Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:05

Christiene schreef:
die 9 wolvenroedels zitten er al jaren... die ene nacht gaan ze opeens daarom aan de kletter.. en ook een 2 e keer.. en daarvoor is het nooit gebeurd.. dan zal er wel iets anders gebeurd zijn wat er toen was en daarvoor niet.

echt een sensatie verhaal van de journalist...

Ik vind het erg jammer dat de wolven altijd en overal de schuld krijgen, eeuwenlang en wereldwijd.

Mensen zijn in hun leefgebied gekomen en daar moeten ze mee leren dealen/ leven/ accepteren en ervoor zorgen dat de wolven niet bij de door de mensen gehouden dieren kunnen komen.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 29-12-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:06

Twee keer in één nacht schrikken van roedels die er al jaren leven? Serieus?

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:13

Weet je, het is december! De paarden gaan toch altijd op stal in november? Nou dan laat je ze toch niet meer in het weiland lopen? Ik heb geleerd dat paarden van 1 mei tot 1 november in het weiland lopen. Niet in december.
Ik vind het trouwens wel heel erg wat er is gebeurd :(

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:22

Gonda40 schreef:
Weet je, het is december! De paarden gaan toch altijd op stal in november? Nou dan laat je ze toch niet meer in het weiland lopen? Ik heb geleerd dat paarden van 1 mei tot 1 november in het weiland lopen. Niet in december.

Sorry hoor, maar wat is dat nu weer voor onzin. Paarden horen niet, zeker geen 24/7, opgesloten in een stal.

safari

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:10

Gonda40 schreef:

Hihi, ouderwetse paardenwijsheid? Daar luister ik vaak niet naar! Denk echt niet dat de maand het verschil maakt.....
Als paarden eenmaal onrustig zijn is de kans groot dat ze er een tweede keer vandoor gaan. Wolven of geen wolven.
Die van mij staan wel 'snachts in een dubbel omheind stuk, als ze aan het spoken zijn komen ze nog een keer een draadje tegen, wellicht stoppen ze dan :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:17

Gonda40 schreef:

Ah chips hé waar staat dat geschreven dat ze in december op stal moeten?
Dat de meeste pensionstallen voor het gemak een datum aanhouden maakt niet dat het zo hoort natuurlijk.

_xManadisx_

Re: Wolven vermoedelijk oorzaak van dood negen paarden Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:18

ohjee, dan moet ik ook snel een stal gaan zoeken voor mijn paard :O het arme dier staat nog buiten!

Garuda96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:34

Ik vind het ook vreemd dat wolven zo'n slechte reputatie hebben. We geloven toch niet meer in sprookjes?
Natuurlijk is het heel vervelend voor de eigenaren van de paarden, maar ik betwijfel of dat echt te maken had met wolven en de geur die daarbij hoort.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 03:24

Verlusten wat is dat dan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 04:05

En nog steeds klopt het niet, er waren geen 9 paarden dood maar gewond, 6 stuks zijn ingeslapen.

En wat is er raar aan dat een kudde op hol slaat van wolven? Wolven hebben een enorm territorium, die zijn echt niet nonstop naast dat weiland, kan best zijn dat ze die nacht in de direkte omgeving zijn gekomen en naar ik begreep was het een kudde jonge paarden, gaat er één aan de kletter dan gaat de rest mee en als het eenmaal rent zie het dan nog maar eens te stoppen.
Is toch niets raars aan en hoeft ook niet zo'n ophef over gemaakt te worden lijkt me.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 04:09

_San87_ schreef:

En dus? Als die roedel ineens in de buurt rondloopt kan dat toch?
Overigens zijn de paarden het weiland uitgebroken en toen ze gevangen zijn en onderweg waren naar huis zijn de voorste 2 losgebroken en is de rest er achteraan gegaan. Het ging om jonge paarden, wie weet waarom of hoe ze zijn losgebroken die 2e keer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 07:59

anneliesdj schreef:
_San87_ schreef:

Overigens zijn de paarden het weiland uitgebroken en toen ze gevangen zijn en onderweg waren naar huis zijn de voorste 2 losgebroken en is de rest er achteraan gegaan. Het ging om jonge paarden, wie weet waarom of hoe ze zijn losgebroken die 2e keer.

Er zitten al jaren roedels in dat gebied, meerdere roedels. En nu schrikken ze van de geur, omdat die roedels natuurlijk nooit in de buurt zijn geweest hoewel ze daar leven... Natuurlijk, het kan. Het kan ook een hond zijn geweest. Of een persoon die daar niks te zoeken heeft. Voor mijn part een marsmannetje.

Allemaal speculaties.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 08:12

Ergens klinkt het nog niet zo onlogisch. Er hoeft maar 1 wolf gezien te zijn, er hoeft maar 1 paard geschrokken te zijn door de beweging, de geur of voor mijn part het gegrom/gehuil van een wolf(al dan niet op jacht) en je hele kudde is gewoon weg. Door de onrust in hun hoofden is ineens ieder geluidje of beweging verdacht en weer hoeft er maar 1 in paniek te raken en de kudde is voor de 2e keer weg.

Lees net hier dat het om jonge paarden ging. Wie weet liep er eentje bij die nog niet bekend was met de roedels in de buurt.

Heb het een keer meegemaakt. Kudde liep al een hele tijd in een weiland met wilde konijntjes, 1 onverwachte beweging van een van de konijntjes en de hele kudde was in paniek.

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 09:14

Het eerste waar ik aan denk is vuurwerk. Het is bijna oud en nieuw. Misschien zijn ze daar van geschrokken. De eigenaren hoeven dat niet te hebben gehoord. Ik ken mensen die gewoon door oud en nieuw heen slapen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 13:47

Wel zo makkelijk om de wolven de schuld te geven. Veel mensen zijn tegen de opkomst van de wolf en op deze manier krijg je nog meer negatief gedoe rondom de wolf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 18:46

Garuda96 schreef:
Ik vind het ook vreemd dat wolven zo'n slechte reputatie hebben. We geloven toch niet meer in sprookjes?
Natuurlijk is het heel vervelend voor de eigenaren van de paarden, maar ik betwijfel of dat echt te maken had met wolven en de geur die daarbij hoort.

Niks raars aan die slechte reputatie. Toen er nog wolven waren in geheel Europa en de adel nog flink joeg was er daardoor vaak te weinig wild voor de wolven. Die zijn daarom noodgedwongen aan het vee en de kinderen begonnen, daar komt dus die slechte reputatie vandaan. Hoewel wolven in Europa nog steeds erg schuw zijn staat mens in andere delen van de wereld wel degelijk op het menu.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:13

tamary schreef:
Garuda96 schreef:

Niks raars aan die slechte reputatie. Toen er nog wolven waren in geheel Europa en de adel nog flink joeg was er daardoor vaak te weinig wild voor de wolven. Die zijn daarom noodgedwongen aan het vee en de kinderen begonnen, daar komt dus die slechte reputatie vandaan. Hoewel wolven in Europa nog steeds erg schuw zijn staat mens in andere delen van de wereld wel degelijk op het menu.

Wat een fabel!
Wolven vallen absoluut geen mensen aan.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:36

_San87_ schreef:
anneliesdj schreef:

Er zitten al jaren roedels in dat gebied, meerdere roedels. En nu schrikken ze van de geur, omdat die roedels natuurlijk nooit in de buurt zijn geweest hoewel ze daar leven... Natuurlijk, het kan. Het kan ook een hond zijn geweest. Of een persoon die daar niks te zoeken heeft. Voor mijn part een marsmannetje.

Allemaal speculaties.

Ach kom, stel je niet zo aan. Als daar echt wolven leven is het helemaal niet zo gek dat ze daarvan geschrokken zijn. Het blijven speculatie's en je schiet er niets mee op, maar het afdoen als onzin is ook nogal overdreven.

@ Ilco, het is al enkele weken geleden gebeurd.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 00:41

Nikass schreef:
tamary schreef:

Wat een fabel!
Wolven vallen absoluut geen mensen aan.

Als er genoeg wild rondloopt niet. Maar ga maar eens in de winter op een weerstation in Alaska boven de poolcirkel zitten, dan ben jij het grootste stuk vlees wat er rond loopt, want afgezien van wat vogels zijn er dan geen prooidieren meer. Die zijn allemaal richting zuiden vertrokken om nog wat te eten te vinden.

En wat ik al schreef, als de wildstand te laag is om van te overleven dan is de laatste keus toch aan de beurt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:08

Het blijft nog steeds een fabeltje want er zijn geen gevallen bekend van mensen die aangevallen zijn door wolven. In welke omstandigheden dan ook. Dus geloof asjeblieft niet alle onzin die je hoort >;)

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:16

franka75 schreef:
Verlusten wat is dat dan?

Deze bokker woont net als ik al een tijdje in Dld en dan ga je Duitse woorden vernederlandsen. Verlusten betekend verliezen

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 14:44

Het is beter om dat vermoeden niet zo hard uit te spreken.
Zo worden de wolven bij voorbaat al weer veroordeeld en negatief neergezet, zoals helaas al veel eeuwen gebeurd.
Mensen leren het nooit :(

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-14 13:54

Hog,ik geloof wel dat het kan hoor.

Hier sprong deze week nog een jong dier over een muur van 1,20m(een tinker,dus is niet een normaal beeld) omdat onze honden(die de paarden heel goed kennen en er dagelijks tussenlopen),plots spelend en rennend als gek,uit een onverwachte hoek tevoorschijn kwamen.
Heel de kudde ff op de kletter en de jongste sprong zo over de muur....

Dus ook al zitten ze daar altijd en kennen ze de wolven,dan nog kunnen ze plots schrikken en ervandoor gaan,vooral als het een groep jonkies was.

Tuurlijk kan het ook iets anders zijn,wie zal het ooit zeker weten,maar de wolven zijn een realistisch idee denk ik.