Dronken bestuurder rijdt twee paarden dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suuzepuus

Re: Dronken bestuurder rijdt twee paarden dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:26

ik denk dat het alcohol gebeuren hier een bijzaak is... paarden op de weg in het donker kun je eigenlijk niet ontwijken. helaas gebeuren deze dingen in NL ook vaak (vorig jaar 2 keer in Coevorden waar van 1 vrouw het niet heeft overleefd)

frietoorlog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:43

Erg voor de eigenaren.Ik denk ook dat hij dit niet had kunnen verkomen,Wel of geen alcohol.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 22:47

Als eigenaar ben je toch ook verantwoordelijk voor dat je dieren geen schade aanrichten. Dat is hier eigenlijk ook het geval. Kunnen we allemaal moeilijk doen dat de bestuurder dronken was maar laten we niet vergeten dat ook die paarden daar niet horen te lopen. Los, in het donker.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 00:13

Ik rij regelmatig langs deze plaats. Ik hoop niet dat het de 2 paardjes uit de weide op de hoek zijn (de schimmel zie je ook staan op streetview) Die beestjes staan er al jaren...

EmelyRanson

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 07:59

Voor je domme reacties geeft, zoek eens op hoe het echt gebeurd is ! , de eigenaren ken ik namelijk goed ze zijn er kapot van. De persoon was inderdaad dronken, straalbezopen neem ik aan hij reed met tamelijke sneleid op de paarden in waarschijnlijk, de tegenliggers hebben nog geknippert met hun luchten maar het was al telaat, de auto van de man is perre-total en de man besliste tevoet verder te gaan, hij vroeg ook aan de getuigen of het een paard of een mens was dus.. nuchter zal hij niet geweest zijn he..

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:09

Men kan die dronken bestuurder de schuld geven, maar in mijn opinie hadden die paarden daar ook niet moeten lopen.

Die man had niet met zijn dronken hoofd achter het stuur moeten gaan zitten, en die paarden hadden achter een beter hek moeten staan. In mijn ogen zijn beiden even "fout"

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:53

En hoe bepaal je of die eigenaren fout zijn? Mijne hebben ook een keer op de 80 weg gelopen omdat de voorbuurman het hek naar de weg open heeft laten staan en de buurman links besloot de paarden los te verplaatsen op exact hetzelfde moment. Zoef, daar liepen ze met zn allen, op de hoofdweg. Waarvan 3 van mij. Is dat mijn schuld? Zijn wel mijn paarden maar de situatie lag buiten mijn macht. Ooit bedacht dat de stroomklok gestolen kan zijn, hekken open gezet of vernield door rotkinderen/jongeren, stroomklok ineens stuk kan zijn terwijl het ding t s middags nog deed, herten dwars door de omheining gevlogen kunnen zijn of weet ik het wat voor talloze oorzaken er kunnen zijn voor het loslopen van die paarden. Toe zeg, is toch de nachtmerrie van elke paardeneigenaar

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 08:56

eigenlijk heel simpel, hun paarden liepen onbeheerd op de openbare weg. Wat daar precies de oorzaak van is, is helemaal niet relevant

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:04

Met alcohol achter het stuur is nooit goed te praten.
Of hij ze kon ontwijken of niet.
Het had ook een kind kunnen zijn. >;)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:21

sylva schreef:
En hoe bepaal je of die eigenaren fout zijn? Mijne hebben ook een keer op de 80 weg gelopen omdat de voorbuurman het hek naar de weg open heeft laten staan en de buurman links besloot de paarden los te verplaatsen op exact hetzelfde moment. Zoef, daar liepen ze met zn allen, op de hoofdweg. Waarvan 3 van mij. Is dat mijn schuld? Zijn wel mijn paarden maar de situatie lag buiten mijn macht. Ooit bedacht dat de stroomklok gestolen kan zijn, hekken open gezet of vernield door rotkinderen/jongeren, stroomklok ineens stuk kan zijn terwijl het ding t s middags nog deed, herten dwars door de omheining gevlogen kunnen zijn of weet ik het wat voor talloze oorzaken er kunnen zijn voor het loslopen van die paarden. Toe zeg, is toch de nachtmerrie van elke paardeneigenaar

Niet jouw schuld, maar wel jouw verantwoordelijkheid......
Die paarden hadden niet op de baan mogen lopen, die man had niet met alcohol op achter het stuur mogen zitten. In een ideale wereld gebeuren geen ongelukken :roll:
En in het "wat als"-rijtje kun je ook nog zetten: "wat als er een gezin met kindertjes in die auto had gezeten die die paarden op de motorkap kregen?". Die paarden hoorden daar niet te lopen, daar kunnen we heel kort over zijn en ontwijken van loslopende dieren is niet altijd even gemakkelijk in het donker. Straatverlichting helpt daarbij maar een klein beetje.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:23

EmelyRanson schreef:
Voor je domme reacties geeft, zoek eens op hoe het echt gebeurd is ! , de eigenaren ken ik namelijk goed ze zijn er kapot van. De persoon was inderdaad dronken, straalbezopen neem ik aan hij reed met tamelijke sneleid op de paarden in waarschijnlijk, de tegenliggers hebben nog geknippert met hun luchten maar het was al telaat, de auto van de man is perre-total en de man besliste tevoet verder te gaan, hij vroeg ook aan de getuigen of het een paard of een mens was dus.. nuchter zal hij niet geweest zijn he..

Wat noem jij domme reacties? Het gaat er gewoon om dat niet alleen de bestuurder fout is. Natuurlijk is hij fout dat hij gedronken heeft maar de eigenaar is net zo goed verantwoordelijk voor z'n dieren. Natuurlijk is het erg dat je dier dood gereden word of dat nu door iemand gebeurd die ladderzat is of hartstikke nuchter het blijft erg en het verdriet is er niet minder om. Als die dieren hadden blijven staan waar ze hoorde te staan was het ook niet gebeurt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:57

Waratje schreef:
Die paarden hadden niet op de baan mogen lopen, die man had niet met alcohol op achter het stuur mogen zitten. In een ideale wereld gebeuren geen ongelukken :roll:

Maar bij de bestuurder IS er geen sprake van een ongeluk, hij is een volwassen persoon bij zijn volle verstand die zelf besluit met alcohol in zijn mik achter het stuur te kruipen.
Die paarden horen niet op de weg, maar dat is wel een ongeluk, lijkt me stug dat de eigenaar zoiets had van 'we laten ze vandaag maar eens de berm van de weg afgrazen,' of 'ach, de draad is open maar ze blijven vast wel een dagje staan.'
(anders hebben ze echt allebei het IQ van een pinda :') )

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:35

Waratje schreef:
sylva schreef:

Niet jouw schuld, maar wel jouw verantwoordelijkheid......
En in het "wat als"-rijtje kun je ook nog zetten: "wat als er een gezin met kindertjes in die auto had gezeten die die paarden op de motorkap kregen?". Die paarden hoorden daar niet te lopen, daar kunnen we heel kort over zijn en ontwijken van loslopende dieren is niet altijd even gemakkelijk in het donker. Straatverlichting helpt daarbij maar een klein beetje.

Vind het knap dat het mijn verantwoordelijkheid is als er twee mannen dom zijn. Mijn paarden stonden daarvoor netjes achter draad met stroom erop en volledig achter hek. Iemand bedenkt zonder toestemming ze eruit te halen en de ander bedenkt een hek open te laten. Wauw, dat is mijn schuld? :7 Had ik 24/7 moeten wachten bij de wei of alles wel goed met ze gaat?
Kom op zeg, alsof die eigenaren hun paarden daar wilden hebben laten lopen. Die man wilde drinken en achter het stuur kruipen, niemand die hem dat gezegd heeft te moeten gaan doen. Die man is een persoon en de paarden zijn dieren. En net wat ik zei, hoe kan het de schuld van de eigenaren zijn als het wel een gevalletje jongeren/herten/stroomklok gejat e.d. is? Zijn zij verantwoordelijk voor het gedrag van anderen? Kortzichtig zeg.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:40

Schuld en verantwoordelijkheid is iets anders, ook binnen het recht.
Je bent verantwoordelijk voor je dieren. Als ze bijvoorbeeld uit waren gebroken, is het ook niet per se jouw schuld, maar je bent wel verantwoordelijk.
Als jouw kind wat steelt is het niet jouw schuld ben je wel verantwoordelijk.
In het geval dat iemand anders je beesten loslaat zou je die verantwoordelijk stellen misschien, dat weet ik niet precies.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:43

Dat lijkt me een gevalletje Aansprakelijkheidsverzekering. Maargoed, in het geval van die eigenaren is dat heel moeilijk, want je weet niet wat er precies gebeurd is dat ze losliepen. Dus het is dan moeilijk om iemand aansprakelijk te stellen. Als het een slechte omheining was vind ik ze schuld hebben, maar ik vind het erg kortzichtig dat 'ze daar maar niet hadden moeten lopen' als het komt door een derde partij. Alsof je dat wilt? Denk dat iedereen een beetje vergeet dat ze ook gewoon hun dier kwijt zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:48

Urielle schreef:
Waratje schreef:

Maar bij de bestuurder IS er geen sprake van een ongeluk, hij is een volwassen persoon bij zijn volle verstand die zelf besluit met alcohol in zijn mik achter het stuur te kruipen.
Die paarden horen niet op de weg, maar dat is wel een ongeluk, lijkt me stug dat de eigenaar zoiets had van 'we laten ze vandaag maar eens de berm van de weg afgrazen,' of 'ach, de draad is open maar ze blijven vast wel een dagje staan.'
(anders hebben ze echt allebei het IQ van een pinda :') )

verontrustend dat een bezopen bestuurder verdedigd wordt...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 12:53

Je bent aansprakelijk voor het gedrag van je dieren, dat een ander daar een stommiteit mee uithaalt waardoor ze op de weg komen maakt niet uit. Als de bestuurder niet had gedronken en de paarden had doodgereden, dan krijgt de eigenaar van de paarden er ongetwijfeld nog een schadeclaim bij voor de schade aan de auto en eventuele verwondingen van de inzittenden. Als het dan iemand anders z'n schuld is dat die paarden daar liepen, dan is het aan jou als eigenaar van de paarden om daar weer een claim te leggen voor onverantwoord gedrag of zoiets.
De wet is nogal zwart/wit, die paarden hoorden niet op de baan te lopen, punt. Dat het soms in de praktijk wel voorkomt is dus dat probleempje van niet in de "ideale wereld" leven >;)

En nee, Urielle, ik verdedig die automobilist niet, maar geef wel aan dat er nog een partij in gebreke is gebleven!

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:38

Sammie schreef:
http://www.hln.be

Op de Oostendsesteenweg in het West-Vlaamse Ichtegem, België zijn afgelopen nacht twee paarden aangereden door een dronken bestuurder. De dieren waren uit hun weide gebroken ter hoogte van de Zedelgemsesteenweg en liepen op de baan.

De chauffeur uit Ichtegem kon ze niet meer ontwijken en de paarden waren op slag dood. De man, die beweerde dat zijn vrouw achter het stuur zat, legde een positieve ademtest af en zijn rijbewijs werd ingetrokken voor 15 dagen.

Wauw, 15 dagen maar -O-