Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:Ouderdom komt sluipend, ja. En júist daardoor is het heel moeilijk om te bepalen "nu kan het niet meer."
Heeft iemand hier ooit wel eens meegemaakt dat opa of oma eigenlijk naar een verzorgingstehuis (of vroeger een bejaardentehuis) moest maar het absoluut niet wilde want dat was niet nodig? Terwijl iedereen in de omgeving ziet dat ze zichzelf niet meer goed kunnen verzorgen, niet goed meer eten, het huis vervuilt, etc?
Vul voor bejaardentehuis 'de paarden verkopen' in, en je hebt het beeld.
LesleyxLinn schreef:Pion schreef:Je kunt zeker wel 'overvallen' worden door ouderdom.
Ik noem even als voorbeeld; dementie.
Soms wordt de kop in het zand gestoken (ontkenning) of verbergen ze het voor de omgeving.
Maar in veel gevallen hebben de dementerenden het zelf niet eens door... Die leven in hun eigen 'waan'wereld.
Dementie is een verzamelnaam voor ruim 50 ziektes.
Ouderdom sluimert er langzaam in.
Pion schreef:En daarom noem ik dementie als voorbeeld. Het sluimert voor de persoon zelf maar ook voor de omgeving. En daardoor 'overvalt' het.
Want opeens ben je over de grens terwijl de persoon zelf of de omgeving het nog niet weet.
In deze situatie lijkt het mij ook een deel 'ingrijpen door de buitenwereld'.
Schaamte en trots is denk ik een groot aandeel geweest en dan moet er iemand zeggen; nu is het afgelopen.
Want zelf denken ze dat het nog prima gaat.