Idee van "leidende merrie" in kuddes is een mythe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 08:48

ShamalArabs schreef:
Dat paarden geen vastomlijnde dominantiepiramide hebben was toch al lang bekend.

l.

Ja bij sommigen was dit al bekend. Het duurt nog tig onderzoeken voor de meerderheid zover is!
Daar draagt deze studie weer mooi een steentje aan bij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:02

deBiezel schreef:
Nog even terugkomen op de paarden van Marum iv.m. bovenstaande reacties. Men had al eerder at random een paard uit de groep gehalsterd en meegenomen, maar geen enkel paard volgde. Men heeft toen Machteld van Dierendonck benaderd om te vragen wat ze moesten doen. Haar advies was om de eigenaar te vragen welke merrie de paarden als leidend zien. Dát specifieke paard (dus geen hengst!) is eruit geplukt voor de tweede poging. Waarna alle paarden volgden.

Dat is dus echt een onzinverhaal.

Ten eerste is er helemaal geen merrie uitgehaald, ten tweede weet een handelaar met een paar honderd paarden echt niet wie de leider is. En ten derde, meer op persoonlijke titel; ik vind die Machteld niet zo bijzonder.

Hier even het filmpje van de redding, dan kun je het zelf zien.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 09:44

deBiezel schreef:
Nog even terugkomen op de paarden van Marum iv.m. bovenstaande reacties. Men had al eerder at random een paard uit de groep gehalsterd en meegenomen, maar geen enkel paard volgde. Men heeft toen Machteld van Dierendonck benaderd om te vragen wat ze moesten doen. Haar advies was om de eigenaar te vragen welke merrie de paarden als leidend zien. Dát specifieke paard (dus geen hengst!) is eruit geplukt voor de tweede poging. Waarna alle paarden volgden.

De paarden hier vinden het niet prettig, als ik eender welk paard uit de kudde pak, maar echte paniek ontstaat als ik de eerder genoemde onderdanige merrie uit de kudde haal. Vooral bij de dominante merrie. En dan meen ik ook ECHT paniek.

Als ik de allerlaagste in rang, een onderdanig lilliputtertje, maar het dinnetje van de merrie die ik net noemde,uit de kudde haal, raakt deze merrie weer in paniek, terwijl ze normaal de rust zelve is.

Het ligt gewoon niet zo simpel als veel goeroes je willen doen geloven.

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 10:53

Ik heb hier 4 ruinen staan. Geen van de 4 is de baas over het eten, maar 1 is wel de ""leider"". Als ze vrij in de wei lopen en de ""leider'" bijvoorbeeld besluit naar de waterbak gaat dan volgt de rest. Ook als ik hem halster en meeneem, volgt de rest. Terwijl als ik 1 van de andere ruinen pak, de rest bij de ""leider"" blijft staan.

De ""leider"" is (toevallig?) de oudste ruin en ook de meest stabiele en zekere. Of dat ermee te maken heeft weet ik niet en ook niet of dit bij alle kuddesamenstellingen opgaat. Dit is slechts mijn observatie

Deze situatie bestaat al meer dan een jaar zo, wie weet verschuiven deze rollen ooit wel eens, we gaan het zien.

Cerera

Re: Idee van "leidende merrie" in kuddes is een mythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:02

Ik heb de rol van mijn oude merrie in de kudde altijd dubieus gevonden. Ze werd weggejaagd bij het eten en stond altijd alleen. Maar vooral door dat alleen staan, heb ik nooit echt geloofd dat ze de laagste in rang zou zijn. Immers wordt een kudde toch wel bij elkaar gehouden, waarom zou het dan worden toegestaan, dat de laagste in rang afdwaalt?

Maar goed :D Ik denk idd dat er een wezenlijk verschil zit in een kudde op een pensionstal en een wilde kudde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:09

criollo_yess schreef:
Ik heb hier 4 ruinen staan. Geen van de 4 is de baas over het eten, maar 1 is wel de ""leider"". Als ze vrij in de wei lopen en de ""leider'" bijvoorbeeld besluit naar de waterbak gaat dan volgt de rest. Ook als ik hem halster en meeneem, volgt de rest. Terwijl als ik 1 van de andere ruinen pak, de rest bij de ""leider"" blijft staan.

De ""leider"" is (toevallig?) de oudste ruin en ook de meest stabiele en zekere. Of dat ermee te maken heeft weet ik niet en ook niet of dit bij alle kuddesamenstellingen opgaat. Dit is slechts mijn observatie

Deze situatie bestaat al meer dan een jaar zo, wie weet verschuiven deze rollen ooit wel eens, we gaan het zien.

En in "onze" kudde kun je vrijwel willekeurig wie uit de wei trekken, de rest constateerd dat die weg gaat en verder niks. Toch heeft "onze" groep weldegelijk leiding; inderdaad, een merrie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:19

Het is sowieso heel verschillend hoe een groep paarden zich gedraagt... de ene keer wordt een oud of invalide paard gebeten door de rest, de andere keer is er een blind paard dat een maatje krijgt dat de taak van "geleidepaard" op zich neemt. Dit heb ik al een paar keer gezien in Soest, op Bokt en bij het paard van mijn zus toen het een oogafwijking kreeg.

En de theorie van de "leidmerrie" vond ik ook altijd al wat vaag...
Ik kende gevallen waarbij dominante ruinen andere ruinen door het draad joegen en geen merrie die daar wat tegen kon doen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 13-01-14 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:20

liljebo schreef:
Heel herkenbaar sanne. Zo'm merrie heb ik ook. Ze wordt overal weggejaagd, maar in de zomer bepaalt zij altijd waar te eten en als er een stresssituatie ontstaat, zoeken ze allemaal, incl the bitches, hun toevlucht bij haar (ze is onderdanig, maar ook heel stabiel en niet snel van slag) Je ziet juist de 'verstandige' beslissingen vaak van dit soort dieren afkomen en minder van de 'bitches'

Grappig! Die van mij is echt alleen van water en wei :D Ze is zelf namelijk echt een enorme schijtluis, dus bij stress hebben we daar een andere held voor :D
Wat je wel vooral ziet, is dat vriendjes met elkaar meelopen. Als ik die van mij uit de wei haal, dan gaat altijd dezelfde mee, dezelfde die ook staat te hinniken als ik naar buiten ga. Volgens mij zijn vriendschapsbanden zo'n stuk belangrijker bij paarden, dan dat hele leiderschaps gebeuren bij elkaar ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:21

Waar het om gaat, is dat het er geen vaste regels zijn. Een dominant paard is lang niet altijd leider en welk paard leiding op zich neemt , kan van situatie tot situatie verschillen. Dat is lang geleden bij paarden, bij een eerder onderzoek, trouwens ook al geconstateerd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:24

sanne83 schreef:
Grappig! Die van mij is echt alleen van water en wei :D Ze is zelf namelijk echt een enorme schijtluis, dus bij stress hebben we daar een andere held voor :D
Wat je wel vooral ziet, is dat vriendjes met elkaar meelopen. Als ik die van mij uit de wei haal, dan gaat altijd dezelfde mee, dezelfde die ook staat te hinniken als ik naar buiten ga. Volgens mij zijn vriendschapsbanden zo'n stuk belangrijker bij paarden, dan dat hele leiderschaps gebeuren bij elkaar ;)

Dat weet ik wel zeker. Mijn onderdanige merrie, Hälga, is dus echt de rust zelve, maar een schijtluis naar de andere paarden toe. Laat zich altijd wegjagen. Maar ze neemt de leiding op als er ergens gegraast wordt of een stresssituatie ontstaat
Maar Trulsaatje is dan weer haar echte dinnetje en als die de wei uitgaat, raakt ze echt in paniek.

Denk ook dat vriendschap heel belangrijk is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:27

Hier is de Ruin over het algemeen de baas over het eten, maar zodra er iets eng gebeurt, krijgt de merrie ineens de leiding. :roll: :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:30

We weten al veel langer dat in kuddes er geen strakke rangorde is zoals bij kippen. De volgbaarheid wordt voornamelijk bepaald door de motivatie en behoeftes.
Het is voor de gehele kudde van belang dat ze gezond en sterk is. Als een merrie bv meer behoefte heeft aan water, dan zou het voor de kudde erg slecht zijn om die behoefte te negeren. Als er een roofdier langskomt zal een eventueel watertekort bij die merrie, de kudde in gevaar kunnen brengen.

Mijn merrie loopt in principe overal met me mee. Los of semi los, ze loopt half naast me meestal. Tot het moment dat ze moet mesten/plassen. Dan draait ze zich om en wandelt ze naar het gras/bak/stal. Dan is haar behoefte veel groter.
Overigens is het altijd nog een beetje omstreden om leiderschap en kudde verhoudingen te bepalen met je paard. Zou je echt als je maar 2/3 uurtjes deel uitmaakt van die groep echt kunnen spreken van zo iets.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:34

Veulen84 schreef:
Overigens is het altijd nog een beetje omstreden om leiderschap en kudde verhoudingen te bepalen met je paard. Zou je echt als je maar 2/3 uurtjes deel uitmaakt van die groep echt kunnen spreken van zo iets.

Nee natuurlijk niet. Je maakt als mens nooit een deel uit van de kudde, maar een dergelijke opmerking wordt je hier meestal niet in dank afgenomen. Idd echter een kwestie van logisch verstand. Je kunt wel een vriendschapsband aangaan met het paard

Veulen84

liljebo schreef:
sanne83 schreef:

Dat weet ik wel zeker. Mijn onderdanige merrie, Hälga, is dus echt de rust zelve, maar een schijtluis naar de andere paarden toe. Laat zich altijd wegjagen. Maar ze neemt de leiding op als er ergens gegraast wordt of een stresssituatie ontstaat
Maar Trulsaatje is dan weer haar echte dinnetje en als die de wei uitgaat, raakt ze echt in paniek.

Denk ook dat vriendschap heel belangrijk is.

preferred partner/ preferred friendship is ook heel uitgebreid onderzocht met paarden. Dit is inderdaad enorm belangrijk.

Ayasha
Blogger

Ik denk dat onze "leiding" vooral gebaseerd is op het feit dat we voerdispensers zijn én omdat paarden zich volgens mij wel degelijk kunnen "hechten" aan andere diersoorten (dus ook ons) en dat er in zekere zin toch een soort "relatie" opgebouwd wordt tussen mens en paard. En in die relatie zijn bepaalde eigenschappen zoals dat ie naar ons moet luisteren. :) En daar legt een paard zich bij neer.. Een paard beslist nl. niet graag "alleen" (het zijn immers kudde dieren.)
Ik leg het een beetje krom uit geloof ik.. Maar dus een beetje van "voor mij is het prima en je zal het wel weten".. :)
Wat ook de "geen klik" hebben verklaart... Als je elkaar écht niet ligt kan er geen goede relatie ontstaan en dus ook geen vertrouwen a la "doe maar, voor mij is het goed" en dan komen er problemen..

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 11:53

Als paard ben je niet de leider door dominant gedrag, of door de stabiele factor te zijn, de ander weg te jagen of wat dan ook. Leider ben je als de andere paarden je vertrouwen en je WILLEN volgen in bepaalde situaties. Daarnaast spelen heel veel andere factoren een rol natuurlijk. Niet iedere samenstelling van paarden wordt een kudde, iedere groep is weer anders met andere karakters en andere mogelijkheden. Leiderschap is net als andere rollen bij de paarden, een heel ingenieus samenspel van allerlei factoren. Zo onstaan "vriendelijker" kuddes, agressievere, lossere, enz. Heel interessant allemaal, vind ik. Paarden zijn redelijk vrij om hun kudde te verlaten, dat doen jonge merries geregeld om door een andere hengst gedekt te worden bijvoorbeeld, waarna ze weer terug kunnen komen in hun familiegroep.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:32

Gini schreef:
Met andere woorden, het heeft geen invloed op je leiderspositie als je af en toe je paard op kop laat lopen. Met andere woorden, de hele theorie van een paard moet op schouderhoogte of schuin achter je lopen is bullshit. Gelukkig had ik dit aspect al wat langer door. Mijn paard loopt al vier jaar afwisselend voor dan wel achter, langs mij. Zo lang ze luistert wanneer ik een commando geef en er geen spanning op het touw komt te staan, is het allemaal goed voor mij. :+

Mee eens en voor mij is het ook prima.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:02

Ayasha schreef:
Ik denk dat onze "leiding" vooral gebaseerd is op het feit dat we voerdispensers zijn én omdat paarden zich volgens mij wel degelijk kunnen "hechten" aan andere diersoorten (dus ook ons) en dat er in zekere zin toch een soort "relatie" opgebouwd wordt tussen mens en paard. En in die relatie zijn bepaalde eigenschappen zoals dat ie naar ons moet luisteren. :) En daar legt een paard zich bij neer.. Een paard beslist nl. niet graag "alleen" (het zijn immers kudde dieren.)
Ik leg het een beetje krom uit geloof ik.. Maar dus een beetje van "voor mij is het prima en je zal het wel weten".. :)
Wat ook de "geen klik" hebben verklaart... Als je elkaar écht niet ligt kan er geen goede relatie ontstaan en dus ook geen vertrouwen a la "doe maar, voor mij is het goed" en dan komen er problemen..

Ja, als je daar aan toe voegt dat paarden oppertunisten zijn, die het beste maken van de situatie waarin ze leven, dan klopt het inderdaad.

Echter, er zitten wel grenzen aan: wederzijds respect. Een paard dat in enigerlei vorm niet gerespecteerd wordt, maar wel gedwongen om met een mens om tegaan, dat paard zal zeer waarschijnlijk vroeger of later in verzet komen. Op dat punt begint de boterham van de goeroes.......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 14:20

Er is nog iets wat mogelijke verschillen in gedrag zou kunnen verklaren: uitgaande van de theorie dat paarden in feite uit 4 basistypen bestaan zoals de hoogvlakte pony (type 1), ponytype 2 (Euraziatisch zoals de Przwalski),
paardtype 3 (woestijn/steppepaard) en paardtype 4 het bekendste woestijntype, zoals de Arabier.
Die verschillende typen worden geacht verschillende eigenschappen te hebben en als dat klopt zit daar al een begin van een verklaring dat je niet zomaar alles op 1 hoop kunt gooien. Klein voorbeeldje: als een pony in de bergen net zo snel weg zou sprinten bij schrik als een Arabische volbloed uit de woestijn voorzie ik toch wel wat praktische probleempjes op smalle bergpassen...

Daarbij zijn paarden vaak mengvormen van verschillende typen dus is het lastig bepaalde gedragingen toe te schrijven aan een hele groep.