Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:49

Ik heb geen idee wat het elk jaar kost,maar je kunt er vast wel wat leukers voor bedenken waar je wel wat aan hebt :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:50

Het is iets van 40 euro per 2 jaar. De kosten zijn het niet.
Maarja, wat heb je eraan vraag ik me nu af.
Er is hier niks voor paarden. Ja, boze weggebruikers die niet begrijpen dat we nergens terecht kunnen...
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 04-02-14 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:51

Blingh schreef:
NatasjavE schreef:
Dat afwijken van de ruiterpaden vind ik raar. Ik wil ook geen fietsers en kinderwagens op het ruiterpad.

Dat laatste kom ik regelmatig tegen :j

Ja,...helaas ik ook.

En dan nog zeggen dat ze wel heel erg van mijn grote paard schrikken...

*ja mevrouw,...die paaltjes met zo'n hoefijzertje erop...die zijn er om wandelaars geluk te brengen. Dat heb je namelijk wel nodig met een kinderwagen...op een RUITERPAD....ggrrrrr*

Maar dat zeg ik natuurlijk niet...Ik begroet ze vriendelijk en attendeer ze erop dat ze zich op een ruiterpad bevinden en dat we ook wel eens in galop gaan.

Ik zie er dus geen heil in om op andere paden datgene op te zoeken wat ik op het ruiterpad probeer te vermijden.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:52

NatasjavE schreef:
Ohh, dan moet het rondom Arnhem wel heel bedroevend slecht zijn.

Want ik vind een groot deel van de ruiterpaden in het Montferland echt heel erg slecht onderhouden.

Het gebied waar ik in rijd, is altijd piekobello in orde!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:54

Kala schreef:
NatasjavE schreef:
Ohh, dan moet het rondom Arnhem wel heel bedroevend slecht zijn.

Want ik vind een groot deel van de ruiterpaden in het Montferland echt heel erg slecht onderhouden.

Het gebied waar ik in rijd, is altijd piekobello in orde!

Nou moet ik zeggen dat ik al 2 jaar niet geweest ben.

Ik rij(reed) altijd vanaf de Zuidermarkweg een rondje "t Peeske/Berg Hotel/Stokkum-'t Klaphek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:56

Dat zou voor mij wel een bedenking zijn.
Stel dat de ruiterij betaalt voor het (onderhoud van) het ruiterpad, dat je dan automatisch krijgt dat iedereen het ruiterpad opzoekt voor wandelen, fietsen, MTB, .... Kun je nog niks op je goed onderhouden ruiterpad want dan struikel je elke 5 meter over een andere recreant :P

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 21:56

Toen ik nog in Zeist met mn vorige pony stond liepen er ook regelmatig mensen (en ja zelfs ook soms fietsers) op de ruiterpaden. Ontzettend vervelend, zij mogen wel op de ruiterpaden komen maar wij niet op andere paden?

Ik heb zelf nu niet echt de mogelijkheid tot ruiterpaden, naja 1 mini rondje hier in t mini bos, maar daar kom ik ook niet vaak. En zo zijn er denk ik heel veel mensen die geen ruiterpaden in de buurt hebben, moeten die dan daarvoor gaan betalen?

Wel ben ik het er mee eens dat áls er betaald moet worden, álle gebruikers moeten betalen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:03

HorseTopShop schreef:
Ik betaal al met mijn ruiterbewijs voor het onderhoud van de ruiterpaden. En dat terwijl we hier niet eens ruiterpaden hebben.
Hier zijn 2 bossen en beide zijn verboden te betreden met paard...

Ik snap niks van dat ruiterbewijs, dus kun je me nog eens uitleggen hoezo je dan ook voor onderhoud van ruiterpaden betaald? Is dat dan eenmalig of hoe werkt dit. Aan welke instantie betaal je en hoe komt dat geld dan uiteindelijk terug in een fijn ruiterpad?

Uiteindelijk, als je betaald aan natuurmonumenten of staatsbosbeheer of wat dan ook. Wij mogen wel betalen, zij bepalen waar het aan uit gegeven wordt en wij mogen daarover knorren.
Ik meen gelezen te hebben dat staatbosbeheer ook mtb-ers wil gaan laten betalen. We wordt hier wel geknord dat dan "iedereen moet gaan betalen" maar is er ook iemand zo bijdehand geweest om na te gaan of die plannen er ook zijn?
Als het terrein waar je rijd niet van staatsbosbeheer is dan is dit topic voor jou NIET VAN TOEPASSING!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:04

mrie schreef:
"Willen niet als enige voor het gebruik betalen"

Kleinzielig vind ik dit. Fietsers en voetgangers betalen toch ook niet voor het gebruik van de weg....
Ik heb het al eerder gezegd. De poen is op, willen we doorgaan zoals we gewend zijn dan zal er geld bij moeten. Simpel zat

Hier wordt het ruiterpad onderhouden door de plaatselijke ruiter/menvereniging omdat Staatsbosbeheer dat niet doet.
De wandel- en mountainbikepaden worden wel onderhouden door sbh (ook mogen zij gebruik maken van de ruiterpaden).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:05

Maar ik ga bijv 1/2 x in t jaar te voet naar t bos in Zeist, is nogal n wandeling dus dat doen we zelden. Net zoals er genoeg mensen zijn die heel af en toe met de trailer naar t bos gaan. Maar stel de ruiterpas wordt ingesteld, moet je dan serieus n pas nemen voor die enkele keer in t jaar dat je naar t bos gaat?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:06

Je betaald per twee jaar iets van 100 euro voor het ruiterbewijs. Maar daar zit ook een ongevallen verzekering bij.

ecools

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:07

Dat er betaald moet worden voor aangebrachte voorzieningen, die ook onderhouden worden, is volgens mij niet vreemd. Het is wel ongelijk dat fietsers (geen MTB'ers, deze moeten ook betalen) en wandelaars, waar ook voorzieningen voor gerealiseerd zijn niet hoeven te betalen. Steeds meer natuurgebieden zijn gecontroleerd door Natuurmonumenten en/of Staatsbosbeheer. Het is een kleine moeite een label te kopen (voor mij als ruiter € 15,00 per jaar), waarmee men de voorzieningen dan kan onderhouden.
Aangezien het steeds drukker wordt in de natuurgebieden is het niet te voorkomen en veiliger om gezoneerd/gereguleerd van het gebied gebruik te maken.
Een prettig voorbeeld vind ik de Loonse en Drunense Duinen. Hier zijn veel ruiter- en MTB-paden en zelfs een loslooproute voor honden, welke in het algemeen goed harmoniëren. Ondanks dat ik graag zou zien dat de wandelaars, fietsers en hondenbezitter mee zouden betalen aan het onderhoud van de LDD, ben ik zeker niet ontevreden.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:10

De meeste ruiterpaden op bijv de Veluwe zijn gedeelde paden, dus niet alleen voor ruiters. Kijk maar eens hoe vaak wandelpaden erop uitkomen, er door de beheerder van het bos paaltjesroutes zijn uitgezet en hoe het op de kaart aangegeven is met zowel een wandelpadmarkering als een ruiterpadmarkering voor hetzelfde pad. Ik ben zowel wandelaar als ruiter, en snap eigenlijk niet waarom ruiters denken dat de ruiterpaden alleen voor ruiters zijn... Het is een algemeen pad waarop je als ruiter en eventueel aanspanning ook mag komen. iig op de Veluwe.

Alleen ruiters laten betalen vind ik niet logisch. Iedereen laten betalen lijkt mij niet te controleren...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:14

Dat er betaald moet worden vind ik niet zo raar, je betaald toch ook wegenbelasting om op de weg te mogen. Maar hoe ze dit willen doen en of controleren is een ander verhaal. Moet iedere paardenhouder betalen. ook al kom je niet in het bos? Of alleen de KNHS leden en rijden dan alle niet leden gratis? Ze kunnen niet bij iedere ingang een controleur zetten. Hier lopen de bossen van verschillende eigenaren in elkaar over, Rijd je eerst in een terrein dat gratis is en ga je zo door een stuk van SBB Dus dat is ook lastig Het is mij een raadsel, hoe het moet. btw hier onderhouden de MTB ers zelf de paden, dat zie ik de ruiters nog niet doen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:15

Silly1972 schreef:
Ik dacht dat het onderhoud van de kosten die je betaald voor je ruiterpad werd gedaan. Maar vrees dat ik onder een steen heb geleefd :P.

deze begrijp ik niet

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:17

Hier zijn er geen ruiterpaden voor zover ik heb ontdekt, dus als ik zou moeten meebetalen is dat onzin. Vind wel dat als er betaald wordt iedereen die er gebruik van maken (dus ook de fietsers etc.) moeten betalen. Ik ben alleen bang dat als we ervoor moeten betalen de ruiterpaden niet beter worden, maar dat geld voor andere zaken worden gebruikt..

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:18

[quote="Sammie"]* http://www.nvvr.info/

Liever wil men vrijwillig gebruik van ruiterpaden. Wat inhoudt dat ruiters van de ruiterpaden af mogen wijken en ook gebruik mogen maken van de andere paden. Zoals fiets- en wandelpaden. Ook komt duidelijk naar voren dat men liever helemaal niet wil betalen voor de ruiterpaden. Want; de natuur is van iedereen! Als er dan toch betaald moet worden, dan door alle gebruikers en niet alleen maar door een specifieke doelgroep zoals de ruiters. Er moet worden voorkomen dat er aparte passen voor aparte gebieden gaan gelden[quote]

Ik ben het hier helemaal mee eens. Gewoon alles open gooien voor iedereen.
Staatsbosbeheer wordt steeds meer staatsVOLKSbeheer.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:20

Sammie schreef:
* http://www.nvvr.info/

Liever wil men vrijwillig gebruik van ruiterpaden. Wat inhoudt dat ruiters van de ruiterpaden af mogen wijken en ook gebruik mogen maken van de andere paden. Zoals fiets- en wandelpaden. Ook komt duidelijk naar voren dat men liever helemaal niet wil betalen voor de ruiterpaden. Want; de natuur is van iedereen! Als er dan toch betaald moet worden, dan door alle gebruikers en niet alleen maar door een specifieke doelgroep zoals de ruiters. Er moet worden voorkomen dat er aparte passen voor aparte gebieden gaan gelden.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Gewoon alles open gooien voor iedereen.
Staatsbosbeheer wordt steeds meer staatsVOLKSbeheer.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:23

ik zou graag betalen voor goede ruiterpaden in onze omgeving (regio Tiel), want helaas zijn die er niet.
Het zou dan wel handig zijn, als daar ook logisch over wordt nagedacht.
Ik ben inmiddels zelfs geasfalteerde ruiterpaden tegengekomen, dit kost een hoop geld en is compleet onoverdacht in mijn ogen.
Dat ruiterpaden soms worden gebruikt door voetgangers vind ik op zich prima, maar de laatste keer liepen er zoveel voetgangers dat het nergens mogelijk was te galloperen.
Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:25

NatasjavE schreef:
Je betaald per twee jaar iets van 100 euro voor het ruiterbewijs. Maar daar zit ook een ongevallen verzekering bij.

Ik betaal 35 euro per 2 jaar, en er zit inderdaad verzekering bij, maar daar schijn je weinig aan te hebben

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:30

Vind het maar onzin dit...
Laatst reed ik bijna een vrouw aan die ik niet goed zag, was aan het draven op een ruiterpad. Zei ze voortaan even rustig aan doen. Ik zei: Dit is een ruiterpad, hier horen geen wandelaars. Hierna reed ik gewoon weer lekker verder.

Hoeveel gaat dit dan ongeveer kosten?

44Myrthe44

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:45

Ruiters willen niet betalen....
Ik betaal al genoeg belasting over het stalgeld, hoefsmid, etc. De regering krijgt genoeg geld binnen afkomstig uit de paardensector. Kunnen ze daar dan niet eens fatsoenlijke ruiterpaden van aanleggen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:49

mrie schreef:
Als het terrein waar je rijd niet van staatsbosbeheer is dan is dit topic voor jou NIET VAN TOEPASSING!

Het plan was toch om dat nationaal in te voeren en dan de gelden te verdelen over de organisaties? Zoiets las ik toch in dat vorige topic dacht ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:50

xRiiannex schreef:
Vind het maar onzin dit...
Laatst reed ik bijna een vrouw aan die ik niet goed zag, was aan het draven op een ruiterpad. Zei ze voortaan even rustig aan doen. Ik zei: Dit is een ruiterpad, hier horen geen wandelaars. Hierna reed ik gewoon weer lekker verder.

Op de meeste ruiterpaden mogen de andere recreanten gewoon komen. Andersom niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:55

Ik ben erg bang als KNHS er mee gaat bemoeien dat er straks weer erg veel geld blijft plakken bij de KHNS en uiteindelijk bij staatbos beheer bijna niks terecht komt ;( .
En hoe willen ze controleren, of zal straks net zo leven krijgen als de vispas :=
En kost organisatie er om heen niet vele malen meer dan dat ooit zal opbrengen

En als wordt ingevoerd, en ik moet betalen voor in bos dan wil ik ook dat ik overal mag rijden }>