"Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:56

Omdat je nogal moet speuren naar dit comminicatieplan, hier een link;
http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf

Vrij vertaald naar zoals ik het lees;
De KVTH geeft gehoor aan het verbod, maar een belangrijke groep fokkers heeft de juridische strijd gewonnen dat ze niet geweerd mogen worden van keuringen. Want is de ingreep in een ander land uitgevoerd waar het niet strafbaar is, dan is het toegestaan een paard met gecoupeerde staart te bezitten.
En dezelfde groep heeft gedreigd te stoppen met de fokkerij als ze geen paarden meer mogen houden met een gecoupeerde staart. Dit zou het rasbehoud in gevaar kunnen brengen.

Zelf vinden ze dat ze duidelijk communiceren over dat een gecoupeerde staart maatschappelijk niet aanvaard is. Ik vind dat je nogal je best doen om iets over het couperen op de site te vinden.

Het stuk gaat eigenlijk alleen over "communiceren", maar het is al duidelijk dat dit niet voldoende werkt. Maatregelen zijn er nodig.

Zelf zien ze het als positief dat er geleidelijk aan vermindering in het couperen te zien is. Ik vind dit met het aantal jaren dat het nu speelt iets te geleidelijk gaan....

Ik vind dat de KVTH de verantwoordelijkheid behoorlijk afschuift. Daarbij is het behoorlijk vreemd dat het bestuur enerzijds zegt het uit te dragen en er achter te staan en ondertussen zelf nog steeds paarden met een gecoupeerde staart hebben en aanbieden.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:56

ja, hier snap ik dus ook helemaal niets van. Het is verboden en vervolgens mogen ze gewoon deelnemen aan een keuring? Lees ook wel dat ze dat zogenaamd via frankrijk doen. Maar je kan toch gewoon zien hoe oud het dier is??
Ben ook van menig; gewoon bekeuren en niet mogen meedoen aan de keuring. Ga dus mee met wat er hier verder gezegd wordt. En dan lees ik;

{Goed dat er op gewezen wordt dat zowel de voorzitter als secretaris van het KVTH al hun trekpaarden en veulens te koop aanbieden met gecoupeerde staart. }

Als dat zo is dan is dat is toch helemaal van het zotte?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 18:59

Nederland, Polderland. Soms wel heel erg frustrerend. Gewoon een kwestie van wennen die lange staarten als je het mij vraagt. Hier een stuk verderop staan al jaren een aantal Belgen met staarten. Het eerste jaar ook voor mij wennen, maar aangenaam verrast. Nu voor ons de gewoonste zaak van de wereld. Maar ja, wij zijn nog relatief jong en flexibel. De liefhebbers op de keuring (en de bestuursleden van het stamboek denk ik zo) zijn over het algemeen 60 + of zo. Letterlijk of van geest oud en vastgeroest. Lekker eigenwijze knoesten schat ik zo in, want anders hadden ze het allang geregeld. Want het slaat werkelijk helemaal nergens op zo. Nederland op zijn smalst.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:04

De vergrijzing wordt inderdaad ook besproken in het plan en zij spelen hier denk ik ook de grootste rol in.

Gelukkig zijn ze niet allemaal vast geroest. De "vergrijsde" fokker die ik ken kiest gelukkig wel voor de staarten, maar gaat niet meer naar de keuringen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:09

Grit schreef:
De vergrijzing wordt inderdaad ook besproken in het plan en zij spelen hier denk ik ook de grootste rol in.

Gelukkig zijn ze niet allemaal vast geroest. De "vergrijsde" fokker die ik ken kiest gelukkig wel voor de staarten, maar gaat niet meer naar de keuringen.

Jammer dan dat de goedwillenden dan zo gefrustreerd raken dat ze niet meer naar de keuring gaan. Tenminste, ik neem aan dat ie daarom niet meer naar de keuringen gaat of is er een andere reden?

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:12

Grit schreef:
Omdat je nogal moet speuren naar dit comminicatieplan, hier een link;
http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf

Vrij vertaald naar zoals ik het lees;
De KVTH geeft gehoor aan het verbod, maar een belangrijke groep fokkers heeft de juridische strijd gewonnen dat ze niet geweerd mogen worden van keuringen. Want is de ingreep in een ander land uitgevoerd waar het niet strafbaar is, dan is het toegestaan een paard met gecoupeerde staart te bezitten.
En dezelfde groep heeft gedreigd te stoppen met de fokkerij als ze geen paarden meer mogen houden met een gecoupeerde staart. Dit zou het rasbehoud in gevaar kunnen brengen.

Zelf vinden ze dat ze duidelijk communiceren over dat een gecoupeerde staart maatschappelijk niet aanvaard is. Ik vind dat je nogal je best doen om iets over het couperen op de site te vinden.

Het stuk gaat eigenlijk alleen over "communiceren", maar het is al duidelijk dat dit niet voldoende werkt. Maatregelen zijn er nodig.

Zelf zien ze het als positief dat er geleidelijk aan vermindering in het couperen te zien is. Ik vind dit met het aantal jaren dat het nu speelt iets te geleidelijk gaan....

Ik vind dat de KVTH de verantwoordelijkheid behoorlijk afschuift. Daarbij is het behoorlijk vreemd dat het bestuur enerzijds zegt het uit te dragen en er achter te staan en ondertussen zelf nog steeds paarden met een gecoupeerde staart hebben en aanbieden.

Met andere woorden, voor een groot deel van de fokkers, is het recht op het behouden van gecoupeerde staarten op keuringen, belangrijker dan de voortzetting van hun ras? of zie ik dat verkeerd?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:13

Vur, dat en ook andere onvrede over het keuringssysteem.
Ik zal hem eens vertellen hoe ik hem hier noem, "vergrijsde" fokker :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:18

Grit schreef:
Vur, dat en ook andere onvrede over het keuringssysteem.
Ik zal hem eens vertellen hoe ik hem hier noem, "vergrijsde" fokker :D

Daar kan ie vast wel tegen, want als ik het zo lees, is het een ruimdenkend mens. :D

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:20

merrylegs schreef:
Met andere woorden, voor een groot deel van de fokkers, is het recht op het behouden van gecoupeerde staarten op keuringen, belangrijker dan de voortzetting van hun ras? of zie ik dat verkeerd?

Daar lijkt het inderdaad wel op. Als ze dan toch met een staart moeten lopen, dan is de liefde voor het ras en het behoud in een keer over ofzo.....???
Zover hebben ze het niet laten komen, dus of ze ook daadwerkelijk gestopt zouden zijn weten we niet, maar ze hebben er in elk geval een hoop invloed mee.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:20

merrylegs schreef:
ashley1 schreef:
Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen ;( :n
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen :n

maar waarom zou je een 'blokstaart' willen, als je de staart ook gewoon kan invlechten en opsteken?

Omdat ik langstaart niet mooi vind en blokstaart nog wel :)
Net wat een andere bokker zegt, met zo'n enorme dikke zware staart worden er ook niet ontzettend veel vliegen weggejaagd maar couperen vind ik eigenlijk ook niet kunnen, het is gewoon zo sneu om ze met die stompjes te zien zwiepen en ik zou het ook nooit over m'n hart kunnen verkrijgen om mijn veulen op de vrachtwagen naar Frankrijk mee te laten gaan. Dan zou ik er een blokstaart van maken. Blokstaart valt nog mee te zwaaien en vind ik voor het zicht ook nog mooi.

Grit

Re: "Teleurstellend dat cultuuromslag uitblijft bij couperen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:25

Niet alle trekpaarden hebben zo'n zware staart, die ik ken hebben een normale staart waar ze niet in mesten en waar ze gewoon mee kunnen zwaaien.
Daarnaast zijn er meerdere rassen met dezelfde zware staart problemen en die worden ook niet gecoupeerd. Gewoon uitdunnen of vlechten erin maken.

Dus die argumenten gaan voor mij niet op.

Erres

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:29

Ik kan mij er zo kwaad om maken, dat de regering er gewoon maar niks aan doet.
Regels zijn regels en deze is met een goede reden gemaakt. Misschien was er vroeger idd een reden voor ivm het in de kar verstrengeld raken met die enorme staart, maar tegenwoordig gaat dit niet meer op. Mogelijkheden genoeg.
Ik heb lange tijd geleden een verklaring gevraagd aan meneer v Rossum van de KVTH en kreeg precies hetzelfde antwoord wat hiervoor ook geschreven staat: een antwoord zonder echte inhoud.
Ze nemen gewoon geen standpunt in bij de KVTH!
Ik heb om die reden mijn lidmaatschap van dit stamboek opgezegd. Je schaamt je toch dood dat je daar lid van bent!
Als iedereen die er tegen is, dit zou doen, voelen ze (financieel) pijn en misschien komt er dan eindelijk actie?? Hopelijk gaat er nu eindelijk iets gebeuren door de regering?!?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 19:52

:n idd zo teleurstellend ;( vooral al die moeite die gedaan wordt om het toch voor elkaar te krijgen :r >;) :(

Het argument mbt zware staarten is ook echt onzin. Vlechten werkt prima :) (doe ik bij mijn jonge tinker met méga staart ook ;) ) en/ of je kunt ze evt ook gewoon wat korter knippen =:)

Evt zou je ze ook net zó kort kunnen knippen zoals bij de Shires gebeurd en daarna evt nog helemaal strak invlechten op keuringen om de bil/beenpartij nog meer uit te laten komen :)
Vind ik persoonlijk ook niet mooi :o maar als je de lange staarten echt maar lastig vind en/ of de bil/beenpartij echt zoveel beter vind uitkomen met korte staarten e.d. hoef je nog steeds niet te couperen :n maar kun je prima de methode van Shires bij Belgische Trekpaarden gebruiken :7

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:05

Maar een zeer correct dier uit interessante lijnen is toch niet ineens een slecht paard als ie een staart heeft?

Neem nou valegro, stel, hij komt met zijn staart tussen de klep en hij moet geamputeerd worden... Is het dan ineens een slecht paard?
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 28-01-14 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

gijs_0606

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:15

Ik vindt ze met staart veel mooier.
En ik vindt het zielig zonder staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:16

Ik vind couperen verschrikkelijk. Maak dan een blokstaart of vlecht. Die kun je zo mooi maken als je wil.

Het is niet genetisch bepaald dat ze een staart hebben. Dus met/zonder staart maakt ook niet uit voor de bilpartij. Nakomelingen hebben gewoon een staart :)

Laat nederland vanaf 2018 een verbod op gecoupeerde staarten houden. (paarden daarvoor geboren niet meegeteld) en deel dan eens een flinke boete uit!
Nog 4 jaar om alles te laten weten aan fokkers :)
En er moet toch wel een premie bijzitten als ze allemaal met staart lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:17

LadyMadonna schreef:
Maar een zeer correct dier uit interessante lijnen is toch niet ineens een slecht paard als ie een staart heeft?

Neem nou valegro, stel, hij komt met zijn staart tussen de klep en hij niet geamputeerd worden... Is het dan ineens een slecht paard?

+1

Slechte valegro :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 20:59

Joaltijd schreef:
Ik vind couperen verschrikkelijk. Maak dan een blokstaart of vlecht. Die kun je zo mooi maken als je wil.

Het is niet genetisch bepaald dat ze een staart hebben. Dus met/zonder staart maakt ook niet uit voor de bilpartij. Nakomelingen hebben gewoon een staart :)

Laat nederland vanaf 2018 een verbod op gecoupeerde staarten houden. (paarden daarvoor geboren niet meegeteld) en deel dan eens een flinke boete uit!
Nog 4 jaar om alles te laten weten aan fokkers :)
En er moet toch wel een premie bijzitten als ze allemaal met staart lopen?

Nogmaals, wat jij voorstelt kan niet volgens de staatssecretaris.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:05

Wel als de wet veranderd toch?

Dat paarden geboren na het jaar ... geen geen staart mogen hebben. Hebben ze geen staart? Krijgt de eigenaar een boete..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:08

Grit schreef:

.

Mooi! Twee vliegen in één klap; geen gecoupeerde staarten meer, en als bonus houden dit soort kl**tz*kk*n op met fokken.
Win -win!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:16

En wedden dat minstens de helft die nu roept dat ze stoppen met fokken als gecoupeerde paarden niet meer ter keuring mogen komen...gewoooooon door gaat met fokken als zo'n verbod er toch komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:17

Kuggur schreef:
Grit schreef:

.

Mooi! Twee vliegen in één klap; geen gecoupeerde staarten meer, en als bonus houden dit soort kl**tz*kk*n op met fokken.
Win -win!

En er komen nog minder trekpeerdjes in NL.. :p

Win-win-verlies

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:18

Welnee. Ze roepen het heel hard maar als er geen enkele andere optie is gaan ze heus wel door hoor.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:19

Nou en, als het mensen het niet meer waard is, als het werkelijk dat insignificante uiterlijke kenmerk (dat niet eens vererft!) uitmaakt, dan is dat maar zo.
Maar ken je de engelse uitdrukking "call their bluff"?

Edit gelijktijdig gepost Natasja, we zijn het eens ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:31

Ik zie het ook als iets waar het KVTH zich achter verschuilt. Onderdeel van de verantwoordelijkheid afschuiven.
Erg hypocriet dat ze doen of ze het coupeerverbod ondersteunen, terwijl ze geen maatregelen nemen en tevreden zijn over de "vooruitgang" terwijl er geen een goedgekeurde dekhengst is 13 jaar na het verbod.