Dujardin: "Ik prefereer Nederlandse paarden" [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 13:35

Maaik, mijn reactie sloeg niet zo zeer op topruiters (spreek nu even voor mezelf), maar ken genoeg verhalen van ruiters die hun paard niet buiten laten komen.
Lees voor de grap maar eens globaal dit topic door: [VSW] Paarden die altijd op stal staan?
Dan snap je misschien waarom ik hoop dat vele het voorbeeld van Dujardin volgen :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:10

Ik weet alleen van de topruiters, dat bij Imke, Sunrise wel een paar uur per dag in de wei stond en dat ze werd uitgereden op de renbaan. Ook weet ik dat Adelinde, Parzival wel op het landgoed uitrijdt. En ja, ook Anky reed Salinero wel buiten over het zandpad achter hun stal. Maar verder? Niet hele dagen buiten zoals bij Carl. Dat heb ik bij de topruiters in Nederland nog bij niemand gehoord en gezien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:22

Maaik schreef:
Wat ik me dan afvraag als ik al die bovenstaande reacties lees. Waar halen jullie de informatie vandaan dat Nederlandse toppaarden niet in de wei komen, niet op buitenrit gaan of de gehele dag met bandages om in de stal staan?

Ik werk zelf (internationaal) in de paarden en ben op verschillende grote stallen geweest en daar komen ook de toppaarden gewoon buiten, je moet alleen wel beseffen dat we in Nederland gemiddeld gezien niet zoveel weide hebben en de paarden daardoor niet de gehele/iedere dag buiten kunnen zijn, omdat er simpelweg nog meer paarden zijn die ook graag naar buiten willen. Daarnaast gaan die paarden ook lekker op buitenrit en worden ze vaak in- en uitgestapt in het bos.
En bandageren is vaak het laatste wat je 's avonds doet en het eerste wat je er 's morgens af haalt. Dusja dan zie je ze ook niet terug op het filmpje van Charlotte.

Ik heb helemaal niks tegen Charlotte, ze zijn een ontzettend mooi team, dus dit bericht is niet om haar af te kraken. Het gaat mij erom dat wij als Nederlanders veelal slecht over 'onze' ruiters/amazones praten, maar we half niet weten hoe het er daadwerkelijk op/in de stallen aan toe gaat! Ik kan natuurlijk niet praten over alle grote stallen in Nederland, er zullen vast een paar rotte appels tussen zitten, maar dat is in ieder land zo en we moeten dus ook niet alles naar een kant scheren.

Citaat:
MD stuurde ons recentelijk de volgende vraag: ”Waarom mogen de sportpaarden niet in de wei?”

Dit is het antwoord op haar vraag: ”Verschillende sportpaarden van Anky komen dagelijks in de wei zoals Nelson en Whiz. Voor de andere paarden is het risico echter te groot dat ze een blessure oplopen die hun sportcarrière teniet kan doen. Om ze toch het gevoel te geven dat ze in de wei staan, worden ze dagelijks een half uur aan de hand gegraasd op het weiland. Naast het grazen, komen de paarden nog eens 3 - 4 keer per dag uit hun stal, onder andere om te wandelen of om te trainen. Op die manier blijven de paard fris in het hoofd en hebben ze veel beweging.”

Ofwel: de toppers komen niet los op weide bij Anky, enkel de "gepensioneerde".
Dit komt trouwens van haar eigen site.

Van Gal kan ik even niks vinden.

xSlvna

Re: Dujardin: "Ik prefereer Nederlandse paarden" [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:28

Half uur grazen aan de hand en 3-4 keer wandelen/trainen voor 'veel beweging' en 'fris in het hoofd'? Serieus? Leven die onder een steen, krijgen die andere dingen geleerd over paarden? :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:29

tsja iets zegt dat het met het gemiddelde toppaard zo toch echt gaat.. En erger, ook met sommige basispaarden. :x

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:35

Er zijn genoeg stallen waar de paarden jaar in jaar uit 24/7 binnen staan, op wat enkele wandelingen per dag na.

Respect voor Dujardin, en ook maar 4 (dressuur)trainingen in de week, en 2 uitritten, paard presteert sjiek. Op die manier hou je het werken ook nog leuk voor het paard, zouden mensen eens in moeten zien. Zulke mensen zou ik eigenlijk mijn pony eens langs moeten brengen voor een maandje, super sjiek beest maar wel een met ballen 'en een eigen mening', die bijt en trapt de ruiter als je hem 24/7 opsluit, geen vrije beweging geeft en vooral te vaak herhaalt, geef hem eens ongelijk :+

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:09

Ayasha; hier citeer je een stukje over Anky, zoals ik in mijn vorige bericht aan gaf, er zullen altijd 'rotte appels' tussen zitten. Bij Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en Arjen Teeuwissen komen 'de toppers' gewoon buiten, van andere dressuur ruiters/amazones durf ik het niet te zeggen.

Ik denk dat veel particuliere paarden op een gemiddelde pensionstalling minder uit de stal komen (met name 's winters), in vergelijking met de 'topstallen'.

Vur: Hele dagen buiten vind ik ook wel lastig punt, wanneer jij 30 paarden hebt en 4 weides is dat gewoon onmogelijk. En veel paarden en weinig weides is toch vaak wel aan de orde in ons kleine kikkerlandje.

Ik ben echt een voorstander van de paarden zo lang en zo veel mogelijk op de weide, maar als je zelf in dit wereldje mee draait merk ik wel dat het vaak simpelweg niet mogelijk is, door teveel paarden, te weinig weide in combinatie met te weinig personeel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:15

Paarden van de Nederlandse dressuur toppers komen volgens mij ook regelmatig buiten. Bij Adelinde mogen ze los in de paddock, in de wei weet ik niet, en bij Edward had ik gelezen dat ze na een wedstrijd in de wei mogen om uit te razen, maar of ze ook elke dag gewoon naar buiten in de wei gaan weet ik niet.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:47

Ik vraag me toch werkelijk af of Undercover in de wei mag uitrazen. Ik kan het me niet voorstellen en geloof het pas als ik het zelf zie of hoor van Edward. }>
Met hele dagen buiten, bedoel ik een uur of 8. Dus zeg, gedurende de daguren. Ik weet dat vaak te veel paarden en te weinig grond een punt is, maar met kleinere weides of paddocks kun je vast wel iets doen. Maar goed. Van mij hoeven die toppaarden niet overdag voor langere tijd naar buiten op de wei, maar ik vind het gewoon prachtig dat Carl het wel doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:48

vur schreef:
Ik vraag me toch werkelijk af of Undercover in de wei mag uitrazen. Ik kan het me niet voorstellen en geloof het pas als ik het zelf zie of hoor van Edward. }>
Met hele dagen buiten, bedoel ik een uur of 8. Dus zeg, gedurende de daguren. Ik weet dat vaak te veel paarden en te weinig grond een punt is, maar met kleinere weides of paddocks kun je vast wel iets doen. Maar goed. Van mij hoeven die toppaarden niet overdag voor langere tijd naar buiten op de wei, maar ik vind het gewoon prachtig dat Carl het wel doet.

http://www.edwardgal.nl/nl/nieuws/60-gl ... r-munchen-
Officiële site van Edward...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:51

Nou, dat is dan toch heel mooi. :j

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:54

Op de facebook-pagina van Glock komen regelmatig foto's voorbij waar de paarden in de wei staan :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 15:56

_Judith schreef:
Op de facebook-pagina van Glock komen regelmatig foto's voorbij waar de paarden in de wei staan :)

Dat begrijp ik, maar het ging me specifiek ook over de toppaarden. Maar ik weet het nu.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:19

Maaik schreef:
Ayasha; hier citeer je een stukje over Anky, zoals ik in mijn vorige bericht aan gaf, er zullen altijd 'rotte appels' tussen zitten. Bij Edward Gal, Hans Peter Minderhoud en Arjen Teeuwissen komen 'de toppers' gewoon buiten, van andere dressuur ruiters/amazones durf ik het niet te zeggen.

Ik denk dat veel particuliere paarden op een gemiddelde pensionstalling minder uit de stal komen (met name 's winters), in vergelijking met de 'topstallen'.

Vur: Hele dagen buiten vind ik ook wel lastig punt, wanneer jij 30 paarden hebt en 4 weides is dat gewoon onmogelijk. En veel paarden en weinig weides is toch vaak wel aan de orde in ons kleine kikkerlandje.

Ik ben echt een voorstander van de paarden zo lang en zo veel mogelijk op de weide, maar als je zelf in dit wereldje mee draait merk ik wel dat het vaak simpelweg niet mogelijk is, door teveel paarden, te weinig weide in combinatie met te weinig personeel.
Ik ben beniewd waar jij je info vandaan haalt, want deze klopt niet :=.

_Judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 16:29

vur schreef:
_Judith schreef:

Dat begrijp ik, maar het ging me specifiek ook over de toppaarden. Maar ik weet het nu.

Ik had jouw berichtje helemaal gemist :') Was niet specifiek naar jou gericht :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 17:14

_Judith schreef:

Dat begrijp ik, maar het ging me specifiek ook over de toppaarden. Maar ik weet het nu.[/quote]

Ik had jouw berichtje helemaal gemist :') Was niet specifiek naar jou gericht :)[/quote]

O, dan was het toeval. Maar even goed bedankt voor de link, want die info had ik nog gemist. ;) (quote verprutst :o )

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:46

Ben groot fan van Charlotte en Carl!
Wat een vakmensen en liefde voor paarden. Als geen ander weten deze toppers het goede voorbeeld te geven over het 'happy atlete' principe. Respect!

En om even terug te komen op een hierboven gegeven reactie. De foto's wat je ziet van top paarden in de wei. ..zijn ook vaak gemaakt voor een leuk foto momentje :-D
Het zal wel aan mij liggen maar ik heb werkelijk geen idee en weet niet wat de toegevoegde waarde is om een paard met bandages in de stal te laten staan (zonder dat er een blessure geconstateerd is)
Iemand die hierop een antwoord kan geven?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 21:54

Poeh, Charlotte kan rustig slapen..: Ze is 1 van de weinige paardensporters die door bokt goedgekeurd worden :D

Maar inderdaad, ze is een zeer goede ruiter met een prachtig paard :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 10:13

frieske schreef:
Wat een vakmensen en liefde voor paarden. Als geen ander weten deze toppers het goede voorbeeld te geven over het 'happy atlete' principe. Respect!

En om even terug te komen op een hierboven gegeven reactie. De foto's wat je ziet van top paarden in de wei. ..zijn ook vaak gemaakt voor een leuk foto momentje :-D
Het zal wel aan mij liggen maar ik heb werkelijk geen idee en weet niet wat de toegevoegde waarde is om een paard met bandages in de stal te laten staan (zonder dat er een blessure geconstateerd is)

Een stalbandage kan ervoor zorgen dat de benen mooi dun blijven..overigens ga er maar vanuit dat de meeste NL toppaarden echt niet een paar uur per dag in de wei lopen. Mischien als ze geluk hebben een uurtje per week..

frieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:26

Elisa2 schreef:
frieske schreef:

Een stalbandage kan ervoor zorgen dat de benen mooi dun blijven..overigens ga er maar vanuit dat de meeste NL toppaarden echt niet een paar uur per dag in de wei lopen. Mischien als ze geluk hebben een uurtje per week..

Dankjewel voor je reactie!

Wat die bandages betreft, worden de pezen daar niet juist weker van?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:32

Stalbandages gebruiken ze vanwege de druk die op de bloedvaten wordt uitgeoefend. De doorbloeding en dus de afvoer van afvalstoffen (vocht) wordt zo wat meer gestimuleerd. Zo blijven de benen mooi dun en lopen ze niet op. Hetzelfde effect krijg je trouwens als je ze na het rijden op de wei zet. De beweging zorgt ook voor een betere afvoer en dus voor dunnen benen. Meestal koelen ze de benen eerst voordat ze de stalbandages omdoen.