Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:25

mebianca schreef:
Straks moeten wij allemaal betalen omdat er ruiters zijn die te beroerd zijn om de mest van hun paard op te ruimen. Je hebt toch op een gegeven moment wel door als je paard z’n behoefte moet doen. Hoeveel moeite is het dan om hem even de berm in te sturen. En mocht het wel op het pad terecht komen zorg maar dat je het op ruimt.

Ben ik het mee eens..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:34

Ik ga de mest heus niet overal opruimen hoor. Is het veilig dan keer ik nadien graag terug met een schepje en eventueel poepzak, maar ligt dat net naast een weg waar je noodgedwongen langs met en ze net je broek niet uitrijden, nou laat maar liggen dan! Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt dat ik me omver laat racen terwijl ik kak sta te kuisen.

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:53

Varekaj schreef:
Ik ga de mest heus niet overal opruimen hoor. Is het veilig dan keer ik nadien graag terug met een schepje en eventueel poepzak, maar ligt dat net naast een weg waar je noodgedwongen langs met en ze net je broek niet uitrijden, nou laat maar liggen dan! Geen haar op m'n hoofd die eraan denkt dat ik me omver laat racen terwijl ik kak sta te kuisen.

dat staat er toch ook als het langs de weg ligt = berm lijkt het mij voor niemand een probleem. Maar sommige ruiters laten een enorme hoop midden op het fietspad liggen. Dan kan ik me voorstellen dat alle fietsers / auto's etc. geen zin in hebben om er dwars doorheen te crossen.

chamion
Huisheks

Re: Paardenpoep in Broekpolder onderwerp van discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 14:58

Mmm lastig. Ik kan met mijn warmbloed paarden die ik bij rij meestal wel hekken open en dicht doen (gewoon omdat ik dit kan oefenen op het terrein want daar hebben ze hekken neergezet) Echter met de Shire gaan we dat niet redden. Hij is ruim 2.05 dan moet ik zo enorm aan hem hangen dat hij in protest gaat lopen. Ik kan wel afstappen en weer op stappen op het terrein maar in het bos niet. Dan moeten ze echt opstap boomstammen neerzetten zodat je gelijk kan opstappen na dat je door het hek bent gekomen.

En verder, wie zou er terug gaan naar de plek waar je paard gemest heeft? Denk niemand (of het moet vlak bi stal/huis zijn gebeurd) Onderweg, afhankelijk van waar mijn paard gemest heeft stap ik af en schop het de bosjes/gras in, gebeurt het in buiten gebied waar nauwelijks mensen zijn laat ik het gewoon liggen. 1 goede regenbui en het is weggespoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:03

De bermen hier zijn vaak zo smal dat je er te paard niet eens op kan, ook nog omdat ze daar dan van die plastic paaltjes in neerpoten om de rand van de weg aan te geven. Nou zijn dat ook de banen waar je amper iemand ziet op het fietspad, gewoon omdat er teveel risico is dat je van de weg geplukt wordt door eentje met overdreven snelheid.

Dat poep storend kan zijn, akkoord. Maar wat doe je dan als je nou gewoon zo'n drukke 80-weg over moet, en je paard laat bij het oversteken net wat vallen. Is het dan redelijk om van een ruiter te verwachten dat die gaat afstappen om de poep naar de kant te schuiven? Je staat immers midden in een rijvak. Me dunkt dat een motorrijder een hoop ook sneller ziet liggen dan de overgebleven natte vlek na het wegschuiven.

Op ruiterpaden vind ik poep niet zo storend, daar zijn het ruiterpaden voor. Het is wat anders wanneer wandelaars en fietsers/mountainbikers daarover gaan klagen, want die hebben op een ruiterpad in principe ook weer niks te zoeken.

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:30

Wat een gedoe zeg , Ik heb dit verhaal samen met een vriendin van mij en de krant laten plaatsen. het is levensgevaarlijk als jij met je paard/pony over een ruiterpad in volle galop(wat tevens mag op een ruiterpad) dendert en daar kruist jou pad ineens een fietser(Mountainbiker). ik wil niet weten wat er met de fietser , mijn paard en mezelf gebeurd als dit in botsing komt! helaas beschikt mijn pony niet over een handrem, heb ik een opgevoed paard die als hij eenmaal buiten is toch wel eens behoorlijk pittig kan zijn ookal is het een haflinger .

Laat iedereen in zijn waarde , en sommige mensen zullen misschien wel een hekje open kunnen doen maar de meeste ins ons geval niet!

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:30

Sowieso laat ik mijn paard in de berm poepen.
Lusitana, waarom is het een gunst? Ik begrijp dat niet helemaal. Ruiters mogen er toch gewoon komen? Het is een recreatiegebied met ruiterpaden. Onbegaanbare ruiterpaden, helaas.
Ze worden nog onbegaanbaarder door crossfietsers en soms zelfs crossmotoren, die daar helemaal niet mogen komen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:31

En dan heb ik het nog niet over de loslopende honden die vrolijk naar je paard happen en niet naar de baas luisteren....maar dat zal overal een probleem kunnen zijn.

uvando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:34

Jetta schreef:
En dan heb ik het nog niet over de loslopende honden die vrolijk naar je paard happen en niet naar de baas luisteren....maar dat zal overal een probleem kunnen zijn.

dat klopt maar dat probleem vindt ik nog niet eens zo erg want het blijven dieren , mijn paard luistert ook niet altijd. het feit dat het in dit geval over de mountainbikers gaat die ons pad kruisen waardoor wij in frontale botsing komen daar gaat het uiteindelijk om!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 15:39

Honden die naar andere dieren happen vind ik wel degelijk een probleem hoor. Je dier hoort niet te happen, ik zorg er toch ook voor dat mijn merrie niet trapt in het verkeer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:00

Pittig of niet, je moet je paard hoe dan ook onder controle hebben. Het zou maar mooi zijn moest iedereen in het wilde weg gaan rondracen te paard op een ruiterpad "omdat het een ruiterpad is". Nee, daar hoor je je ook netjes te gedragen vind ik persoonlijk. Het is niet de schuld van de mountainbiker dat hij jullie pad moet kruisen als zijn route nou eenmaal zo is aangelegd. Dan moet je bij de betreffende instantie gaan klagen daarover en niet zeiken dat ze jullie pad kruisen. Ik zou allang blij zijn dat er überhaupt aparte stukken voorzien zijn.

Als je op een recht galoppad een ruiter tegenkomt in de andere richting moet je ook vertragen, of ga je soms vol gas naar elkaar toe sprinten onder het mom "mijn paard is pittig buiten". Ja, de mijne is ook wakkerder wanneer ik er de baan mee opga, maar ik kan hem ten alle tijden wel controleren. Iemand op een fietspad moet toch ook steeds rekening houden met auto's die kunnen afslaan? Moet die dan ook zeggen "hey rot op jij hoort hier niet, ik had nu eens lekker vaart"? Zou wat worden dan. Zo'n kruispunten zijn vaak zat aangegeven en als je het terrein kent, is het dan zo'n moeite om daar rekening mee te houden? Wil je echt ongelimiteerd vol gas gaan, zoek dan een drafbaan of galopbaan op.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:02

ik zou allang blij zijn als er hier een ruiterpad was :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:08

Ik ook :P Dan vind ik het ook maar kleine moeite om te zorgen dat je paard weet dat het zich ook buiten netjes moet gedragen en dat je ook even rekening houdt met anderen. Een wandelaar of mountainbiker op je pad zelf, die dender ik ook voorbij. Maar is het er nou eentje die gewoon evengoed een uitgestippelde route volgt en toevallig kruist, wie ben ik dan om daar moeilijk over te gaan doen?

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:20

ik denk dat er een heel groot verschil is tussen een pittig paard en vol gas over een ruiterpad race zonder op of om te kijken ... tuurlijk kan je je met een pittig paard aan de regels houden maar je paard naast een hek een geruime tijd stil laten om het te openen is toch denk ik een heel ander verhaal, helemaal als je paard al doodsbang is voor de hekken.

daarnaast zijn er ook ruiters die juist voor deze manege hebben gekozen omdat het gelegen is naast een natuurgebied en daarom genoeg buitenrij mogelijkheden zijn/waren.

dus dit laatste is denk ik een keus van jezelf ...

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:29

en daarnaast denk ik dat er inderdaad genoeg ruiters zijn die moeilijk doen om het feit dat er ineens een mountainbiker uit de bosjes verschijnt. Omdat dit gewoonweg gevaarlijk is, paarden rennen weg, maken ongecontroleerde bewegingen of er komt een botsing met fiets en paard. ik denk dat geen enkel paardeneigenaar hierop zit te wachten, de mountainbikers zelf kunnen hier ook niks aandoen (behalve beter uit hun doppen kijken) maar het lijkt erop dat de gemeente de mountainbike paden klakkeloos hebben aangelegd zonder rekening met de ruiterpaden te houden (de ruiterpaden lagen er al eerder). tevens is het enige pad die ruimte bied voor een sprintje zo'n 4 x onderbroken waardoor een sprintje treken nu dus nergens meer mogelijk is. Uit de ruimte die beschikbaar is gesteld voor de moutainbikers blijkt ook wel dat de gemeente een lichte (lees zware) voorkeur heeft voor deze sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:41

Hangt het ook niet samen met de beheerders van het natuurgebied, dat die liever een smal mountainbikepad zien dan een breed ruiterpad? Waarom moet alleen de mountainbiker uit zijn doppen kijken en rekening houden met de ruiters, en niet andersom? Jouw paard kan schrikken, die fietser ook hoor. Zeker als je een sprintje trekt en ineens zijn pad kruist waarbij hij jou niet tijdig zag aankomen. Als je aan zo'n kruising komt is het gewoon fatsoen dat je beide gaat vertragen en kijken, toch?

Wie weet is het pad aangelegd voor een rustig ritje te paard, en niet voor sprintjes. Er lopen daar nog dieren blijkbaar, hoe vinden die het wanneer er plots een paard in galop voorbij komt? Voor hen geldt ook het instinct gevaar= rennen. Wie weet (kans is uiterst klein, maar goed) is daar net over nagedacht, en hebben de aanleggers het expres zo gedaan, omdat je dan voor alles en iedereen in dat gebied de rust kan bewaren.
Zat genoeg gehad dat ik galopje doe naast een weide met koeien en dat die vrolijk mee gaan rennen en hupsen. Stel je dat eens voor als mountainbiker, eerst zie je een paard aankomen en een seconde erna een bende vrolijke koeien die ook jouw kant uit stormen. Dan peer ik 'm ook hoor, paard of niet :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:47

Jetta schreef:
Sowieso laat ik mijn paard in de berm poepen.
Lusitana, waarom is het een gunst? Ik begrijp dat niet helemaal. Ruiters mogen er toch gewoon komen? Het is een recreatiegebied met ruiterpaden. Onbegaanbare ruiterpaden, helaas.
Ze worden nog onbegaanbaarder door crossfietsers en soms zelfs crossmotoren, die daar helemaal niet mogen komen.

Het is een gunst omdat landeigenaren (dus ok je ontwikkelaars van recreatiegebieden) niet verplicht zijn om hun terrein open te stellen voor ruiters. Als ze dat wel doen en zelfs ruiterpaden aanleggen, moeten wij als ruiters daar DANKBAAR om zijn, en niet klagen.
Je hebt alleen maar plichten op de grond van een ander, geen rechten.
Als er problemen zijn, kun je dat overleggen op een normale manier.
Je mag officieel niet op het voet- of fietspad, dus als het gedoogd wordt is het al heel wat en ik zou dus blij zijn als ik alleen maar even de poep van mijn paard even aan de kant moest schoppen ipv een verhaal op gaan hangen over hoog in het bloed staande paarden en weet ik het wat.

Dat "onbegaanbaar" neem ik ook met een schep zout, want een paard kan alle ondergronden aan. Alleen moet je als ruiter wel je gang aanpassen.

Crossmotoren (en quads) zijn idd een groot probleem en daar zou gewoon strenger op gecontroleerd moeten worden. Een paar bekeuringen links en rechts of in beslagname zou gemoegmoeten zijn om het te ontmoedigen.

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:48

dat is een punt, maar de ruiterpaden zijn voor mountainbikers eerder te herkennen aangezien zij zelf uit de bosjes gesjeesd komen en het ruiterpad zo'n 1,5 meter breed is en daarnaast beschikken zij over een handrem en is mijn remafstand toch wel wat langer en zijn paarden een levens wezen en fietsen niet, dus in dat opzicht vind ik dat zij wel wat meer rekening met de paarden mogen houden dan wij ruiters met hun fietsen :).
De koeien die er lopen staan op een ander stuk en niet langs het lange zandpad waar ik het over heb dus die kunnen niet gezellig mee rennen, daarnaast zijn er dan nog loslopende honden die niet los horen te lopen, deze dienen in de polder aangelijnd te zijn.. dus dat te gaat heb ik iets van eigen schuld dikke bult :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 16:58

Waarom is jouw sprintje zo belangrijk? Of beter, een ongestoord sprintje?
Gewoon rekening houden met elkaar en controle houden.
Als je dat niet kunt of wilt pak je beter de trailer en ga je naar een verlaten strand ofzo.

De makkelijke oplossing is geen ruiters meer toelaten....en dat gaat gebeuren als er overlast blijft en men bovendien nog klaagt.

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:05

en verhaal ophangen over hoog in het bloed staande paarden?? voorheen stonden er geen hekken om de polder en kon iedereen normaal een buitenrit maken. ik heb zelf een nrps-er die ik echt wel terug krijg en kan controleren maar stil staan en BLIJVEN stilstaan met een opgewonden en enthousiast paard is toch wel erg lastig aangezien ik geen zin heb om aan een hek te hangen terwijl mijn paard ervandoor gaat. dan zou ik nog kunnen afstappen en een kwartier er over doen om er weer op te komen, is ook nog niet echt een probleem, maar wel als je dit om de 50/100 meter weer moet doen. En ik heb de afgelopen 12 jaar haar echt wel proberen te leren stil staan, maar dit is me met geen mogelijkheid gelukt (niet tijdens een buitenrit in de broekpolder tenminste). paarden worden ook geboren met een karakter :)

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:07

nou een sprintje trekken is op zn tijd wel goed voor een in het hoog bloed staand paard ( kan ze der energie ook een keertje kwijt) maar zoals je net als zei, de trailer pakken is nu nog de enige oplossing hiervoor :)

en zoals ik hiervoor al zei hebben sommige onder ons in het verleden de manege gekozen mede door de buitenrij mogelijkheden die ons nu toch wel worden beperkt. En hadden zij toen misschien net zo goed een andere manege kunnen kiezen die dichtbij het strand ligt o.i.d.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 24-01-14 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, Editknop gebruiken ajb

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:14

}> in de gemeente waar ik woon is het al sinds een aantal jaren verplicht de poep op te ruimen.
als je het niet doet kunnen ze een boete uitschrijven.
gelukkig poept mijn paard onderweg bijna nooit dat scheelt;-)
als het in de polder gebeurd vind ik het ook wel een beetje onzin, maar als het bij mensen voor de deur ligt, ga ik later terug om het op te ruimen
Dit alles is in gang gezet omdat er ook veel klachten waren over poep op het fietspad, vooral in de buurt van een pensionstal, die er verder niets aan deed.
dankzij hen zijn wij nu allemaal de dupe
Verder doen ze in onze gemeente ook al moeilijk over het buitenrijden in het recreatiegebied, er namelijk één ruiterpad vastgesteld (niet aangelegd, want er staan alleen palen in de grond om aan te geven hoe het pad loopt) en dat ruiterpad is zeker wel 5 km , ja daar moeten we echt blij mee zijn......
het overige bos is verboden voor paarden en daar loopt ook een boswachter die bekeuringen uitdeelt.
Dus het is toch een kwestie van alle partijen tevreden zien te houden en oplossingen bedenken, anders volgen er misschien wel maatregelen waar je helemaal niet blij mee bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:15

Inderdaad. Ik heb op deze manege stage gelopen en een hoop staan er onder andere vanwege het uitrijgebied. Dit is gewoon een grote klantentrekker omdat het buiten de rottige ruiterpaden wél een heel mooi gebied is en je kan echt letterlijk vanaf de stal het rijgebied inrijden en echt fijne kilometers maken.

Ik sta ook onder andere op mijn huidige stal omdat het rijgebied daar zo mooi en fijn is, alleen is niet overal ruiterpad en moet ik een stukje fietspad mee pakken. En dan rijd ik cht wel aan het randje maar die achterlijke wielrenners die bijna op m'n pony inrijden kunnen ook geen vriendelijk bedankje verwachten hoor. Ik rijd echt wel aan het zijkantje van het fietspad dan of zo nodig in de berm als dat mogelijk is, maar wel met mijn zweep iets uitgestoken zodat ze in ieder geval een klein beetje afstand houden..

benzie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:20

et trucje met de zweep is mijn idd ook bekend ! veel mountainbikers en ook wielrenners hebben totaal geen inzicht in het gedrag van paarden, maar o wee als het wat gebeurd hebben wij ruiters het gedaan. het lijkt ook wel of het een uitdaging is om zo min mogelijk te remmen tijdens het fietsen, wat ik erg ongepast vind in een recreatie gebied. Ik zie dat er naast ruiters ook vaak mensen in een rolstoel, wandelaars en oudere fietsers worden nageroepen of uitgescholden omdat zij niet op tij aan de kantgaan voor een peleton wielrenners

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 17:21

Kreeg het vorige keer zelfs op m'n boterham dat ik langs zo'n heel peleton fietste, want ze waren wel aan het trainen ja.

Ja prima dat jullie aan pieken en dalen doen in jullie training, maar ik wil gewoon snel bij m'n paard komen en als ik dan achter een hele sliert aan moet karren op een slakkentempo omdat zij toevallig een rustig stuk doen, dan fiets ik er wel even langs en dan kar ik wel even door. Gillen joh, want ik bracht iedereen door de war. Ja en, niet mijn probleem.