Paarden ingeslapen na overstromen stallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karijn

Re: Paarden ingeslapen na overstromen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:17

Ik heb hier echt een dubbel gevoel bij. 14 vind ik niet oud, mijn paard is 13. Maar wij weten niet wat ze precies allemaal geprobeerd heeft om tot een oplossing te komen. Misschien heeft ze echt alles geprobeerd, dan kan ik het nog wel een beetje snappen maar toch...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:28

Sjah ik vind het toch wel zonde om 4 paarden in te laten slapen die nog kans konden maakten op een mooi leven op andere plek. Ik weet natuurlijk niet wat ze allemaal geprobeert heeft vooraleer ze tot dit overging, maar vind het toch erg drastisch. Ik zou het met mijn paarden niet kunnen. Ik geef ze dan denk ik liever gratis weg aan de eerste de beste in de hoop dat ze alsnog goed terechtkomen, maar kan er wel inkomen dat ze het deed om hun toekomstig leed te besparen ook al vind ik het te ver gaan. Soms moet je ook kunnen loslaten en in je medemensen vertrouwen. Ze komen heus niet allemaal in een donker stalletje terecht denk ik dan.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:06

Opvang genoeg maar de oudjes en gebrekkige zijn altijd het eerste de dupe als men in zwaar weer komt.
En wees eerlijk, iedereen heeft vandaag de dag een hele grote kans om in zwaar weer te komen en waar komt zo'n dier dan weer terecht.?
Ik vind dit geen egoïstische keuze!
Net of het makkelijk is om vier maatjes in te laten slapen.
Als de toekomst onzeker is dan is deze beslissing een verstandige en zeer verantwoordelijke keuze.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:18

Ik zie ook liever dat je genadig het leven eindigt dan dat je ze een onzekere toekomst geeft....

Men kan ze hier dan niet oud vinden, maar probeer maar eens een paard van over de tien jaar te verkopen.
Dan zul je zien dat gegadigden echt niet staan te springen en dat een 14 jarige en ouder dus WEL oud wordt gevonden, of zo´n paard nou in goede gezondheid is of niet...

En ja, er zijn mogelijkheden tot loan of wat dan ook, maar dan moet je ook maar afwachten of ze echt goed terecht komen en niet afgejakkerd worden door mensen die azen op een gratis paard.

Hoe dan ook, het is een beslissing die elke eigenaar gewoon over zijn eigen paarden kan nemen. Ik zie dat leiver dan paarden van hand tot hand laten gaan. Helemaal oudere.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 15:40

Wat een verstandig en dapper mens! Iemand die echt van haar paarden gehouden heeft. Zelf de verantwoording genomen heeft. Kunnen nog veel mensen wat van leren.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:50

Wat een vervelende situatie, 3 x overstroomd in zo een korte periode.
Nee die beslissing is niet over een nacht ijs genomen.

ik denk dat het een van de pijnlijkste dingen is die kunnen gebeuren, ik hoop dat de situatie voor alle paardeneigenaren in overstromingsgebieden snel verbeterd.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 17:46

Myrddin schreef:
Opvang genoeg maar de oudjes en gebrekkige zijn altijd het eerste de dupe als men in zwaar weer komt.
En wees eerlijk, iedereen heeft vandaag de dag een hele grote kans om in zwaar weer te komen en waar komt zo'n dier dan weer terecht.?
Ik vind dit geen egoïstische keuze!
Net of het makkelijk is om vier maatjes in te laten slapen.
Als de toekomst onzeker is dan is deze beslissing een verstandige en zeer verantwoordelijke keuze.

Zoveel opvang is er niet momenteel in de UK, alles zat al vol voor de overstromingen en diverse opvangcentra zijn ondergelopen of hebben stormschade en hebben nu zelf opvang nodig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:56

Vorige week stond er in een vakblad een verhaal van een boer uit GB. Hij had zijn stal al meer dan een maand onder/in het water staan. Het voer wat nog droog was, was inmiddels op. De rest van het voer was niet meer bruikbaar. Daarnaast was het voor hem onmogelijk om voer aan te kopen en aan te laten voeren, omdat alle wegen onder water staan. Om te voorkomen dat zijn dieren een hongerdood sterven, heeft hij er een aantal laten afmaken en de rest is naar het slachthuis gegaan. Einde boerderij............Het is op dit moment echt heel erg in sommige gebieden in GB. Ik kan mij dus de situatie van deze dame wel voorstellen, vooral als je midden in zo'n watergebied zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:10

Mmmm, dit is dus duidelijk iemand geweest die echt denkt dat haar paarden niet op een andere plek goed kunnen staan, ook al gaat het daar anders.
Paarden passen zich vaak prima aan, oudere paarden hebben vaak wat langer nodig.
Ik denk dat er best andere mogelijkheden zouden zijn.
Maar gezonde paarden in laten slapen omdat je het even niet ziet zitten, vind ik not done.
14 jaar is toch nog geen leeftijd???

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:07

Ik vind de dieren echt nog jong... ervanuit gaande dat ze 30 worden, is 14 nog niet op de helft.... Het lijkt me sterk dat er nergens een droge plek voor 4 paarden te vinden is, maar mocht het echt zo zijn, dan is inslapen beter als de handel in..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 09:51

Bizar.. zeker als je bedenkt dat de wateroverlast niet eeuwig zal duren..
Als je echt zoveel om je dieren geeft, dan zet je alles op alles om een vrachtwagen te huren en ze tijdelijk ergens onder te brengen - Engeland is groot en er is veel hoogland. En er zijn zeker stallen te vinden die paarden tijdelijk kunnen opnemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:00

Morganlefay schreef:
zoutenootjes schreef:
De (engelse) commentaren onderaan het artikel spreken wat dat betreft boekdelen. Er is zelfs iemand die zijn stallen aanbiedt als alternatief. Ik ga mee met wat annemiek en goof hier zeggen.

'Ze kunnen niet verhuizen.' en 'Ze zijn te oud.' Wat een onzin. Iedereen daar zit in hetzelfde schuitje (pun intended). Nergens staat ook of de dieren ziek en gebrekkig zijn, of dat ze gewoon gezond zijn.

Als eigenaar ga je de alternatieven af. Als je die niet bedacht hebt, of niets is goed genoeg, dan moet je misschien er niet aan beginnen.

Misschien moet je dit topic maar eens lezen [NM] dieren worden niet gered in hoogwatergebieden duitsland
We hebben het in Engeland niet over 3 of 4 weides

En laten we even realistisch zijn, het gaat hier natuurlijk niet alleen om deze paarden.
Die vrouw heeft hier jaren gewoond met familie/gezin, zij heeft tijd en geld in huis en stallen gestoken, zij is nu bankroet en moet hier noodgedwongen weg, niet alleen haar paarden maar ook zijzelf en haar gezin! En met het hele overstromingsdrama aldaar, zullen woningen en weide's niet voor het oprapen liggen.

Vind het niet netjes om haar af te branden om deze beslissing, zij heeft al problemen genoeg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 10:12

Respect voor haar beslissing. _/-\o_

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:12

Jannepauli schreef:
Als je echt zoveel om je dieren geeft, dan zet je alles op alles om een vrachtwagen te huren en ze tijdelijk ergens onder te brengen - Engeland is groot en er is veel hoogland. En er zijn zeker stallen te vinden die paarden tijdelijk kunnen opnemen.

Wat een onnozele reactie :') Natuurlijk is deze vrouw de enigste die problemen met wateroverlast heeft en zullen haar buren haar vast wel willen helpen. En uiteraard zit een bedrijf er niet mee als je hun vrachtwagen huurt en daar mee door water, prut en ellende gaat crossen. En de buren hebben nergens last van, die hoeven hun eigen hebben en houwen niet te redden dus die hebben álle tijd om hun buurvrouw te helpen.

Denk eens even logisch na zeg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:43

Bassenqua schreef:
Jannepauli schreef:

Wat een onnozele reactie :') Natuurlijk is deze vrouw de enigste die problemen met wateroverlast heeft en zullen haar buren haar vast wel willen helpen. En uiteraard zit een bedrijf er niet mee als je hun vrachtwagen huurt en daar mee door water, prut en ellende gaat crossen. En de buren hebben nergens last van, die hoeven hun eigen hebben en houwen niet te redden dus die hebben álle tijd om hun buurvrouw te helpen.

Helemaal geen onnozele reactie....Engeland is vrij groot hoor,er was vast wel een oplossing te vinden.
Maar je moet wel willen.Deze vrouw heeft heel veel dingen afgewogen en ze in laten slapen.
Dat is haar goed recht....maar om nu te zeggen dat ze alles op alles heeft gezet om haar paarden te redden.Nee...Maar dat moet ze zelf weten,als je een paard van 14 al oud vind,dan heeft ze toch een andere gedachtengang dan ik heb. ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 11:59

Ik denk dat het een goed idee is om 'savonds even naar het BBC News te kijken en dan misschien begin je een idee te krijgen van de omvang van de RAMP daar.

Hele dorpen !! zijn verlaten, hele districten zijn niet meer bereikbaar, de wegen zijn gesloten, de trainen kunnen niet meer rijden, er wordt geschat dat het nog 3-6 maanden !! ja maanden, zal duren voor dat het water begint weg te vloeien.

Dat zijn feiten waar de paarden eigenaren en boeren met zitten. Dus als al het voer al op is of door water vernield is, als de stallen in elkaar zakken omdat de grond gewoon onder de vloeren weg spoelt ... EN alle buren in de omstreek van 100 km met hetzelfde probleem zitten ... waar moet je dan naartoe met je paarden en of hof dieren?

Ben ik eens met haar beslissing ... nee, het wrijft.
Kan ik het begrijpen ... ja, aangezien de situatie zij, en veel anderen, in zit.

Het is heel makkelijk om van op een afstand iemand te bekritiseren tot je zelf in dezelfde schoenen moet lopen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:01

dan zullen er heel veel dieren afgemaakt moeten worden lijkt mij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:09

Daarnaast komt er weer een nieuwe storm aan die NOG meer water dat gebied in gaat stuwen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:10

Ik denk dat het erg makkelijk oordelen is vanachter je computertje. Ik heb geen idee van de situatie dus het heeft imo niet zo veel zin om en oordeel te vellen over de vrouw in kwestie.
Paardjes hebben zo in ieder geval geen pijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 12:41

Bassenqua schreef:
Jannepauli schreef:

Over onnozel gesproken.... toevallig ben ik goed op de hoogte van de omstandigheden in het overstroomde gebied. Er waren (en zijn) legio mogelijkheden om paarden te vervoeren en uit het gebied weg te halen. Kennelijk is jouw wereldje klein dat als je denkt aan hulpverlening dat je alleen maar iets over 'buren' kunt verzinnen. Leer in lezen: er staat al de UK is groot, al laat je je paarden naar Schotland brengen ( of Wales) dan zit je al in de heuvels en er zijn stallen/maneges/opvangplekken genoeg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:06

Peterina schreef:
EN alle buren in de omstreek van 100 km met hetzelfde probleem zitten ... waar moet je dan naartoe met je paarden en of hof dieren?

Engeland is gelukkig veel groter dan die 100 km.
Daarbij heeft ze de dieren volgens het bericht in laten slapen 'omdat ze anderen niet goed genoeg vindt voor haar dieren'. Kom op zeg, de arrogantie...

En dan hier met zijn alle diepe kniebuigingen maken en 'respect, respect' roepen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:10

UK is inderdaad flink groot en je kan bijna bij elke boer in Wales, Yorkshire of Schotland je paard kwijt.
Alleen eigenaar is niet de enigste en het slecht weer gebied wordt alleen maar groter. Meer naar het Noorden sneeuwt het en niet zo zuinig ook.
Gebied rond Thames staat blank(kunnen ze Split Second opnieuw draaien).
Voor de graafschappen Berkshire en Surrey geldt ook een floodwarning.
Overigens deze ellende is deels te danken aan dat stelletje milieu terroristen, die het geld aan andere belangrijkere groene zaken hebben besteed.
Als je BBC 2 nu opzet kan je een heerlijk debat volgen over deze ellende.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:34

geerke schreef:
Helemaal geen onnozele reactie....Engeland is vrij groot hoor,er was vast wel een oplossing te vinden.
Maar je moet wel willen.Deze vrouw heeft heel veel dingen afgewogen en ze in laten slapen.
Dat is haar goed recht....maar om nu te zeggen dat ze alles op alles heeft gezet om haar paarden te redden.Nee...Maar dat moet ze zelf weten,als je een paard van 14 al oud vind,dan heeft ze toch een andere gedachtengang dan ik heb. ;)

Dit is pas een onnozele reactie.
Wat weet jij over die vrouw en haar beslissing?
Hoelang ze erover heeft zitten tobben, wat er nog meer speelt achter de schermen, watvoor karakters en gebreken de paarden wellicht hebben gehad?
Misschien heeft ze heel Engeland wel 10x afgebeld om uiteindelijk jankend te besluiten dat ze écht écht niet anders kon.
Wat denk je wel niet, vanachter je pc'tje in je knusse woonkamer terwijl je paardje veilig warm en droog op stal staat. :r

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:36

Peterina schreef:
Ik denk dat het een goed idee is om 'savonds even naar het BBC News te kijken en dan misschien begin je een idee te krijgen van de omvang van de RAMP daar.

Hele dorpen !! zijn verlaten, hele districten zijn niet meer bereikbaar, de wegen zijn gesloten, de trainen kunnen niet meer rijden, er wordt geschat dat het nog 3-6 maanden !! ja maanden, zal duren voor dat het water begint weg te vloeien.

Dat zijn feiten waar de paarden eigenaren en boeren met zitten. Dus als al het voer al op is of door water vernield is, als de stallen in elkaar zakken omdat de grond gewoon onder de vloeren weg spoelt ... EN alle buren in de omstreek van 100 km met hetzelfde probleem zitten ... waar moet je dan naartoe met je paarden en of hof dieren?

Ben ik eens met haar beslissing ... nee, het wrijft.
Kan ik het begrijpen ... ja, aangezien de situatie zij, en veel anderen, in zit.

Het is heel makkelijk om van op een afstand iemand te bekritiseren tot je zelf in dezelfde schoenen moet lopen.

_O_

Iedereen die hier zo'n grote mond heeft en het beter weet, die stappen morgen op het vliegtuig om daar te gaan helpen neem ik aan?

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 13:39

Goof, ik wilde het niet zo neerzetten, maar ik denk het wel. Het is een stropop redenering. "Niemand kan de zorg overnemen', want niemand kan dat goed genoeg. De rest van de UK is met zijn allen niet goed genoeg. Zeg dan eerlijk dat je het niet kan betalen.
Ze mag het helemaal zelf weten. Er gaan wel meer, veel meer gezonde dieren naar de slacht. Maar zet er dan niet zulke redenen bij. Dat is wat mij hier stoort. Het is ook maar een mening.