Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ashley5760 schreef:Upperville is zoals ik een gelder graag zie. Groot zwaar mooi. Ik vind jammer dat veel gelderse doorslaan richting tuigpaard.
Dus erg blij met deze hengst weer in de dekkerij! En wat een karakter, ik was net te laat met foto maken want hij stond op begin vd prijsuitreiking op 3 benen rust.
. Er stond er een enorm te ping pongen en hij stond er echt bij te kijken van: goh best gezellig hier. NatasjavE schreef:Verweg??? Cabochon heeft een Gelderse moeder...Vincent ook met Gelders bloed.
Niet verweg. Hij is zeker klassiek. Tis alleen geen Tuigpaard.
Hij is op en top Gelders.
Zou hij goed werk kunnen doen bij de rijpaarden? Jazeker.
NatasjavE schreef:Jawel...
Cabochon(= zelfs meer dan 50% Gelders) x Creool (= klassiek rijpaard uit Gelderse moederlijn)x Formateur(= Gelders) x Wachtmeester(=Gelders) x Roland(=Gelders) x Gelders x Gelders etc.....
Greool was een Akteur (Amor x Sineada) uit een inderdaad veel volbloed voerende Twiggy...maar die komt ook weer uit een Gelderse Moederlijn. Vincent en Pretendent...Gelderse moederlijnen aangevuld met oude Franse Normandiers.
Ik weet niet hoe Gelders je het wil hebben?
Zelfs een site waar ik het niet altijd helemaal mee eens komt nog op 72% Gelders bloed( die percentages zijn onzinnig...een paard is Gelders of is het niet)
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00008169
Upperville is dus een echte Gelderse hengst....en uitermate geschikt om Gelderse paarden mee te fokken. Dat de rijpaarden populatie ook baat bij zou hebben ben ik met je eens....maar gezien z'n beperkte beschikbaarheid zie ik liever dat die er vanaf blijven.
Remember schreef:En dan te bedenken dat Arlando denk 3 jaar (?) terug nog een opmerking kreeg tijdens de hengstencompetitie dat een jong paard niet zo moest draven en voorgesteld diende te worden, terwijl het er juist zo 'als vanzelf' uitzag!
Elisa2 schreef:Remember schreef:En dan te bedenken dat Arlando denk 3 jaar (?) terug nog een opmerking kreeg tijdens de hengstencompetitie dat een jong paard niet zo moest draven en voorgesteld diende te worden, terwijl het er juist zo 'als vanzelf' uitzag!
Dat herrinerde ik mij ook! toen hadden ze het over een zweefdraf..
NatasjavE schreef:Jawel...
Cabochon(= zelfs meer dan 50% Gelders) x Creool (= klassiek rijpaard uit Gelderse moederlijn)x Formateur(= Gelders) x Wachtmeester(=Gelders) x Roland(=Gelders) x Gelders x Gelders etc.....
Greool was een Akteur (Amor x Sineada) uit een inderdaad veel volbloed voerende Twiggy...maar die komt ook weer uit een Gelderse Moederlijn. Vincent en Pretendent...Gelderse moederlijnen aangevuld met oude Franse Normandiers.
Ik weet niet hoe Gelders je het wil hebben?
Zelfs een site waar ik het niet altijd helemaal mee eens komt nog op 72% Gelders bloed( die percentages zijn onzinnig...een paard is Gelders of is het niet)
http://www.gelderlanderhorse.nl/pedigre ... N=00008169
Upperville is dus een echte Gelderse hengst....en uitermate geschikt om Gelderse paarden mee te fokken. Dat de rijpaarden populatie ook baat bij zou hebben ben ik met je eens....maar gezien z'n beperkte beschikbaarheid zie ik liever dat die er vanaf blijven.
karijn schreef:Dat principe van voorouders geldt wel voor elk ras, type of stamboek...tig jaar geleden en zelfs gisteren nog. Qua type vind ik Upperville een echte Gelder. Helemaal mijn type. Robuust, groot, en een enorm bewegingsmechanisme.
karijn schreef:En toch denk ik dat er binnen rassen ook "vreemd" bloed zit. En volgens mij zijn ze ooit ergens begonnen met het bijhouden van de lijnen. Maar daarvoor? Tot hoever terug is het bekend? Beetje offtopic...