Kudde konikpaarden groeit in Duits natuurgebied

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Re: Kudde konikpaarden groeit in Duits natuurgebied

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:02

Dat ben ik met je eens, maar Cassidy, zou jij een Konik willen hebben?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:03

Ceriadwen schreef:
OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?

Als ik het financieel en qua tijd zou redden zou ik een Konik redden ja. Zou dan wel voor een wat groter en steviger dier gaan, maar als ik de paarden zie in Dülmen zit daar zeker genoeg tussen wat qua bouw en maat me zeer zeker aanspreekt.

Nu weet ik dat er in Dülmen ook Fjordenhengsten werden/worden gebruikt voor de fok. Zal best dat die voor wat meer maat en body zorgen dan bij een raszuivere Konik.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:08

Ceriadwen schreef:
Wat in hemelsnaam moet je met een Konik? Zoals ik al zei, lastiger in de omgang, lastiger te "temmen" in de sport kan je er niks mee, en buitenritten kan je fijner maken op een paard die meer gedomesticeerd (gewend is aan mensen en hun eigenaardigheden) is.
>;)
misschien je eerst in de Konik verdiepen voordat je zulk onzinnige uitspraken doet?
Ik heb een zo'n "wilde" konik en nog nooit een fijner paard meegemaakt om te rijden, juist voor buitenritten(Endurance)
en in Polen zijn het hele populaire paardjes voor de sport en als kinderpony

ze zijn net zo gedomesticeerd als andere paarden hoor, er is niks wilds aan :')

hier een impressie van wat je allemaal met een konik kan: http://youtu.be/BPmu44CE5tU
Laatst bijgewerkt door Van op 29-12-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:08

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:11

Van schreef:
misschien je eerst in de Konik verdiepen voordat je zulk onzinnige uitspraken doet?
Ik heb een zo'n "wilde" konik en nog nooit een fijner paard meegemaakt om te rijden, juist voor buitenritten(Endurance)
en in Polen zijn het hele populaire paardjes voor de sport en als kinderpony

ze zijn net zo gedomesticeerd als andere paarden hoor, er is niks wilds aan :')

Onbekend maakt onbemind, laat gaan joh.

En in mijn ogen is een van de criteria voor een echt paardenmens, dat je niet kijkt naar ras of doel waar jij zelf een dier voor wilt gebruiken, of dat je hem wel of niet mooi vindt, maar ieder paard in zijn waarde laat. Puur als dier. Zonder dat je er meteen een gebruiksdoel aan vastplakt. Ook een grasmaaier heeft bestaansrecht, en kan iemand heel blij maken.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:15

De Koniks in Sleeswijk-Holstein worden worden in eerste instantie aan andere, vergelijkbare natuurbeschermingsprojecten in Duitsland verkocht omdat het project in het Geltinger Birk succesvol blijkt te zijn en al op verschillende plaatsen navolging gevonden heeft. Soms worden jonge hengsten, en heel af en toe ook merries, aan particulieren verkocht die interesse in het ras hebben.
Het is gelukkig een heel andere verhaal dan bij de OVP.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:31

Ik hoef geen konik maar dat heeft alleen te maken met de 3 gangen. Ik wil er minstens 4. :D

Het predikaat wild is er alleen opgeplakt door de natuurorganisaties. Dit om te zorgen dat het "publiek" afstand houdt en niet gaat voeren en aaien met ongelukken tot gevolg.
Laatst bijgewerkt door Refagreni op 29-12-13 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:32

En ik zou een Konik willen omdat ik het maatje prettig vindt. Die kastelen hoeven van mij niet. O, en ik zou er zeer zeker op willen rijden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:41

Genoeg mensen die wel een konik op hun bord willen. Ook dat vind ik een betere oplossing dan laten creperen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:44

de meeste koniks zijn een stuk sportiever gebouwd dan de gemiddelde fjord, het zijn overigens ook warmbloeden

de mijne is zelfs een stuk makkelijker in de omgang dan mijn vorige paard was, met dat paard had ik dit soort dingen niet hoeven doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:49

Van schreef:
de mijne is zelfs een stuk makkelijker in de omgang dan mijn vorige paard was, met dat paard had ik dit soort dingen niet hoeven doen.

Foto doet het niet.

*Edit, inmiddels wel. En ook met je andere paard had je met neckrope kunnen rijden, had misschien wat langer geduurd maar het kan wel.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-12-13 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:50

Bij mij wel. :)

Ik zou dan zo'n konik opvoeden als een normaal paard, lekker wandelen en grondwerken. Misschien met een jaar of 5 er een keer op...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:53

Anne_GTI schreef:
Genoeg mensen die wel een konik op hun bord willen. Ook dat vind ik een betere oplossing dan laten creperen.

Zullen even bij het topic blijven ipv afdwalen naar de OVP? Dat het ronduit walgelijk is wat daar gebeurt zijn we het geloof ik allemaal over eens.

De Koniks uit de OS staan in Duitsland, jonge nafok wordt weggevangen en verkocht. Niemand heeft het over laten creperen. De vraag was vervolgens: wie zou er een dergelijk dier kopen. En daar is echt genoeg animo voor.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 12:55

in Duitsland is de vraag naar Koniks ook veel hoger dan in Nederland(en de prijs daardoor ook)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 14:40

Ceriadwen schreef:
OK, ik stel mijn vraag anders. Zouden jullie een Konik willen hebben, en zo ja wat ga je ermee doen?

Nee ik niet. Ik wil een paard met een zeer specifiek uiterlijk en gangen.

Maar dat betekend toch niet dat er geen mensen zijn die zo'n makkelijk inzetbaar sterke pony willen.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:15

NatasjavE schreef:
Ceriadwen schreef:

Nee ik niet. Ik wil een paard met een zeer specifiek uiterlijk en gangen.

Maar dat betekend toch niet dat er geen mensen zijn die zo'n makkelijk inzetbaar sterke pony willen.

precies :j ook ik wil een paard met specifieke kwaliteiten en die heb ik gevonden in mijn Konik merrie

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:25

Ik lees dat jij er een hebt...wat leuk. Hoe ben je er aan gekomen?

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:28

Cassidy schreef:
Ceriadwen schreef:

Als ik het financieel en qua tijd zou redden zou ik een Konik redden ja. Zou dan wel voor een wat groter en steviger dier gaan, maar als ik de paarden zie in Dülmen zit daar zeker genoeg tussen wat qua bouw en maat me zeer zeker aanspreekt.

Nu weet ik dat er in Dülmen ook Fjordenhengsten werden/worden gebruikt voor de fok. Zal best dat die voor wat meer maat en body zorgen dan bij een raszuivere Konik.

Mi ga je door dat redden van een konik een plek opvullen waar anders een ander paard/pony kon staan.
Daarmee verschuif je een 'probleem' maar het lost niks op.
Uiteraard is er mi niks op tegen als mensen bewust kiezen voor een sober en sterk dier als de konik, maar dat men daar nu levens mee redt?
Mi is er echter ook niks op tegen dat een kuddedier gepredeerd/opgegeten word, ongeacht of dit konik of een ander ras is.

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:41

NatasjavE schreef:
Ik lees dat jij er een hebt...wat leuk. Hoe ben je er aan gekomen?

kwam per toeval op haar advertentie was niet perse opzoek naar een Konik
ze stond wel al bij een particulier maar was 2,5 en nog niks mee gedaan, wel al wat aan mensen gewent dus dat was een voordeel voor mij al is ze volgens de vorige eigenaar nooit bang of schuw geweest, kan ik me ook niet voorstellen, heb nog nooit zo'n aanhankelijk paard gehad, mevrouw moet zich ook overal mee bemoeien :')

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 15:55

Goed beleid!
Dat zou staats bosbeheer ook kunnen doen in de Oostvaardersplassen
Helaas kiezen ze voor vanzelf dood laten gaan dat is de natuur {:)-:(

Geboorte beperking vind ik geen optie
Het risico dat merries hoefbevangen raken van zoveel gras in het voorjaar zonder dat ze een veulen zogen en/of drachtig zijn is bijzonder groot.

Mijn paard was trouwens ook zo goed als half wild :+
Is een superbraaf rijpaard geworden!

Persoonlijk zou ik de konik net wat te klein vinden als rijpaard

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:22

wolter schreef:
Mi ga je door dat redden van een konik een plek opvullen waar anders een ander paard/pony kon staan.

Nee, want een ander paard/pony zou er dan niet komen. Niet in mijn geval.

silvana84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:38

Bij de manege waar ik vroeger als kind les had hadden ze ook een Konik, dit was echt een prima kinderpony en een stuk minder koppig dan de haflingers.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:57

Cassidy schreef:
wolter schreef:

Nee, want een ander paard/pony zou er dan niet komen. Niet in mijn geval.

Niet om het op scherp te zetten, maar om het helder te stellen.
Jij wilt dus een gangbaar paard niet redden, maar een konik wel.
Vanwaar dat onderscheid? en wat levert het voor wie op?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:10

Om te beginnen viel ik over het feit dat je aannames aan het doen bent, namelijk dat er op de plek van een Konik een ander paard zou komen. En aannames doen is het meest verkeerde wat je kunt doen.
Verder zie ik de aanschaf van een Konik niet als redden, een jong dier is blanco, is hopelijk gezond en heeft nog een heel leven voor zich. Enige gebrek is: ras, leeftijd en gebrek aan opvoeding.

Ik heb drie paarden, en dat is eigenlijk al teveel. Zoals gezegd, als ik geld en tijd zou hebben zou er misschien een Konik bijkomen. Voor een Konik zou ik een plekje vrijmaken, voor een ander ras niet, omdat ik er al drie heb. En waarom een Konik? Omdat het type me aanspreekt, ik helemaal verzot ben op Grullo's, en ze voor mij niet zo groot hoeven. En zo denken er meer.

Een gangbaar paard verdient ook kansen. En ik geloof zeer zeker dat ze die ook krijgen. Mits gezond, en mits de eigenaar die van dat paard afwil de tijd neemt om een geschikt tehuis te zoeken. En daar ook een prijskaartje naar waarde aan vasthangt. Al te vaak nemen eigenaren geen tijd daarvoor, of vragen gewoon te veel. Of het dier is niet gezond.

Al met al ben ik het er mee eens dat er minder gefokt zou moeten worden. Alleen is geboortebeperking in een kudde die semi-wild gehouden wordt een beetje een probleem. Vervang de hengst door een ruin en er komen geen veulens meer. In de USA wordt geexperimenteerd met hormonale injecties bij de merries, met als doel dat ze eens in de twee of drie jaar een veulen krijgen. Maar op een of andere manier hebben ze daar de juiste dosering nog niet te pakken. Merries die zijn behandeld met deze hormonen krijgen soms 5 of 10 jaar geen veulens meer. En door deze behandeling verstoor je ook de natuurlijke balans in een kudde. Ongelukken gebeuren, dieren vallen weg door beenbreuken en andere ongelukken/ziektes. In mijn ogen is het dan nog het meest simpele om de aanfok selectief weg te vangen, en niet teveel gaan rotzooien met hormonen, geboortebeperking en andere maatregelen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 17:57

Cassidy schreef:
Om te beginnen viel ik over het feit dat je aannames aan het doen bent, namelijk dat er op de plek van een Konik een ander paard zou komen. En aannames doen is het meest verkeerde wat je kunt doen.
Verder zie ik de aanschaf van een Konik niet als redden, een jong dier is blanco, is hopelijk gezond en heeft nog een heel leven voor zich. Enige gebrek is: ras, leeftijd en gebrek aan opvoeding.

Ik heb drie paarden, en dat is eigenlijk al teveel. Zoals gezegd, als ik geld en tijd zou hebben zou er misschien een Konik bijkomen. Voor een Konik zou ik een plekje vrijmaken, voor een ander ras niet, omdat ik er al drie heb. En waarom een Konik? Omdat het type me aanspreekt, ik helemaal verzot ben op Grullo's, en ze voor mij niet zo groot hoeven. En zo denken er meer.

Een gangbaar paard verdient ook kansen. En ik geloof zeer zeker dat ze die ook krijgen. Mits gezond, en mits de eigenaar die van dat paard afwil de tijd neemt om een geschikt tehuis te zoeken. En daar ook een prijskaartje naar waarde aan vasthangt. Al te vaak nemen eigenaren geen tijd daarvoor, of vragen gewoon te veel. Of het dier is niet gezond.

Al met al ben ik het er mee eens dat der minder gefokt zou moeten worden. Alleen is geboortebeperking in een kudde die semi-wild gehouden wordt een beetje een probleem. Vervang de hengst door een ruin en er komen geen veulens meer. In de USA wordt geexperimenteerd met hormonale injecties bij de merries, met als doel dat ze eens in de twee of drie jaar een veulen krijgen. Maar op een of andere manier hebben ze daar de juiste dosering nog niet te pakken. Merries die zijn behandeld met deze hormonen krijgen soms 5 of 10 jaar geen veulens meer. En door deze behandeling verstoor je ook de natuurlijke balans in een kudde. Ongelukken gebeuren, dieren vallen weg door beenbreuken en andere ongelukken/ziektes. In mijn ogen is het dan nog het meest simpele om de aanfok selectief weg te vangen, en niet teveel gaan rotzooien met hormonen, geboortebeperking en andere maatregelen.

Cassidy, dank voor je reactie.
Mi is er maar een beperkte ruimte voor het aantal paarden en pony's, enerzijds door het aantal stallen en of natuurgebieden en anderzijds door de beschikbare financieen, waarbij mi de laatste momenteel de ruimte bepaald [er staat hier en daar nogal wat box/standruimte leeg].

Zoals ik eerder aangaf: niks mis mee als iemand bewust voor een konik kiest, maar ik heb enkele wkn geleden ook afscheid genomen van 5 van mijn 8 paarden/pony's.
Ik heb er bewust voor gekozen om ze voor de slacht af te voeren, waarom?
1 hebben we zelf in de vriezer, gewoon omdat wij toch vlees eten, en dan het liefst eigen zodat je alles weet.
De overige 4 naar de slager omdat ze niet boktproof gehouden waren, en ik geen gezeur achteraf wil.
Bij 1 was dit hoe dan ook de enige optie, die was gewoon gevaarlijk.
Voor de rest: daar zaten bij waar paard en eigenaar voor weinig geld een geweldige tijd hadden kunnen hebben.
Vb, een 5 jarige 'groene' vosmerrie zonder gebreken en zonder papier, een kruising van een haflinger en een wpn,er.
Was na beleren voor recreatief gebruik zeer geschikt geweest, en had niet de hoofdprijs hoeven opbrengen.
Nu uitbetaald op basis van kiloprijs, maar geen gebok[t] achteraf.

Wat die geboortebeperking aangaat: mi zal je de hengsten niet moeten vervangen door ruinen, maar door gesteriliseerde hengsten, en vervolgens een beperkt aantal merrie's laten dekken door een vruchtbare hengst.
Op die manier behoud je het natuurlijke gedrag in de kudde en ook nog een normale leeftijdsopbouw van de kudde, maar niet een ongebreidelde uitbreiding van die kudde.
Ik ben dus niet tegen wegvangen of beheer door afschot, maar als men dat niet wil dan zie ik dus bovenstaande als mogelijke optie.

mvg Wolter