Belgie: Veel loslopende dieren op het spoor in 2013

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Re: Belgie: Veel loslopende dieren op het spoor in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:36

In Nederland is die draad niet goedkoper :P
En als jou paard uit zijn wei springt die 180 hoog afgemaakt is zou ik heb snel verkopen aan een top springruiter :+

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:42

Want dat doen ze in NL wel zeker? :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

In NL Hebben ze tenminste geen loslopende dieren op het spoor en dat lijkt me toch belangrijker. :j

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:44

Nee, mijn wei is maar 160 hoog :+

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:48

Nee, wel om de 5 voet dieren die in sloten belanden en al dan niet verzuipen omdat ze in NL sloten als 'afspanning' gebruiken :+

Nounou, daar zou ik heel snel wat aan gaan doen hoor :Y) Bij ons wisselt het wat :P

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:40

Dat komt omdat ze in NL vaak de sporen beveiligd hebben dat de dieren er niet op kunnen. Niet omdat er een degelijk hek werk staat altijd bij de eigenaar. In NL lopen ze regelmatig los op de snelweg of polderweg Beiden landen deugen de hekken niet altijd;) Maar als paarden/koeien of iets weg willen doen ze het toch wel. OF je hebt een creatieve dieren of mensen die het hek voor je open zetten. Dus die vlieger gaat niet op:) Dieren die los komen kan altijd gebeuren! En je hoopt dan dat ze niet de weg/spoor wat ook op gaan.

Gekke is wel in NL mag je wel schrikdraad zetten maar zet je meer dan dat moet je vergunning vragen. In Belgie is dat sinds dacht 2 jaar vrij gegeven om houten hekwerken te plaatsen zeker als je paarden hebt omdat de minister het ook erg vervelend vind dat er dieren los lopen. Zelfde met schuilstal is verplicht in BE te bieden voor dieren. En in Nl nog lastig. En zo heb je meer dingen.

IK heb hier nu thuis mijn paarden in 1 weide aan de weg staan. Angst is groot dat ze eruit zijn. Maar houten hekwerk is enorm duur dus staat het alleen met schrikdraad en veel stroom in 3 lagen gezet met breed lint. Maar er lopen hier ook Reeen die weleens door het lint schieten en het kapot springen. Ik loop dan ook altijd het draad na voor ik de paarden de weide op laat. Maar ik kan nooit zeker weten dat er niet eentje per ongeluk uit zal gaan door ongelukje of flink schrikken van iets..die garantie krijg je nooit met dieren aan de baan. Maar probeer het wel te voorkomen.

helenav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 17:39

Waar vroeger de paarden van Aurelie stonden in Anderlecht (nabij Brussel) hebben we ook een paar keer gehad dat de paarden ontsnapt waren. Maar in die buurt waren veel hangjongeren en dus denken we dat zij het hek open en daarna terug dicht hadden gedaan. Want er was negens iets aan de bedrading te bespeuren qua dat er iets kapot was.
*Inmiddels staan we er niet meer dus verder geen problemen meer gehad :D

En net zoals de Nederlanders

Hebben ook de Belgen hun minder slimme momentjes

dus laten we besluiten dat we even slim zijn en allemaal even goed proberen op onze dieren te letten *\o/*

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:06

helenav schreef:
Waar vroeger de paarden van Aurelie stonden in Anderlecht (nabij Brussel) hebben we ook een paar keer gehad dat de paarden ontsnapt waren. Maar in die buurt waren veel hangjongeren en dus denken we dat zij het hek open en daarna terug dicht hadden gedaan. Want er was negens iets aan de bedrading te bespeuren qua dat er iets kapot was.
*Inmiddels staan we er niet meer dus verder geen problemen meer gehad :D

En net zoals de Nederlanders
[ Video ]

Hebben ook de Belgen hun minder slimme momentjes
[ Video ]

dus laten we besluiten dat we even slim zijn en allemaal even goed proberen op onze dieren te letten *\o/*

Raap me op, dan hebben we het nog niet over Oh Oh Cherso gehad :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:33

@helenav, die filmpjes doen mij huilen voor onze Lage Landen. -O-

Ben ik de enige Belg die denkt dat dit een excuus is van de nmbs om de treinvertragingen niet zelf te moeten oplossen? :+ Spoorwegen in België zijn een ramp, ik zit op een drukke lijn dus ik heb er niet zoveel last van (trein elke 15 min).
Er zijn wel veel weides waarvan de omheining in slechte staat is, maar daar zie ik nooit dieren in. Ik heb het dan over prikkeldraad omheiningen met half weggerotte dikke weidepalen van maar een halve meter hoog. Zo'n omheining laten ze staan zodat eigenaars hun honden de weide niet laten onderschijten en het nog mooi hooiland blijft.

Ik zeg dat dit verhaal grotendeels verzonnen is door de nmbs :+ Nederlanders hebben de fyra, dus over openbaar vervoer kunnen we tegen elkaar ook weer niet zeuren zagen. :Y)

helenav

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 18:57

sevenofnine schreef:
@helenav, die filmpjes doen mij huilen voor onze Lage Landen. -O-

Ben ik de enige Belg die denkt dat dit een excuus is van de nmbs om de treinvertragingen niet zelf te moeten oplossen? :+ Spoorwegen in België zijn een ramp, ik zit op een drukke lijn dus ik heb er niet zoveel last van (trein elke 15 min).
Er zijn wel veel weides waarvan de omheining in slechte staat is, maar daar zie ik nooit dieren in. Ik heb het dan over prikkeldraad omheiningen met half weggerotte dikke weidepalen van maar een halve meter hoog. Zo'n omheining laten ze staan zodat eigenaars hun honden de weide niet laten onderschijten en het nog mooi hooiland blijft.

Ik zeg dat dit verhaal grotendeels verzonnen is door de nmbs :+ Nederlanders hebben de fyra, dus over openbaar vervoer kunnen we tegen elkaar ook weer niet zeuren zagen. :Y)

Ja ik neem ook dagelijks de nmbs. Om naar school te gaan moet ik een overstap maken in Brussel naar een trein die richting Antwerpen gaat. Diezelfde trein richting Antwerpen komt uit (mijn excuses als ik mis ben) Charleroi Zuid, dus ik kan me niet voorstellen dat de trein tussen Charleroi en Brussel veel 'verloren dieren' tegenkomt.
Desondanks dat heeft die trein vaak vertraging. Wat een zonde is want dan ben ik te laat in de les :+

Maar als ik op diezelfde trein naar Antwerpen ga passeer ik in Mechelen (of toch tussen Mechelen en Vilvoorde) een heel stuk dat is afgezet met van die mooie groene draad die veel mensen als tuinafsleuting gebruiken. Die draad vormt een scheiding tussen de baan/fietspad/weiden voor een heel stuk. Zou leuk zijn als dat het geval zou zijn op meer plaatsen :D

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 20:10

Ha! mijn reis begint in Mechelen, zelfde lijn. Je moet er eens op letten, in Sint-katelijne-waver zijn er mooie houten omheiningen dichtbij de sporen, maar vanaf Duffel tot Hove is het soms schrijnend. Het onkruid dat over de prikkeldraad is heen gegroeid vormt een betere afsluiting dan de eigenlijke omheining. Nog nooit dieren in die weides zien staan.
Ik ben student geschiedenis, dus een Belgische die de startdatum van een wereldoorlog verkeerd had... %) .