KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rox_en_wilvy

Re: KNHS pal achter het behoud van de buitenrit in de natuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:02

Binnekort betalen we ook voor zonlicht!!!!!! Toch klopt het niet ,betalen omdat je de natuur in wilt, ik kan er niks aan doen dat ze alles vol bouwen!!!!!!! Betaal al genoeg aan allerlei belastingen en onzin, inplaats van al die Bulgaarse en Roemeense klaplopers binnen te halen die ons extra geld gaan kosten, kunnen ze dat beter gebruiken voor het onderhoud aan/in het bos.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 00:54

rox_en_wilvy schreef:
Betaal al genoeg aan allerlei belastingen en onzin, inplaats van al die Bulgaarse en Roemeense klaplopers binnen te halen die ons extra geld gaan kosten, kunnen ze dat beter gebruiken voor het onderhoud aan/in het bos.

En ook zij mag stemmen...onbegrijpelijk...

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 01:01

Ik zou het ook niet erg vinden om een bedrag te betalen per jaar, als het maar niet te gek word, ga geen 100€ betalen voor iets waar ik max 1x pj gebruik van maak.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 04:18

Goed opletten. In het stukkie lees je dat het een plan is van staatsbosbeheer. Die kunnen natuurlijk alleen zo'n pas invoeren op plaatsen waar het land van hen is. Geen ruiterpaden in de buurt.... Dan is het gebied vast niet van hen.
Waar maken we ons nou toch druk om. Natuurmonumenten voert al jaren en jaren een vergunningen systeem. 15 euro per jaar en ik mag elke dag in de Drunense Duinen en enkele andere gebieden rijden. Je koopt dan éénmalig een label wat je bij je hoort te hebben.

Dan het argument dat ruiters niet op zouden mogen draaien voor de bezuinigingen. Ook vette onzin. Hallo er moet wel bezuinigd worden en als we dan toch een aantal voorzieningen willen behouden ja dan komt het er op aan dat we daar gezamenlijk wat aan bijdragen. Wij zijn in dit land zulke verwende stinkerts geworden dat we van alles als een recht zien en bij elke bezuiniging roepen we dat WIJ dat niet willen. Maar het geld is op en als het linksom kan dan zal het rechtsom moeten. Jammer de Bammer

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 04:44

Als die weekendscheurijzers met crossmotoren of quads overal doorheen scheuren en diepe sporen rijden....moeten de ruiters/ menners voor opdraaien....met die lui met machines water naar zEe dragen dan en nergens respect voor...laten ze die mensen flinke bedragen betalen (ook voor milieuvervuiling)...pfft

Nooit beroerd om ergens steentje aan bij te dragen maar wel vreemd waarom ruiterpaden dan belast worden en niet alle groeperingen die gebruik maken van een gebied.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 05:05

Daar zit zeker wat in.... Mountainfietsers betalen bij natuurmonumenten ook en hebben ook een soort label enne crossmotoren, quads en stroperts.. Die mogen er eigenlijk niet eens in... maar hou die maar eens tegen...

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 07:49

Madeliefjes schreef:
Voor het GNR hier betaal je ook elk jaar rond de 48 euro om te kunnen rijden! Geel nummer aan je hoofdstel zodat de boswachter kan zien dat je een vergunning hebt. En zo niet dan wordt je aangehouden en krijg je een boete aan je gat. Als de paden dan goed onderhouden blijven vind ik het niet zo heel raar hoor om te betalen voor het gebruik.

Maarvoordat je zo een pas kunt aanschaffen moet men eerst een ruiterbewijs halen van rond de 300 euro!

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:15

Ik heb een vergunning van natuurmonumenten a 15 euro per jaar. Voor sommige gebieden verplicht, voor veel gebieden ook niet. Ik rij veel buiten in natuurmonumentengebied en ze maken erg mooie paden hier. Ook beekdoorsteken etc. Voor mij een reden om een vergunning aan te schaffen, ookal is die in "mijn" buitenrij gebied niet verplicht....

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:23

Hier betaal je 15 euro per jaar voor een vergunning, dagvergunning is 2,50. Ik betaal het met alle liefde en plezier, het geld wordt namelijk gebruikt om de ruiterpaden te onderhouden. Als er een pad wordt versperd door een omgevallen boom, is een berichtje naar natuurmonumenten voldoende, het wordt binnen enkele dagen opgeruimd. Ook hebben ze een paar jaar geleden zand gestort om de paden droger te krijgen met een prima resultaat en op andere natte plekken hebben ze ervoor gezorgd dat het water beter weg kan lopen van de paden. Natuurlijk blijven er natte stukken, dat is nu eenmaal niet te voorkomen in een bos.
Mountainbikers moeten hier ook betalen, ook die paden worden netjes onderhouden.
Dat wandelaars niet hoeven te betalen, kan ik ook wel begrijpen. Over het algemeen beschadigd een wandelaar de paden niet in tegenstelling tot paarden en fietsen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:25

mrie schreef:
Goed opletten. In het stukkie lees je dat het een plan is van staatsbosbeheer. Die kunnen natuurlijk alleen zo'n pas invoeren op plaatsen waar het land van hen is. Geen ruiterpaden in de buurt.... Dan is het gebied vast niet van hen.
Waar maken we ons nou toch druk om. Natuurmonumenten voert al jaren en jaren een vergunningen systeem. 15 euro per jaar en ik mag elke dag in de Drunense Duinen en enkele andere gebieden rijden. Je koopt dan éénmalig een label wat je bij je hoort te hebben.

Dan het argument dat ruiters niet op zouden mogen draaien voor de bezuinigingen. Ook vette onzin. Hallo er moet wel bezuinigd worden en als we dan toch een aantal voorzieningen willen behouden ja dan komt het er op aan dat we daar gezamenlijk wat aan bijdragen. Wij zijn in dit land zulke verwende stinkerts geworden dat we van alles als een recht zien en bij elke bezuiniging roepen we dat WIJ dat niet willen. Maar het geld is op en als het linksom kan dan zal het rechtsom moeten. Jammer de Bammer

Ik had goed gelezen. Een deel van het bos in Soest valt onder SBB. Dan kan het dus gebeuren bij ons dat je 4(!) verschillende penningen nodig hebt om bij ons een tocht te maken.
Voor Pijnenburg,(30 euro) Gooi's Natuurreservaart(geen idee wat het kost) de Soesterduinen(70 euro) en dan nu ook nog Staats Bosbosbeheer. Bedenk dat je voor een deel ook nog eens een Ruiterrijbewijs nodig hebt.

Nogmaals ik vind het geen probleem om een bedrag betalen voor onderhoud aan de paden.....maar daar schiet mij het al snel in het verkeerde keelgat daar stal Lasseur hier de paden van SBB beheert en alleen de ruiters kunnen gaan betalen.

Dus als het een niet te idioot bedrag is, de MTBers ook gaan betalen en SBB het onderhoudt gaat doen(of stal Lasseur daar voor gaat betalen) dan vind ik het prima. Graag dan samenwerken hier want 4 hoofdstelnummers vind ik wat veel.

Edit...Gooi's Natuurreservaat 48 euro dus.....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:40

Bah en hoe zit dat metdiegene die het bos kapot rijden? A.k.a crossmotors?

Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 08:55

Maartje1990 schreef:
Bah en hoe zit dat metdiegene die het bos kapot rijden? A.k.a crossmotors?

Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen

Die mogen in de meeste gebieden niet eens komen en krijgen een bekeuring als ze betrapt worden. Helaas is het heel lastig om ze te pakken...

NatasjavE, dat is wel heel ingewikkeld daar zeg! Daar zouden ze echt iets aan moeten doen. Het zijn ook wel behoorlijke prijzen!

senta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 10:30

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 12:39

Ik vraag me eigenlijk wel af wat er gebeurt met het geld dat ik jaarlijks afdraag aan de SRR/KNHS omdat ik een ruiterbewijs heb. De basis voor een pas ligt er hiermee toch al? En de inkomsten gaan toch al naar bevordering van buitenrijgebieden/ruiterpaden?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 13:25

Als iedereen moet betalen en dan naar ratio, dan vind ik het plan wel te verdedigen, maar dat lijkt me helemaal niet haalbaar. Je ziet ook trikes in het bos, crossmotoren, mountainbikers, wandelaars, ruiters, ... je kunt moeilijk 1 groep eruit pikken en die laten betalen. Maar als je iedereen wilt laten betalen, moet je eigenlijk entree heffen bij het bos, een andere mogelijkheid is er dan eigenlijk niet. En wie gaat dat dan doen? (en vooral, waarvan moet DIE persoon dan betaald worden?).

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 15:39

Alle leden van de KNHS mogen mee doen aan het onderzoek. Ik vraag mij af of de "pure'' recreatieruiter, en dat zijn er best wel wat überhaubt lid is van de KNHS. Ik denk dat de meeste bosruiters geen lid zijn van een dergelijke organisatie, cijfers heb ik niet hoor...
Persoonlijk vind ik het stom dat de doelgroep voor het onderzoek zo vastgesteld is. Slaat nogal de plank mis denk ik.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 16:40

ik rij regelmatig buiten en zou het eigenlijk geen probleem vinden. mits het betaalbaar blijft (geen 20euro per maand ofzo)die 15 euro per jaar die jullie noemen betaal ik met alle plezier
Het is logisch dat er geld nodig is om de ruiterpaden te inderhouden. voor je paard betaal je ook geen belasting ofzo dus waar moeten ze dat geld anders vandaanhalen.
je hebt ook wegenbelasting. dan vind ik dit geen raar idee

Al verwacht ik dan wel dat onze paden ook echt beter onderhouden gaan worden.

en mijn antwoord op jou vraag mrie:
nee. Ik denk dat ik me zo langzamerhad wel een echte recreatie bosruiter kan noemen.
En ik ben inderdaad geen lid van de KNHS.
Behalve een eventueel ruiterbewijs heeft een recreatieruiter daar volgens mij helemaal geen profijt van

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:00

Even gezocht wat er met mijn SRR lidmaadschap gebeurt:

Stichting Recreatie Ruiter schreef:
Waarom een Ruiter- of Koetsiersbewijs?
Paardrijden is een mooie sport. Maar er komt veel bij kijken. Het paard is een levend wezen en met leren rijden of mennen alleen bent u er niet! Hoe en waarom reageert een paard op vreemde situaties en voorwerpen. Waarom mag hij wel gras eten maar geen takken. Hij loopt raar, stelt hij zich aan of is er iets aan de hand? Hoe verzorg ik het zadel of het tuig en hoe weet ik of het goed past.
Op deze en vele andere vragen leert u het antwoord geven als u de theorie voor het Ruiter- en Koetsiersbewijs bestudeert. Daarnaast wordt er natuurlijk extra aandacht geschonken aan het rijden op zich, en het rijden in het verkeer. Te paard of met een rijtuig behoort u immers ook tot de verkeersdeelnemers.
Aan het Ruiter- en Koetsiersbewijs is een WA-verzekering gekoppeld (zie ook onder SRR-Aktueel - verzekeringen). Tevens bent u lid van de KNHS-recreatiesport, waarmee u bijdraagt aan het openhouden van natuurgebieden voor ruiters en menners.

Je zou dus zeggen dat er al een vorm van financiering bestaat voor behoud van ruiterroutes in de natuur vanuit het ruiter- en koetsierbewijs/ lidmaatschap SRR.
Kwestie van uitbreiden van deze club lijkt me dan?

Chantalx249

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:09

Ik hoorde het net op de radio.
Maar ik ben geen lid van de KNHS en heb ook geen ruiterbewijs.
Hoe kom je dan aan zo'n pas?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:19

Hoewel ik me er op zich nog best in kan vinden dat de ruiters betalen voor onderhoud van het ruiterpad, vraag ik me af hoe ze dit gaan doen. Betaal je per ruiter of per paard? Hoe gaat dat met maneges, moeten alle ruiters die een keertje een buitenritje met hun les maken ook een buitenrijpas aanschaffen, etc.

Daarnaast vind het persoonlijk ook wel wat krom dat inderdaad alleen de ruiters belast zouden worden, in tegenstelling tot de wandelaars , fietsers, nordic walkers etc.

Misschien toch het begin van een paardenbelasting?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:46

mylittlejoy schreef:
Misschien toch het begin van een paardenbelasting?

Dat hoop ik toch niet :=

Ik vraag me af hoe ze het willen gaan realiseren. Bij "ons" buitenrijbos net over de grens in Duitsland betaal je wel voor zo'n pas, 30 euro per jaar gewoon via email aan te vragen. Dat is nog wel prima te doen.

En daar staat dan tegenover dat het (enorme) bos daar picobello in orde is en je er heerlijke ruiterpaden hebt die het jaar rond goed berijdbaar zijn. Krijgen ze in NL dat ook zo goed voor elkaar voor ruiters door een beperkte bijdrage te vragen (en dan niet gekoppeld aan die ruiterbewijs-bullshit!), dan vind ik het niet erg om te betalen.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:54

Nou vraag ik me toch echt af hoe dat zit met manegegroepen, moet dan alleen de manege betalen of zou dan iedere leerling moeten betalen willen ze naar buiten gaan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:57

FlameHorse schreef:
Nou vraag ik me toch echt af hoe dat zit met manegegroepen, moet dan alleen de manege betalen of zou dan iedere leerling moeten betalen willen ze naar buiten gaan?

Dit wordt natuurlijk gewoon vanuit maneges geregeld.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:57

Manege's doen afdracht aan de KNHS, en de ruiters ook via hun FNRS paspoort, verder heb je al de recreatiesportbons (SSR) ik zie niet in waarom er iets nieuws of extra's moet komen? We dragen al geld af aan KNHS voor behoud van ruiterpaden in de natuur.

Niet genoeg waarschijnlijk vindt Staatsbosbeheer (die het financieel zwaar hebben)... daar wringt de schoen ;-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:20

Das waar Kelly_ann. Als lid van de FNRS, SSR en KNHS draag je daar ook al geld aan af.
Ik ben gewoon erg benieuwd hoe ze dit willen gaan doen. Ruiterpaspoort doe bijv. ik niet aan, vind ik pure geldverspilling en ik rij nu al zo lang ook ritjes buiten dat het geen toegevoegde waarde voor mij heeft. Ik woon ook niet bij gebieden waar hij wel verplicht is.
Mocht ik een keertje naar bijv. de drunense duinen willen koop ik gewoon een dagkaart. Ik woon er toch te ver van af om daar het jaarkaart van uit te rijden.