Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:33

Wat ik er van begreep hoeft ieder paardje maar 40 km te lopen en aan de beelden te zien mag je blij zijn dat je die 40 km ook echt op zo'n paardje zit.
Ik begreep dat de ruiters er ook naast gelopen hebben.

Vraag me wel af hoe het kan dat er zoveel gewonde ruiters waren en of er ook gewonde pony's waren. :\

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:35

Ik vind de eerste 2 hoofdstukken al super interessant om te lezen :D

*duikt weer in dr boek

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:40

spatter schreef:
Wat ik er van begreep hoeft ieder paardje maar 40 km te lopen en aan de beelden te zien mag je blij zijn dat je die 40 km ook echt op zo'n paardje zit.
Ik begreep dat de ruiters er ook naast gelopen hebben.

Vraag me wel af hoe het kan dat er zoveel gewonde ruiters waren en of er ook gewonde pony's waren. :\


Fijn om op al deze vragen te kunnen reageren!

De reden dat de pony's zo bokken in het filmpje is dat ze niet aan de westerse zadels en bagage gewend waren. Het zijn allemaal pony's die gewoon ingereden zijn (maar wel een groot deel van het jaar in kuddes leven). De Mongolen hadden van tevoren de westerse zadels gekregen om de pony's eraan te laten wennen, maar dat hadden ze duidelijk niet gedaan. Opzadelen en opstappen was daardoor soms lastig, maar als je eenmaal zat ging het vaak prima. Er waren ook veel pony's die er helemaal geen problemen mee hadden, maar die waren natuurlijk minder spectaculair om te filmen...

Paardjes lopen idd maximaal 40 kilometer en worden op de wisselpunten door een DA gecheckt op hartslag (moet net als bij endurance lager dan 64 zijn binnen een halfuur), uitdroging, wondjes etc. Als de pony niet door de check komt, krijgt de ruiter een time penalty. Veel ruiters zijn gewond geraakt door een val. Van de ruim 500 pony's is er geen enkele gewond geraakt.

Anders dan sommige media doen geloven wordt er echt heel streng op dierenwelzijn gelet. Bovendien zijn het natuurlijk allemaal heel ervaren ruiters.

Mochten jullie meer vragen hebben: let me know!

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:41

Ladybird schreef:
Ik vind de eerste 2 hoofdstukken al super interessant om te lezen :D

*duikt weer in dr boek


Wat leuk dat je aan het lezen bent! *bloost*

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:54

We hoeven de discussie hierover toch niet opnieuw aan te wakkeren, die discussie hebben we 2 jaar geleden ook al gevoerd toen Frederique hieraan mee ging doen :-)
Maar Ruitje heeft wel een punt :D

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:40

Die discussie heb ik gemist... excuus :o .

Hij hoeft van mij ook niet gevoerd te worden ( zeker niet als mensen met onaardige smileys net gaan doen of ik iets heel erg geks zeg :') ) want als ik 10.000 euro op de plank had liggen had ik ook gewild. Sowieso staat Mongolie samen met Nepal op mijn wishlist!

Heb je ook nog wat van de cultuur gezien of was het echt alleen de wedstrijd en verder niks?

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 23:57

Ja, best wel, juist omdat we er niet zo mee bezig waren. We overnachtten en aten op de wisselstations bij de Mongolen, dus daarmee kregen we wel echt het 'dagelijkse leven' mee.

Ania

Berichten: 6111
Geregistreerd: 25-12-04
Woonplaats: Kampen

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:16

gelukkig krijg je nu wel de aandacht die je verdient, ik kan me nog herinneren dat je toen sponsors zocht en van niemand respons kreeg.

ruitje

Berichten: 12446
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:52

Ania schreef:
gelukkig krijg je nu wel de aandacht die je verdient, ik kan me nog herinneren dat je toen sponsors zocht en van niemand respons kreeg.


Is er misschien een link naar meer info? Hoezo aandacht verdient? Ik zou ook niet sponsorren voor iemand die een half jaar naar Australie wil ofzo?

Heb echt het idee dat ik de helft mis :+

beestenfreak

Berichten: 1316
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 17:58

Vind het echt een heel gaaf concept en zou er echt heel graag aan mee doen mocht ik ooit de kans krijgen.
In het filmpje komt ter sprake dat de race over een aantal jaren (?) niet meer georganiseerd word, is al bekend over hoeveel jaar ze ermee stoppen? Als dit vanwege financiƫn is, het lijkt mij dat ze hier toch meer geld mee zouden kunnen verdienen dan dat ze op dit moment doen. De race is voor zover ik weet niet heel erg bekend, terwijl het zich imo toch echt wel leent voor een tv serie/ film of in ieder geval een live verslag waar ook wel wat mee te verdienen valt, maar hier zal vast wel over zijn nagedacht door de organisatie?
Ik zou het wel ontzettend zonde vinden als het niet meer georganiseerd kon worden.

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:08

Ania schreef:
gelukkig krijg je nu wel de aandacht die je verdient, ik kan me nog herinneren dat je toen sponsors zocht en van niemand respons kreeg.


Klopt! Gelukkig heb ik uiteindelijk wel veel van mijn uitrusting gesponsord kunnen krijgen. Hoofdsponsor voor het inschrijfgeld is helaas niet gelukt..

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:09

ruitje schreef:
Ania schreef:
gelukkig krijg je nu wel de aandacht die je verdient, ik kan me nog herinneren dat je toen sponsors zocht en van niemand respons kreeg.


Is er misschien een link naar meer info? Hoezo aandacht verdient? Ik zou ook niet sponsorren voor iemand die een half jaar naar Australie wil ofzo?

Heb echt het idee dat ik de helft mis :+


Hier is meer info te vinden: http://www.theadventurists.com/mongol-derby/

Sponsoring is in dit geval niet zo gek omdat het meer een extreme sports event is dan een vakantie.. Omdat er lange tijd sprake van was dat ik voor televisie zou worden gevolgd, zou het voor een sponsor ook goede exposure zijn.

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:11

beestenfreak schreef:
Vind het echt een heel gaaf concept en zou er echt heel graag aan mee doen mocht ik ooit de kans krijgen.
In het filmpje komt ter sprake dat de race over een aantal jaren (?) niet meer georganiseerd word, is al bekend over hoeveel jaar ze ermee stoppen? Als dit vanwege financiƫn is, het lijkt mij dat ze hier toch meer geld mee zouden kunnen verdienen dan dat ze op dit moment doen. De race is voor zover ik weet niet heel erg bekend, terwijl het zich imo toch echt wel leent voor een tv serie/ film of in ieder geval een live verslag waar ook wel wat mee te verdienen valt, maar hier zal vast wel over zijn nagedacht door de organisatie?
Ik zou het wel ontzettend zonde vinden als het niet meer georganiseerd kon worden.


Ik heb het van horen zeggen dus heb helaas niet zoveel info.. Misschien even checken bij The Adventurists! Tof dat je evt. ook wilt gaan.

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:31

Wauw, wat een super mooi boek heb je geschreven!! Wat een heftige, maar mooi avontuur moet dat zijn geweest!!

Hoeveel kilo ben je uiteindelijk afgevallen?? Wat gebeurde er allemaal toen julie de rit hadden uitgereden?? Heb je nog veel contact met Hazel, of net andere mensen die meededen?

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 13:35

Thanks, leuk dat je 'm gelezen hebt!

Tijdens de training was ik zo'n 5kg afgevallen en tijdens de race waarschijnlijk nog zo'n 4kg. Ik was al niet zo dik, dus er bleef weinig over :Y)

Na de race verbleven we drie dagen in het eindkamp (wat natuurlijk heel saai was vergeleken met de snelheid van de race), daarna met z'n allen terug naar Ulaanbaatar en vanuit daar ging iedereen weer z'n eigen weg. Met een aantal (waaronder Hazel en Tim uit het boek) heb ik nog contact via Facebook.

Hier nog een filmpje van de voorbereidingen in Engeland (toen waren het nog 6 paarden, later werden het er 11 :) )

http://www.youtube.com/watch?v=fO0oKBjF ... r_embedded

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18693
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 14:24

Ik vind het echt heel fascinerend om te zien, maar ook hoe mensen verzinnen om zo iets mee te doen.

Heeft het je leven erg veranderd door hier aan mee te doen? zoja wat?

Heb je ook nog contact met Ronald, of heb juist helemaal niet meer?

Als ik teveel vragen stel moet je het zeggen hoor :P maar ik vind het eigenlijk een bizarre wedstrijd eigenlijk, en ook bizar dat mensen zich zo ver laten aftakelen, en dan toch door gaan toen je zo ziek was zegmaar..

baudyh

Berichten: 4319
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 19:35

Deel een en twee gelezen. Toen maar gestopt ander lees ik hem in een keer uit. Gewoon leuk om te lezen ook omdat ik weet wie je bent dus zie er een beeld bij.

Leuk filmpje, paarden trainen in Engeland !

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 10:17

@Ladybird: de race is echt het meest fantastische dat ik ooit heb gedaan. Het heeft mijn leven niet drastisch veranderd, maar sinds de derby verlang ik wel nog meer naar avontuur. Ronald spreek ik zo nu en dan nog. En vraag maar wat je weten wilt hoor! :)

@Baudy: leuk dat je aan het lezen bent!

myrt3

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-10-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 17:08

Ik ga m bestellen! ben echt zo benieuwd!

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 19:42

myrt3 schreef:
Ik ga m bestellen! ben echt zo benieuwd!


:)

beestenfreak

Berichten: 1316
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:57

Ik heb hem gister voor mijn verjaardag gekregen en ben nu over de helft :o
Leuk geschreven en leest lekker weg :j

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Schrijfster van boek over de Mongol Derby te gast bij P&W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:56

Thanks! :)

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:07

Ik heb je boek onlangs gekocht! Super om te lezen allemaal.
Als het later nog steeds wordt georganiseerd en ik heb het geld en ervaring zou ik ook zo graag willen meedoen! Het boek gaf me op een gegeven moment alleen wel een beetje twijfels, hahaha :+

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 19:55

Ben bij diverse boekenwinkels geweest en nergens zag ik deze boek te koop liggen??? -O-

Heel raar of ik zocht niet goed.

FCSA

Berichten: 6381
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-14 21:32

Lynnepinny schreef:
Ik heb je boek onlangs gekocht! Super om te lezen allemaal.
Als het later nog steeds wordt georganiseerd en ik heb het geld en ervaring zou ik ook zo graag willen meedoen! Het boek gaf me op een gegeven moment alleen wel een beetje twijfels, hahaha :+


Haha, ik heb geen moment spijt gehad hoor :) Zelfs niet op de dieptepunten. Gewoon doen dus!

Ragdollcat schreef:
Ben bij diverse boekenwinkels geweest en nergens zag ik deze boek te koop liggen??? -O-

Heel raar of ik zocht niet goed.


Vreemd! Hij zou gewoon overal moeten liggen/staan. Heb je ernaar gevraagd? Anders is Bol een optie: http://www.bol.com/nl/p/missie-mongolie ... 021756590/