Manegehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:35

Tabaluga12 schreef:
Jeetje, wat bizar. Hopelijk komen ze er alsnog aan uit en hebben ze er beide van geleerd.

Ik vraag me inderdaad ook af hoe je met je dieren omgaat als je zo met mensen omgaat.

Tja... er zijn toch heel wat maneges/stallen nog steeds waar dat duidelijk zichtbaar is....En al die rare praktijken rondom paarden komen niet uit de lucht vallen. Mensen zijn nou eenmaal wreed en hebzuchtig. -O-

Dit verhaal klinkt me niet onbekend in de oren. Ooit, jong, onnozel, wilde ik ook wel op een manege of grote stal werken. Stad en land afgebeld.

Mocht overal wel komen hoor, kost en inwoning erbij... Ik zal je alle details besparen, maar absoluut dieptepunt was een enorme manege midden van het land, waar ik in een lekke stacaravan mocht wonen en waar de eigenaar nog even kinderbijslag van mijn ouders dacht te kunnen vangen, dat was toch wel redelijk. :+ (ik was meerderjarig maar hoe dan ook, deze man deinsde duidelijk nergens voor terug.)

Ben uiteindelijk nog eens een weekje op een bekende dressuurstal geweest maar dat bleek (was anders beloofd) zwart werken te zijn.
Daar ben ik na een week naar huis gegaan, heb uitgezocht wat voor risicos ik als zwartwerker liep (GROOT!!!!) en heb mijn spullen opgehaald.

Nee, naar uitbuiting hoefde je toendertijd niet hard te zoeken in de paardenwereld. Ik kon mij op iedere straathoek wel laten uitbuiten. Zou dat veranderd zijn?

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:40

Ongelooflijk.... Triest!

chimello

Re: Manègehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 14:41

En niemand die dit ooit opgevallen is op die stal? Lijkt me sterk allemaal, heel vreemd.
Maar wat een schande.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 15:37

Ik hoop dat deze arme man zijn geld snel krijgt. :(

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:00

Het is in België gebeurd en hier zijn ze niet zo snel met uitbetalen van schadeclaims. Daarbij komt ook nog eens rente wat het bedrag van ± € 151k aardig opdrijft.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:06

Floemii schreef:
Ik vraag me af hoe iemand die op die manier met de mede mens kan om gaan, ook nog allerlei dieren kan houden?

Ja inderdaad. Als je al geen respect hebt voor mensen hoe is het dan gesteld tegenover de dieren. Toch wel erg dat die man al die jaren eigenlijk helemaal alleen is geweest.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 16:10

Tigra_ schreef:
Floemii schreef:
Ik vraag me af hoe iemand die op die manier met de mede mens kan om gaan, ook nog allerlei dieren kan houden?

Ja inderdaad. Als je al geen respect hebt voor mensen hoe is het dan gesteld tegenover de dieren. Toch wel erg dat die man al die jaren eigenlijk helemaal alleen is geweest.

En heel erg dat niemand op die manege doorhad dat er wat aan de hand was.
Als hij zich beperkt kon wassen en alleen restjes te eten kreeg, dan kan hij er nooit florissant uitgezien hebben. Was er op die manege dan niemand van de lesklanten die onraad rook en hem gevraagd heeft of ie het naar zin had op het werk?

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:15

Ik ken ook mensen in de sport in NL. Super rijk en die namen ook de goedkoopste krachten aan en verwacht dat ze dan 7 dagen per week 24 uur per dag tussen de paarden bleven. Want de paarden mochten niet alleen staan. En als je weg ging kreeg je altijd heibel en betaalde ze ook je loon niet meer uit of hielde belachelijke dingen in op je loon. En geld genoeg de paarden hadden goud;) En beter dan het personeel het ooit kreeg daar. Zelf verder weinig verstand van paarden maar lazen je wel de les. En hingen zelf mooie pipo;s uit op wedstrijden als er weer eens een paard won. Ze worden niet voor niets rijk denk ik dan..je kan zelden 100% eerlijk zijn en rijk worden daardoor! je moet slinks zijn om rijk te worden vaak of een toeval treffer hebben ergens mee. Deze mensen deed ook veel zwart geld omzetten erin. Ideale dekmantel. Tja...denk dat je nooit weg krijgt zulke praktijken.

Bij veel manege;s draait het nog steeds op vrijwilligers of goedkoopste lonen. Dan kreeg je als je op een dag hielp mesten een lesje er voor terug. Weer een pony die een uurtje meer moest lopen om vrijwilliger tevreden te houden. Het bestaat nog steeds en blijft bestaan dat gaat niet weg.

Als stagiaire zegt iedereen makkelijk als ze bij zn bedrijf niet leren hoe kan het dan een stage bedrijf blijven. Maar ja er zijn steeds minder stage bedrijven. Kans op werk is al steeds minder voor stagiaire. En stallen/manege's worden nog duurder als mensen alles gaan rekenen wat ze doen:) En als je start wil je niet weten hoeveel er beginnen zonder ooit met paarden te maken gehad te hebben daarvoor. Dus die moet je veel leren en dan blijkt daar vaak in de praktijk geen tijd voor. En is het lekker goedkoop en handig inderdaad om ze in te zetten van mesten waar iedereen vaak toch al een hekel aan heeft om altijd te doen als je veel paarden hebt staan.

Niet dat ik het goed praat hoor. Want we hebben de slaventijd al lang afschaft maar het is er stiekem in veel branches nog steeds hoor! En werk wat wij voor de lage lonen niet meer willen doen en andere werknemers wel doen omdat het al meer is dan ze ooit hadden in eigen land. En worden volledig uit gebuit. Gebeurd in paarden, bouw, tuinbouw moeilijker te controleren voor een overheid die taken. Bij andere bedrijven is het al lastiger. Hoewel ik van jaren geleden nog weet dat onze lokale Chinees ook allemaal illegalen in dienst had in de keuken en die hield ze ook als vee;) Dat is vaak ook een super gesloten gemeenschap dus komt niet snel uit. En zo zal er nog veel verstopt zitten wat we niet weten of niet meer willen zien.
Laatst bijgewerkt door Almighty op 09-01-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:16

Ik hoorde het net op de radio, de man was blijkbaar zwakbegaafd. Triest, en dan te bedenken dat die man het waarschijnlijk allemaal uit liefde voor de paarden deed :n

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 17:18

Ik hoop echt dat die man krijgt waar hij recht op heeft! En kan gaan genieten van wat paarden ook kan zijn voor zichzelf!!! En dat die manege houdster haar ogen uit het hoofd gaat schamen en nooit meer ergens aangenomen wordt en de manege leegloopt zodat ze zelf leren droog brood te eten!! En als ze willen blijven bestaan hard moeten werken zelf voor geen geld te krijgen meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 18:13

Ondervoeding/eenzijdige voeding + uitputting maakt kritisch nadenken vrijwel onmogelijk. (sommige sektes houden ook zo hun leden onder controle) Dan maakt je IQ niet zoveel uit, je hersenen hebben dan gewoon de nodige voeding niet om volledig te functioneren.

Moet zeggen dat voor 17 jaar 60-80 urige werkweek 150.000 euro mij nogal weinig lijkt.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:16

is 735 euro per maand; die 150 k over die 17 jaar verdeeld...idd schandalig weinig en zo komt die manegehoudster er wel heel makkelijk vanaf.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:21

Wat ontzettend dom van die stalknecht zeg.
Zo lang over je heen laten lopen. Ik ben benieuwd of hij ooit geld zal krijgen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 19:55

Wat een vreselijk treurig verhaal, gelukkig is er een eind aan gekomen. Ik hoop dat de man zijn geld krijgt.
Slavernij is 150 jaar geleden wel afgeschaft, maar bestaat helaas nog steeds..

JessiicaaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:03

Wat een bizar verhaal.. dat er in die 17 jaar nooit iemand is geweest die dit heeft opgemerkt.

Die bazin kan mooi de rest van haar leven geld inleveren. Ik hoop dat ze snel helemaal blut is zodat ze net als haar knecht in een stal moet leven en het met kleine restjes eten moet doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 20:44

tamary schreef:
Ondervoeding/eenzijdige voeding + uitputting maakt kritisch nadenken vrijwel onmogelijk. (sommige sektes houden ook zo hun leden onder controle) Dan maakt je IQ niet zoveel uit, je hersenen hebben dan gewoon de nodige voeding niet om volledig te functioneren.

Moet zeggen dat voor 17 jaar 60-80 urige werkweek 150.000 euro mij nogal weinig lijkt.

Maar voordat je zo ver heen bent moet je niet opstappen dan.. dat had iemand met een normaal IQ waarschijnlijk wel gedaan.

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:00

Eerst en vooral wil ik alvast melden dat mijn reactie misschien wel enige discussie zal uitlokken op dit forum omtrent dit onderwerp. Ik was eerst van plan om hier niet op te reageren, maar hetgeen hier over de stalbaas gezegd wordt is echt triest en pure speculaties!

Zelf ben ik vrij goed op de hoogte van deze zaak, en ik kan jullie alvast vertellen dat dit het verhaal is van de stalknecht. Neem zijn woorden gerust niet met een korrel, maar met een hele pak zout.. Ik vind het jammer dat zulke verhalen volledig geloofwaardig zijn in jullie ogen.
De Belgische pers heeft zich (onverwacht) massaal op dit verhaal gestort, terwijl men niet eens correct geïnformeerd was. Ondertussen hebben journalisten zelf al toegegeven dat het hier om een vreemd vonnis gaat en dat er meer aan de hand is. Dat is ook de reden waarom de stalbaas zeker in beroep zal gaan.
Het Belgisch gerecht heeft hierbij (nog maar eens) zwaar gefaald door het dossier niet goed genoeg door te lezen en alle bewijzen bij elkaar te leggen.
Ook belangrijk om te weten is dat de eigenares van de fokkerij niet veroordeeld is voor uitbuiting, zoals alle media zeggen,zijzelf en de zaak zijn hier volledig voor vrijgesproken. De schadevergoeding slaat op een inbreuk van de sociale wetten.
Verder kan ik jullie ook nog zeggen dat deze man niet zo braaf is als men beweert. Het is makkelijk om in zulke situaties het slachtofferrol te gaan bespelen om zo de tegenpartij volledig met de grond gelijk te maken. En het is dan ook zeer jammer dat de mensen dan meteen alles gaan geloven.

Verder vind ik het zeer grof en zeer triest welke verwijten sommigen onder jullie hier naar de stalbaas haar hoofd gooien. Ze staat nog steeds sterk in haarschoenen, de stal zal zeker niet failliet gaan en ik kan jullie verzekeren dat ze kan rekenen op de steun van de klanten en van buitenstaanders!

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 22:28

Want de telegraaf is - natuurlijk - de betrouwbaarste bron ...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:21

Silhoutte: Wij dienen af te gaan op het verhaal wat hier geschreven wordt. En mogen daar een mening over hebben omdat we alleen over deze informatie beschikken:) Dat het niet klopt..zou ik zeggen dan moet de tegenpartij een tegenaanval in zetten en haar verhaal doen. Zodat we een duidelijke mening kunnen vormen. Tuurlijk heeft een verhaal altijd 2 kanten dat weten we wel. Maar je kan wel zeggen dat het recht niet goed was...en verkeerd uitgesproken in de pers.>.maar er zal toch een kern van waarheid in zitten en waar waren jullie dan allemaal als getuigen tegen de man? Want dat is dan ook een mogelijkheid. En als we fout zitten sorry tegen de eigenaresse! Maar het klinkt echt niet ongebruikelijk in de tak van paardensport dat dit voorkomt hoor wat hier boven beschreven wordt. Waar of niet..we hebben altijd wel een mening over de tekst die we gekregen hebben! EN dat het niet klopt..tja dat weten wij ook niet...en gaan het niet controleren...je gaat ervanuit dat de pers wel iets van waarheid er in schrijven anders zouden ze niet bestaan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:32

randalinpony schreef:
Tja... er zijn toch heel wat maneges/stallen nog steeds waar dat duidelijk zichtbaar is....En al die rare praktijken rondom paarden komen niet uit de lucht vallen. Mensen zijn nou eenmaal wreed en hebzuchtig. -O-

Dit verhaal klinkt me niet onbekend in de oren. Ooit, jong, onnozel, wilde ik ook wel op een manege of grote stal werken. Stad en land afgebeld.

Mocht overal wel komen hoor, kost en inwoning erbij... Ik zal je alle details besparen, maar absoluut dieptepunt was een enorme manege midden van het land, waar ik in een lekke stacaravan mocht wonen en waar de eigenaar nog even kinderbijslag van mijn ouders dacht te kunnen vangen, dat was toch wel redelijk. :+ (ik was meerderjarig maar hoe dan ook, deze man deinsde duidelijk nergens voor terug.)

Ben uiteindelijk nog eens een weekje op een bekende dressuurstal geweest maar dat bleek (was anders beloofd) zwart werken te zijn.
Daar ben ik na een week naar huis gegaan, heb uitgezocht wat voor risicos ik als zwartwerker liep (GROOT!!!!) en heb mijn spullen opgehaald.

Nee, naar uitbuiting hoefde je toendertijd niet hard te zoeken in de paardenwereld. Ik kon mij op iedere straathoek wel laten uitbuiten. Zou dat veranderd zijn?

:n

silhouette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:36

Ik weet maar al te goed dat jullie een mening baseren op wat hier geschreven wordt, en dat was hoofdzakelijk de reden dat ik even wou tussenkomen om te zeggen dat niet alles hiervan waar is.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:37

xxCYNNxx schreef:
is 735 euro per maand; die 150 k over die 17 jaar verdeeld...idd schandalig weinig en zo komt die manegehoudster er wel heel makkelijk vanaf.

Ze heeft hem natuurlijk wel (een periode) die 500 per maand betaald.
Kom je op ruim 1200 euro per maand, 'kost' en 'inwoning' zullen ze ook nog wel een paar honderd voor gerekend hebben.
Of het terecht is is wat anders.

Almighty

Re: Manegehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 23:50

Silhouette: Heel fijn als je de andere kant iets kan laten zien:) Wel handig in het oordeel.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:18

Gebeurt zo vaak :/ en zoooo ontzettend veelgeld!!! Je moet tegenwoordig bijna robot zijn om in het paardenwereld aan het slag te kunnen.

Ik moet zelf nog van mijn vorige baan 800 eurotjes nog krijgen, maar helaas na 2 jaar, heb ik het strijd opgegeven.
Laatst bijgewerkt door Crazy_boon op 10-01-14 00:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Re: Manegehoudster veroordeeld voor uitbuiten stalknecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-14 00:28

Wow ik wist helemaal niet dat dit nog zo erg bestond :oo
Wat ik alleen niet snap, waarom heeft die man dat zo laten gebeuren?