VHO Trofee voor Arlando in "KWPN's got talent" [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 07:27

Voor een Gelder vind ik Upperville best leuk!
Ik heb ook diep respect voor Kirsten, echt heel knap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 08:18

Ashley5760 schreef:
Upperville is zoals ik een gelder graag zie. Groot zwaar mooi. Ik vind jammer dat veel gelderse doorslaan richting tuigpaard.
Dus erg blij met deze hengst weer in de dekkerij! En wat een karakter, ik was net te laat met foto maken want hij stond op begin vd prijsuitreiking op 3 benen rust :+.

Mee eens hoor.
En ja, goed he :D. Er stond er een enorm te ping pongen en hij stond er echt bij te kijken van: goh best gezellig hier.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 10:04

Jemig idd wat een bommetje is Tuschinksy...pfftt, heb ook diep respect voor Kirsten!

Upperville vindt ik echt een machtig paard, ook Bojengel vondt ik een talent voor de toekomst. Westenwind vondt ik dan weer net een krabbelende pony...

En Arlando inderdaad een talent voor de toekomst! super sportpaard maar imo geen dekhengst.

Janine1990

Re: VHO Trofee voor Arlando in "KWPN's got talent" [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:02

Ben het nu aan het terugkijken, wat een leuk onderdeel!
Denk dat het voor de sport goed is om dit soort mensen erbij te betrekken. Wordt de sport een stuk aansprekender van voor leken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:17

NatasjavE schreef:
Verweg??? Cabochon heeft een Gelderse moeder...Vincent ook met Gelders bloed.

Niet verweg. Hij is zeker klassiek. Tis alleen geen Tuigpaard.

Hij is op en top Gelders.

Zou hij goed werk kunnen doen bij de rijpaarden? Jazeker.

Cabochon voert gelders bloed, de moederlijn helemaal niet. Maar dat geeft niet ik vind hen geweldig

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:52

Jawel...

Cabochon(= zelfs meer dan 50% Gelders) x Creool (= klassiek rijpaard uit Gelderse moederlijn)x Formateur(= Gelders) x Wachtmeester(=Gelders) x Roland(=Gelders) x Gelders x Gelders etc.....
Greool was een Akteur (Amor x Sineada) uit een inderdaad veel volbloed voerende Twiggy...maar die komt ook weer uit een Gelderse Moederlijn. Vincent en Pretendent...Gelderse moederlijnen aangevuld met oude Franse Normandiers.

Ik weet niet hoe Gelders je het wil hebben?

Zelfs een site waar ik het niet altijd helemaal mee eens komt nog op 72% Gelders bloed( die percentages zijn onzinnig...een paard is Gelders of is het niet)
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00008169

Upperville is dus een echte Gelderse hengst....en uitermate geschikt om Gelderse paarden mee te fokken. Dat de rijpaarden populatie ook baat bij zou hebben ben ik met je eens....maar gezien z'n beperkte beschikbaarheid zie ik liever dat die er vanaf blijven.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 02:58

En dan te bedenken dat Arlando denk 3 jaar (?) terug nog een opmerking kreeg tijdens de hengstencompetitie dat een jong paard niet zo moest draven en voorgesteld diende te worden, terwijl het er juist zo 'als vanzelf' uitzag!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:19

NatasjavE schreef:
Jawel...

Cabochon(= zelfs meer dan 50% Gelders) x Creool (= klassiek rijpaard uit Gelderse moederlijn)x Formateur(= Gelders) x Wachtmeester(=Gelders) x Roland(=Gelders) x Gelders x Gelders etc.....
Greool was een Akteur (Amor x Sineada) uit een inderdaad veel volbloed voerende Twiggy...maar die komt ook weer uit een Gelderse Moederlijn. Vincent en Pretendent...Gelderse moederlijnen aangevuld met oude Franse Normandiers.

Zelfs een site waar ik het niet altijd helemaal mee eens komt nog op 72% Gelders bloed( die percentages zijn onzinnig...een paard is Gelders of is het niet)

Upperville is dus een echte Gelderse hengst....en uitermate geschikt om Gelderse paarden mee te fokken. Dat de rijpaarden populatie ook baat bij zou hebben ben ik met je eens....maar gezien z'n beperkte beschikbaarheid zie ik liever dat die er vanaf blijven.

ik las dat hij via reinie tewis beschikbaar is! ik had al wel wat verwacht van upperville wat een paard! En top gereden!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:34

Ja klopt. Dit is geweldig voor de Gelderse fokkerij waar goede Gelderse hengsten zonder Koss bloed zeldzaam zijn. Upperville is jaren niet beschikbaar geweest en ik dacht dat we hem nooit meer terug zouden zien. En dan is hij daar ineens weer en idd beschikbaar via Reinie Tewis.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 08:46

Remember schreef:
En dan te bedenken dat Arlando denk 3 jaar (?) terug nog een opmerking kreeg tijdens de hengstencompetitie dat een jong paard niet zo moest draven en voorgesteld diende te worden, terwijl het er juist zo 'als vanzelf' uitzag!

Dat herrinerde ik mij ook! toen hadden ze het over een zweefdraf.. :+

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 11:32

Ik heb gisteravond alles bekeken en:
Wauw! Upperville, wat een geweldig paard. Zowel in bouw als in bewegen. Beetje breed nog in de piaffe maar een genot om naar te kijken.
Arlando: wat een elasticiteit heeft deze hengst! Zo lichtvoetig, hij was even in de laatste lijn de kluts kwijt maar absoluut potentie. Voor een hengst vind ik hem wel heel ielig.
Tuchinski: één bonk explosiviteit, zowel in karakter als in bewegen.
Ik vond het leuk om naar te kijken maar aangezien het muziek element zo'n grote rol speelde...ik vond het niet zo.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:46

Elisa2 schreef:
Remember schreef:

Dat herrinerde ik mij ook! toen hadden ze het over een zweefdraf.. :+

Inderdaad door hetzelfde jurylid die nu tijdens zijn kur haar duim omhoog stak! Aantal jaar geleden kon je al zien hoeveel talent dit paard heeft, alleen nog in goede banen zien te leiden, en dat is Diederik nu gelukt, heel knap!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:48

NatasjavE schreef:
Jawel...

Zoals ik al zei Cabochon voert gelders bloed. Creool is een Akteur (Holsteiner oldenburg) uit een 3.4 volbloed moeder op groninger basis. Formateur een halve Trakhener op Groninger basis. Gelders? Maar goed Upperville is mooi en als gelderse geregistreerd. einde discussie jij wilt toch je gelijk. dus.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:52

Nou zeg, wat een aardige manier van discusieren.
Beetje off topic om hier in een discussie te belanden over wat wel en niet Gelderse bloedlijnen zijn, maar laten we het er maar op houden dat er bij de Geldersen altijd al invloeden zijn geweest van Duitse en Groningse stamboeken en dat Upperville daar geen uitzondering op is. En dat Upperville hele mooie Gelderse nakomelingen op de keuring heeft laten zien en daarom een aanwinst voor de Gelderse fokrichting is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 19:03

Misschien wel een heeeeeeeeeule blonde opmerking. Maar ik volg de discussies vrij regelmatig... En ik weet daardoor eigenlijk niet beter dat Gelders een type is. Dus maakt het echt zoveel uit van welk stamboek of richting de voorouders van een dier komen?

Maargoed, misschien is het wel een hele stomme opmerking hoor...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 21:34

Nee dat is precies wat het is. Welk Gelders Paard uit het verleden je er ook bij pakt...er is vrijwel altijd is de eerste 4 generaties vreemd bloed aan te wijzen.
Nu is het natuurlijk wel belangrijk dat de hengst met het vreemde bloed past in het fokdoel en klassiek bloed voert.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 14:09

Dat principe van voorouders geldt wel voor elk ras, type of stamboek...tig jaar geleden en zelfs gisteren nog. Qua type vind ik Upperville een echte Gelder. Helemaal mijn type. Robuust, groot, en een enorm bewegingsmechanisme.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 16:11

Klassiek bloed vind ik dan ook een veel betere benaming dan Gelders bloed...

karijn schreef:
Dat principe van voorouders geldt wel voor elk ras, type of stamboek...tig jaar geleden en zelfs gisteren nog. Qua type vind ik Upperville een echte Gelder. Helemaal mijn type. Robuust, groot, en een enorm bewegingsmechanisme.

Bij rassen geldt dat veel minder hoor. Volgens mij kan je zelfs dmv bloed en dna aantonen wat voor ras een paard is. En kan je dat bij warmbloeden niet.

Ik kan me wel voorstellen dat bij Arabofriezen en Barockpinto's het wel meer geldt, omdat dit relatief jonge rassen zijn. Maar ik weet niet zeker of het ook daadwerkelijk rassen zijn of slechts stamboeken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:28

En toch denk ik dat er binnen rassen ook "vreemd" bloed zit. En volgens mij zijn ze ooit ergens begonnen met het bijhouden van de lijnen. Maar daarvoor? Tot hoever terug is het bekend? Beetje offtopic...

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:32

karijn schreef:
En toch denk ik dat er binnen rassen ook "vreemd" bloed zit. En volgens mij zijn ze ooit ergens begonnen met het bijhouden van de lijnen. Maar daarvoor? Tot hoever terug is het bekend? Beetje offtopic...

Bij een ras moet je veeeeeeeeeeeel verder terug dan in dit topic op het 'Gelderse bloed' wordt gekeken.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 07:54

Dat bedoel ik

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 08:37

Kijk...bij de Gelderse liefhebbers heb je ook liefhebbers van het Gelderse Tuigpaard. Die wijzen alles af was maar een beetje rijtypische invloed heeft.
Maar in de bloeitijd van het Gelderse Paard was er meer dan alleen de lijntjes van Oregon. Je had de hengsten van van Wittestein (Odin van Wittenstein, Ot van Wittenstein, Graaf van Wittenstein, Reveil) Ook het had je het bloed van Wachtmeester, Eros, Epigoon, Apollo, Avenir, Admiraal, Baronet, Simon Bolivar, en heel veel andere die niet op het bloed van Nubert/Ebert(de vaderlijn van Oregon) teruggaan. Allemaal Gelders bloed. Opgebouwd met het beste bloed wat Europa(lees Engeland, Frankrijk en Duitsland) te bieden had.

Op van Wittestein werden destijds al rijpaarden gefokt. Paarden die door de week op het land werkte, op zaterdag meegingen naar de rijvereniging.

Voor wie dan denkt dat het bloed van Nubert wel zuiver was die komt er bedrogen uit.

Nubert
Afbeelding

Nubert was een Ebert (vader Monocraat een Oldenburger x Olivier een Oldenburger x Generaal een Ost Fries(wat werkelijke niets met het Friese paard zoals wij het kennen van doen heeft)
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/3508
Nubert is dus de vader van Kurassier en die is op z'n buurt de vader van Oregon.

Nogmaals het Gelderse Paard is altijd een typefokkerij geweest....en nu zeggen vreemd bloed kan niet meer is gek. Type, beweging karakter en afstamming maakt een paard Gelders. Een Charmeur x Flemming x Amor verwacht je minder Gelders kenmerken van dan van een Charmeur x Elegant x Zep. Dit omdat de moede in deze al langs de Gelderse meetlat gelegt is en vaders heeft die Gelders getest zijn.

Dat betekend niet dat de Charmeur x Flemming x Amor per definitie niet bruikbaar is....

Ik snap dat het niet allemaal helemaal duidelijk is wat nou precies Gelders is en wat niet...maar een ding is zeker...Upperville is heel erg Gelders.

x_xena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 17:32

o wat grappig! ik ken de eigenaar van westenwind

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:34

Natasja, ik ben het helemaal met je eens.