Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:17

Tessa_93 schreef:
Geen idee wat ze precies zeiden. maar er stond op het etiket dat er paardenvlees in verwerkt zat. en die paarden waren nog gekeurd door een of ander bekend iets :P
Was op Q-Music

edit linkje
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/slachthuis-paardenvlees-stond-op-het-etiket-1.4197434

Ik heb met verbazing het verhaal zitten te lezen!

Paard staat vermeld op het etiket en dan moet het er toch ook in zitten?!

Ik snap echt niet waarom dit als schandaal word gezien? Want zoals ik het in de krant lees is er niks mis :7

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:08

ik heb het idee dat ze nu gewoon een beetje gaan lopen vissen in de administratie totdat ze wat vinden.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 14:17

Rianneke schreef:
Tessa_93 schreef:
Geen idee wat ze precies zeiden. maar er stond op het etiket dat er paardenvlees in verwerkt zat. en die paarden waren nog gekeurd door een of ander bekend iets :P
Was op Q-Music

edit linkje
http://www.gelderlander.nl/algemeen/binnenland/slachthuis-paardenvlees-stond-op-het-etiket-1.4197434

Ik heb met verbazing het verhaal zitten te lezen!

Paard staat vermeld op het etiket en dan moet het er toch ook in zitten?!

Ik snap echt niet waarom dit als schandaal word gezien? Want zoals ik het in de krant lees is er niks mis :7

Precies!!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:40

Borisje schreef:
Ik begin me echt af te vragen wat er nu zo moeilijk is aan gewoon rund in rundvleesproducten te stoppen :Y)

Nou, dat heeft te maken met geld, veel geld.

Een paard brengt voor de slacht +/- 200 euro op.
Zn koe kost 800 euro.

Geen idee wat die beesten wegen eigenlijk, maar ga er van uit dat die 800 kilo weeg.

Dan betaal je 1 euro per kilo.
Bij een paard wat 500 kilo weegt en 200 euro kost betaal je 40 cent per kilo.

Als je 1000 kilo vlees hebt van een koe ben je 1000 euro kwijt (uitgaande van bovenstaande)
Als je 1000 kilo vlees hebt met 80% koe en 20% paard ben je 800 euro kwijt voor het koeienvlees, en 80 euro voor het paarden vlees.

Een verschil van 120 euro.

(geen idee wat zn koe weeg, dus de berekening is niet op waarheid gebaseerd omdat ik niet de juiste cijfers heb qua gewicht.
Prijzen kloppen wel redelijk.)

Maar zoals in de update te lezen is loopt de media weer heel erg hard van stapel.

Ik hoop dat de familie van Hattem het snel weer op orde krijgt, ken mensen die daar werken, familie, en klanten van hem, en het zou jammer zijn als een bedrijf als dat dicht zou moeten omdat er weer een stel mieren.....ers rondlopen.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 16:51

ik vraag me nav het artikel in de krant eerder af of de fout dan niet zit aan de bedrijven die het vlees van het slachthuis afnamen.
dit omdat het volgens het artikel gaat om vleessnippers, als ik in de supermarkt in het vleesschap kijk zie ik nooit het product 'vleessnippers' liggen (of ze moeten runderreepjes bedoelen lol).
Snippers worden naar mijn idee verwerkt in dingen als kant en klare maaltijden waar vlees in zit (hutspot met hachee, lasagna etc), maar in dat geval is wel de producent van de maaltijd verantwoordelijk voor wat er op het etiket staat en niet meer het slachthuis (als hun inderdaad etiketteren met 80% rund/20% paard)

In het artikel wordt door het slachthuis echter niet ingegaan op de beschuldigingen dat er meer paarden werden aangeleverd dan als er als paardenvlees weer is uitgekomen, dat is natuurlijk wel verontrustend als er geen plausibele verklaring voor is

karuna
Drukke kabouter

Re: Opnieuw paardenvlees aangetroffen in rundvleesproducten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 17:25

Deen haalt uit voorzorg de biologische rundtartaar en de hamburgers uit de schappen hierom. Schokkend dat het biologisch vlees betreft. En op die verpakkingen staat toch echt 100% rundvlees. As er snippers word aangeleverd en het daarna wordt verwerkt en gemalen. Ik kan me voorstellen als je rund besteld bij een slachthuis dat je ook rund verwacht en geen gemengd vlees.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 18:59

Ze zeggen dat paardenvlees anders smaakt dan rundvlees, ik heb al 3 keer vlees uitgespuugt omdat t anders smaakte. Inderdaad van Hattem...blij dat ik toen het vlees heb afgeslagen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:13

Tinkergekj schreef:
Ze zeggen dat paardenvlees anders smaakt dan rundvlees, ik heb al 3 keer vlees uitgespuugt omdat t anders smaakte. Inderdaad van Hattem...blij dat ik toen het vlees heb afgeslagen.

Dus jij weet precies welk vlees er bij van Hattem vandaan komt?

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:32

Rianneke schreef:
Tinkergekj schreef:

Dus jij weet precies welk vlees er bij van Hattem vandaan komt?

Verpakking gelezen...

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 21:58

Van Hattem is een prachtig bedrijf met een gigantische klanten kring met een betrouwbaarheid van heb ik jou daar. Exclusieve leverancier voor oa het exclusieve rund (mry) vlees (horeca). Kan mij absoluut niet voorstellen dat ze dat allemaal op het spel zetten voor een beetje extra geld.
Er is nog helemaal niets bewezen. Door de media is het allemaal weer enorm opgeblazen.
Erg jammer.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:26

Dr word op deze manier weer een bedrijf ten schande gezet...

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:57

Alsof een bedrijf nu dit gaat doen terwijl er heel veel op gecontroleerd word....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 00:28

HTM schreef:
Borisje schreef:
Geen idee wat die beesten wegen eigenlijk, maar ga er van uit dat die 800 kilo weegt.

Onze melkkoeien wegen geslacht zo'n 450 kilo en brengen tussen de €3,00 - €3,50 per kilo op. Paardenvlees zat vorige week bij mooie dikke paarden op zo'n €1,40 -€1,50 per kilo.

Zit dus wel degelijk verschil in. Ook ik kan mij niet voorstellen dat van Hattem niet correct heeft gehandeld. Ze hebben idd een goede naam op horeca gebied en hebben hun naam hoog te houden. Ben dan ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:46

grappig, nu kan iedereen weer opnieuw reageren.

Als ze het gewoon netjes op hun etiketten zetten.

Je zal als bedrijf maar van zoiets beschuldigd worden als je niks verkeerd doet..
Laatst bijgewerkt door _Lucy op 31-01-14 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 09:47

Lekker dom weer. Uiteindelijk komen ze er toch wel achter. Alsof ze er niet van leren.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:01

Ik ben benieuwd of de NVWA ook bekend gaat maken als zij daadwerkelijk een fout hebben gemaakt. De "slechte" naam van van Hattem kent nu iedereen al, maar men durft hier in Nederland niet zo snel toe te geven.
@LisaFaded: idd, de mensen die rommelen met vlees moeten hier iets van leren, maar niet de bedrijven die niets hebben misdaan! Soms zijn mensen al sneller met hun oordeel, voordat daadwerkelijk is onderzocht waar het is misgegaan en is het bedrijf al min of meer naar de knoppen door alle negatieve aandacht.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:03

suffie schreef:
HTM schreef:
Geen idee wat die beesten wegen eigenlijk, maar ga er van uit dat die 800 kilo weegt.

Onze melkkoeien wegen geslacht zo'n 450 kilo en brengen tussen de €3,00 - €3,50 per kilo op. Paardenvlees zat vorige week bij mooie dikke paarden op zo'n €1,40 -€1,50 per kilo.

Zit dus wel degelijk verschil in. Ook ik kan mij niet voorstellen dat van Hattem niet correct heeft gehandeld. Ze hebben idd een goede naam op horeca gebied en hebben hun naam hoog te houden. Ben dan ook heel benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Fijn iemand die de prijzen weet :) er zit dus echt groot verschil in.
Ik had echt geen idee wat een koe weegt, maar een vleeskoe weegt nog meer dan een melkkoe denk ik.

LisaFaded schreef:
Lekker dom weer. Uiteindelijk komen ze er toch wel achter. Alsof ze er niet van leren.

Misschien wel even handig voor jullie info, dit gaat over het jaar 2012!
Dus al even geleden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:09

Ik hoop niet dat ze al t vlees weggooien, geef dan maar een paar kilo aan mij. Dan gaan we verstoppertje doen en ben ik de buut.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:15

Er is een verschil tussen.melkkoe en vleeskoe he...

Een vleeskoe brengt meer dan 1000 euro op. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:58

Tinkergekj schreef:

Laat me raden, je ouders hebben er gewoon andere kruiden over gedaan.
Of hebben zelfs het vlees al gekruid gekocht.

Maar wat verschrikkelijk, je zou toch eens een hapje paardenvlees eten van een dier dat een heerlijk leven heeft gehad en verdere pijn bespaard is gebleven... :(:)
Ja, wat zou dat verschrikkelijk zijn!!