Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:06

Ik vraag me eigenlijk af of de politie in Belgie toegang heeft aan de database van de geschipte paarden. Of zelf een dierenarts? Want ik denk niet dat het zoals bij honden is hoor. Bedoeling van de chip is niet om een eigenaar terug te vinden, maar om het vlees te kunnen traceren als het mag geslacht worden of niet. Heb ooit 2 paarden gevonden op straat, DA gevraagd om de chip te kijken, heeft dit gedaan, waren geen chip maar die zei toch dat hij eigenlijk niet kon terug vinden van wie de paarden waren, zelf met een chip. Ik denk dat er moet gebeld worden naar de confederatie van het paard, maar als het week end is, of s avonds, dan heb je pech. En 22 december was een zondag...

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:07

JJane schreef:
Dan was het een ongeluk en domme pech.

Nu toch net zo goed?

Met het verschil dat de politie getracht heeft om het beest nog te redden.

Ik geloof echter niet dat ze dat dier gewoon in een random wei achtergelaten hebben.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:07

Volgens mij is het in Belgie wel zo dat alle paarden in een database staan.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:08

Mijn paarden zijn gechipt maar staan alle nog op de naam van de fokker.
1 fokker kan dan zeggen dat het paard bij mij staat.
De andere hebben geen weet waar hun paarden zijn gebleven.

Dus op chip de eigenaar controleren is niet altijd te doen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:09

Heeft de politie standaard een chipreader bij zicht trouwens?

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:10

upendo schreef:
JJane schreef:
Dan was het een ongeluk en domme pech.

Nu toch net zo goed?

Met het verschil dat de politie getracht heeft om het beest nog te redden.

Ik geloof echter niet dat ze dat dier gewoon in een random wei achtergelaten hebben.

Dat is dus wel zo. Er lopen nog twee topics over een soortgelijk onderwerp. En daarin komt heel duidelijk naar voren dat de politie vaak niet weet wat het doet met paarden. Zolang ze van de weg zijn en de veiligheid niet meer in het geding is maakt het hun niet meer uit.

upendo

Re: Vlaming overweegt klacht tegen politie na dood van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:11

En dat vind ik ook niet eens heel raar als de eigenaar niet te traceren is.

In principe is het namelijk heel niet hun probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:16

Maar stel je nou voor dat je een halverzopen persoon uit een gracht haalt, die stuur je toch ook niet naar huis? Die moet en zal gecontroleerd worden door een dokter, die krijgt een deken om, etc...

Ik snap niet waarom dit bij een paard "anders" wordt gezien. Een half verzopen paard heeft net zoveel recht op goede verzorging, als een half verzopen mens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:19

Resistance schreef:
Maar stel je nou voor dat je een halverzopen persoon uit een gracht haalt, die stuur je toch ook niet naar huis? Die moet en zal gecontroleerd worden door een dokter, die krijgt een deken om, etc...

Ik snap niet waarom dit bij een paard "anders" wordt gezien. Een half verzopen paard heeft net zoveel recht op goede verzorging, als een half verzopen mens.

Nee, een paard heeft in deze niet dezelfde rechten als een mens. Gelukkig maar.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:19

Als diegene nog fatsoenlijk kan functioneren wel hoor.
Gebeurt in Utrecht bij de grachten vaak zat gezien iedereen daar vanaf de werf erin valt..

Voor ons als paardenliefhebber is het een heel ander perspectief dat je hebt.
Als je bij de politie werkt is het over het algemeen een heel ander verhaal.. Zij zullen een paard in een shock vanuit trauma niet herkennen als paard met een shock omdat het dier vaak nog (grotendeels) normaal functioneert naar de onwetende buitenwereld toe..

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:21

Maar wie zegt dat de eigenaar niet te traceren is geweest? De eigenaar gaat toch niet een klacht indienen als hij wist dat hij niet te traceren was geweest. Dat het artikel misschien niet helemaal correct is geschreven. Het is nl verplicht voor alle paarden in Belgie om bij een database ondergebracht te worden.

Het onthouden van zorg aan een dier is wel hun probleem. En strafbaar overigens) Hoe zou jij het vinden als het jou paard was geweest? Als het nu nog had geleefd enkel en alleen omdat iemand zijn werk met iets meer gevoel en verantwoordelijkheid had gedaan?
Laatst bijgewerkt door JJane op 09-01-14 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:22

Zoals iemand anders als zei, veel van die paarden staan nog op naam van de fokker.

Zie mijn bovenstaande post.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:23

heeft belgie eigenlijk een dierenambulance?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:26

Als een mens in de gracht is gevallen en hij kan daarna lopen gaat die ook niet naar de dokter.
Als een leek een paard uit de sloot vist en die loopt gewoon kan ik me ook voorstellen dat er gedacht wordt dat het wel goed gaat.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:26

In Belgie betaal je voor elk paard wat op jou naam geregistreerd staat een klein bedrag. Dus de meesten schrijven ze toch over. In Belgie is het toch iets beter geregeld qua registratie dan als in Nederland.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:28

Of dat in theorie en praktijk goed werkt blijkt altijd nog maar te bezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:32

Ten eerste is het al een paar jaren verplicht om je paard/pony gechipt te hebben. Of er op die chip dan nadien de correcte gegevens staan is een ander paar mouwen.

De politie heeft naar mijn weten zelf geen chipreader, daar hebben ze een DA voor nodig. Je krijgt ook alleen maar het registratienummer te zien, waarmee ze dan contact kunnen opnemen met de Confederatie van het Paard die met dat nummer kan opzoeken welke eigenaar erop staat. In principe ben je bij elke aankoop verplicht om het mutatiedocument, dat bij paard + chip hoort, in te vullen met jouw gegevens als eigenaar, wie de sanitair verantwoordelijke is en paard uitgesloten voor consumptie ja/nee (Eens "nee" gekozen kan dit nooit meer teruggedraaid worden). Doe je dit niet, dan blijft het paard in de database op naam van de vorige eigenaar staan. Wat ik best apart vind, volgens mij is die aangifte en wijziging ook gratis.

Hier in onze regio werken ze samen met een ploeg die je kan zien als soort dierenambulance. Zij krijgen opleiding hiervoor, hebben chipreaders bij, nummer van DA's mocht er eentje opgeroepen moeten worden én ze kunnen ook in de database van de confederatie.

Politie heeft paar jaar terug vandalen betrapt aan 1 van onze weides toen ze de draden aan het losknippen waren. Boeven weg, paarden ook en de politie heeft ze ipv weer de weide, het open veld in gejaagd :+ Op pakweg 10min stappen zitten wel 2 erg grote en drukke banen + autosnelweg. toen hebben ze ook die ploeg opgebeld, paarden op weide gezet (die achteraf niet volledig omheind bleek) en mij gecontacteerd. Rekening was niet mis (€1000) maar goed, liever dat dan paarden van een steenweg afschrapen na een ontmoeting met een vrachtwagen tegen 90km/u.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:37

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 09:54

Eigenlijk is deze gebeurtenis geen reclame om iemands paard uit het water te halen: als "dank" loop je het risico aangeklaagd te worden...

Ik kan me voorstellen dat het urenlang observeren van een gered paard (waarvan de eigenaar niet te vinden is) niet op de takenlijst van de politie staat.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:16

Nee het is niet gratis hier om het paard over te zetten op jou naam. Is het paard gechipt in het buitenland kunnen veel chiplezers de chip niet eens lezen. In theorie zou het allemaal moeten werken maar in de praktijk loopt het zo vierkant als het maar kan. Of de chip werkt niet meer dat kan ook nog.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:19

de gedachtengang om de politie aan te klagen zodat er wat gaat veranderen ben ik al wat vaker tegengekomen.

maar in mijn topic over hoe we de politie kunnen helpen met dit soort problemen die niet hun eigen probleem zijn heb ik ook al wat tegenstand gehad.
wat er eigenlijk zou moeten zijn en zoals varekaj ook al aangeeft, een soort dierenambulance waar de politie/brandweer de dieren aan kan afdragen zodat zij weer de handen vrij hebben.
poltiemensen en brandweermensen zijn geen paardenmensen maar praktische probleemoplossers die op korte termijn veel moeten doen. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:27

Ik haal uit die opmerking van de eigenaar niet per sé dat zijn paard niet gechipt was, het kan ook verkeerd geformuleerd zijn. Het staat er op een rare manier, dus ik denk niet dat we moeten beweren dat het paard niet gechipt was, dat staat er nl. niet.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:39

Zoals ik uit het verhaal opmaak heeft de politie het paard zelf uit de gracht/sloot gekregen.
En als ze dat zelf gelukt is, was het paard in hun ogen waarschijnlijk niet in zo'n slechte conditie. Volgens mij was het die dag ook niet echt mega koud, dus zou in dat geval wel snappen dat het paard gewoon op een wei gezet is door de politie.
Heel erg voor het paard, maar of er nu een zondebok gezocht moet worden om iets wat "gewoon" een vervelend ongeluk is? In mijn ogen niet.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 10:39

chippen is al zo vreselijk lang verplicht, hoe hadden ze de man kunnen bellen als ze niet eens weten om wie het gaat? Op de bonnevoi maar iedereen in het dorp/de stad bellen?

Ik denk dat niemand hier schuld aan heeft, as is verbrande turf, wie zegt dat ze niet alsnog was overleden?

wonderworst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-14 11:38

Onwijs sneu voor de eigenaar.
Politie heeft waarschijnlijk gehandeld naar alle eer en geweten. Ze krijgen een melding van een paard in het water. Paard wordt er uit gehaald en lijkt op het eerste gezicht voor hun er prima uit te zien. Politieagenten zijn over het algemeen geen dierenartsen of paardenmensen, dan kun je het ze niet verwijten dat zij niet hebben gezien dat het paard er niet goed aan toe was. Mensen weten het verschil tussen een paard en een pony nog niet, laat staan dat ze iets over de gezondheid van paarden weten.

Niemand weet wat er precies is gebeurt. Een paard heeft nou eenmaal geen naamplaatje met telefoonnummer en adres om, dus een eigenaar achterhalen wordt sowieso moeilijk.
Misschien hebben ze het paard in het land gezet om even bij te laten komen en te wachten op een melding van een vermist paard.

Heel sneu van de eigenaar, maar om de politie hier nou de schuld van te geven gaat een beetje ver. Was het paard op zijn land blijven staan had het niet gebeurt, maar helaas is daar nu niks meer aan te veranderen