Suelza schreef:Zijn 2 totaal verschillende dingen.
Die nakomelingen vande hengst die jij omschrijft als stresskippen, voorzien mij binna maandelijks van brood op de plank. Dat is een totaal andere vorm van stress waar bij die paarden sprake van is. Het neigt meer naar gevoeligheid voor een teveel aan prikkels, daar waar bij paarden met stalgebreken vaak het gebrek aan prikkels de oorzaak is.
Een overgevoeligheid op prikkels, de vaak sensibele paarden, zijn heel goed te trainen door ze op jonge leeftijd goed wereldwijs te maken, waardoor je een groot deel van die overgevoeligheid weg kunt nemen en ze kunt leren hoe ze zich dienen te gedragen. Met dien verstande dat je de aard van het beestje natuurlijk niet veranderd, maar je kunt het heel goed werkbaar maken met de juiste begeleiding.
In het andere geval is het meer introverte paard moeilijker te trainen. Gedrag wat is ontstaan door ongemak, huisvesting of gebrek aan sociale contacten verander je niet zomaar. Eenmaal ontstaan wordt het snel geconditioneerd en dus 'gewoonte' ook als je de omgevingsfactoren in een later stadium wel zou aanpassen.
Zaak bij een dergelijk gevoelig paard is er voor zorgen dat het gedrag niet ontstaat en het dus voorzien in een paardwaardig bestaan. En dan nog kan bepaald gedrag ontstaan als het dier een bepaalde overgevoeligheid toont op stressfactoren. Het zou in theorie al kunnen ontstaan bij het te abrupt afspenen, waarbij teveel aan stress ontstaat die het dier niet kan verwerken. Ik noem maar een dwarsstraat.....wat niet wilt zeggen dat afspenen de oorzaak is, ik roep maar ff wat.
Ben het met je eens dat het twee verschillende dingen zijn. En het is precies datgene wat ik bedoel.
Dat verschil in prikkelverwerking....dat is erfelijk.