Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:35

Als je eenmaal zit is het niet meer zo'n probleem.
Maar je moet je voorstellen dat je helemaal kort zit en in een keer die beugel wegschiet dat is hele andere koek.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:36

Wow! :D Knap zeg! :D

Dat meppen met een zweep valt wel mee, vaak is het gewoon langs het paard slaan, het is meer gewoon de zweep laten zien en doen alsof je slaat. Het is niet dat die beesten kapotgeslagen worden, op zweepgebruik word streng gecontroleerd en je wordt flink beboet of zelfs gediskwalificeerd als je je zweep buitensporig gebruikt! :)

Hopke89

Re: Jockey wint race zonder stijgbeugels [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:49

Haha, ik heb totaal geen verstand van de rensport dus over het rijden in die dicipline en wat daarbij komt kijken kan ik weinig zeggen, voor mijn ongetrainde oog ziet het er domweg niet vriendelijk uit hoe de zwepen heen en weer zwiepen.. maar daar gaat het niet om.
Leek me voor de jockey wel vervelend dat hij na de race toch weer langzamer moest want daar was het toch wel even stuiteren in het zadel volgens mij. (voor zover je zoiets een zadel kan noemen trouwens). Toch leuk om ondanks de beugel pech wel als eerste over de finish te komen :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:50

Onkunde is niet erg, vaak zit er net even meer achter dan men denkt! :D
Wel jammer is dat er vaak mensen zijn die er niets van weten en alleen maar heel hard SIELUGH roepen! :))

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 23:59

Hij komt over de finish met beide beugels nog aan het zadel. Door de sprong uit de box is hij zijn beugels kwijtgeraakt van zijn voeten maar niet van zijn zadel ;-)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:09

Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

+1
Ik vraag me altijd af: hoe streng zijn ze dan? Want ik vind in dit geval elke mep al 1 teveel. Paarden doen hun best maar worden maar vooruit gepushed m.b.v. een zweep. Eerlijk vind ik dat totaal niet. Waar is dat nou toch voor nodig? Ik hoop dat met der tijd het slaan met de zweep verboden wordt in deze sport (en zo zijn er in alle takken vd paardensport wel dingen waar ik me aan kan storen, maar dat even terzijde). En niet raak slaan? In het slow motion gedeelte zie je dat elke klap met de zweep toch echt wel raak is hoor... kijk alleen al maar eens naar die schimmel.

Helemaal off topic, maar moest dit even kwijt :o

Wel knap dat hij is blijven zitten, al mag je dat wel verwachten van een jockey op dat niveau.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:32

Ingrid_92 schreef:
Ninia schreef:
Wat blijf ik toch een hekel hebben aan deze sport, met dat gemep op of langs die paarden. Sorry hoor, ik kon het niet laten.

+1
Ik vraag me altijd af: hoe streng zijn ze dan? Want ik vind in dit geval elke mep al 1 teveel. Paarden doen hun best maar worden maar vooruit gepushed m.b.v. een zweep. Eerlijk vind ik dat totaal niet. Waar is dat nou toch voor nodig? Ik hoop dat met der tijd het slaan met de zweep verboden wordt in deze sport (en zo zijn er in alle takken vd paardensport wel dingen waar ik me aan kan storen, maar dat even terzijde). En niet raak slaan? In het slow motion gedeelte zie je dat elke klap met de zweep toch echt wel raak is hoor... kijk alleen al maar eens naar die schimmel.

Helemaal off topic, maar moest dit even kwijt :o

Wel knap dat hij is blijven zitten, al mag je dat wel verwachten van een jockey op dat niveau.

Het slaan mag ook niet. Als je per ongeluk een ander paarf in de weg zit krijg je al een stuk of 4 dagen schorsing als kockey. Ik kan je vertellen dat hun daar niet blij mee zijn omdat er dan geen geld binnenkomt. slaan zullen ze dan ook echt niet doen.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:45

Ik heb wat mensen met renpaarden gekend, en die hadden echt ontzettend veel liefde voor die dieren, zijn er ook altijd enorm goed voor geweest.
Er zijn natuurlijk een hoop dingen waar je het niet mee eens kan zijn (ik zelf ook niet) binnen de rensport maar ik denk niet dat je de hele sport over 1 kam kan scheren.. net zo min als iedere andere discipline op hoog niveau.

ontopic: Paard zal wel hebben gedacht; wat zit die te stuiteren, maar snel over de finish lijn, dan ben ik er vanaf :+
Ontzettend knap vind ik het, rengalop zit echt voor geen meter.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 02:17

Zo dan, dat is een knap staaltje jockeywerk! Zit-ie zeer keurig uit, en dat hij nog weet te winnen ook? Ik doe het hem niet na hoor! (ook niet mét beugels trouwens := )
Heerlijk ozzie accent op het filmpje ook :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:03

Weet je wat ik nou zo zielug vind? Dat elke keer als er iets over rensport is dat er totaal offtopic die stomme zweep discussie komt. De meesten weten helemaal niet hoe het zit met zweep gebruik in de rensport. Het is super wat er hier gebeurt. Om een race zo uit te rijden en te winnen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:06

Ninia schreef:
Blijft toch bijzonder hoe Bokt in de weer is met bitloos, 24/7 buiten, grondwerk, rollkurprotest, en dit praten we goed.....
Maar nu stop ik hoor, ik ben enorm OT...

Ik ben alles behalve met dat bezig hoor ;)
En zit ook op bokt..

Heel gaaf dat die jockey het zo weet te flikken en gewoon wint.
Al zit je idd heel stabiel als je zo hard gaat, het paard geen gekke sprongen maakt, het remmen zal alleen minder fijn zijn :P

tassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:07

Ninia schreef:

Alsof er in de andere paarden sport takken geen slechte dingen gebeuren. ...

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:56

Springpaarden die afgerost worden omdat ze een balkje hadden of 3x weigerden. Nee hoor, gebeurt overal erg veel. En die schimmel krijgt wel paar harde tikken, maar die anderen allemaal niet, die slaan er meer langs.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:02

FNews schreef:
Ninia schreef:

voor slaan krijg je schorsing van rendagen. Mss eerst even wat opzoeken?

Dat zegt natuurlijk niets..
Er word nog steeds aardig gemept op dat filmpje.
Waarschijnlijk ligt het aantal toegestane slagen een stuk hoger dan dat ik acceptabel vind.

Dan kan daar wel een regelement over zijn, maar dat zegt nog niet dat het daarom ineens geen nare sport meer is voor sommige mensen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:10

delerium schreef:
Zo dan, dat is een knap staaltje jockeywerk! Zit-ie zeer keurig uit, en dat hij nog weet te winnen ook? Ik doe het hem niet na hoor! (ook niet mét beugels trouwens := )
Heerlijk ozzie accent op het filmpje ook :D

Juist niet met beugels :+ ^)

Zo hoog boven je paard blijven staan....poeh wat zal dat zwaar zijn %)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:14

Mjetterd schreef:
Dat zegt natuurlijk niets..
Er word nog steeds aardig gemept op dat filmpje.
Waarschijnlijk ligt het aantal toegestane slagen een stuk hoger dan dat ik acceptabel vind.

Dan kan daar wel een regelement over zijn, maar dat zegt nog niet dat het daarom ineens geen nare sport meer is voor sommige mensen.

En dat mensen dingen denken te zien betekend niet dat het ook idd zo is. En het is mensen eigen om het verhaal van dingen die ze denken te zien af te maken. Komt ook een stukje emotie bij kijken, met als gevolg dat men meteen een mening klaar heeft zonder dat men echt het hele verhaal kent of alle informatie heeft.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:20

Mac schreef:
Christiene schreef:
heeft die wel gewonnen op het eind zeggen ze dat die iets verloren is kwa matriaal en daardoor minder gewicht mee heeft dan de rest.

Dat vroeg ik me dus ook af ...
Zou wel sneu zijn als hij nu alsnog niet heeft gewonnen!

Kan iemand dit uitleggen? Als je beugel uitschiet blijft het gewicht toch gewoon gelijk?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:24

Als de beugelriem breekt en de beugel halverwege het traject op de baan ligt, dan ben je na de race lichter dan voor de race. De jockey wordt namelijk met zadel en al gewogen. Voor, en na de race. En als daar veel verschil in zit, dan word je gediskwalificeerd. Er zijn namelijk ook paarden die extra gewicht door bijv. loodpakketen in het shabrak meekrijgen. Dat heet een handicap. Dit wordt gedaan om de kansen gelijk te maken voor alle paarden in een race. Het beste paard krijgt meer gewicht te dragen, het slechtere paard minder. Dus als je gewogen wordt met lood, op een of andere manier dat er uit weet te halen, de race rijdt en wint omdat je minder zwaar bent, is dat niet zo eerlijk tegenover de rest.

http://www.britishhorseracing.com/insid ... apping.asp

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:29

Nou weegt een compleet renzadel afhankelijk van wat je mee mag/moet nemen aan gewicht tussen de 300 gram en 2,5 kilo oid, dus ik kan me nauwelijks voorstellen dat zo'n aluminiumrenbeugeltje meer dan 100 gram zal wegen...
Knap staaltje rijden iig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:34

Ik weet niet of een dergelijk verschil in gewicht dan uit zou maken, maar dat is aan de Stewards om te beslissen. Misschien is er een regel die inhoudt dat je niets onderweg mag verliezen :D. Ben niet zo op de hoogte van details.

Heb overigens nog wel nagezocht of hij echt gewonnen heeft, en dat is idd het geval. Er was zo te zien dan geen reden voor diskwalificatie.

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:37

discussie over slaan, ach dressuur dat is paardvriendelijk?

Paarden hier moeten laat ik gokken 5 minuten er tegen aan een dressuurpaard moet eindeloos vaak meer dan een uur het gepor en verveel vd ruiterbeen aanvoelen, ik denk dat racing best wel dicht bij de natuur vh paard ligt namelijk lekker vol gas kunnen en mogen gaan en ach dan af en toe die tik, ik denk dat paard door adrealine daar nog niet eens zoveel van merkt, een dressuurpaard waar totale ontspanning van verwacht wordt zal een tik of spoor denk ik veel beter ontvangen en voelen dus.

Maar gelukkig wordt erwel goed op gelet laten ze het iig niet meer doen dan noodzakelijk is. Als een ander paard harder kan dan zal je altijd er achter aan eindigen zal een tik extra niet veel uithalen. En is overmatig zweep dan echt buiten proporties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:44

Ninia schreef:

Nog nooit langs een springring of dressuur ring gestaan zeker? Misschien moet je een keer een weekendje er voor uit trekken om paardenSPORT te gaan kijken. Zoals jockeys rijden is niks vergeleken met (kinderen in het bijzonder) op een dressuur of springwedstrijd.
Je kunt als je niet van paarden sport houd ook eens een middagje kijken bij een kudde. Zo hard als die elkaar slaan of bijten als ze niet gehoorzamen of niet opschieten. Dan valt een keer een tik met de zweep wel mee.

Verder zeer knappe prestatie van deze jockey! Zonder beugels heb je ook weinig in te brengen bij een volbloed op topsnelheid!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-01-14 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:45

Per ren mag er 2 of 3 keer raak geslagen worden, niet meer dan dat. De rest is echt zwiepen, of op de eigen laars slaan. Dat is te vergelijken met een longeerzweep qua geluid (zowel het zwiepen als het 'knallen' op de laars). Iedereen die hier longeert met een zweep, foei! dus... :+

(Overigens duurt een ren iets meer dan 1 minuut, maar trainen natuurlijk ook wel langer dan 5 minuten...)

IkheetRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:52

Awesome! Zo sprong Tim Lips bij Jumping Ette-Leur gewoon door nadat z'n teugel afbrak. Hij sprong het parcours trouwens foutloos.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:58

Gewoon alleen al voor het zeer oncharmante beeld van die paarden die keer op keer voluit gemept worden, zou het al verboden moeten worden om überhaupt met iets zweep-achtigs te rijden. Zou het een stuk leuker maken om naar te kijken :j

Maar wel knap van de jockey dat hij durfde te blijven gassen, tijdens de rit zal het wel meevallen als het paard niks geks doet, niks zit zo stabiel als rengalop :P

Maar wetende dat je aan het eind nog een keer moet remmen en hoe oncomfortabel dat gaat zijn... oef :P