Verwaarloosde pony's in Hengelo onder toezicht dierenarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Re: Verwaarloosde pony's in Hengelo onder toezicht dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:48

Ik kom hier nooit langs, woon er wel enigszins in de buurt.

Wat denk ik kan, is dat je niet goed ziet of ze mager zijn.
Ik denk niet dat ze dit zomaar doen. En of ze misschien iets inwendigs hebben.

Poets meisjes hebben die pony's weinig aan natuurlijk, medisch gezien.
of die blubber erop zit dat zal die beestjes een zorg wezen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:50

Ze zijn wat dunnetjes, ja. Maar dat super modderige weiland is er niet, en de pony's staan nog goed op de benen en kunnen dus zat vervoerd worden.
Overdrijven is ook een vak.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:10

Ik hoop maar dat degenen die vanachter een beeldscherm durven te zeggen dat "het allemaal wel meevalt" zelf de conditie van hun eigen dieren niet vanachter een beeldscherm bepalen....wil je bij dit type ponies met deze vachten iets kunnen beoordelen van conditie zul je dat toch echt moeten voelen...en niet op zicht denken dat ze "misschien wat aan de magere kant zijn".....verder is de term "modderig weiland" een feit...het is een weiland en er ligt modder......er staat nergens dat DAT de verwaarlozing veroorzaakt...men spreekt van "ondervoeding" ....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:43

ik durf wel vanachter mijn beeldscherm te zien dat ik vele malen erger heb gezien.Deze lopen nog.
Maar misschien ze er gewoon eens op tijd bij?Voordat ze niet meer overeind komen.Dat is zeker wat waard!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:49

Huh modder???
Je mag als paardeneigenaar in Nederland of België de hemel wel op je knietjes danken als je weiland er nog zo goed bij ligt na de regenval van de laatste weken...

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:52

ik heb ze ook wel eens erger gezien en daar werd door de dierenbescherming doodleuk gezegd er staat toch gras en ze hebben toch een schuilhok en die waren tien keer zo mager

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:54

Niet alles is te zien aan de buitenkant hé.. Ik heb mijn pony gekocht, vermagerd maar ook oud. Al was hij niet mager geweest en zag hij er normaal uit, was hij nogsteeds verwaarloosd. Tand in kaak gegroeid, in geen jaren een wormenkuur gehad etc... Zou het op het eerste gezicht ook mee vinden vallen maar je weet niet wat er verder speelt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 19:55

Het is ook nooit goed... Kunnen ze al niet meer op de benen staan, dan is het belachelijk dat ze er te laat bij zijn. Is het nu nog wel redelijk, maar speelt er blijkbaar toch iets en gaan ze het dus aanpakken, is het ook niet goed... Zucht.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:04

maar dat is dus precies het probleem wat ik ermee heb...er lijkt sprake van totale willekeur...de ene keer laten ze dieren maanden staan in een veel belabberdere situatie, nu wordt er gesproken van pony s in zo een slechte toestand dat ze zelfs niet meer vervoerd kunnen worden...terwijl die beestjes gewoon aan komen lopen..dan kunnen ze dus ook gewoon op de trailer.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 19:26

Ik denk ook dat komt omdat in het bericht staat dat de ponys in een modderweiland staan. Mijn paarden staan dat ook, iets wat niet is tegen te houden in Nederland. Natuurlijk hebben ze wel droge plekken, maar dat hebben de pony's in het filmpje ook. Moet ik mij dan ook zorgen gaan maken?

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 20:26

RoosG schreef:
Ik denk ook dat komt omdat in het bericht staat dat de ponys in een modderweiland staan. Mijn paarden staan dat ook, iets wat niet is tegen te houden in Nederland. Natuurlijk hebben ze wel droge plekken, maar dat hebben de pony's in het filmpje ook. Moet ik mij dan ook zorgen gaan maken?

Nee hoor er staat toch nergens dat er proces-verbaal is opgemaakt wegens een modderig weiland? er staat alleen dat ze in een modderig weiland staan. Dieren zijn ondervoed das heel wat anders....probleem is hier zoals altijd met dit soort zaken dat degene die de berichtgeving doet en degene waar het om gaat/partij is niks met elkaar van doen hebben. Media is altijd gekleurd om zoveel mogelijk aandacht/interesse te krijgen en niet altijd een opsomming van feiten....dus tussen wat er daadwerkelijk aan de hand zit en de manier waarop het vertaald wordt zit altijd nog een wereld van verschil. en zeker bij rtvoost...

verder weet uiteraard ook nog iedereen die er helemaal niks mee te maken heeft en de dieren/situatie van dichtbij heeft gezien alles veel beter dan alle dierenartsen ter plaatse bij elkaar.....echt een lachertje hoor...

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:20

Weet iemand bij welke dierenarts ze onder toezicht staan?

Ik vind het goed dat ze er op tijd bij zijn hoor! Maar merk dat de titel 'verwaarloosde pony's' in de media veel ongenuanceerde reacties oproept. Niet eens hier hoor, zie het voornamelijk op fb. Bijvoorbeeld: 'die eigenaar moeten ze opknopen' Tja dat gaat me een beetje te ver. Ik denk dat je hier met educatie en controle een heel eind komt.

livo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:26

shirleyp schreef:

Ik vind het goed dat ze er op tijd bij zijn hoor! Maar merk dat de titel 'verwaarloosde pony's' in de media veel ongenuanceerde reacties oproept. Niet eens hier hoor, zie het voornamelijk op fb. Bijvoorbeeld: 'die eigenaar moeten ze opknopen' Tja dat gaat me een beetje te ver. Ik denk dat je hier met educatie en controle een heel eind komt.

mensen denken nou eenmaal vanachter een beeldscherm dat ze alles kunnen maken en zeggen en weten. Ik denk dat er een reden is om proces-verbaal op te maken ipv enkel educatie en controle. De mediahype die opstijgt bij alles wat met kinderen of dieren te maken heeft houdt niemand tegen. Op zich wel grappig natuurlijk....uitspraken als "die eigenaar moeten ze opknopen" zegt natuurlijk uiteindelijk meer over degene die zoiets typt dan over hetgeen de eigenaar wel of niet gedaan heeft ;-)of eigenlijk...van verdacht wordt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:39

shirleyp schreef:

Uit ervaring weet ik helaas dat educatie niet werkt.Als je met ernstige verwaarlozing te maken hebt,heb je met een eigenaar te maken die het niet ziet,niet wilt zien of denkt dat zijn dieren mager/of dood liggen zijn doordat iemand ze vergiftigt heeft.
De echte die-hard verwaarlozers verander je niet.Het zijn ook nog vaak niet de meest prettige mensen die open staan voor advies. ;) Nogmaals....ik schrijf uit ervaring.

Heel soms is het onwetenheid.Moeten pony's ontwormd worden???Vaak is het onwetenheid en gierigheid samen.Geld uitgeven aan een wormkuur?Nee...laat staan aan een dierenarts.

Hopperhop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 21:41

Gierigheid, we de lusten niet de lasten, bah!

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:55

Naar mijn mening staan de ponys er prima bij wie weet zijn ze ouder en daardoor magerder maar ze hebben een droge plek voldoende hooi ik zie hier geen verwaarlozing.

Nu zijn ze in beslag genomen belachelijk waar gaat het hier naar toe in Nederland!

maxima100302

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 17:59

En super toevallig woon ik in Hengelo... Maar ik heb geen flauw idee waar dit is :')

bliksem38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 18:22

Misschien moet men even lezen: ze zijn al een week (of 2) geleden aangetroffen en staan onder toezicht van een dierenarts om aan te sterken. Dus ja, er ligt hooi bij. Als je de beestjes niet kan voelen, oordeel dan niet. Dierenpolitie grijpt niet zomaar in vanwege modderig landje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 21:35

Een shetlander met wintervacht met dat lichaam kán niks goeds zijn. Ken er genoeg die 'oké' uitzagen tot de haren eraf gingen.

Als het fokmerries waren geweest of als ze gewoon oud waren geweest en hierdoor mager waren, zouden ze niet afgenomen worden ;)

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:56

Ik ga ervan uit dat de dierenarts echt wel kan bepalen of een dier verwaarloosd is. Vind het wel grappig dat er mensen via het zien van een Internet foto het beter menen te weten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:20

Brilletje schreef:
Ik ga ervan uit dat de dierenarts echt wel kan bepalen of een dier verwaarloosd is. Vind het wel grappig dat er mensen via het zien van een Internet foto het beter menen te weten.

nee,een dierenarts kan dat beter zien,die kan voelen.
waar ik mij over verbaasde is ''een land vol blubber''dat vond ik wel meevallen.Ook hadden ze beschutting.
In vergelijking met wat ik soms zie valt dit erg mee.Maar goed,als er niet ingegrepen was had het ook ernstig geworden.

maarjoleinxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:12

Goed dat ze in beslag genomen zijn, hopen dat ze er snel boven op komen.. En ook zo dicht bij Hengelo, schrik best wel dat het nog in de buurt kan zijn..