Wonderbaarlijk herstel na ongeluk voor Amerikaans meisje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mary122

Re: Wonderbaarlijk herstel na ongeluk voor Amerikaans meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:45

Nou ja, ze zal in ieder geval niet meer zonder cap rijden in de toekomst.. Of zijzelf of haar ouders zullen daar vast wel voor zorgen..

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:48

Mary122 schreef:
Nou ja, ze zal in ieder geval niet meer zonder cap rijden in de toekomst.. Of zijzelf of haar ouders zullen daar vast wel voor zorgen..

Heb je de foto's gezien?

Nsvc

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:01

Vraag me sowieso af wat een 5 jarig meisje doet op een westernwedstrijd (korte wendingen, veel snelheid, met paarden dus geen a/b pony'tje)?? Niet dat ik hiermee zeg dat jonge kinderen niet mogen rijden, maar in deze mate vind ik het discutabel..
En geen cap dragen na zo'n ongeluk, tja sommige mensen hebben niet meer verstand.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:05

Zoolgangster schreef:
Over die afwezige cap: in Amerika dragen ze juist weer wel braaf een fietshelm op de fiets... Wat we hier in NL overdreven vinden... ;)

Nederland is dan ook een zeer veilig fietsland, fietsers genieten hoge bescherming (bij wet), zeer veel veilige fietspaden die gescheiden zijn van de rijbaan (van auto's) of aparte fietsstroken. Dat is er in Amerika vrijwel niet en fietsers zijn daar dus ook veel kwetsbaarder

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:11

mirjamalvaro schreef:
Zijn de foto's niet van voor het ongeluk en het filmpje erna? Volgens mij ook een ander paard?
Gelukkig is ze hersteld van haar ongeluk.

Nee hoor, zijn foto's van een recente show tijdens de warm up. Meisje op die foto's is ook duidelijk ouder dan maar 5 jaar oud.
Dus helaas hebben dr ouders niks geleerd van het ongeluk....jammer

en gefeliciteerd trouwens

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:06

ik kon het niet laten om te reageren....

Ongelooflijk dat een meisje van 5 jaar al op een paard rijdt! komop zeg... 5 jaar! volgens mij mogen ze in Nederland dan nog niet eens op les?

Gruwelijk ongeval, en wonder boven wonder is het meisje er zo goed vanaf gekomen.... en als ik dan zie dat ze gewoon weer zonder cap of bodyprotector op een paard zit daarna... :? schiet mij maar lek...

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:15

Bijzonder vind ik vooral dat op de filmpjes, zowel een filmpje waar ze 5/6 is als een recent filmpje, wel een cap op heeft, maar op de foto's niet. Vraag me dus af of ze nou destijds maar ook nu standaard zonder cap reed. Wonderbaarlijk wel hoe iemand kan herstellen en hoe flexibel hersenen zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:20

foto's zijn van het inrij terrein, filmpje van haar ronde tijdens de wedstrijd. Ik denk dat de cap tijdens je wedstrijd ronde verplicht is (tot een bepaalde leeftijd).
Filmpje van dat ze 5/6 is heb ik niet gezien, maar zoals ik uit het bericht begrijp reed ze toen ook al wedstrijden, dus zal waarschijnlijk hetzelfde verhaal zijn.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:27

Ik ga hier maar niets over een cap zeggen, dat hebben al genoeg mensen gedaan, kom op zeg! Ten eerste is het de verandwoordelijkheit van de ouders en ten tweede is dat amerika en geen nederland, dat zegt niet dat ik het goedkeur ofzo, wel wonderlijk dat ze zo goed genezen is!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 17:54

Caps zijn erg ongebruikelijk in de VS. Ik kan me niet heugen daar ooit iemand met cap te hebben zien rijden.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 18:08

xxCYNNxx schreef:
foto's zijn van het inrij terrein, filmpje van haar ronde tijdens de wedstrijd. Ik denk dat de cap tijdens je wedstrijd ronde verplicht is (tot een bepaalde leeftijd).
Filmpje van dat ze 5/6 is heb ik niet gezien, maar zoals ik uit het bericht begrijp reed ze toen ook al wedstrijden, dus zal waarschijnlijk hetzelfde verhaal zijn.

In Amerika is een cap een uitzondering.

http://www.youtube.com/watch?v=rgmdPtqgfdM

1e meisje is 4 jaar oud......

In en in triest

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 19:51

aah niet verplicht dus, wedstrijd organisatoren daar al net zo lekker verantwoordelijk bezig }:0

Dacht dat het ook daar toch wel verplicht was bij wedstrijden (of toch in ieder geval tot een bepaalde leeftijd), omdat het meisje uit de op met dr wedstrijdonderdeel wel een cap draagt, maar verder niet.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 00:25

"Roxy Belle" ook echt. :')

Klaas15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:12

Onverantwoord zonder cap ! Ik kan erover meepraten ik dacht vd zomer omdat het paard van mijn dochter niet langs koeien wilde die langs de bak stonden kom maar dan rij ik haar wel even erlangs , en dat lukt ook.
Tot de volgende ronde ze sloeg helemaal door was niet meer te sturen en draaide 180 graden hoppa daar vloog ik.
Bewusteloos op de grond.
Ik kwam bij gelukkig had ik niets aan mijn hoofd (wonder boven wonder) nog even verder gereden en toen ik af stapte toen dacht ik ik ga door de grond.
Resultaat ribben gebroken op een gevaarlijke plaats , scheenbeen kapot en mijn heup naar de filestijnen.
Het eerste wat ik nu doe EN DAT HAD IK EERDER MOETEN DOEN IS MIJN CAP OP ,VOOR ONS NOOIT MEER ZONDER CAP !

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 07:30

God wil vast niet dat ze een cap draagt...

Annewan44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:17

Altijd cap dragen... helemaal mee eens. Maar helaas is de beoogde veiligheid is (beetje) een illusie. Ook mét cap krijg je hersenletsels als je valt. Misschien minder ernstig dan zonder cap dezelfde smak maken, maar toch. Ervaring...
Paarden zo bomproof mogelijk maken door ze zo goed mogelijk op te leiden, inclusief grondwerk, is een vaak vergeten deel van de ruiteropleidingen. Ook de genetische selectie binnen de bloedlijnen zouden meer aandacht moeten hebben voor karakter en niet enkel voor sportprestaties en looks.
Alle beetjes samen zouden onze mooie sport veiliger moeten maken...
PS : fietsen zonder helm ? Fietspaden en infrastructuur in B. maken dat een echte nachtmerrie voor ouders...

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 19:58

Ik heb als klein meisje ook een zwaar ongeluk gehad met de merrie en veulen van de achterbuurman. Als de liefde je in het bloed zit dan is er geen angst voor dieren ( tenminste niet bij mij ). Ik ben wel voorzichtig met vreemde paarden en pony's maar bang, nee dat ben ik nooit geweest. Als ik dat wel zou zijn zou ik direct afscheid nemen. Wel merk ik dat wanneer ik een paard uit een kudde moet halen ik daar niet echt blij van word maar doe het wel. Ben ook altijd scherp bij paarden in de buurt die ik niet of niet goed ken .....

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 20:13

Ajajaj, hier wordt ik dus nu echt misselijk, boos, teleurgesteld enz van :#
Hoe halen ze het in hun hoofd om een 5jarige kind op een groot snel en wendbaar paard te zetten. Met 5 jaar heb je eigen lichaam nog niet onder controle (zeker als diegene meerdere dingen moeten doen) en dan nog zonder enig bescherming aan een barrelrace mee laten doen. En als het dan gruwelijk mis gaat en bovenwonder er helemaal bovenop te komen en dan er weer op zonder cap op een paard wat te groot is voor haar..... :n -:(-

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:32

Kitty1985 schreef:
xxCYNNxx schreef:

In Amerika is een cap een uitzondering.

http://www.youtube.com/watch?v=rgmdPtqgfdM

1e meisje is 4 jaar oud......

In en in triest

ze kan niet eens met haar voeten normaal in de beugels?
Dit kan toch nooit lang goed gaan...

Volgens mij zijn ze in Amerika niet zo van de cap, vooral niet in de western.
Ze heeft echt heel veel geluk gehad.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 22:35

MarlindeRooz schreef:
God wil vast niet dat ze een cap draagt...

_/-\o_

OT: op Instagram kom ik ook geregeld Amerikaanse ruitertjes tegen, allemaal meisjes van 12-13 jaar die meters gaan springen zonder cap.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 12:29

Krissis schreef:
Zoolgangster schreef:

Zeker! *\o/* Helaas geldt dat meestal niet voor wat oudere breinen.

Over die afwezige cap: in Amerika dragen ze juist weer wel braaf een fietshelm op de fiets... Wat we hier in NL overdreven vinden... ;)

En terecht dat we dat overdreven vinden als je het vergelijkt met de paardensport.
Mijn moeder is nu 40 (!!) jaar hoofd eerste hulp en heeft in haar hele carrière (van minimaal 32 uur per week) geen 1 kind gehad met hersenletsel ter gevolgen van een val met een fiets.
Trauma's ter gevlogen van een val met/van een paard daar in tegen, kan ze boeken over schrijven.

Lijkt me eerlijk gezegd sterk... ik ken iemand die in een OK werkt, die zou naar haar werk fieten en kwam bij op de intensive care afdeling neurologie. Weet niets meer van het ongeluk en heeft...hersenletsel.
En zo weet ik er meer... zó veilig is NL niet hoor, maar net als de Amerikanen is men blind voor bepaalde gevaren omdat "iedereen het doet" fietsen zonder helm.
En dat hebben Amerikanen met paardrijden... "iedereen doet het" zonder helm.

Dat die hele kleintjes geen hersenletsel met fietsen krijgen is omdat A: ze uitsluitend onder begeleiding van hun ouders aan het verkeer deelnemen en B: doordat juist die hele kleintjes vaak wèl een fietshelm opkrijgen. En C: ze zitten dichter bij de grond als ze fietsen dan volwassenen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:43

In sommige staten van de USA mag je nog motor rijden zonder helm...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 13:45

jorika1986 schreef:
In sommige staten van de USA mag je nog motor rijden zonder helm...

Klopt, artsen in die staten noemen motorrijders wel eens gekscherend: "donors..."