Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:25

belle_boef schreef:
Het is ook een kwestie van aanbod. Er wordt nou eenmaal niet zoveel groepsstalling aangeboden of stalling met veel weidegang in de winter.

kwestie van vraag en aanbod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:25

belle_boef schreef:
Het is ook een kwestie van aanbod. Er wordt nou eenmaal niet zoveel groepsstalling aangeboden of stalling met veel weidegang in de winter.

En dus hebben de paarden maar pech? Moeten ze hun behoeften maar aan de kant zetten want er is nu éénmaal geen aanbod? Of hoe moet ik dit bekijken? :+

Zou mooi zijn als, nu er onderzoek naar gedaan is, er veranderingen gaan komen .. Veel mensen geloven toch dingen niet zolang ze niet wetenschappelijk onderzocht zijn (en zodra dat wel is is het een slecht onderzoek.. dus of het gaat helpen.. geen idee .. ).

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:27

Dat met obesitas weet ik niet zo 100% zeker, mijn pony staat ook in groepsstalling en 24/7 buiten, kan lekker lopen en is toch te dik. Wel bezig met een afvaltrajectje nu, maar toch.

Daarbij vind ik het top dat er eens een wetenschapper is die dit zo duidelijk neerzet, ik denk dat er ook genoeg mensen onwetend zijn en hier best verandering in willen brengen. Natuurlijk zijn er de mensen die stug blijven volhouden dat dit niet nodig is, maar daar is geen redden meer aan. :n

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:28

Bij de drie maneges die ik ken, staan de paarden in boxen. Het verbouwen kost geld en ruimte. Tevens zijn de paarden nat en vies als ze s'middags uit de vrije groepsruimte gehaald zouden worden als die buiten is met dit weer. En welke penny zou dat dan durven om zo'n paard uit de groep te trekken. Dus nee, ik zie niets veranderen. Er zijn wel kleine dingetjes mogelijk zoals even droogstappen buiten. Of luchten in de kleine paddock. Dat is wat je kan doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:28

belle_boef schreef:

Daarom kunnen dit soort berichten niet vaak genoeg in de publiciteit komen.

Eens moeten we toch door die muurtjes heen dringen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:29

Urbiezira schreef:
Dat met obesitas weet ik niet zo 100% zeker, mijn pony staat ook in groepsstalling en 24/7 buiten, kan lekker lopen en is toch te dik. Wel bezig met een afvaltrajectje nu, maar toch.

Daarbij vind ik het top dat er eens een wetenschapper is die dit zo duidelijk neerzet, ik denk dat er ook genoeg mensen onwetend zijn en hier best verandering in willen brengen. Natuurlijk zijn er de mensen die stug blijven volhouden dat dit niet nodig is, maar daar is geen redden meer aan. :n

dan eet hij toch teveel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:29

Urbiezira schreef:

Zie zelf eigenlijk meer weidepaarden obesitas hebben dan stalpaarden .. Beweging zal wel degelijk een rol spelen, maar teveel aanbod van voer doet er ook geen goed aan natuurlijk.. Paarden in het wild doen EN veel bewegen EN (doorgaans) weinig eten ...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:30

[***] schreef:
belle_boef schreef:

En dus hebben de paarden maar pech? Moeten ze hun behoeften maar aan de kant zetten want er is nu éénmaal geen aanbod? Of hoe moet ik dit bekijken? :+

Zou mooi zijn als, nu er onderzoek naar gedaan is, er veranderingen gaan komen .. Veel mensen geloven toch dingen niet zolang ze niet wetenschappelijk onderzocht zijn (en zodra dat wel is is het een slecht onderzoek.. dus of het gaat helpen.. geen idee .. ).

Dat zeg ik nergens. Ik zeg alleen dat dat ook een kwestie is die meespeelt.

Anoniem

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:31

Speelt vooral mee omdat er nog genoeg mensen zijn die voorbij gaan aan de behoeften van hun paard en ze daarom op zo'n stallen zetten .. Als niemand dat nog doet zal er niet lang meer zo'n aanbod zijn, en zal er ander aanbod komen ..

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:32

Helemaal mee eens. Een paard dat constant op stal staat zal waarschijnlijk meer dan genoeg energie hebben en zich ook verwonden!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:32

Ik zou graag een groepsstalling willen, maar dat hebben ze hier niet, als ik er naar vraag kijken ze me scheef aan. Als ik ooit een stal zelf bouw, is het wel een groepsstalling. Lekker gezellig.
Dus hoe meer publicatie hoe meer mensen het horen en lezen!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:33

nee niet helemaal waar over in t wild, in t wild komt er geen giertank of kunstmest over het land.
en gaan ze er niet pas op als de weide groen is. Dan zoeken ze hun voedsel bijelkaar. In die gebieden zijn grote gebieden die niet zo vruchtbaar zijn en gebieden die dat wel zijn bepaalde jaargetijden. hele andere situatie

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:34

Mijn paard heeft een hekel aan natte voetjes... :o

En ik denk dat je wel een giga verschil nodig heb ineens wil je dat alle pensionstallen over gaan naar groepshuisvesting etc... Er kan wel ineens één iemand iets anders willen, maar daar bereik je niet veel mee

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:35

Als er genoeg mensen blijven hameren op groepshuisvesting zal er heus wel een paardeman/vrouw zich willen wagen aan zo'n project. Kijk naar van die paddockparadise stallen..

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:38

Misschien willen mensen hun paarden ook niet in 'groepsstalling'. Wilde paarden hebben veel ruimte als er eens ruzie ontstaat waardoor paardlief weg kan rennen. Op de weide zouden onze paarden die ook moeten kunnen hebben (hier is dat in ieder geval zo) maar ik weet niet wat voor formaat stal je nodig hebt als je die persoonlijke ruimte van ieder paard moet kunnen waarborgen. En er zijn nog meer belemmeringen die groepsstalling waarschijnlijk niet mogelijk maken. Behalve uiteraard het aloude '24/7 buiten' maar daar zijn genoeg pro en contratopics over :)

Mijn merrie vindt 's nachts lekker 'alleen' hooitjes knabbelen naar mijn idee trouwens ook niet verkeerd dus ik denk dat die gegarandeerde rust ook erg fijn kan zijn voor een paard.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:39

fjordnina schreef:
hengstveulen schreef:
Tjonge, dat weet toch iedereen die van paarden houd en er een beetje verstand van heeft :o

Ik denk inderdaad dat het gros het wel weet, maar waarom handelt dan niet iedereen hiernaar?
Kwestie van geld en gemak.

Het is fijn dat er nu door middel van onderzoeken meer echte bewijzen komen zodat op termijn het steeds minder geaccepteerd wordt dat paarden lang op stal staan.

Het aanbod moet er ook zijn natuurlijk....
Zo makkelijk is het niet om twee keer per dag naar stal te gaan om je paard er maar wat meer uit te hebben en goedkoop ook niet.....
Dan liever op de wei en af en toe eens een of twee dagen overslaan, maar dan moet je wel iets hebben waar ze in de winter ook veel buiten komen en dat is nu vaak het probleem....

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:39

Het lijkt mij ook goed dat mensen dit lezen. Degene die echt vinden dat zij hun paarden goed houden die overtuig je hier misschien niet mee. Maar ik zie hier vaak genoeg mensen die zoekende zijn enndan kan dit zeker helpen. Ik krijg echt vaak kriebels als ik lees ' mijn paard vind het niet fijn buiten hij staat aan het hek op me te wachten' of ' mijn paard vind het helemaal niet leuk om contact te hebben met andere paarden' oh ja en ' mijn paard heeft gezelschap van een geit dus staat hij niet alleen'...

Ik zeg niet dat ik het perfect doe, maar probeer wel mijn best te doen. Heb zelfs een pony bij gekocht omdat ik merkte dat de kudde niet in balas was met 3. En wat een verschil nu het er 4 zijn zeg! Wel veel meer werk en kosten voor mij, maar ja ik wilde graag paarden houden.... Ze hebben met zijn viertjes een inloopstal van 9 bij 6, een verharde paddock van 125 vierkante meter. Een zand (nu modder) pad van 3 bij 50m. Hier staan ze 's nachts met 4 hooinetten en 2 kliko's voor de winter. Overdag gaat de wei open en kunnen ze van zonsopkomst tot zons ondergang grazen. Ik heb 2 weides van beide ongeveer 0,5 ha. Ik wissel ze om de paar weken.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:41

Ik denk dat de meeste mensen het simpelweg te moeilijk vinden om een paard uit de groep te halen en door 1 ,2 of meer hekjes te gaan zonder dat er andere vriendjes meekomen :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:42

[***] schreef:
Urbiezira schreef:

Zie zelf eigenlijk meer weidepaarden obesitas hebben dan stalpaarden .. Beweging zal wel degelijk een rol spelen, maar teveel aanbod van voer doet er ook geen goed aan natuurlijk.. Paarden in het wild doen EN veel bewegen EN (doorgaans) weinig eten ...

Mijn paard kwam ook baggervet terug na zijn vakantie op de wei....
De hele dag alleen maar vreten werd hij inderdaad blij (en veel te vet) van.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:43

pipo schreef:
Ik denk dat de meeste mensen het simpelweg te moeilijk vinden om een paard uit de groep te halen en door 1 ,2 of meer hekjes te gaan zonder dat er andere vriendjes meekomen :D

Dat is ook echt zo enorm irritant _O- Zeker als je stalbaas zelf een man is die vind dat de afsluitingen 'zo makkelijk open gaan' en jij als vrouw echt wel je 2 handig nodig hebt om alles open te maken :') Fun verzekerd!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:44

Als dit nou naar de Bit gestuurd wordt ofzo, of een ander sporttijdschrift...
Wanneer je de 'stallers' maar lang genoeg bekogelt met dit soort onderzoeken (wat ook niet meer dan statistieken op een rijtje zijn) moeten er toch een paar zijn die om gaan... En als er meer vraag is wordt het aanbod vanzelf ook meer (of 'traditionele' stallen gaan over op groepshuisvesting)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 19:50

geerke schreef:
Urbiezira schreef:

dan eet hij toch teveel :D

Haha ja, hij is een oudje dus het mocht wel van me! :j hij staat nu weer met twee heerlijk dominante tinkertjes en op een zanduitloop, dus verwacht dat hij redelijk snel wat gaat verliezen weer. Hollands welvaren! :D

Popstra

Re: Veel op stal is geen leven voor een paard, zegt professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:10

Oh dus als jullie een paard kopen van ik noem maar even 25.000 euro of meer en daar sport mee bedrijven op aardig niveau en daar vreselijk veel energie in steken dmv training e.d flikkeren jullie die ook zo even in een groep?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:14

ik zou er dan een maatje voor kopen ,en dan samen in een paddock neergooien 8-) *\o/*

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 20:15

@rapido Jup :j
Afbeelding :+

toen ik vanmiddag door de geluidsbarriere schoot door het vuurwerk en kledder nat werd door de ijzige regen dacht ik heel kort met weemoed terug aan mijn lekkere binnenbak en bakkie koffie in de mooie kantine... maarja hier kan die wel lekker elke dag naar buiten met z'n mattie :)