Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pinkie87

Re: Zwitserland het eerste land met een rollkurverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:50

owww dat van de honden haha best sneu eigelijk.. dus je mag geen blafband gebruiken 8)7
nou de onze heeft hem toch echt om. anders begint hij ochtends met blaffen als de krantenjongen begin van de straat is en houd hij niet meer op tot dat ie uit de straat is ;) en dat om half 6 ochtends

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:52

Dat van de Rollkur begrijp ik het wel.

Er zijn veel ruiters die het na willen doen en het dier vaak onnodig kwellen door het zeer sterk in de krul te trekken.

Zat voorbeelden ervan gezien op de grotere manege's, helaas.....

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 19:58

LolaCindy schreef:
Maybritt90 schreef:

Rollkur verbod? Wat is daar precies zielig aan? Ik snap het niet helemaal eerlijk gezegd, zijn die regels bedacht door iemand die nooit een paard gezien heeft of zo?

Verdere regels begrijp ik wel, maar deze vind ik wel erg raar.

Persoonlijk vind ik dat paarden die zo in de krul worden gereden wel degelijk zielig zijn. Het is verre van een natuurlijke houding en als ik bij jou kin zo ver mogelijk vast zet onder je hals zou je ook niet fijn vinden. (Om op die manier te moeten lopen)
Als ik paarden op die manier zie lopen heb ik medelijden met het dier

Een zadel op de rug van een paard is ook onnatuurlijk :+ en een ijzeren bit in zijn mond helemaal...[/quote]

Klopt, maar mijn mening is dat als je daar correct mee omgaat het oke is. En rollkur vind ik wel heeeeeel wat verder gaan

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:02

pinkie87 schreef:
owww dat van de honden haha best sneu eigelijk.. dus je mag geen blafband gebruiken 8)7
nou de onze heeft hem toch echt om. anders begint hij ochtends met blaffen als de krantenjongen begin van de straat is en houd hij niet meer op tot dat ie uit de straat is ;) en dat om half 6 ochtends

-O- -O- -O- voed je hond op en gebruik geen martelwerktuigen!! Anti-Blafbanden zouden hier ook verboden moeten worden. Die dingen zijn echt hel voor honden.

Dat van de Rollkur snap ik wel! Je dier zo in de krul trekken dat het in een onnatuurlijke houding loopt dat ziet er al niet eens uit en is zeer onprettig voor paarden!

Prikkeldraad snap ik wel. Dat is en blijft toch een manier van rasteren om goed en makkelijk meters mee te kunnen maken. Het is degelijk materiaal dat relatief goedkoop is om te zetten. Daarbij zijn de ongelukken die er mee gebeuren minimaal, echter wel zeer ernstig! Ik denk dat het nog wat te vroeg is voor een prikkeldraad verbod. Hoop wel dat het in de toekomst gaat komen!

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:16

opisop_shop schreef:
vind het erg raar dat een slipketting verboden is, mits gebruikt waar hij voor bedoeld is (een keer een correctie kunnen geven, niet om je hond aan op te hangen ofzo) is het een normaal tuig.
Idem met het stukje dat ze geen methodes of hulpmiddelen mogen gebruiken die ervoor zorgen dat de paarden zo hoog mogelijk springen; valt een stemhulp, zweep of sporen daar bijvoorbeeld onder??
Mag aannemen dat het in de wetsartikelen wat duidelijker beschreven staat ;)

Ik denk dat ze dan eerder barreren bedoelen, maar dat kan aan mij liggen. Sporen zijn niet verboden en een zweep ook niet. Ook hoor je vaak dat de ruiter het paard aanmoedigd en een stemhulp brengt geen schade toe.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:16

ehhh weet niet hoor maar hoe leer je je hond niet blaffen als er iemand voor de deur staat...

daarnaast mensen hier in de omgeving die onze hond kennen zeggen altijd dat ie super is opgevoed. hij heeft hem trouwens ook alleen snachts om.

dus onze hond is wel opgevoed hoor. als je het niet geloofd kom je maar even kijken of bel 144 misschien wordt ie dan uit dit gruwelhuis gered :P

DigiDiede

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:18

Dat ze rollkur afschaffen vind ik wel goed. Weliswaar kunnen ze bij de thuistraining niet iedere ruiter controleren maar op concoursen kun je makkelijk zien welk paard met rollkur gereden is. Die paarden kruipen 'achter de teugel'
De blafband mag van mij mits door goed gebruik gewoon legaal blijven net zoals een slipketting.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:19

jah opzich doet de blafband niet veel geks als je de gene koopt na 3x blaffen een klein tikje en blijft ie door blaffen gaat ie iets harder. maar je gaat er niet dood van de hond ook niet trouwens.

maar je hebt ook die banden waar je zelf op knoppie mag drukken. mits die goed gebruikt vind ik hem ook niet erg. maar het is wel het eind traject.. ken ook iemand die hem gebruikt met uitlaten. maar die rede snap ik volkomen. bij uitleg er over stuur maar pb
Laatst bijgewerkt door pinkie87 op 01-01-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

Rollkur is volgens mij zo erg nog niet hoor... Ben benieuwd hoe die zielige Bonfire anders op zijn 20e nog een OS kon winnen ;)

Er zijn een hoop dingen (waaronder rollkur) die in onkundige handen grote schade aan kunnen richten, moeten we die allemaal gaan afschaffen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:20

Pinkie, gewoon veel doen, met iemand die je kent en met belonen.
onze hond blafte ook naar de postbode maar nu niet meer. Wist op den duur dat hij wat lekkers kreeg als hij niet blafte en rende als hij de postbode zag zelf al naar de keuken zonder te blaffen, haha.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:21

postbode doet hij ook niets mee het is alleen de krantenjongen die heel vroeg komt
en 1 ik ga daar voor niet me bed uit en 2 we kunnen 100x zeggen dat ie stil moet zijn maar hij gaat toch door. we hebben genoeg geprobeerd dit werkt gewoon klaar buren ook blij

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:22

Naja, andere naam maar zelfde idee. Anders vraag je hem om wat lekkers door de brievenbus te doen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:25

opisop_shop schreef:
vind het erg raar dat een slipketting verboden is, mits gebruikt waar hij voor bedoeld is (een keer een correctie kunnen geven, niet om je hond aan op te hangen ofzo) is het een normaal tuig.
Idem met het stukje dat ze geen methodes of hulpmiddelen mogen gebruiken die ervoor zorgen dat de paarden zo hoog mogelijk springen; valt een stemhulp, zweep of sporen daar bijvoorbeeld onder??
Mag aannemen dat het in de wetsartikelen wat duidelijker beschreven staat ;)

Ja, ik krab me daarbij toch ook wel achter den oren. Want om maar even het voorbeeld te noemen van ongewenst blaffen, 1 manier om dat af te leren is toch wel corrigeren met een slipbandje. Ik vind dat een normale en humane manier om een moeilijke hond te corrigeren.... Probleem opgelost, bandje hoeft ook nooit meer pijn te doen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:32

Dat van de prikkeldraad valt echt wel mee. Ik woon er. Jullie mogen hier komen kijken naar de grootte van de weiden waar prikkeldraad gebruikt word. Het betreft vooral de gemeenteweiden, kilometers grote weiden. De kleinere oppervlakten worden meestal omheind door hout of lint. Over de attributen die gebruikt worden om een gebrekkige opvoeding van de hond te verdoezelen, of esthetiek ten koste van dieren, ook alleen maar positief. Over de rollkur, niets op tegen als het goed gebruikt wordt, en laat het aantal ruiters die precies weten wat ze doen als ze een paard LDR vragen, nu net heel mager zijn. Het is vooral om de paarden van onkundige amateurs te beschermen. Controle gaat gaat achter gesloten deuren niet lukken, maar je hoeft het op officiele wedstrijden van een bepaald niveau dan ook echt niet meer te proberen, daar zijn ze hier streng genoeg voor.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:38

Dan zullen er geen internationale wedstrijden op hoog niveau gehouden gaan worden in Zwitserland

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:40

Magrathea schreef:
Rollkur is volgens mij zo erg nog niet hoor... Ben benieuwd hoe die zielige Bonfire anders op zijn 20e nog een OS kon winnen ;)

Het niet zo dat ze met schade meteen niet meer presteren. Paarden zetten zich enorm in, ze lopen nog met een gebroken been door als het gevraagd wordt, dus dat is geen meetpunt.
Ze kunnen ook met een kapotte nek gewoon oud worden. ;)

Omdat je niet ziet dat er schade is, is het niet erg?
Het doel heiligt de middelen? Als we maar winnen?

Of omdat sommigen er goed vanaf zijn gekomen is het een volkomen veilig middel??????????

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:41

Ceriadwen schreef:
Dan zullen er geen internationale wedstrijden op hoog niveau gehouden gaan worden in Zwitserland

Hopelijk juist wel :j Dan kan het mooi meteen worden afgestraft.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:42

YellowGray schreef:
Ceriadwen schreef:

Hopelijk juist wel :j Dan kan het mooi meteen worden afgestraft.

mwhaahahah idd, beter ook. Zien we geen blauwe tongen ect emer tijdens wedstrijden
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 01-01-14 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Magrathea schreef:

Er zijn een hoop dingen (waaronder rollkur) die in onkundige handen grote schade aan kunnen richten, moeten we die allemaal gaan afschaffen?

Niet iedereen krijgt van roken kanker en toch is roken slecht voor je.

Lusitana

Ceriadwen schreef:

Misschien komen er andere landen beter aan bod. Niet in elk land is rollkur algemeen...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:47

O er zullen best wedstrijden georganiseerd worden hoor, maar met een praktisch leeg deelnemersveld zal de sjeu er snel vanaf zijn.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:48

Ceriadwen schreef:

Gelukkig zijn er een hoop andere personen die daar net even wat beter inzicht en invloed over hebben dan jou. :)

Marian_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:51

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:54

Ik kan het alleen maar toejuichen.
Jammer genoeg is er in veel te weinig landen genoeg aandacht voor dieren(leed), Zwitserland neemt hier een heel mooi voorbeeld aan en ik hoop dat er spoedig veel landen zullen volgen.

Het gebruik van slipketting en anti-blafband bij honden is ronduit zielig. Imo kan het dan ook niet correct gebruikt worden, het moet gewoon NIET gebruikt worden. Met veel tijd, geduld en beloning krijg je echt immens veel gedaan van honden. Een correctie (= agressie) wekt alleen maar meer agressie op, al zal zich dat niet meteen steeds tegen de baas uiten, maar wel op andere manieren.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 20:54

Er zijn genoeg wedstrijden waar veel van de top niet eens komen omdat ze op dat moment elders willen rijden en nu eenmaal niet op twee plekken te gelijk kunnen zijn, die ook gewoon en vol deelnemersveld hebben. Het is niet zo dat als er geen Duitsers en Nederlanders zijn, er geen dressuur meer is hoor...

De praktijk zal het uitwijzen, maar ik denk dat er een scheef beeld bestaat van de dressuur(top) als je alleen naar wedstrijden kijkt waar nederlanders aan meedoen....