Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

_Zeppelin schreef:Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.
ruitje schreef:Joh, hoefsmid, peut of paat, tandarts, zadelpasser, instructeur...
En nog sta ik er van te kijken dat ze weer iets hebben gevonden wat je na een cursus zelf kan
Het wachten is op een 3 daagse cursus dierenarts
geerke schreef:_Zeppelin schreef:Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.
Dat weten de mensen die er voor gestudeert hebben ook niet.Dat is namelijk heel moeilijk of niet te zien met wat voor wormeitjes je te maken hebt.De keuze is niet zo heel groot trouwens
RianneH schreef:Lijkt mij ook zeer interessant. Juist omdat een wormtelling betrouwbaarder is als het over enkele dagen met verse mest wordt uitgevoerd. Zo heel erg moeilijk is het niet als je wat gevoel en oog ervoor hebt en met een microscoop kan werken. Volgens mij zijn de gebruikelijke wormen vrij goed herkenbaar, ik kan me althans iets herinneren waar we zelf telden en het lang niet zo moeilijk.
Alleen zo'n microscoop is zo prijzig....
geerke schreef:fjordie333 schreef:ik doe elke 3 maanden een mestonderzoek bij het woud, en heb nog geen een keer een wormenkuur hoeven halen, ik doe wel 1x per jaar tegen horzeleireren want die kunnen ze niet zien bij het onderzoek.
Dus het kost me tot nu toe alleen het onderzoek ik meen 12 euro
en als je die een keer in het jaar ontwormd kom je dan iets tegen in de mest?
Princesj schreef:Wesco schreef:Geef mij maar een wormenkuur
Inderdaad! Ik doen inmiddels al 3,5 jaar braaf mest onderzoek, en elk onderzoek is het bal. Ik betaal dus in feite dubbel op, terwijl ik weet dat ik die ellendige wormenkuur gewoon moet hebben.. Helaas geen veearts in de omgeving die aan mijn plan mee wil helpen
Princesj schreef:Hier in de omgeving ('t Gooi) geen veearts die je zonder uitslag een wormenkuurtje mee geeft.
Babootje schreef:Liselot schreef:Ja joh, en mijn collega's op parasitologie hebben er 6 jaar voor gestudeerd....
Denk jij dat mestonderzoek bij de veearts door de veearts zelf wordt uitgevoerd?
_Zeppelin schreef:Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.
, maar dat was geen schadelijk bevolking, ha,ha!) hwn schreef:_Zeppelin schreef:Geen goed idee dit. Er zijn mensen die hiervoor studeren (including me) en ik vind dit niet zomaar iets wat je in een cursus kan leren. Fijn als mensen straks zelf wormeieren kunnen tellen, maar dan weet je straks alsnog niet wat voor wormenbesmetting je hebt.
Toch wel, je leert de courantste wormeitjes te onderscheiden, en krijgt goede tips waaraan je ze kan herkennen en het verschil kan zien. Wordt behoorlijk op geoefend.
Ik heb de cursus gedaan via wormtest.nl, en heb het starterspakket aangekocht. Ben alleen van plan toch es mestonderzoek via DA/labo te laten doen, want ik vind nooit wormeitjes terug, hoewel ik de laatste 2 jaar maar 1x chemisch ontwormd heb, vind ik wel vreemd.
Ik gebruik wel Equi Parex (kruiden), en mijn paarden zijn rond en gezond. Mijn oudste merrie, die van een klassieke wormkuur zelfs wat koliekerig kon zijn, heeft hier geen last, en blijft de laatste jaren juist mooier op gewicht.
Nog een bemerking: voor diegene die na mestonderzoek het advies krijgen te ontwormen, doe je dan na de ontworming nog es een onderzoek om te zien of de wormen effectief weg zijn? Mss prop je er maar constant chemisch spul in dat niet meer werkt op je paard? Dan ben je natuurlijk nog verder van huis.