Cursussen zelf mestonderzoek doen in opkomst

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:13

Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.

ruitje

Re: Cursussen zelf mestonderzoek doen in opkomst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:25

Joh, hoefsmid, peut of paat, tandarts, zadelpasser, instructeur...

En nog sta ik er van te kijken dat ze weer iets hebben gevonden wat je na een cursus zelf kan :+

Het wachten is op een 3 daagse cursus dierenarts :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:33

Ik denk dat het een goede aanvulling is. Naast minimaal 1 keer per jaar goed (zo volledig mogelijk) ontwormen geeft het tussentijds de mogelijkheid om te bekijken of vaker ontwormen noodzakelijk is.

In de cursus leer je de wormeieren te tellen en te herkennen welke soort het is. Als je iets tegen komt wat je niet kent, of waar je over twijfelt, dan is het een kleine moeite om het dan aan je DA te vragen. Net als met alles: hoe meer je weet, hoe beter je voor je paard kunt zorgen. Zolang maar niet gedacht wordt dat je al wetend bent, en de DA overbodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:18

Zit zelf ook aan te denken
Het mooi hier aan is dat je dan ook mest veel vaker kan controleren, en dan pas zegt het echt wat zo mest onderzoek.
Als goed heb is beste om meerdere dagen achter elkaar te controleren. Alleen gezien prijzen die de dierartsten handteren is dit onmogelijk om te doen.

Aan de andere kant heb ik 3 keer mest onderzoek gedaan en elke keer moest ik paard ontwormen. Nu snap je wel dat ik maar met mest onderzoek gestopt bent en paard maar direct ontwormt. Dat is pas kosten besparend ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:25

_Zeppelin schreef:
Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.

Dat weten de mensen die er voor gestudeert hebben ook niet.Dat is namelijk heel moeilijk of niet te zien met wat voor wormeitjes je te maken hebt.De keuze is niet zo heel groot trouwens ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:28

ruitje schreef:
Joh, hoefsmid, peut of paat, tandarts, zadelpasser, instructeur...

En nog sta ik er van te kijken dat ze weer iets hebben gevonden wat je na een cursus zelf kan :+

Het wachten is op een 3 daagse cursus dierenarts :')

het verschil is dat al die mensen die je noemt er geld voor vragen,en het heel vaak ook nog niet goed doen ;)
Zelf je eigen paardenpoep eitjes tellen...ach.Ik geloof toch niet in mestonderzoek.Ik heb twee microscopen hier staan,maar ik geloof meer in ontwormen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:17

Maar goed wat schiet je ermee op als je zo'n cursus doet? Dan zie je wormen en dan heb je een da die het perse zelf wilt onderzoeken hahaha.
Nee laat dat lekker over aan de mensen die er echt voor geleerd hebben.

Gelukkig doen ze hier in de kliniek totaal niet moeilijk en je krijgt gewoon een wormenkuur als je die komt halen. Geen gezeur over een mestonderzoek.
Maar goed hier in de kliniek zijn ze ook van mening dat zo'n onderzoek totaal niets zegt! Hun ervaring is hier dus ook niet positief in.
Nu is het niet zo dat ze iedereen maar luk raak een kuur mee geven. Alles staat wel in het systeem. En ze willen wel minimaal 1x per jaar je paard zien. Want ze moeten wel kunnen aantonen het paard gezien te hebben en gecontroleerd. Maar dit kan ook gewoon gelijk met het enten, dus geen extra kosten.

Nu verdienen ze aan mij niets betreft de wormenkuren, want ik bestel ze via Ierland. Veel goedkoper daar

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:43

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 20:00

geerke schreef:
_Zeppelin schreef:

Dat weten de mensen die er voor gestudeert hebben ook niet.Dat is namelijk heel moeilijk of niet te zien met wat voor wormeitjes je te maken hebt.De keuze is niet zo heel groot trouwens ;)

Toevallig leer je dat dus juist wél als je er voor studeert.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:51

RianneH schreef:
Lijkt mij ook zeer interessant. Juist omdat een wormtelling betrouwbaarder is als het over enkele dagen met verse mest wordt uitgevoerd. Zo heel erg moeilijk is het niet als je wat gevoel en oog ervoor hebt en met een microscoop kan werken. Volgens mij zijn de gebruikelijke wormen vrij goed herkenbaar, ik kan me althans iets herinneren waar we zelf telden en het lang niet zo moeilijk.
Alleen zo'n microscoop is zo prijzig....

Je telt geen wormen maar de eieren ;)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:54

Haha, nee, dat is een stomme fout. Hoewel je natuurlijk ook wormen in de mest kan vinden.. :=

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:04

geerke schreef:
fjordie333 schreef:
ik doe elke 3 maanden een mestonderzoek bij het woud, en heb nog geen een keer een wormenkuur hoeven halen, ik doe wel 1x per jaar tegen horzeleireren want die kunnen ze niet zien bij het onderzoek.
Dus het kost me tot nu toe alleen het onderzoek ik meen 12 euro

en als je die een keer in het jaar ontwormd kom je dan iets tegen in de mest?

nee !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 14:16

Liselot schreef:
Ja joh, en mijn collega's op parasitologie hebben er 6 jaar voor gestudeerd....

Denk jij dat mestonderzoek bij de veearts door de veearts zelf wordt uitgevoerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:07

Princesj schreef:
Wesco schreef:
Geef mij maar een wormenkuur :+

Inderdaad! Ik doen inmiddels al 3,5 jaar braaf mest onderzoek, en elk onderzoek is het bal. Ik betaal dus in feite dubbel op, terwijl ik weet dat ik die ellendige wormenkuur gewoon moet hebben.. Helaas geen veearts in de omgeving die aan mijn plan mee wil helpen -O-

Dan moet je toch eens kritisch kijken naar hoe het er op jouw stalling aan toe gaat. Als je nieuwe paarden zonder pardon bij de rest kwakt, niet dagelijks de weiden/paddock uitmest, geen nieuwe stukken weide geeft enz enz dan voorkom je besmetting nooit. Juist een goed beleid is zo belangrijk.

Princesj schreef:
Hier in de omgeving ('t Gooi) geen veearts die je zonder uitslag een wormenkuurtje mee geeft.

Ik zat in dezelfde omgeving en heb nog nooit een DA gehad die erom vroeg hoor :Y)

_Jacqueline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:09

Babootje schreef:
Liselot schreef:
Ja joh, en mijn collega's op parasitologie hebben er 6 jaar voor gestudeerd....

Denk jij dat mestonderzoek bij de veearts door de veearts zelf wordt uitgevoerd?

Haha, inderdaad!
Ik volg de opleiding dierenartsassistent, en loop dus stage bij een dierenkliniek, en ik ben de gene die de mestonderzoeken mag doen! :+

Ik vind het een hele goede ontwikkeling dat er cursussen zijn om zelf wormeitelling te doen, maar ik vind niet dat je met je eigen bevindingen een wormkuur moet kunnen krijgen.
Je kan zelf mestonderzoek doen om je paard vaker te kunnen controleren, maar wanneer je ziet dat er te veel eitjes in de mest zitten ga er dan mee naar de dierenarts zodat die een recept uit kunnen schrijven en/of een ontwormingsplan op kunnen stellen, want die mensen hebben er écht voor gestudeerd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:15

wat een logische stap na het zelf bekappen van de hoeven....

Daarnaast is het een onbetrouwbare methode.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 19:17

Interessant , zou zeker zo een cursus willen doen !

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 10:36

_Zeppelin schreef:

Toch wel, je leert de courantste wormeitjes te onderscheiden, en krijgt goede tips waaraan je ze kan herkennen en het verschil kan zien. Wordt behoorlijk op geoefend.

Ik heb de cursus gedaan via wormtest.nl, en heb het starterspakket aangekocht. Ben alleen van plan toch es mestonderzoek via DA/labo te laten doen, want ik vind nooit wormeitjes terug, hoewel ik de laatste 2 jaar maar 1x chemisch ontwormd heb, vind ik wel vreemd.

Ik gebruik wel Equi Parex (kruiden), en mijn paarden zijn rond en gezond. Mijn oudste merrie, die van een klassieke wormkuur zelfs wat koliekerig kon zijn, heeft hier geen last, en blijft de laatste jaren juist mooier op gewicht.

Nog een bemerking: voor diegene die na mestonderzoek het advies krijgen te ontwormen, doe je dan na de ontworming nog es een onderzoek om te zien of de wormen effectief weg zijn? Mss prop je er maar constant chemisch spul in dat niet meer werkt op je paard? Dan ben je natuurlijk nog verder van huis.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:01

Topic bij deze maar weer even een schopje geven. :D

Ik kwam verzeild op dit topic omdat ik weer Egui Parex wilde bestellen maar eigenlijk ook twijfelde of ik niet beter Verm X moest gebruiken en in mijn zoektocht belande ik hier :')

De afgelopen 2 jaar behandel ik na tevredenheid mijn paarden in de zomermaanden met egui parex, in het najaar/winter met een "zware" ontworming voor o.a rode bloedworm en voor aanvang van het zomerseizoen met een eraquell. Na de chemische ontwormingen controleer ik altijd 2 a 3 dagen de mest en dat ziet er tot op heden goed uit.
Maar ik zou het toch wel erg interessant vinden om zelf de mest met een microscoop te kunnen controleren dus hwn erg interessant, bedankt voor de tip!
(Ik heb ook al eens les gehad om andere levende wereld uit het paard te mogen tellen _/-\o_ , maar dat was geen schadelijk bevolking, ha,ha!)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:24

hwn schreef:
_Zeppelin schreef:

Toch wel, je leert de courantste wormeitjes te onderscheiden, en krijgt goede tips waaraan je ze kan herkennen en het verschil kan zien. Wordt behoorlijk op geoefend.

Ik heb de cursus gedaan via wormtest.nl, en heb het starterspakket aangekocht. Ben alleen van plan toch es mestonderzoek via DA/labo te laten doen, want ik vind nooit wormeitjes terug, hoewel ik de laatste 2 jaar maar 1x chemisch ontwormd heb, vind ik wel vreemd.

Ik gebruik wel Equi Parex (kruiden), en mijn paarden zijn rond en gezond. Mijn oudste merrie, die van een klassieke wormkuur zelfs wat koliekerig kon zijn, heeft hier geen last, en blijft de laatste jaren juist mooier op gewicht.

Nog een bemerking: voor diegene die na mestonderzoek het advies krijgen te ontwormen, doe je dan na de ontworming nog es een onderzoek om te zien of de wormen effectief weg zijn? Mss prop je er maar constant chemisch spul in dat niet meer werkt op je paard? Dan ben je natuurlijk nog verder van huis.

als een paard koliekerig word van een wormkuur is dat niet van de wormkuur maar van afstervende wormen.
Ik heb geen goede ervaringen(bij anderen)met die kruidenmiddelen.Verswchillende ezels dood en een drachtige merrie.Maar die werden alleen daarmee ontwormt.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:30

Nee alleen met equi parex ontwormen vond ik sowieso al niets, maar voor mij is het tot nu toe wel een goede oplossing gebleken om "nog maar" 2 ontwormingen per jaar te doen.
Over de wormonderzoeken lees ik niets anders dan narigheid dus op het moment ben ik tevreden met mijn huidige aanpak.
Maar die cursus lijkt me toch wel interessant :j