Kloon van Top Gun naar Joris De Brabander

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Kloon van Top Gun naar Joris De Brabander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:06

Daar zou ik het AES niet op af rekenen
Destijds werd er ook enorm terughoudend op KI gereageerd en later op diepvriessperma en ET
Dat waren/zijn toch vooruitstrevende technieken die veel vooruitgang hebben bewerkstelligd

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 21:26

Dat zijn dingen van de nieuwe hengsten, niet de oude terughalen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 22:22

Soms is het goed oud bloed terug te halen.
Diepvries sperma oid.
Maar geen kloon. Dat gaat zo veel te ver

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:51

NatasjavE schreef:
Cassidy schreef:
Ja ze zijn genetisch identiek. Maar daar houdt het ook mee op. Want ieder paard heeft zijn eigen ervaringen, rijdt andere wedstrijden, komt met andere mensen in aanraking. Een paard wordt niet alleen gevormd door zijn DNA.

Maar het enige wat je van een hengst wil is dat hij zijn DNA doorgeeft.

Springen heeft een hoge erfelijkheidsgraad. logisch dus dat men met grote interesse naar deze hengst kijkt(die ook al van een topvererver afstamt.)

Alleen Joolien heeft wel een punt. Exterieurmatig is de kloon net zo "slecht" als het origineel.

Er was een rede om Top Gun te ruinen.....hij was qua exterieur niet goed genoeg om vaderpaard te zijn. Ondanks zijn toen ook al aanwezige springtalent.

Vandaar dat ik geen heil zie in klonen. Als het origineel als 3 jarige het niet in zich had om dekhengst te worden dan ook de kloon niet.

Overigens stond Grannus niet bekend om het leveren van mooie paarden.

maar wel goede paarden en daar gaat het in de springsport om en mooi is zowieso een onomschrijflijk begrip ..
verder weten we niet waarom Top gun geruind is , dat hoeft helemaal niet te betekenen dat hij qua exterieur niet goed genoeg was :n

er is al veel commnetaar gekomen op de klonen maar ik moet toegeven de 3 klonen van zangersheide die nu in de sport uitkomen zijn echt stuk voor stuk heel kwaliteitsvolle springpaarden en dat maakt toch dat voor mezelf dan -ik er niet meer zo negatief tegenover sta ..maar de kloon zelf moet me wel aanstaan ( die van ET bvb heb ik helemaal niks mee )

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 17:53

Dat is wat mij bij klonen ook fascineert. Iedere ingreep die geboekt wordt in de voortplanting kan op negativiteit rekenen. Kunstmatige inseminatie, embryotransplantie, abortus, al deze fenomenen konden en kunnen rekenen op heel wat tegenstanders. En toch moet erkend worden dat het daarenboven ook vele voordelen heeft. Dus wie weet is binnen een aantal decennia klonen zo een gemeengoed geworden, dat men het gek vindt dat "wij" er toen tegen waren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-14 18:59

Ik vind klonen nog een heel ander verhaal dan KI, ET enz. En moeten we echt alles willen doen wat mogelijk is?