Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:48

Ayasha schreef:
Amaris schreef:

Ik vind eigenlijk jouw opmerking vooral heel "snugger" _O-

Niet gehinderd door enige kennis.... O:) ;)

Ohja sorry -O-

Ik liet me weer gaan :')

Ayasha
Blogger

Re: Amazone door paard in vuur geworpen bij reinigingsritueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:49

Niet de jouwe, de persoon waar je op reageert. ;)
Hoewel het boze oog meestal aan de islam gelinkt wordt, kent vrijwel elke religie 'm wel.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:51

Wat een raar ritueel, vind het ook erg raar om te zien.
Het lijkt echt een enorm vuur in het filmpje.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 14:51

oohhh hahahaha!

Ik dacht dat 'niet gehinderd door enige kennis' de vriendelijke versie was van 'niet zo heel "nugger"'

(en dat is natuurlijk ook zo, haha)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 14:59

Papegara schreef:
Wat een raar ritueel, vind het ook erg raar om te zien.
Het lijkt echt een enorm vuur in het filmpje.

het wordt steeds lager. Als het groot isb gaan ze er nog langs.

Overigens probeer ik info over het incident te vinden omdat er 1 bv meldt dat paard met amazone en al er in is gevallen. De foto lijkt op een struikeld paard.

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:02

Sorry hoor, maar ik vind dit weer zo'n belachelijk iets. Wellicht leren ze hier iets van, namelijk dat vuur gevaarlijk is ook voor paarden. Maar betwijfel sterk of dit erin gaat bij hun....

LuckyLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:06

Hmmm,,
rituelen
moet er zelf niet aan denken met men paardje duur het vuur te moeten..
maar als het voor hun werkt en ze worden er 'beter' van tja...

wel een eng idee om er dan af te vallen...

ze gaan en trouwens wel allemaal heel braaf doorheen,,,

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 15:14

DaphneR93 schreef:
Sorry hoor, maar ik vind dit weer zo'n belachelijk iets. Wellicht leren ze hier iets van, namelijk dat vuur gevaarlijk is ook voor paarden. Maar betwijfel sterk of dit erin gaat bij hun....

Voor de paarden? Voorlopig is hier een mens gewond geraakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:37

Christendom laat zich inspireren door de bijbel toch? nu ben ik nog niet eerder tegen gekomen in de bijbel dat men met paarden door het vuur heen rijdt om gereinigd te worden.

Ik ben zelf christen en hoewel ik enige Bijbelkennis heb maar het niet kan vinden vraag ik mij af of iemand een tekst vanuit de bijbel kan aanhalen waarop dit ritueel is gebaseerd.
Het boze oog zegt mij ook niets.
Ik zou het niet een Christelijk feest noemen maar een religieus feest.

Met je paard door het vuur rijden getuigd van enorme stommiteit of van een knap staaltje samenwerking tussen mens en paard.
Dat laatste lijkt mij w.b.t de geplaatste film.
Paarden zullen nooit van natura door het vuur gaan maar er omheen en paarden op zo'n gecontroleerde manier door het vuur laten lopen getuigd van vertrouwen tussen paard en ruiter.

Hopelijk hersteld de amazone goed van haar brandwonden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:06

Een ander pagina spreekt inderdaad over een heidense oorsprong, maar dat in de analen van de kerk te vinden is dat het als sinds de middeleeuwen wordt uitgevoerd.

Ze garanderen ze dat de paarden niet lijden omdat ze er aan gewend zijn (de meeste families doen het al generaties lang) en er is nog nooit eerder iets gebeurd.

Ze maken het hout nat zodat er meer rook is. De meeste rijden er langs, een enkeling laat zijn paard er door of over gaan, meestal met de armen gespreid. Er doen zeer weinig meiden aan mee.

Bewoners die verhuisd zijn, komen terug om er aan mee te doen.

Overigens komen er de laatste jaren wel protest groepen op af, maar die hebben het nog niet tegen kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:36

Ik weet alleen dat vrienden van mij voor een show paarden over vuur lieten springen en dat de benen met iets in gesmeerd werden met iets brandwerends,ook hun kleding was brandwerend.Ik vond het alsnog linke soep.
Maar goed ik ben een watje en al heel blij dat mijn paard langs een scoutsvuur gaat die hier zomers vaak onder het viaduct gemaakt word ,wat ik moet paseren omdat ik anders niet thuis kan komen.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:42

Ik zou niet spreken van een christelijk feest, maar inderdaad van een ritueel feest, of een katholiek feest wellicht. Binnen het christendom wordt St. Anthonius namelijk niet gevierd/herdacht of wat dan ook, dus wat dat betreft gaat dit nieuwsbericht een beetje mank in deze zin.

Maakt het niet minder erg voor de ruiter natuurlijk. Maar aan de andere kant: je kunt met zoiets toch wachten tot het een keer fout gaat? Het is immers letterlijk spelen met vuur...

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:44

Reinigingsritueel??

Heeft spanje anno 2014 nog geen douche dan?

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:03

Lusitana schreef:
DaphneR93 schreef:

Voor de paarden? Voorlopig is hier een mens gewond geraakt.

Uhh ja...... op wie denk je dat ik nog meer doel als ik zeg dat het OOK voor paarden gevaarlijk is? Blijft er in dit verhaal maar 1 iemand over namelijk zoals jij het noemt ''een mens''.

emilyxhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:46

Het is wel duidelijk dat de meningen erg zijn verdeeld.
laten we zeggen dat het heel erg is voor de amazone, en als het paard hierbij ook gewond is geraakt, het OOK verschrikkelijk voor het paard is. Dit is duidelijk niet het slimste ritueel wat er te vinden is, maar als dit is wat hun geloven dan doen ze maar lekker. Naar mijn denken zijn dit pro's want je paard door of over vuur heen sturen, doe je niet zomaar. ook zal er wel wat aan gedaan zijn om bijv. de benen van de paarden te beschermen. Zolang ze het hier weg houden, ga ik er geen energie in stoppen. :o

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 17:49

Jeetje zeg.. Dat die paarden dit gewoon doen, erg knap! Sneu voor het meisje.. Hoop dat ze er helemaal heel-huids bovenop komt. Is nou eenmaal niet het minst gevaarlijke ritueel. Alles brengt zo de nadelen met zich mee.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 18:13

Traditie of niet, maar deze mag wat mij betreft afgeschaft worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 18:37

Ingrid_92 schreef:
Ik zou niet spreken van een christelijk feest, maar inderdaad van een ritueel feest, of een katholiek feest wellicht. Binnen het christendom wordt St. Anthonius namelijk niet gevierd/herdacht of wat dan ook, dus wat dat betreft gaat dit nieuwsbericht een beetje mank in deze zin.

Ik heb het vertaald, het is geen bericht opgezet door mij.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:22

Nee ik snap het ;) was ook niet richting jou bedoeld maar meer richting de auteur van het originele nieuwsbericht.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:13

Ingrid_92 schreef:

Maakt het niet minder erg voor de ruiter natuurlijk. Maar aan de andere kant: je kunt met zoiets toch wachten tot het een keer fout gaat? Het is immers letterlijk spelen met vuur...

Welke heiligen gevierd worden hangt enorm van de plaats/land af.

Over heiligen gesproken...hoeveel st Nikolazen zijn er afgelopen jaar van een totaal hysterisch paard gevallen tijdens een intocht? :+
Zielug ook toch?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:20

'Snel' vuur voelt een paard weinig van en de rook en geur wennen ze aan.

Ik brand bijvoorbeeld de baardharen van de onderkaak weg bij de paarden die ik rijd en ook de varkensachtige haren die in de winter aan de (boven)benen groeien, brand ik weg. Sommige paarden vinden de geur, rook en geluid de eerste keer wat spannend, maar als ze het kennen reageren ze er niet meer op.
Zo zal het ook zijn met deze traditie, het vuur zal getraind worden en doet geen pijn als ze er snel doorheen lopen, omdat de vacht hen tegen de hitte beschermt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 20:42

jodi schreef:
Welke heiligen gevierd worden hangt enorm van de plaats/land af.

St Antonio wordt gevierd door Katholieken, dat was meer het punt. Dat het niet zozeer "christelijk" is, maar "Katholiek".

Hier in Portugal en met name zijn geboorteplaats Lissabon wordt het enorm groot gevierd.

De vreemde datum in Spanje heeft te maken met het feit dat Paus Pius de weet ik veel hoeveelste hem benoemd heeft tot een en ander van de kerk op die datumn.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 20-01-14 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 20:57

Een van de ruiters zegt zelf in het video: (vrij vertaald) "Natuurlijk laten wij het vuur geen van de paarden verbranden ... wij willen nooit dat zij verbrand worden."

Het is een ritueel ... net zoals velen ... die door de jaren misschien niet meer van deze tijd is maar waar veel waarde en betekenis aan wordt gehecht door mensen die het jaar in, jaar uit meemaken en wiens ouders het ook hebben meegemaakt.

Als er geen paarden worden verwond - en deze zie ik dan als onschuldige wezens en niet de mensen want daar is het eigen schuld dikke built! - wie ben ik om daarover commentaar te geven als ik niet de achtergrond en tradities van weet!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 21:10

Bij warm beslaan worden ze langer aan rook en hitte bloot gesteld...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 21:11

En daar wennen de meeste paarden ook gewoon aan...