KVTH hengstenkeuring levert zes nieuwe hengsten op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

izzy1985

Re: KVTH hengstenkeuring levert zes nieuwe hengsten op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:45

Sorry maar heel dit forum staat vol met topics van ' in de krul' gereden paarden en dat is geen mishandeling?

Ik verdedig dit trouwens niet, maar ik heb wel respect voor de mensen die zich in zetten om het ras te behouden!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:48

Er zijn meer dan genoeg fokkers die de staarten eraan laten, dus het ras blijft behouden, no worries......

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:17

Grit schreef:
Absurd dat keurmeesters het in stand houden en nederland er geen radicalere acties op zet :\

Nogmaals....als er een goedgebouwd; goed lopend paard met prachtige gangen met staart op een keuring komt wat beter presteert dan een kortstaart wordt deze zeker boven de kortstaart gezet door de keurmeesters!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:18

Als je dan zelf weet dat buitenom de keuring al steeds meer langstaarten zijn, snap ik niet waarom het steeds aangestipt moet worden dat op de foto's en keuring nog kortstaarten te zien zijn. Naar mijn mening erg kortzichtige opmerkingen continu.

Alsof er helemaal geen verandering plaats vind terwijl dat wel degelijk is.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:37

Dat we blij moeten zijn dat mensen kortstaarten fokken ter behoud van het ras ben ik niet blij mee, dat vind ik enkel triest, dat dat kennelijk nodig is...
In mijn ogen is het heel simpel: als het stamboek nou eens ballen heeft en gewoon zegt; paarden geboren na .... Mogen zonder staart niet op de keuring verschijnen...
Klaar is Klara.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 10:45

LadyMadonna schreef:
Dat we blij moeten zijn dat mensen kortstaarten fokken ter behoud van het ras ben ik niet blij mee, dat vind ik enkel triest, dat dat kennelijk nodig is...
In mijn ogen is het heel simpel: als het stamboek nou eens ballen heeft en gewoon zegt; paarden geboren na .... Mogen zonder staart niet op de keuring verschijnen...
Klaar is Klara.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:00

Ok, en hier gaat het mis!
Blij zijn met mensen die de trekpaarden fokkerij in stand houden is iets anders dan blij zijn met de mensen die kortstaarten fokken.
Daarnaast fok je die niet maar maak je die!

Maar zo kunnen we wel uren doorgaan denk ik, ik keur het niet goed maar om in ieder trekpaard topic het blokstaarten aan te halen vind ik echt overbodig!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:03

Dat vind jij overbodig, anderen niet.
Ik vind het gewoon van de zotte dat anno 2014 een stamboek het omzeilen van de wet in de hand werkt, terwijl het zo eenvoudig op te lossen is...
Elk jaar na de hk gaat er ook weer een mailtje naar het stamboek met de vraag waaróm...

Een duidelijk antwoord blijft echter uit...

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:29

Maar door dit in elk topic met trekpaarden met korte staart opnieuw aan te kaarten veranderen jullie er toch feitelijk NIETS aan!

Geef mij eens aan, wat je bereikt met in dit topic het feit dat couperen verboden is, dierenmishandeling is, etc. steeds maar opnieuw te benomen? Gebeurt het hierdoor niet meer??

Ik ben zeker geen voorstander van het couperen en verdedig het ook niet! Ik zou alleen graag willen weten wat het feitelijke nut ervan is, steeds in elk topicet kortstaart trekpaarden opnieuw erover te beginnen. Als bijvoorbeeld alle voorstanders van natuurlijk bekappen dat gaan doen in elk topic waarbij ze hoefijzers zien, blijft er toch geen leuk en respectvol topic meer over?!

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:35

Cindyrella schreef:
Maar door dit in elk topic met trekpaarden met korte staart opnieuw aan te kaarten veranderen jullie er toch feitelijk NIETS aan!

Geef mij eens aan, wat je bereikt met in dit topic het feit dat couperen verboden is, dierenmishandeling is, etc. steeds maar opnieuw te benomen? Gebeurt het hierdoor niet meer??

Ik ben zeker geen voorstander van het couperen en verdedig het ook niet! Ik zou alleen graag willen weten wat het feitelijke nut ervan is, steeds in elk topicet kortstaart trekpaarden opnieuw erover te beginnen. Als bijvoorbeeld alle voorstanders van natuurlijk bekappen dat gaan doen in elk topic waarbij ze hoefijzers zien, blijft er toch geen leuk en respectvol topic meer over?!

Ik denk dat dit het feit is dat natuurlijk bekappen niet met de wet verboden is, en staart couperen wel. Hier vallen mensen natuurlijk ontzettend over. Ikzelf zit niet in de trekpaardenwereld en heb bijvoorbeeld pas vandaag door dit topic geleerd dat op de officiële keuring gecoupeerde paarden gewoon worden toegestaan. Dat vind ik nogal bizar eerlijk gezegd! en ik snap dat mensen hier hun mening over willen uitspreken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 11:45

Het gaat niet om of bij wet verboden is ja of nee.

Het gaat erom dat die staarten couperen dierenmishandeling is!

Welke mongolen gaan nou zonder enige vorm aan reden lichaamsdelen amputeren? Anno 2014? Waar slaat dat op? En dan zichzelf nog dierenliefhebbers noemen?

Belachelijk dat het stamboek die dieren nog goedkeurt. Als ze daar mee stoppen, hebben we over een aantal jaar gewoon weer paarden MET staart. Stuk mooier, en beter voor het dier, probleem opgelost.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:11

Ik wil deze discussie nog wel eens aangaan op het moment dat paardrijden bij de wet verboden gaat worden!

Want in feite is dit ook een vorm van uitbuiting en mishandeling!

Een positieve discussie over het trekpaard als paard zijnde zou wat mij betreft meer welkom zijn, een ieder die het nodig vind om het blokstaarten aan te halen en zo het trekpaard weer in de negatieve kijker te zetten wil ik vragen zich direct te richten naar degene die hier verantwoordelijk voor is of in een discussie topic wat exact hierover gaat maar niet in een topic over het trekpaard en de fokkerij in het algemeen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 12:22

Ach, moet je eens in een topic over de rensport kijken....
Ik snap je enerzijds wel hoor, maar anderzijds is en blijft dit een discussie forum, en als er dan weer een zo goed als staartloze keuring is, zet ik gewoon ernstige twijfels bij de kvth.... Waar in net trouwens het volgende van krijg:
Graag verwijs ik u voor de beantwoording van uw vraag naar ons communicatieplan op onze website www.kvth.nl. Hierin zijn de mogelijkheden van onze vereniging volledig omschreven en toegelicht.

:?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:26

yvje86 schreef:
Grit schreef:
Absurd dat keurmeesters het in stand houden en nederland er geen radicalere acties op zet :\

Nogmaals....als er een goedgebouwd; goed lopend paard met prachtige gangen met staart op een keuring komt wat beter presteert dan een kortstaart wordt deze zeker boven de kortstaart gezet door de keurmeesters!

En nogmaals......, zoals ik al schreef is dit niet de ervaring van mensen die al 20-40 jaar fokken en een keer andere resultaten behalen met hun paarden met staart in dezelfde foklijnen. Wat natuurlijk totale toeval kan zijn....... :+

Ik snap dat deze discussie inderdaad niet overal de kop op hoeft te steken. Maakt er iemand een topic aan van een wedstrijddag of wat dan ook, waar ze toevallig op staan, okay, laat maar gaan.

Hier vind ik de discussie zeker op zijn plek, we hebben het hier over een rijtje van zo'n 30 trekpaarden onder elkaar, allemaal als beste uit de bus in hun categorie. En allemaal (!) zonder staart en dan beweren dat de keurmeesters niks in stand houden en degene met staart allemaal (!) kwalitatief minder waren.
Uh nee, dan ben je niet geloofwaardig meer :n

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 22:47

yvje86 schreef:
Grit schreef:

Citaat:

En nogmaals......, zoals ik al schreef is dit niet de ervaring van mensen die al 20-40 jaar fokken en een keer andere resultaten behalen met hun paarden met staart in dezelfde foklijnen. Wat natuurlijk totale toeval kan zijn

ik kom al jaren 3x per week bij en man die door heel Nederland actief is als keurmeester. Ik heb hem een eerlijk antwoord gevraagd en hij heeft mij gezegd dat zodra er een langstaart beter is dan een kortstaart ze deze echt wel hoger zouden zetten. Maar dat is vaak niet het geval.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:32

Dus jij denkt echt dat er niet een langstaarter beter was in die hele lange rij? Dat vind jij niet erg toevallig?

Maar ik val in herhaling, dat heeft ook geen nut. Geloof wat je wilt geloven.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 09:42

Maar waarom zou een langstaart slechter zijn? Is dat door de fokkers die kiezen niet te blokstaarten, die andere lijnen kiezen of?