Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Ceriadwen schreef:OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?
Ceriadwen schreef:Wat in hemelsnaam moet je met een Konik? Zoals ik al zei, lastiger in de omgang, lastiger te "temmen" in de sport kan je er niks mee, en buitenritten kan je fijner maken op een paard die meer gedomesticeerd (gewend is aan mensen en hun eigenaardigheden) is.

Van schreef:misschien je eerst in de Konik verdiepen voordat je zulk onzinnige uitspraken doet?
Ik heb een zo'n "wilde" konik en nog nooit een fijner paard meegemaakt om te rijden, juist voor buitenritten(Endurance)
en in Polen zijn het hele populaire paardjes voor de sport en als kinderpony
ze zijn net zo gedomesticeerd als andere paarden hoor, er is niks wilds aan

Van schreef:de mijne is zelfs een stuk makkelijker in de omgang dan mijn vorige paard was, met dat paard had ik dit soort dingen niet hoeven doen.

Anne_GTI schreef:Genoeg mensen die wel een konik op hun bord willen. Ook dat vind ik een betere oplossing dan laten creperen.
NatasjavE schreef:Ceriadwen schreef:OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?
Nee ik niet. Ik wil een paard met een zeer specifiek uiterlijk en gangen.
Maar dat betekend toch niet dat er geen mensen zijn die zo'n makkelijk inzetbaar sterke pony willen.
ook ik wil een paard met specifieke kwaliteiten en die heb ik gevonden in mijn Konik merrie Cassidy schreef:Ceriadwen schreef:OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?
Als ik het financieel en qua tijd zou redden zou ik een Konik redden ja. Zou dan wel voor een wat groter en steviger dier gaan, maar als ik de paarden zie in Dülmen zit daar zeker genoeg tussen wat qua bouw en maat me zeer zeker aanspreekt.
Nu weet ik dat er in Dülmen ook Fjordenhengsten werden/worden gebruikt voor de fok. Zal best dat die voor wat meer maat en body zorgen dan bij een raszuivere Konik.
NatasjavE schreef:Ik lees dat jij er een hebt...wat leuk. Hoe ben je er aan gekomen?

Cassidy schreef:wolter schreef:Mi ga je door dat redden van een konik een plek opvullen waar anders een ander paard/pony kon staan.
Daarmee verschuif je een 'probleem' maar het lost niks op.
Nee, want een ander paard/pony zou er dan niet komen. Niet in mijn geval.

Cassidy schreef:Om te beginnen viel ik over het feit dat je aannames aan het doen bent, namelijk dat er op de plek van een Konik een ander paard zou komen. En aannames doen is het meest verkeerde wat je kunt doen.
Verder zie ik de aanschaf van een Konik niet als redden, een jong dier is blanco, is hopelijk gezond en heeft nog een heel leven voor zich. Enige gebrek is: ras, leeftijd en gebrek aan opvoeding.
Ik heb drie paarden, en dat is eigenlijk al teveel. Zoals gezegd, als ik geld en tijd zou hebben zou er misschien een Konik bijkomen. Voor een Konik zou ik een plekje vrijmaken, voor een ander ras niet, omdat ik er al drie heb. En waarom een Konik? Omdat het type me aanspreekt, ik helemaal verzot ben op Grullo's, en ze voor mij niet zo groot hoeven. En zo denken er meer.
Een gangbaar paard verdient ook kansen. En ik geloof zeer zeker dat ze die ook krijgen. Mits gezond, en mits de eigenaar die van dat paard afwil de tijd neemt om een geschikt tehuis te zoeken. En daar ook een prijskaartje naar waarde aan vasthangt. Al te vaak nemen eigenaren geen tijd daarvoor, of vragen gewoon te veel. Of het dier is niet gezond.
Al met al ben ik het er mee eens dat der minder gefokt zou moeten worden. Alleen is geboortebeperking in een kudde die semi-wild gehouden wordt een beetje een probleem. Vervang de hengst door een ruin en er komen geen veulens meer. In de USA wordt geexperimenteerd met hormonale injecties bij de merries, met als doel dat ze eens in de twee of drie jaar een veulen krijgen. Maar op een of andere manier hebben ze daar de juiste dosering nog niet te pakken. Merries die zijn behandeld met deze hormonen krijgen soms 5 of 10 jaar geen veulens meer. En door deze behandeling verstoor je ook de natuurlijke balans in een kudde. Ongelukken gebeuren, dieren vallen weg door beenbreuken en andere ongelukken/ziektes. In mijn ogen is het dan nog het meest simpele om de aanfok selectief weg te vangen, en niet teveel gaan rotzooien met hormonen, geboortebeperking en andere maatregelen.