Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:18

Arabesk schreef:
Tjonge jonge hoeveel onderzoeken moeten er nog gedaan worden voordat mensen inzien dat een paard gewoon buiten hoort en dat ziektes/afwijkend gedrag/slechte voeten etc voor 99% te wijten is aan slechte tegennatuurlijke huisvesting :(

Mee eens! heeft totaal niets met genetische en of erfelijke aanleg te maken.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:21

Arabesk schreef:
Tjonge jonge hoeveel onderzoeken moeten er nog gedaan worden voordat mensen inzien dat een paard gewoon buiten hoort en dat ziektes/afwijkend gedrag/slechte voeten etc voor 99% te wijten is aan slechte tegennatuurlijke huisvesting :(

Daar wordt op dit moment ook onderzoek naar gedaan in Nederland. Om het te bewijzen en dus een stok achter de deur te hebben bij die mensen die zeggen van "Ja maar dat zeg JIJ".

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:22

bliver schreef:
dus het si toch toeval dat ik avn een bepaalde hengst zeker 6 luchtzuigers heb gezien. Ok als hun het zeggen :)

Het enige wat je dan kunt stellen is dat die betreffende hengst met regelmaat nakomelingen geeft die stressgevoelig zijn (eigenschap) hetgeennzich kan uiten in luchtzuigen of andere gebreken.

Je kunt niet stellen dat hij luchtzuigen vererft, dat is namelijk geen eigenschap maar een gedrag(stoornis). Opvoeding, omgang en stalmanagement is dan bepalend hoe het dier verder ontwikkeld...

Mijn grootvader rookte, mijn vader rookte en ik heb jaren gerookt. Je kunt alleen niet stellen dat alle nakomelingen van mijn grootvader roken en dat hij dus rokers heeft vererft. Enige wat je kunt stellen is dat wij over het algemeen genomen kennelijk verslavingsgevoelig zijn ;)

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:53

Urielle schreef:
listiglistje schreef:
Hebben ze ook OOSeven en zijn nafok onderzocht? volgens mij is dat wel zeker genetisch bepaald :7

Daar doen echt heel veel nakomelingen het van of hebben het geprobeerd en is gelijk in de kiem gesmoord. Het zijn hele gevoelige binnenvetters in die lijn.
Mijne helaas ook. Die is het al gaan doen als veulen en toen stond ie op de wei. Er was toen ook nog geen sprake van prestatiedrang := Nog steeds zuigt hij buiten op de wei juist vaker dan binnen op stal (op stal alleen bij de voerbeurt of als er teveel volk rond zijn stal komt klieren, daar houdt hij niet van)

Mijn 00seven merrie heb t nooit gedaan. Wel een tijd naast een zuiger gestaan en daarvan heb ze wel t bijten in de voerbak na t eten over genomen maar zuigen heb ik nooit zien en horen doen.
Mn veulen begon er van de week wel mee en die staat zo natuurlijk als mogelijk!

nickynicole

Re: Geen genetisch aanleg voor luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:04

Kan het ook zo zijn dat onze sportpaarden die we in Nederland fokken steeds hoger in het bloed staan. Deze paarden zijn vaak binnenvetters, stressgevoelig en hebben veel beweging en afwisseling nodig. Ik denk dat er weinig stallen zijn die hierin kunnen voorzien maar ook weinig eigenaren die om kunnen gaan met dit type paard. Stukje onwetendheid, geen opzet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 08:47

bliver schreef:
dus het si toch toeval dat ik avn een bepaalde hengst zeker 6 luchtzuigers heb gezien. Ok als hun het zeggen :)

Dat is precies wat ik ook dacht.

Het eerste wat fokkers roepen als het om een luchtzuiger gaat,....zeker die en die hengst. Klopt ook nog eens best vaak.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:02

NatasjavE schreef:
bliver schreef:

Dat is precies wat ik ook dacht.

Het eerste wat fokkers roepen als het om een luchtzuiger gaat,....zeker die en die hengst. Klopt ook nog eens best vaak.

Ja en dat heeft met de de stressbestendigheid vn de nakomelingen te maken.

Dergelijke gedragsstoornissen zijn niet in dna vastgelegd en kunnen dus ook niet worden vererft. Wel kunnen bepaalde karaktereigenschappen worden vererft die de kans op de ontwikkeling ervan vergroten.

En in de enorme getale waarin veel wpn hengsten dekken, is de kans dat dergelijke gebrekenngaan opvallen natuurlijk wel groter dan bij een hengst die maar 10 merries per jaar dekt.

Je zou het procentueel moeten bekijken, daarbij omstandigheden rondom groei en huisvesting erbij moeten nemen en daar conclusies uit trekken. Dan zou je nog best een interessant onderzoek kunnen hebben, wat waarschijnlijk neerkomt op het feit dat veel paarden niet tevreden zijn met de omstandigheden waarin zij worden gehouden en dat er hengsten zijn die een bepaalde mate van (over) gevoeligheid vererven waardoor dergelijke omstandigheden resulteren in gedragsstoornissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:02

Cayenne schreef:
Dit onderzoek gaat over kribbebijten, staat ook heel duidelijk in het onderzoek. Toch wat anders dan luchtzuigen :)
Waarom is het hier dan luchtzuigen genoemd? :?

Quote uit het onderzoek: "Crib-biting, or cribbing, is a stereotypic behaviour in which the horse grasps a fixed object with its incisor teeth, and draws air into the cranial oesophagus, before expelling it with a characteristic grunt."

Dat lijkt mij juist een redelijk 'heel duidelijke' beschrijving van luchtzuigen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:05

En dan nog... beide vallen in de categorie stalgebreken...

Of je nu verslaafd bent aan drank, tabak, drugs of seks, een verslaving is en blijft een verslaving...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:07

De conclusie dat het niet erfelijk is is met dit onderzoek absoluut niet correct. Ze hebben immers alleen de genen bekeken die met stereotyp gedrag te maken hebben.

In feite is de conclusie dat luchtzuigen waarschijnlijk niet onder stereotyp gedrag valt. Dat verbaast dan weer niet zo omdat veel luchtzuigers al beginnen als jaarling als ze nog buiten en in een groep staan.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:13

Sizzle schreef:
De conclusie dat het niet erfelijk is is met dit onderzoek absoluut niet correct. Ze hebben immers alleen de genen bekeken die met stereotyp gedrag te maken hebben.

In feite is de conclusie dat luchtzuigen waarschijnlijk niet onder stereotyp gedrag valt. Dat verbaast dan weer niet zo omdat veel luchtzuigers al beginnen als jaarling als ze nog buiten en in een groep staan.

Een ontstane gedragsstoornis is geen eigenschap en dus niet erfelijk. De van invloed zijnde factoren zoals een bepaalde mate van gevoeligheid voor stress en een probleemoplossend vermogen zijn dan weer wel op van toepassing...

Je kunt enkel stellen dat nakomelingen van bepaalde hengsten vaker gevoelig zijn en daardoor sneller kans lopen op het ontwikkrlen van stalgebreken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:15

Suelza schreef:
Ja en dat heeft met de de stressbestendigheid vn de nakomelingen te maken.

Dergelijke gedragsstoornissen zijn niet in dna vastgelegd en kunnen dus ook niet worden vererft. Wel kunnen bepaalde karaktereigenschappen worden vererft die de kans op de ontwikkeling ervan vergroten.

En in de enorme getale waarin veel wpn hengsten dekken, is de kans dat dergelijke gebrekenngaan opvallen natuurlijk wel groter dan bij een hengst die maar 10 merries per jaar dekt.

Je zou het procentueel moeten bekijken, daarbij omstandigheden rondom groei en huisvesting erbij moeten nemen en daar conclusies uit trekken. Dan zou je nog best een interessant onderzoek kunnen hebben, wat waarschijnlijk neerkomt op het feit dat veel paarden niet tevreden zijn met de omstandigheden waarin zij worden gehouden en dat er hengsten zijn die een bepaalde mate van (over) gevoeligheid vererven waardoor dergelijke omstandigheden resulteren in gedragsstoornissen.

Ben het helemaal eens dat het gaat om de stressgevoeligheid die over erfbaar is en niet de handeling die er uit voort vloeit.

Over de hengst in kwestie...die dekt veel minder dan een andere KWPNgrootheid die bekend staat om het leveren van hoogsensibele stresskippen. Maar laat die nou net niet bekend staan om het leveren van luchtzuigers(al zullen die er ongetwijfeld wel zijn.)
En die zullen gemiddeld genomen op dezelfde manier opgefokt en gehuisvest worden als de nakomelingen van de eerste hengst.

Er is dus een factor die bepaald dat kinderen van hengst A het vaker doen dan de kinderen van hengst B.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:23

listiglistje schreef:
Ik ken er zeker een stuk of 40 à 50 persoonlijk, daarvan doet denk ik zo'n 80% het....

Heb ik maar weer mooi mazzel schijnbaar met 3 stuks die het niet doen :+ .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:32

Zijn 2 totaal verschillende dingen.

Die nakomelingen vande hengst die jij omschrijft als stresskippen, voorzien mij binna maandelijks van brood op de plank. Dat is een totaal andere vorm van stress waar bij die paarden sprake van is. Het neigt meer naar gevoeligheid voor een teveel aan prikkels, daar waar bij paarden met stalgebreken vaak het gebrek aan prikkels de oorzaak is.

Een overgevoeligheid op prikkels, de vaak sensibele paarden, zijn heel goed te trainen door ze op jonge leeftijd goed wereldwijs te maken, waardoor je een groot deel van die overgevoeligheid weg kunt nemen en ze kunt leren hoe ze zich dienen te gedragen. Met dien verstande dat je de aard van het beestje natuurlijk niet veranderd, maar je kunt het heel goed werkbaar maken met de juiste begeleiding.

In het andere geval is het meer introverte paard moeilijker te trainen. Gedrag wat is ontstaan door ongemak, huisvesting of gebrek aan sociale contacten verander je niet zomaar. Eenmaal ontstaan wordt het snel geconditioneerd en dus 'gewoonte' ook als je de omgevingsfactoren in een later stadium wel zou aanpassen.

Zaak bij een dergelijk gevoelig paard is er voor zorgen dat het gedrag niet ontstaat en het dus voorzien in een paardwaardig bestaan. En dan nog kan bepaald gedrag ontstaan als het dier een bepaalde overgevoeligheid toont op stressfactoren. Het zou in theorie al kunnen ontstaan bij het te abrupt afspenen, waarbij teveel aan stress ontstaat die het dier niet kan verwerken. Ik noem maar een dwarsstraat.....wat niet wilt zeggen dat afspenen de oorzaak is, ik roep maar ff wat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:50

Suelza schreef:
Zijn 2 totaal verschillende dingen.

Die nakomelingen vande hengst die jij omschrijft als stresskippen, voorzien mij binna maandelijks van brood op de plank. Dat is een totaal andere vorm van stress waar bij die paarden sprake van is. Het neigt meer naar gevoeligheid voor een teveel aan prikkels, daar waar bij paarden met stalgebreken vaak het gebrek aan prikkels de oorzaak is.

Een overgevoeligheid op prikkels, de vaak sensibele paarden, zijn heel goed te trainen door ze op jonge leeftijd goed wereldwijs te maken, waardoor je een groot deel van die overgevoeligheid weg kunt nemen en ze kunt leren hoe ze zich dienen te gedragen. Met dien verstande dat je de aard van het beestje natuurlijk niet veranderd, maar je kunt het heel goed werkbaar maken met de juiste begeleiding.

In het andere geval is het meer introverte paard moeilijker te trainen. Gedrag wat is ontstaan door ongemak, huisvesting of gebrek aan sociale contacten verander je niet zomaar. Eenmaal ontstaan wordt het snel geconditioneerd en dus 'gewoonte' ook als je de omgevingsfactoren in een later stadium wel zou aanpassen.

Zaak bij een dergelijk gevoelig paard is er voor zorgen dat het gedrag niet ontstaat en het dus voorzien in een paardwaardig bestaan. En dan nog kan bepaald gedrag ontstaan als het dier een bepaalde overgevoeligheid toont op stressfactoren. Het zou in theorie al kunnen ontstaan bij het te abrupt afspenen, waarbij teveel aan stress ontstaat die het dier niet kan verwerken. Ik noem maar een dwarsstraat.....wat niet wilt zeggen dat afspenen de oorzaak is, ik roep maar ff wat.

Ben het met je eens dat het twee verschillende dingen zijn. En het is precies datgene wat ik bedoel.

Dat verschil in prikkelverwerking....dat is erfelijk.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 09:51

Dat heeft te maken met introvert en extravert.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:27

mijn paard trekt zijn neus naar zijn borst en probeert zo lucht binnen te krijgen, maar hij zuigt het niet op... dus hij is als het ware een echte neppert! haha

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 12:36

poesjes123 schreef:
mijn paard trekt zijn neus naar zijn borst en probeert zo lucht binnen te krijgen, maar hij zuigt het niet op... dus hij is als het ware een echte neppert! haha

Misschien moet je het even voordoen. Onderzoeken hebben aangetoond dat paarden leren door te kijken naar anderen. Kom ik filmen :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 13:05

Elisa2 schreef:
Even een correctie...luchtzuigen is het lucht naar binnen zuigen, en als het paard daarbij een object vast pakt dan heet het officieel kribbebijten.

Inderdaad, was het eerste waaraan ik dacht. :')
Toen ik met mijn opleiding bezig was wisten we al dat het niet genetisch was, dit is behoorlijk oud nieuws (of wij liepen gewoon zo voor de zaken vooruit, dat kan natuurlijk ook) Het is gewoon een feit dat paarden lekker naar buiten moeten kunnen, sociaal contact willen en goed voeren heel belangrijk is om stalondeugden tegen te gaan (of te verminderen)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 14:02

LDRD schreef:
listiglistje schreef:
Ik ken er zeker een stuk of 40 à 50 persoonlijk, daarvan doet denk ik zo'n 80% het....

Heb ik maar weer mooi mazzel schijnbaar met 3 stuks die het niet doen :+ .

haha ook 1 die het niet doet !

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 16:17

ken eigenlijk alleen maar 007 nakomelingen die luchtzuigen dus ik twijfel er niet aan dat het erfelijk is, onze merrie (007 nakomeling) deed het ook en was totaal geen zenuwpaard maar als jaarling op de wei was het al mis.

poesjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:04

Suelza schreef:
poesjes123 schreef:

Misschien moet je het even voordoen. Onderzoeken hebben aangetoond dat paarden leren door te kijken naar anderen. Kom ik filmen :')

hahaha! hij deed het al toen ik hem kocht. Hij heeft hiervoor op een manege gestaan.... tja en daar heeft hij het waarschijnlijk geleerd.

haha ja komen filmen uhu ;)

cowgirlsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:06

die van mij is het ook in de opfok gaan doen en nee hij staat na het rijden niet binnen maar minimaal 8uur per dag buiten in een groep.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 17:26

Het gaat denk ik inderdaad om de gevoeligheid van de paarden. De mijne heeft het vlgs mij via Michelangelo (vader van de moeder) en deed het ook al in de opfok, heerlijk op de rug van een kleiner vriendje waarmee hij in die grote groene wei stond in zijn hengstenkudde..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 18:30

Dus we zijn het er allemaal wel over eens dat kribbebijters/luchtzuigers vaak introverte paarden zijn?

Wat bedoel jij met een gebrek aan prikkels Suelza?