Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Grit schreef:De vergrijzing wordt inderdaad ook besproken in het plan en zij spelen hier denk ik ook de grootste rol in.
Gelukkig zijn ze niet allemaal vast geroest. De "vergrijsde" fokker die ik ken kiest gelukkig wel voor de staarten, maar gaat niet meer naar de keuringen.
Grit schreef:Omdat je nogal moet speuren naar dit comminicatieplan, hier een link;
http://www.kvth.nl/userfiles/file/pages ... it2014.pdf
Vrij vertaald naar zoals ik het lees;
De KVTH geeft gehoor aan het verbod, maar een belangrijke groep fokkers heeft de juridische strijd gewonnen dat ze niet geweerd mogen worden van keuringen. Want is de ingreep in een ander land uitgevoerd waar het niet strafbaar is, dan is het toegestaan een paard met gecoupeerde staart te bezitten.
En dezelfde groep heeft gedreigd te stoppen met de fokkerij als ze geen paarden meer mogen houden met een gecoupeerde staart. Dit zou het rasbehoud in gevaar kunnen brengen.
Zelf vinden ze dat ze duidelijk communiceren over dat een gecoupeerde staart maatschappelijk niet aanvaard is. Ik vind dat je nogal je best doen om iets over het couperen op de site te vinden.
Het stuk gaat eigenlijk alleen over "communiceren", maar het is al duidelijk dat dit niet voldoende werkt. Maatregelen zijn er nodig.
Zelf zien ze het als positief dat er geleidelijk aan vermindering in het couperen te zien is. Ik vind dit met het aantal jaren dat het nu speelt iets te geleidelijk gaan....
Ik vind dat de KVTH de verantwoordelijkheid behoorlijk afschuift. Daarbij is het behoorlijk vreemd dat het bestuur enerzijds zegt het uit te dragen en er achter te staan en ondertussen zelf nog steeds paarden met een gecoupeerde staart hebben en aanbieden.
merrylegs schreef:Met andere woorden, voor een groot deel van de fokkers, is het recht op het behouden van gecoupeerde staarten op keuringen, belangrijker dan de voortzetting van hun ras? of zie ik dat verkeerd?
merrylegs schreef:ashley1 schreef:Eerlijk gezegd vind ik kortstaarten mooier dan langstaarten, maar dat is puur voor het zicht.
Vanuit dierenwelzijn vind ik couperen echt heel sneu, als je de trekpaarden bij ons ook in de zomer ziet staan zwiepen met die stompjes naar de vliegen![]()
![]()
Dan als compromis maar een blokstaart. Ik zou zelf ook nooit een veulen kunnen wegbrengen om te laten couperen, ik weet dat eigenaren (fokkers) gewoon genoeg veulens verzamelen en dan met z'n allen op de vrachtwagen gaan naar Frankrijk om ze daar te laten couperen
maar waarom zou je een 'blokstaart' willen, als je de staart ook gewoon kan invlechten en opsteken?

idd zo teleurstellend
vooral al die moeite die gedaan wordt om het toch voor elkaar te krijgen
(doe ik bij mijn jonge tinker met méga staart ook
) en/ of je kunt ze evt ook gewoon wat korter knippen

maar als je de lange staarten echt maar lastig vind en/ of de bil/beenpartij echt zoveel beter vind uitkomen met korte staarten e.d. hoef je nog steeds niet te couperen
maar kun je prima de methode van Shires bij Belgische Trekpaarden gebruiken

Joaltijd schreef:Ik vind couperen verschrikkelijk. Maak dan een blokstaart of vlecht. Die kun je zo mooi maken als je wil.
Het is niet genetisch bepaald dat ze een staart hebben. Dus met/zonder staart maakt ook niet uit voor de bilpartij. Nakomelingen hebben gewoon een staart
Laat nederland vanaf 2018 een verbod op gecoupeerde staarten houden. (paarden daarvoor geboren niet meegeteld) en deel dan eens een flinke boete uit!
Nog 4 jaar om alles te laten weten aan fokkers
En er moet toch wel een premie bijzitten als ze allemaal met staart lopen?
Grit schreef:En dezelfde groep heeft gedreigd te stoppen met de fokkerij als ze geen paarden meer mogen houden met een gecoupeerde staart. Dit zou het rasbehoud in gevaar kunnen brengen.
.
Kuggur schreef:Grit schreef:En dezelfde groep heeft gedreigd te stoppen met de fokkerij als ze geen paarden meer mogen houden met een gecoupeerde staart. Dit zou het rasbehoud in gevaar kunnen brengen.
.
Mooi! Twee vliegen in één klap; geen gecoupeerde staarten meer, en als bonus houden dit soort kl**tz*kk*n op met fokken.
Win -win!