan af. Maar de hongersdood, jeetje, hoe lang en lijdend moet dat voor een paard niet zijn. Ik denk dat ze het jammer genoeg langer volhouden dan een mens.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:10

Netje schreef:
Wat een negativiteit hier, ik walg ervan. Als ze niks doen is het ook niet goed: dan valt heel Bokt er ook overheen... Zo makkelijk praten vanuit je luie stoel in Nederland. Ze doen wat ze kunnen: hengsten castreren kost veel geld en gaat ten kosten van het opvangen van weer andere paarden.
Als ze hier neer zouden zetten: vandaag weer 3 paarden laten inslapen, zou men er schande van spreken... Niemand verplicht je iets te doneren, dus hier neerzetten dat je er je geld niet aan geeft is prima, maar het komt wel flauw over (en ik vraag me af of de mensen die dat neerzetten überhaupt wel wat geven voor dit soort doelen). Kijk naar de site van Princefluffykareem. Kan je ook wel zeggen: ach Egypte zit in een vreselijke situatie, waar mensen niet meer te eten hebben en hun paarden dus ook niet. Afmaken alles ?? Zo simpel om zo te redeneren. Gelukkig zijn er mensen die dit soort initiatieven nog wel steunen ! En natuurlijk moet er minder gefokt worden, maar daar schieten de paarden die nu al in leven zijn (maar hoe) weinig mee op. De meeste zijn al voor de crisis geboren !

Ik hoef mezelf niet te verantwoorden, volgens mij is het altijd nog vrijwillig of je donaties doet of niet. Ik stuur al jaren geen kerstkaarten meer, wat ik uitspaar aan kaarten en postzegels gaat naar Brooke. Maar blijf jij je maar afvragen of ik doneer of niet. Het is uiteindelijk ieders eigen beslissing.

Wat betreft de site van Pricefluffykareem, of Brooke Hospital: Egypte, Indie, Pakistan, Afghanistan en alle andere landen waar Brooke actief is, zijn landen waar mensen afhankelijk zijn wat werk betreft van hun ezeltjes en van hun paarden. Spanje is dat in mijn ogen niet. De paarden zijn daar luxe, hobby. Heb je daar niet de middelen voor, dan dien je toch echt zelf actie te ondernemen en het niet op zijn beloop te laten.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:11

Gini schreef:
Ik zou zo een organisatie willen oprichten om die paarden allemaal een spuitje te gunnen. Vreselijk, dit gaat de dierenliefde echt voorbij.
Maar ik snap de eigenaars in Spanje ook niet, waarom niet het laatste beetje kleine geld ophoesten om een DA het dier te laten inslapen en daarna ben je ervan af. Maar de hongersdood, jeetje, hoe lang en lijdend moet dat voor een paard niet zijn. Ik denk dat ze het jammer genoeg langer volhouden dan een mens.

Nou idd...
En ik zou zo een organisatie willen oprichting om correcte schoten te lossen voor de paarden....Helaas mag dat niet zomaar.

Triest dit.. echt ontzettend triest..
En dan denk je het goed te bedoelen voor de beestjes..

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:20

Sjongejonge, wat een makkelijk praten allemaal. Als je je even verdiept in de stichting zul je zien dat ze niet koste was het kost een paard redden. Als zij zien dat een paard echt meer te redden valt of geen kwaliteit van leven meer zal hebben, zijn zij de eersten die een paard in laten slapen om hem uit zijn lijden te verlossen. Maar er zijn ook al zoveel paarden geweest die nu aan hun tweede leven begonnen zijn, vrolijk en gezond, die een nieuw baasje ontzettend blij hebben gemaakt, of door middel van het lopen in hun ruitervakanties bijvoorbeeld, weer geld hebben ingezameld voor de nieuwe schrijnende gevallen.

En verder zullen ze niet meer op hun hals halen dan ze aankunnen, daar zouden ze niets mee opschieten. Ze willen alleen de paarden die nu op de wachtlijst staan óók heel graag helpen en vragen daarom om hulp.

Maar natuurlijk, blijf maar energie steken in het roepen dat het allemaal niet goed is, in plaats van de mensen die hun hele leven opzij zetten omdat ze deze dieren zo ontzettend graag helpen en daar hun geluk uithalen, een hart onder de riem te steken.

Ik ga in ieder geval in de zomer 2 weken naar ze toe om te helpen waar dat kan, omdat ik deze mensen kánjers vindt :) !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:22

SaraJoyce schreef:
En verder zullen ze niet meer op hun hals halen dan ze aankunnen, daar zouden ze niets mee opschieten. Ze willen alleen de paarden die nu op de wachtlijst staan óók heel graag helpen en vragen daarom om hulp.

Ze vragen al jaren om hulp. En waar voorheen de paarden die misschien nog een kans zouden hebben gehad nog geholpen konden worden, kan dat misschien nu niet meer. En ook dan zul je moeten zeggen, tot hier en niet verder. En dat houdt dan ook in dat er geen plek meer gaat zijn voor de paarden die op de wachtlijst staan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-02-14 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:23

Cassidy schreef:
Netje schreef:

Ik hoef mezelf niet te verantwoorden, volgens mij is het altijd nog vrijwillig of je donaties doet of niet. Ik stuur al jaren geen kerstkaarten meer, wat ik uitspaar aan kaarten en postzegels gaat naar Brooke. Maar blijf jij je maar afvragen of ik doneer of niet. Het is uiteindelijk ieders eigen beslissing.

Wat betreft de site van Pricefluffykareem, of Brooke Hospital: Egypte, Indie, Pakistan, Afghanistan en alle andere landen waar Brooke actief is, zijn landen waar mensen afhankelijk zijn wat werk betreft van hun ezeltjes en van hun paarden. Spanje is dat in mijn ogen niet. De paarden zijn daar luxe, hobby. Heb je daar niet de middelen voor, dan dien je toch echt zelf actie te ondernemen en het niet op zijn beloop te laten.

Dat is toch precies wat Netje zegt? "niemand verplicht je iets te doneren"? En ik denk dat je dan toch niet helemaal een realistich beeld van Spanje hebt, want ook in grote delen van Spanje zijn paarden er nog om geld mee te verdienen, niet alleen voor de hobby/luxe.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:23

Cassidy schreef:
SaraJoyce schreef:

Ze vragen al jaren om hulp.

Dat begrijp ik, maar dat ze het nu extra onder de aandacht brengen, je begrijpt me heus wel.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:24

ik noem het trouwens eerder bedelen. ook paarden die dan eigelijk voor herplaatsing kwamen, maar die ze dan uiteindelijk zelf houden.

ik vind het niet echt makkelijk praten hoor. ik ken deze mensen, ze hebben een ontzettend goed hart. maar ik ben het gewoon niet eens met wat ze doen. paarden redden met kromme achterbenen kun je niet herplaatsen.

daar is gewon simpelweg geen plaats voor in nederland.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:26

Het beeld dat ik krijg is van hoarders die onder het mom van een stichting hun 'hobby' in stand houden. En in dat geval is doneren bijdragen aan leed. En als ik tussen zulke 'levende lijken' sta zoals iemand hierboven zegt, dan is mijn eerste instinct níet 'redden', maar uit het lijden verlossen. Desnoods eigenhandig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:26

De enkele manege, stallen, stierenhouderijen waar paarden gehouden worden om de dieren te hoeden, gaan echt niet voor de hoeveelheden paarden zorgen die nu op de markt gegooid worden omdat men er niet meer voor kan zorgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:27

SaraJoyce schreef:
Dat begrijp ik, maar dat ze het nu extra onder de aandacht brengen, je begrijpt me heus wel.

Ze brengen het al jaren onder de aandacht. Het probleem los je er niet mee op. Eens in de zoveel tijd komt er een noodkreet op Bokt of op Facebook en zorgt misschien voor 2000 Euro aan donaties. Hoe lang ga je daarmee toekomen?

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:32

Isegrim schreef:
Het beeld dat ik krijg is van hoarders die onder het mom van een stichting hun 'hobby' in stand houden. En in dat geval is doneren bijdragen aan leed. En als ik tussen zulke 'levende lijken' sta zoals iemand hierboven zegt, dan is mijn eerste instinct níet 'redden', maar uit het lijden verlossen. Desnoods eigenhandig.

Jij denkt dat dit nog alleen maar hobby/voor de leuk is? 24/7 voor zieke dieren zorgen? Zij zijn ooit naar Spanje gegaan met een hele andere reden die prima werkte voor ze, zonder dat ze daar enig geld voor nodig hadden van anderen. Maar toen dit op hun pad kwam, zijn ze er gewoon vol voor gegaan.

SaraJoyce

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:33

@ Cassidy: Laten we het er dan maar op houden dat we er gewoon anders over denken :)

Cassidy

En op een gegeven moment zul je toch moeten zeggen dat het niet meer kan of lukt.

Isegrim

SaraJoyce schreef:
Jij denkt dat dit nog alleen maar hobby/voor de leuk is? 24/7 voor zieke dieren zorgen? Zij zijn ooit naar Spanje gegaan met een hele andere reden die prima werkte voor ze, zonder dat ze daar enig geld voor nodig hadden van anderen. Maar toen dit op hun pad kwam, zijn ze er gewoon vol voor gegaan.

Niet 'voor de leuk'. Hoarding is een psychiatrisch probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:34

SaraJoyce schreef:
@ Cassidy: Laten we het er dan maar op houden dat we er gewoon anders over denken :)

Laten we het er op houden dat er ook nog een leeftijdsverschil is en een stukje levenservaring die mee gaat spelen :D

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:38

Wauw, daar had ik even overheen gelezen, maar dat je dit zomaar durft te zeggen zonder dat je ze echt kent, gaat me echt te ver, en ik ga hier dus ook niet meer op in.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:39

Gini schreef:

Helemaal mee eens!

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:42

Cassidy schreef:
SaraJoyce schreef:

Laten we het er op houden dat er ook nog een leeftijdsverschil is en een stukje levenservaring die mee gaat spelen :D

Beetje kinderachtig om dat te zeggen, ken genoeg oudere mensen om me heen die er net zo over denken als ik, met een hele hoop levenservaring. Maar goed, ook hier ga ik niet in mee, ik ga gewoon doen waarvan ik denk dat het goed is en jullie mening daarover anders is prima, maar dan hoef je niet dit soort dingen te gaan zeggen. Over ouder en levenservaring gesproken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:42

SaraJoyce schreef:
Wauw, daar had ik even overheen gelezen, maar dat je dit zomaar durft te zeggen zonder dat je ze echt kent, gaat me echt te ver, en ik ga hier dus ook niet meer op in.

Waarom zou je iemand persoonlijk moeten kennen om symptomen te herkennen die op hoarding kunnen wijzen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:45

Is dit dezelfde Paard in Nood die voor duizenden euro's slachtpaarden uit een veiling heeft gekocht? >;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:45

SaraJoyce schreef:
Beetje kinderachtig om dat te zeggen, ken genoeg oudere mensen om me heen die er net zo over denken als ik, met een hele hoop levenservaring. Maar goed, ook hier ga ik niet in mee, ik ga gewoon doen waarvan ik denk dat het goed is en jullie mening daarover anders is prima, maar dan hoef je niet dit soort dingen te gaan zeggen. Over ouder en levenservaring gesproken..

Laat ik het anders formuleren. Ik vind je onroerend naief. En daar is leeftijd/levenservaring idd geen belemmering in.