Drie paarden komen om bij brand Friesland [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

Re: Drie paarden komen om bij brand Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:27

Vresselijk

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:29

Oh bah wat vreselijk...

Verschrikkelijk die branden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:30

Verschrikkelijk..
En wakkerdier grijpt dit meteen aan om de veehouderij weer negatief neer te zetten :r

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 11:46

Wat ontzettend naar. Een dappere poging die helaas niet mocht baten. Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:04

Wat een vreselijk nieuws zeg! Zowel voor de dieren als voor de man, heel veel sterkte aan hem toegewenst!

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:28

dees_daan schreef:
Verschrikkelijk..
En wakkerdier grijpt dit meteen aan om de veehouderij weer negatief neer te zetten :r

Waar lees je dat dan?

Ik vind het verschrikkelijk voor zowel geiten als paarden.
De boer verdient een lintje omdat hij nog dieren heeft kunnen redden!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:32

Amaris schreef:
F_Orumster schreef:
Die doofpotterij altijd...

Die zinloze opmerkingen altijd...

Het was niet mijn enige opmerking. Volgens mij toon ik ook vooral medeleven.

En waarom zinloos? Altijd als er een ramp voltrekt, wordt de bevolking gesust dat er geen gevaren zijn. Om geen paniek te zaaien, dat begrijp ik. Maar maanden later wordt er dan wel toegegeven dat er wel gevaar was... Ik kan me er licht aan ergeren hoe instanties daarmee omgaan. En dit is geen verwijt naar de boer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:38

shetjeIris schreef:
dees_daan schreef:
Verschrikkelijk..

Waar lees je dat dan?

Ik vind het verschrikkelijk voor zowel geiten als paarden.
De boer verdient een lintje omdat hij nog dieren heeft kunnen redden!

Op Facebook:

"Gisteravond zijn zo'n 600 geiten en een paar paarden omgekomen bij een stalbrand. De brandweer heeft een paar honderd geiten kunnen redden uit de stal en de stallen ernaast behoed voor brand. De boer is met brandwonden afgevoerd.

Wakker Dier wil brandveiligere stallen! http://www.wakkerdier.nl/vee-industrie/stal-brand
Lees meer over de brand: http://www.lc.nl/friesland/regio/articl ... and-Mirns-"

Blacky94

Re: Drie paarden komen om bij brand Friesland [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:43

Jammer van wakker dier dit nu weer...
Ik ken die mensen wel, heb bij buren een aantal keer stage gelopen en zij hebben vamnacht ook geholpen. Naar wat ik gehoord heb zijn er 550 vd 1200 geiten dood en ligt hij met 60% verbrand, geopereerd en kritiek in het ziekenhuis.
Ik voel me zo rot voor hun, heel veel sterkte voor hun en de familie maar ook alle andere vrienden/betrokkenen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:44

Wat vreselijk zeg.......
Hoop dat de verwondingen van de boer meevallen.

F_Orumster, dat er asbest vrijgekomen is wil nog niet zeggen dat er ook direct gevaar is voor de omgeving. Waarschijnlijk staat de boerderij vrij van andere bewoning. Daarnaast was het gisteravond wat mistig hier en stond er vrij weinig wind. Eventuele asbest zou dus vrij snel rondom de woning neerslaan ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:45

Hoorde het vanochtend op de radio. Het asbest is op de boerderij zelf gebleven. Dus daarom is er geen gevaar voor de omgeving. Boer is overgebracht naar Groningen.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:48

Blacky94 schreef:
Ik ken die mensen wel, heb bij buren een aantal keer stage gelopen en zij hebben vamnacht ook geholpen. Naar wat ik gehoord heb zijn er 550 vd 1200 geiten dood en ligt hij met 60% verbrand, geopereerd en kritiek in het ziekenhuis.
Ik voel me zo rot voor hun, heel veel sterkte voor hun en de familie maar ook alle andere vrienden/betrokkenen

Wat erg voor die man, 60% is echt veel .... Vreselijk voor hem en z'n gezin.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:52

Blacky94 schreef:

Waarom jammer van Wakker Dier? Ze hebben toch gewoon gelijk?

Ze pleiten voor minder slachtoffers door brand door de wetgeving te veranderen. Hoe kan een dierenliefhebber (of welk mens dan ook in het algemeen) daar iets tegen hebben?

lovepaloma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:54

Wat heftig!! Veel sterkte voor de man, hun familie en ook alle betrokkenen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:55

Omdat Wakker Dier dit soort dingen aangrijpt voor gratis publiciteit ;)
Het is al jaren bekend dat sommige stallen niet veilig zijn als er brand uitbreekt, maar blijkbaar moet er bij Wakker Dier ook eerst iets vreselijks gebeuren, voordat ze dit gaan rondbazuinen.
Ze springen er direct bovenop, hebben 1 of 2 dagen aandacht en doen vervolgens echt helemaal niks :n

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:55

Vreselijk! Heel veel sterkte en beterschap met de boer.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:56

Verschrikkelijk! Ik hoorde het vanochtend ook al viavia, mijn ouders kennen de mensen goed (zelf ook een geitenhouderij) De man zou inderdaad inmiddels in groningen liggen. Dit is toch je ergste nachtmerrie! Heel veel sterkte voor het gezin!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:57

Brand kan altijd wel ontstaan, Amaris. Dat heeft helemaal niks met de stallen te maken. Denk dat jij niet weet aan wat voor eisen en regels een boer zich tegenwoordig moet houden

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:59

Arme, arme man! Als eerste heel veel sterkte voor hem, hopelijk komt hij er goed bovenop!
Arme dieren ook, hopelijk hebben ze er niet veel van gemerkt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:00

SAKKIA schreef:
Omdat Wakker Dier dit soort dingen aangrijpt voor gratis publiciteit ;)
Het is al jaren bekend dat sommige stallen niet veilig zijn als er brand uitbreekt, maar blijkbaar moet er bij Wakker Dier ook eerst iets vreselijks gebeuren, voordat ze dit gaan rondbazuinen.
Ze springen er direct bovenop, hebben 1 of 2 dagen aandacht en doen vervolgens echt helemaal niks :n

Dat vind ik een vreemde gedachtengang... natuurlijk springt een organisatie ergens op in als er iets gebeurd.

Als er ergens ter wereld een ramp gebeurd dan springt Artsen zonder Grenzen daar ook op in. En zie je ineens giro 555 en samenwerkende hulporganisaties tevoorschijn springen.
Wilt dat dan zeggen dat zij ook die ramp voor gratis publiciteit aangrijpen?

Ik ben geen directe supporter van Wakker Dier, maar om dit soort rampen aan te grijpen om nog eens te zeggen dat er toch echt iets mis is in de wetgeving: mijn zegen hebben ze.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:03

Wat vetrschrikkelijk voor deze familie en wat erg dat de reddingspoging van de boer niet mocht slagen, ik hoop dat hij er weer bovenop komt.

FriesWytske schreef:
Brand kan altijd wel ontstaan, Amaris. Dat heeft helemaal niks met de stallen te maken. Denk dat jij niet weet aan wat voor eisen en regels een boer zich tegenwoordig moet houden

Dat iets aan de eisen en regels voldoet wil nog niet zeggen dat het (brand-) veilig is, helaas worden dieren nog steeds als "zaken of middelen" gezien, er zijn dus ook geen extra brandveiligheidseisen omdat er levende dieren instaan. Een boerderij met levende dieren valt in de bouwregelgeving onder een industriefunctie, de stallen mogen en worden tegenwoordig steeds groter gebouwd worden, de zogenaamde mega stallen, bij een brand vallen er hierdoor dus veel slachtoffers onder de dieren. Ik denk een prima zaak dat Wakker dier hier iets aan wil doen. Helaas lukt dat alleen door op bepaalde momenten de publiciteit te zoeken, op dit soort momenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:04

Wat sneu , de man deed wat ie kon maar het was zinloos

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:06

Ik kan wel lezen dat er hier mensen reageren die helemaal geen weet van waar een boerenbedrijf allemaal aan moet voldoen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:07

FriesWytske schreef:

Ik ga hiervan uit:
Citaat:
Er werd tot 2013 in de Nederlandse wet geen onderscheid gemaakt tussen dieren en wc-rollen. Een opslagruimte voor wc-rollen moest aan dezelfde brandweereisen voldoen als een kippenstal met 30.000 kippen. Vanaf 2014 moeten nieuwe stallen brandveiliger worden gebouwd en worden boeren beter voorgelicht over brandveilig werken. Oude stallen blijven echter brandgevaarlijk.

Ik kan me dus ook voorstellen dat er veel oude(re) stallen zijn waar eea niet zo praktisch geregeld is.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:08

FriesWytske schreef:
Ik kan wel lezen dat er hier mensen reageren die helemaal geen weet van waar een boerenbedrijf allemaal aan moet voldoen.

Wel: enlighten us, zou ik zo zeggen.