Argentijnse ruiter in opspraak na doodschieten paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:54

JoyCiej007 schreef:
Ben ik nou de enige die zich gewoon NIET kan voorstellen dat iemand dit doet?
En dan bedoel ik niet zozeer de hoge 'zieligheids-' of 'walgelijkheids'factor van een dergelijke actie,

maar wáarom in hemelsnaam, zou welk eender (prof.)ruiter dan ook, 1 van zijn beste sportpaarden doodschieten? Dan loop je alleen financieel al toch een heel groot verlies op?! En wat te denken van je ruitercarriere?

En stél dat het waar is....... dan zou z.s.m. sectie op het lichaam van het paard verricht moeten worden om meer duidelijkheid te krijgen. Maar dat kadaver is waarschijnlijk al lang 'weggemoffeld' of vernietigd.
Blijft over als enig potentieel bewijs: getuigenverklaringen. Maar ook getuigen kunnen enorm onder druk worden gezet. En dan de DA, die het paard na de beschieting uit z'n lijden heeft verlost volgens het verhaal....... als die er was, zou die dan bereidt zijn de waarheid te vertellen?

:=
Ik weet het nog net zo net niet.

Ik ben het met je eens!

xRodrigro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 07:58

JoyCiej007 schreef:
Ben ik nou de enige die zich gewoon NIET kan voorstellen dat iemand dit doet?
En dan bedoel ik niet zozeer de hoge 'zieligheids-' of 'walgelijkheids'factor van een dergelijke actie,

maar wáarom in hemelsnaam, zou welk eender (prof.)ruiter dan ook, 1 van zijn beste sportpaarden doodschieten? Dan loop je alleen financieel al toch een heel groot verlies op?! En wat te denken van je ruitercarriere?

En stél dat het waar is....... dan zou z.s.m. sectie op het lichaam van het paard verricht moeten worden om meer duidelijkheid te krijgen. Maar dat kadaver is waarschijnlijk al lang 'weggemoffeld' of vernietigd.
Blijft over als enig potentieel bewijs: getuigenverklaringen. Maar ook getuigen kunnen enorm onder druk worden gezet. En dan de DA, die het paard na de beschieting uit z'n lijden heeft verlost volgens het verhaal....... als die er was, zou die dan bereidt zijn de waarheid te vertellen?

:=
Ik weet het nog net zo net niet.

Hier sluit ik mij ook bij aan :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:37

Wat een merkwaardig verhaal..
Wie heeft nu eigenlijk het paard geschoten?

Bokt noemt Jorge Martinez een 'nationaal springruiter' ( een professional dus) , maar de 'aangever' Cordoba schrijft op CoH:

A few weeks ago a fantastic, beautiful stallion was allegedly shot to death by his owner and amateur rider because he refused and reared in front of an obstacle during training. This rider was thrown off and in a barbaric act, went to his car, got his handgun and shot the horse..

Het is natuurlijk van de gekke dat iemand door woede zo van de rails af loopt - maar als je de wereld wilt mobiliseren om hier actie tegen te nemen, dan lijkt het me dat de berichtgeving wel wat duidelijker mag.

Sammie

Re: Argentijnse ruiter in opspraak na doodschieten paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 08:44

Een nationaal springruiter hoeft niet perse een proffesional te zijn. Ik ken in Nederland ook meerdere Grand Prix ruiters die toch echt nog amateurs zijn :)

BaileyMix schreef:
Maar Okidoki klinkt best Nederlands toch? Of is dat ook gewoon een buitenlands gangbare naam?

De Z duidt aan het waarschijnlijk een Zangersheide paard is, daarmee is het een Belgisch (gefokt) paard.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:47

swikker schreef:
Dit meen je toch niet?!? Een professionele ruiter? >;) Ik kan me zoiets gewoon niet voorstellen :?

In Italie heeft een dressuurruiter eens zijn paard doodgeslagen.
En dan nog die rare duitse trainer die paarden gewoon 50 of meer zweepslagen gaf.

Ik ben vaker getuige geweest van trainers/hoefsmeden die wel hele rare dingen deden met paarden (en dat was niet altijd even vriendelijk)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:48

Sammie schreef:
Een nationaal springruiter hoeft niet perse een proffesional te zijn. Ik ken in Nederland ook meerdere Grand Prix ruiters die toch echt nog amateurs zijn :)

Maar meneer Martinez is eigenaar van een grote stal..
Bovendien: als hij de 'amateur' zou zijn, waarom dan de FEI of FAE inschakelen? Die houden zich niet bezig met amateur/recreatie ruiters..

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 08:50

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 12:28

Iemand die tot zoiets in staat is bij een paard zal er ook niet voor schromen als er wat speelt tussen mensen.
Zieke vent en in en in triest.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 14:55

Zo wordt paardrijden wel een heel erg dure hobby...
Mafkees!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 15:04

hesterve schreef:
Ik vraag me af wat er van waar is er wat er oproer is....

Dit dus. Vind het hele artikel moeilijk te geloven. Bovendien; ALS het idd waar is, zou de man in kwestie toch ook een reputatie moeten hebben van niet eerlijk tegen zn paarden te zijn bij fouten. Want dan had er bij andere paarden ook wel eens buitensporig geweld voor moeten komen (immers; zelfs het beste paard ter wereld weigert wel eens om wat voor reden dan ook of maakt op een andere manier een fout). En daar wordt verder niet over gerept in het stuk, wat over het algemeen wel het geval is als er eerder incidenten hebben plaats gevonden die niet dor de beugel konden.

Ook wordt er niks gezegd of die getuigen die erbij zouden zijn geweest dat die het schietincident bevestigen.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:58

:r WALGELIJK!!

Waarom?? ik weet niet of het waar is maar

ALS het waar is: dan zou ik hem levenslang geven en door een psychiater laten onderzoeken!!
ALS het niet waar is: wie bedenkt dit in godsnaam??

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 18:48

Ik begrijp echt niet dat je dit zou kunnen doen :n

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 20:56

Kan me echt niet voorstellen dat iemand dit echt doet. Z'n goede naam, z'n goede paard... Nee toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:23

Ik weet het zo net niet, volgens mij klopt er geen klap van.
Zowieso ben je wel heel erg ontspoord als je zover gaat, daarnaast is het op zijn zachtst gezegd niet handig voor je financien, carriere en priveleven om zo'n actie te doen. Als het waar is wordt hij uitgekotst door alles en iedereen.
Daarnaast staat er ook nergens hoe deze Cordoba bij zijn beweringen komt, hij is zelf schijnbaar geen getuige geweest? Heeft hij niet gewoon een hekel aan die kerel en probeert daarom een sappige roddel de wereld in te helpen?
Er wordt nergens gesproken over agressie van deze man in het verleden, hoe hij bekend stond of al gewaarschuwd is?

Nee ik moet het nog zien, geloof er geen klap van.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:32

En laten we nu eens voorstellen dat het volgende is gebeurd:
Paard springt laatste hindernis, breekt kogel/whatever bij landing, loopt nog een paar passen door, weigert voor de volgende hindernis (logisch), steigert/protesteert (logisch), ruiter valt er af, eigenaar (niet de ruiter) die staat toe te kijken ziet dat paard been gebroken heeft, pakt revolver, schiet paard (en weet niet waar-ie moet schieten dus paard is niet meteen dood).
Getuigen zien alleen maar "paard weigert en steigert, ruiter valt, eigenaar rent naar auto en schiet paard."

En voila, je hebt een hele logische reden waarom een paard wordt doodgeschoten (of een poging daartoe gedaan) en getuigen die iets heel anders zien...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:50

Ibbel schreef:
En laten we nu eens voorstellen dat het volgende is gebeurd:
Paard springt laatste hindernis, breekt kogel/whatever bij landing, loopt nog een paar passen door, weigert voor de volgende hindernis (logisch), steigert/protesteert (logisch), ruiter valt er af, eigenaar (niet de ruiter) die staat toe te kijken ziet dat paard been gebroken heeft, pakt revolver, schiet paard (en weet niet waar-ie moet schieten dus paard is niet meteen dood).
Getuigen zien alleen maar "paard weigert en steigert, ruiter valt, eigenaar rent naar auto en schiet paard."

En voila, je hebt een hele logische reden waarom een paard wordt doodgeschoten (of een poging daartoe gedaan) en getuigen die iets heel anders zien...

Inderdaad dat kan ook!

Maar wat ik vreemd vind is waarom schiet hij het paard niet nogmaals zodat het wel dood is.....

Schiet uit woede...en loopt vervolgens gefrustreerd weg??

Vervolgens belt het bv personeel een dierenarts?

Had hij het paard nogmaals geschoten, dus dood!! Was misschien het hele verhaal in de doofpot gegaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 09:56

Vind dat ook een logischere reden.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 12:26

Dat is inderdaad het eerste wat ik dacht, misschien iemand die zijn paard uit zijn lijden wil verlossen; zoals dat soms op grote boerderijen met paarden en vee ook gebeurt. Maar dat doe je niet van een afstandje toch? Of ben ik nou gek. Dat doe je van dichtbij, en alleen als je weet waar je je paard moet raken om te zorgen dat hij er niks meer van mee krijgt.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:02

Het zou oon zo maar best eens waar kunnen zijn, iemand met teveel geld, teveel woede en niet kunnen rijden en als klap op de vuurpijl ook nog eens in het bezit van een wapen....
Maar goed, ik weet het niet wat wel of niet waar is.
Maar als het waar is, dan vind ik het goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Paardenwelzijn in Argentinie is door Gaia jaren geleden al ter discussie gesteld

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:29

Hoe haal je het in je hoofd:o
Bizaaaaaar..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:35

Ik vraag me af wat hij dan nog allemaal meer uitspookt met zijn paarden.

Naja eigenlijk wil ik het niet weten, ik ben bang dat ik dan lange tijd niet slaap.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:42

Brilletje schreef:
Het zou oon zo maar best eens waar kunnen zijn, iemand met teveel geld, teveel woede en niet kunnen rijden en als klap op de vuurpijl ook nog eens in het bezit van een wapen....
Maar goed, ik weet het niet wat wel of niet waar is.
Maar als het waar is, dan vind ik het goed dat het onder de aandacht wordt gebracht. Paardenwelzijn in Argentinie is door Gaia jaren geleden al ter discussie gesteld

niet alleen het paardenwelzijn...ook de andere dieren,en vergeet de mensen niet ;)

Bentee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 17:45

Ik verbaas me toch elke keer weer wat voor idiote en trieste zielen er op deze wereld rondlopen... :r

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 19:58

Voor die denken dat zo´n man aan de waarde van zo´n paard denkt: Ik heb hier ook al eens een springruiter die af was geworpen kunnen tegenhouden die het paard een stomp op het voorhoofd wilde geven... Een latino met een gewond ego denkt niet meer normaal.
Iemand die een pistool in zijn auto heeft liggen is sowieso niet van het kalme, pacifistische soort.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 20:27

Hier geloof ik niets van, ??? >;)