Hardenberg: drie Gelderse hengsten door naar 3e bezichtiging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Hardenberg: drie Gelderse hengsten door naar 3e bezichtiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 23:49

Echt totaal niet mee eens. Ja dit zal vast de redenatie van de commissie zijn ja. Maar ik vind dat hij niet genoeg kwaliteit heeft in zn lopen en ik vind hem ook niet Gelders genoeg, hoewel hij een aansprekend front heeft. Zie er geen vaderdier in in de Gelderse richting.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:01

GJ9 schreef:
Echt totaal niet mee eens. Ja dit zal vast de redenatie van de commissie zijn ja. Maar ik vind dat hij niet genoeg kwaliteit heeft in zn lopen en ik vind hem ook niet Gelders genoeg, hoewel hij een aansprekend front heeft. Zie er geen vaderdier in in de Gelderse richting.

Hij zit ook nog niet in het verrichtingsonderzoek....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 00:08

Nee klopt maar gaat wel in Den Bosch rondje lopen als Gelders paard. Wat mij betreft dus onterecht maar dat zal inmiddels wel duidelijk zijn :D

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 08:13

Dus in zijn beweging was hij goed genoeg om bij de rijpaarden door te gaan? Maar hij is helaas voor de rijpaarden te Gelders qua type.
Sorry maar daar moet ik even om lachen. Want zijn bewegingen zijn niet goed en ik heb amper naar het achterbeen gekeken omdat ik door de voorhand was afgeleid.
Maar grote kans dat hij het haalt omdat een bepaald persoon uit de jury hem goed vindt. Dan is de keus toch makkelijk voor de merriehouders die het er niet mee eens zijn. Gewoon laten staan en niet gebruiken voor je merrie. Vind het sneu voor de eigenaren, denk niet dat ze dit voor ogen hadden voor hun hengst.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 10:27

anoukie88 schreef:
Dus in zijn beweging was hij goed genoeg om bij de rijpaarden door te gaan? Maar hij is helaas voor de rijpaarden te Gelders qua type.
Sorry maar daar moet ik even om lachen. Want zijn bewegingen zijn niet goed en ik heb amper naar het achterbeen gekeken omdat ik door de voorhand was afgeleid.
Maar grote kans dat hij het haalt omdat een bepaald persoon uit de jury hem goed vindt. Dan is de keus toch makkelijk voor de merriehouders die het er niet mee eens zijn. Gewoon laten staan en niet gebruiken voor je merrie. Vind het sneu voor de eigenaren, denk niet dat ze dit voor ogen hadden voor hun hengst.

Misschien moet je het hele topic even lezen....

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:10

Anouk geeft een reactie op Stoffel die beweert dat het een goed paard is met als extra kwaliteit dat hij Gelders is. Dus dat hij voor de dressuurpaarden ook goed genoeg was.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:36

In zijn type teveel gelders, oftewel hij is gewoon te zwaar/grof voor bij de rijpaarden, anders verwijs je zo'n dier met dat bloed niet naar de geldersen.
Denk dat het kwpn veel commentaar gaat krijgen over deze keuze.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 11:39

Als het enkel over te zwaar gaat... Bekijk dan Feel Good eens die afgelopen najaar GGK is. Dat is een dijk van een paard maar werd met super mooie cijfers ingeschreven bij de dressuurpaarden!

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:20

Janderegelaa, ik kan prima lezen. Het was idd een reactie op Stoffel wat volgens mij ook wel duidelijk was door mijn eerste vragende zin.
De reden komt zo idd ook raar over svdijk. Weet niet of je dit aan je leden kunt verkopen als reden waarom hij bij de Geldersen is aangeboden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:27

anoukie88 schreef:
Janderegelaa, ik kan prima lezen. Het was idd een reactie op Stoffel wat volgens mij ook wel duidelijk was door mijn eerste vragende zin.
De reden komt zo idd ook raar over svdijk. Weet niet of je dit aan je leden kunt verkopen als reden waarom hij bij de Geldersen is aangeboden.

Maar hij was bij de rijpaarden niet door...

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 12:52

Nee dat snap ik janderegelaa. Maar het gaat ovet het principe dat zijn type te Gelders was maar de beweging wel goed was. Maar dit vind ik een discutabel punt want hij is voor niet goed. Dus sowieso niet goed bij de rijpaarden en Geldersen in mijn ogen.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 21:59

Bijzonder dat het paard te Gelders zou zijn in zijn type en dat hij te zwaar/grof zou zijn voor de rijpaarden. Dit is een halfzusje van moeders kant, en deze dame staat op pony-ijzers en heeft een cob hoofdstel met een pony bitje :o. De rest van de familie is ook vrij fijntjes.

Alhoewel ik het leuk vind dat hij door is, begrijp ik de discussie wel. Zou deze afstamming niet perse als Gelders betitelen.

Overigens heeft de rest wel een sterk achterbeen alhoewel die van mij zeker in draf voor wat meer knie mocht hebben.

Afbeelding
Afbeelding

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:05

Ik vind de Charmeur x Flemming op de foto's die ik gezien heb wel Gelders tonen!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:32

Uit een ander topic:
ceasario schreef:
Lijkt me toch meer een Gelderspaard.

[ Afbeelding ]

En dit is Vic, zijn halfbroer.

susannevdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:33

Ja kwam inderdaad dat topic ook weer tegen waar inderdaad wel werd gesuggereerd dat Vic iets Gelders had ;-)

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 22:39

Dan heeft de Charmeur een Gelderser front. Maar beiden qua beenwerk en formaat weinig Gelders!

En als je de bloedlijnen induikt, wat zou hij dan toe te voegen hebben. Zet deze op een Koss (klein)dochter en daar komt echt geen Gelderse uit...
Als je bijv. ziet hoe chique en fijn en rijtypisch een Koss uit een Cabochon al wordt... als er via beide ouders een scheut rijpaardenbloed mee komt weet dat elkaar gauw te vinden!

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:24

Ik geef alleen maar aan wat de beweeg reden kan zijn geweest om de charmeur als gelders te keuren daarbij zie ik het iets positiever dan enkele andere die de gelderse richting meteen een afvalbak noemen. Natuurlijk hadden we liever gezien dat de Oscar x Parcival was overgeheveld echter wanneer die volgens de commisie niet goed genoeg is heeft dat geen zin het idee is dus zo gek nog niet.

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 08:40

GJ9 schreef:
Dan heeft de Charmeur een Gelderser front. Maar beiden qua beenwerk en formaat weinig Gelders!

En als je de bloedlijnen induikt, wat zou hij dan toe te voegen hebben. Zet deze op een Koss (klein)dochter en daar komt echt geen Gelderse uit...
Als je bijv. ziet hoe chique en fijn en rijtypisch een Koss uit een Cabochon al wordt... als er via beide ouders een scheut rijpaardenbloed mee komt weet dat elkaar gauw te vinden!

Er word niemand verplicht om een hengst te gebruiken, en als je een luxe gelderse merrie hebt en je wilt gelders fokken hoef je ok niet naar Chablis, er zijn echter genoeg gelderse merries die wel iets edeler mogen, verder verwacht ik niet dat deze hengst met zijn Flemmingh en Charmeur bloed op degelijke gelderse merries volbloedjes gaat geven. Fokkerij is in de hoofdzaak het kennen van je merrielijn, hoemeer je weet hoe minder het een gokkerij word. En mocht de nakomeling toch onverwacht een tikkie te lux zijn kun je altijd nog weer terug met bv Laurentz. Je krijgt dan Laurentz X vrijbloed X degelijke gelderselijn
lijkt me ideaal voor een nieuwe gelderse hengst op de keuring van 2021

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 09:19

janderegelaa schreef:
anoukie88 schreef:

Maar hij was bij de rijpaarden niet door...

Dan wordt de indruk gewekt dat de afdeling Gelders paard een vergaarbak is van inferieure producten.
Dát is onverkoopbaar.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 10:41

stoffel schreef:
GJ9 schreef:

Er word niemand verplicht om een hengst te gebruiken, en als je een luxe gelderse merrie hebt en je wilt gelders fokken hoef je ok niet naar Chablis, er zijn echter genoeg gelderse merries die wel iets edeler mogen, verder verwacht ik niet dat deze hengst met zijn Flemmingh en Charmeur bloed op degelijke gelderse merries volbloedjes gaat geven. Fokkerij is in de hoofdzaak het kennen van je merrielijn, hoemeer je weet hoe minder het een gokkerij word. En mocht de nakomeling toch onverwacht een tikkie te lux zijn kun je altijd nog weer terug met bv Laurentz. Je krijgt dan Laurentz X vrijbloed X degelijke gelderselijn
lijkt me ideaal voor een nieuwe gelderse hengst op de keuring van 2021

Fokkers gebruiken ook wel RP bloed zonder dat de Gelderse jury commissie daar wat aan doet..
Er zit al in heel erg veel merries RP bloed, de laatste jaren op keuringen liep er onderhand meer RP x GP rond dan GP x GP. Dus als je dan ook nog eens RP hengsten als Gelders gaat bestempelen, is straks het Gelders type niet meer te herkennen.

Is toch te zot voor woorden dat je straks dit soort conversaties kunt voeren:
Ik heb een Gelderse
Ooh leuk, wat voor een?
Een Charmeur x Flemmingh uit een Wynton.

Ehmmm... tja.

Als er van zowel vaders als moeders kant de helft of zelfs meer rijpaardenbloed aangeleverd wordt, ga je mij niet wijs maken dat dat veulen er Gelders uit komt te zien. Maar papiertechnisch is zo'n veulen dan gewoon Gelders...

idojacobs1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 21:20

De voorzitter van de hengsten keurings commissie probeert het gelderse bloed op te laten gaan in de rijpaarden lekker goedkoop
er worden niet voor niets rijpaarden kampioen bij de gelderse paardehet wordt tijd om daar wat aan te doen

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:42

Gj je draaft door Voor een Wynton ga je geen Charmeur x Flemmingh kiezen als je gelders wilt fokken, gelukkig hebben we ook nog andere merries dan alleen de Wynton

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:45

idojacobs1 schreef:
De voorzitter van de hengsten keurings commissie probeert het gelderse bloed op te laten gaan in de rijpaarden lekker goedkoop
er worden niet voor niets rijpaarden kampioen bij de gelderse paardehet wordt tijd om daar wat aan te doen

Als je gelders bloed op wilt laten gaan in de rijpaarden moet je andersom keuren dan dat ze nu doen, en er is volgens mij nog nooit een rijpaard kampioen bij de gelderse geweest, we hebben wel elk jaar meerdere gelderse kampioenen bij de rijpaarden om de verwarring compleet te maken

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:49

Elvera was toch een Special D? Dat is een rijpaardhengst...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:50

Wynton x Rubus afgelopen jaar.